HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022

Tuleekohan Kannelmäen aseman silmukkaan eri linjoille omat pysäkit? Siihenhän tulee tunkua kun siinä kääntyvät tiheät linjat 40 ja 56 ja harvemmin kulkeva 42.
 
Tuleekohan Kannelmäen aseman silmukkaan eri linjoille omat pysäkit? Siihenhän tulee tunkua kun siinä kääntyvät tiheät linjat 40 ja 56 ja harvemmin kulkeva 42.

40 ajaa Kannelmäen aseman ohi, sen päätepysäkki tulee olemaan 41:sen nykyinen Pelimannintien päässä. Kannelmäen aseman päätepysäkkiä tulee käyttämään vain 42 ja 56, kuten nykyäänkin.
 
Junaliikenne taidetaan jatkaa 8/2021 kulkemaan 1.30 asti jokapäivä. Esimerkiksi baarissa kävijät / muut esim yö työssä olevat, 03.00 aikaan lähtevät joutuisivat kävelemään Malminkartanontieltä Renginpolulle tai päinvastasesti on 900m lähimmälle pysäkille. Jo pelkästään Malminkartanon toisesta päädystä (parivaljakontie) lähimmälle pysäkille (Puustellintie) matka on jo 1.3km kun nykyisin bussi kulkee 200-500m päässä. Noilla 900m ja 1.3km matkoilla ei hirveesti houkuttele ihmisiä julkiseen liikenteeseen ainakaan tuona 1.30-05.00 välisenä aikana.

Tuo 1,3 km on ihan vakio matka täällä missä ei ole 5 minuutin välein kulkevaa Joukkoliikennettä. Lähijunat kulkee 15 min vuorovälillä, jos silläkään, kun isompi tunkee väliin. Lähimmälle juna - asemalle on vaivaiset 1,1 km kävellen, tien hoitotaso on luokkaa 3. (6 tuntia sateen jälkeen, tosin ei ole aurattu vieläkään) ei täällä kukaan moisesta kävelystä valita. Hyvää se tekee.
 
Aamuyön vuorojen matkustajamäärät tuntuvat muutenkin olevan alenemaan päin - ennen koronaa jo. Baarissa/yökerhossa käynti ei ole enää niin suosittua kuin aiemmin ja aukioloajat ovat pidentyneet niin ihmismassat jakautuvat tasaisemmin useammalle tunnille. Ennen valomerkin jälkeen klo 3.30 yöbussit olivat aina tupaten täynnä. Helsingissä yöbussit ajoivat keskiviikon ("pikkulauantai") jälkeisenä yönäkin. Esimerkiksi Tampereella on nykyään jo monta lähiötä joiden kautta ei kulje yöbusseja kuten Tohloppi, Ikuri ja Rauhaniemi. Niistä on myös noin 1-2 km kävelymatka lähimmälle yöbussin pysäkille. Sitäpaitsi parin kilometrin yökävely baarista kotiin palatessa tekee vain hyvää päänupille.
 
Tuo 1,3 km on ihan vakio matka täällä missä ei ole 5 minuutin välein kulkevaa Joukkoliikennettä. Lähijunat kulkee 15 min vuorovälillä, jos silläkään, kun isompi tunkee väliin. Lähimmälle juna - asemalle on vaivaiset 1,1 km kävellen, tien hoitotaso on luokkaa 3. (6 tuntia sateen jälkeen, tosin ei ole aurattu vieläkään) ei täällä kukaan moisesta kävelystä valita. Hyvää se tekee.



Suunnitelmaan on tehty korjaus. 37 kulkee myös viikonlopun aamuyöliikenteessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:53 ----------

Onkohan totta,että perus-61 alkaa kulkea myös normaalissa yöliikenteessä; vain viikonlopun aamuöinä kulkisi 61N?
 
Korjaukset on jopa korostettu keltaisella. Niitä näyttäisi kuitenkin jääneen jokunen liikennöintiaika- ja vuorovälitaulukkoon. Ainakin 118:lla on edelleen vanha reitti ja vuoroväli, sekä 118B on listassa mukana. Myöskin 55 kohdalla on ma-to iltaruuhkan vuoroväliksi merkitty 23, vaikka perjantaisin ja aamuruuhkassa se on 10min.
 
Jos 30 on uusi runkolinja (entisestä 39:stä), niin pistää miettimään, mitkäs nykyisen linjan 39:n pysäkeistä on sellaisia, joilla uusi 30 ei enää pysähdy.

Vai onko parempi vaihtoehto se hahmoteltu kolmannen kategorian bussityyppi - sisään kaikista ovista, mutta ei kuitenkaan runkolinja.
 
Jos 30 on uusi runkolinja (entisestä 39:stä), niin pistää miettimään, mitkäs nykyisen linjan 39:n pysäkeistä on sellaisia, joilla uusi 30 ei enää pysähdy.

Vai onko parempi vaihtoehto se hahmoteltu kolmannen kategorian bussityyppi - sisään kaikista ovista, mutta ei kuitenkaan runkolinja.

Tämä koko runkolinjasysteemi on täysi farssi. Pysäkit harvenevat, bussit kulkevat peräkanaa tuulilasikuormassa ja typötyhjänä, pummilla matkustaminen on superhelppoa ja kuljettajat vihaavat runkolinjalla ajamista.

Ihan kuin HSL yrittäisi tahallaan sabotoida ihmisten sujuvaa liikkumista.
 
Jos 30 on uusi runkolinja (entisestä 39:stä), niin pistää miettimään, mitkäs nykyisen linjan 39:n pysäkeistä on sellaisia, joilla uusi 30 ei enää pysähdy.

Vai onko parempi vaihtoehto se hahmoteltu kolmannen kategorian bussityyppi - sisään kaikista ovista, mutta ei kuitenkaan runkolinja.

Suunitelmassa näytti ainakin jäävän pois Ojahaantie (V1519 ja V1520), Takkatie (1523), Vanha viertotie (1441), Paciuksenkaari (1386 ja 1387), Töölön sairaala (1313 ja 1314)
 
Suunitelmassa näytti ainakin jäävän pois Ojahaantie (V1519 ja V1520), Takkatie (1523), Vanha viertotie (1441), Paciuksenkaari (1386 ja 1387), Töölön sairaala (1313 ja 1314)


Harmillista tosiaan jos Paciuksenkaaren pysäkit jäävät pois. Kyseiset pysäkit pidennettiin muutama vuosi sitten. 500 ja 510 eivät myöskään pysähdy siinä. Olisi järkevää jos 20 ja 30 kuitenkin pysähtyisivät siinä.
 
Harmillista tosiaan jos Paciuksenkaaren pysäkit jäävät pois. Kyseiset pysäkit pidennettiin muutama vuosi sitten. 500 ja 510 eivät myöskään pysähdy siinä. Olisi järkevää jos 20 ja 30 kuitenkin pysähtyisivät siinä.

Niin edellisellä pysäkillä Meilahdentie on myös vaihtoyhteys raitiovaunuun, mutta tärkeämpi syy on varmaankin Iho- ja allergiasairaala sekä Englantilainen koulu Mäntytiellä ja Meilahden yläaste Kuusitiellä.
 
Niin edellisellä pysäkillä Meilahdentie on myös vaihtoyhteys raitiovaunuun, mutta tärkeämpi syy on varmaankin Iho- ja allergiasairaala sekä Englantilainen koulu Mäntytiellä ja Meilahden yläaste Kuusitiellä.

Paciuksenkaaren pysäkiltä on myös vaihtoyhteys ratikkaan...
Meilahdentien pysäkeillä tulee olemaan ruuhkaa jos 4 runkolinjaa pysähtyy siinä + useat peruslinjat. Olisi sen takia ihan järkevää että osa runkolinjoista pysähtyisivät Paciuksenkaaren pysäkeillä.
 
Suunitelmassa näytti ainakin jäävän pois Ojahaantie (V1519 ja V1520), Takkatie (1523), Vanha viertotie (1441), Paciuksenkaari (1386 ja 1387), Töölön sairaala (1313 ja 1314)

Myös Ukonkivenpolku (V1622 ja V1623). Sitten lisäksi linjan uudelta osuudelta välistä jää Iso Roobertinkatu (H1170), Kampintori (H1213) sekä Leiritie (V1501 ja V1596).

Taas 25:llä, vaikka se ei ole runkolinja, on tosi pitkiä pysäkinvälejä uudella reitillä. Leppäsuonkadun ja Taivallahden välillä on yli kilometri sekä Meilahdentien ja Meilahden Sairaalan pysäkkien välillä on 900m. Ekaan noista väleistä tuskin saadaan pysäkkiä, kun sellainen juuri poistettiin Mechelininkadun remontissa, mutta jälkimmäiseen voisi. Eikös se uusi lastensairaala ole juuri siinä puolessa valissä?

Vai onko parempi vaihtoehto se hahmoteltu kolmannen kategorian bussityyppi - sisään kaikista ovista, mutta ei kuitenkaan runkolinja.

Tälläista ehdotteli jokunen Helsingin kaupunginvaltuutettu, olikohan kaksi vuotta sitten, eli vuosi ennen runkolinjapäätöstä. Vaikka nämä ovatkin nyt runkolinjoja, niin tavallaanhan ollaan lähempänä tuota perusbussia avorahastuksella, kun pysäkit vähenivät vain 7:llä suuntaansa ja keskipysäkinväli piteni alle sadalla metrillä. Konalan- ja Huopalahdenteillä ei tainnut lähteä yhtään pysäkkiä vaikka niitä on tiuhaan.
 
Takaisin
Ylös