HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022

... kuljettajat vihaavat runkolinjalla ajamista.

....

Perustuuko ihan laajemmin selvitettyyn tietoon. Miksi muuten vihaavat ? Luulisi että asia olisi päinvastoin näin kun äkkiä ajattelee.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:42 ----------

Suunitelmassa näytti ainakin jäävän pois Ojahaantie (V1519 ja V1520), Takkatie (1523), Vanha viertotie (1441), Paciuksenkaari (1386 ja 1387), Töölön sairaala (1313 ja 1314)

Ihmetyttää että sairaalasta (Töölön sairaala)tuleva toipilas ei pääse lähimmällä pysäkillä runkolinjabussiin. Mikäköhän logiikka mahtaa olla päätöksenteon taustalla ?
 
Ihmetyttää että sairaalasta (Töölön sairaala)tuleva toipilas ei pääse lähimmällä pysäkillä runkolinjabussiin. Mikäköhän logiikka mahtaa olla päätöksenteon taustalla ?

Töölön sairaalan toiminta on kuitenkin päättymässä vuoden 2022 lopussa, mikäli Meilahden uuden siltasairaalan rakennusaikataulu pitää. Osa Töölön toiminnoista siirtyy jo tämän vuoden aikana Meilahden puistosairaalaan, joka toimii peruskorjatuissa entisen lastenklinikan tiloissa.
 
Tuli eilen liikennöintisopimuslistaa katsellessa tajuttua, että linjaa 565 ei ole kilpailutettu uudelleen vaikka sopimus loppuu ensi syksynä. Tarkistin ensimmäisenä liikennöintisuunnitelmasta ettei koko linjaa olla lopettamassa ja sieltä yksikkökustannustaulukostahan selvisi, että linjaa ajetaan syksystä alkaen osana kierroksen 42 kohteen 228 pakettia eli Vihdintien seutulinjojen autoilla Nobinan toimesta.

134, 136 ja 565 muuttuu kai sitten runkolinja 530:ksi vasta sopimuksen loputtua noista linjoista kahdelta ensimmäiseltä vuonna 2023, ja 565 on siihen asti Vihdintien paketissa. Siinä on autoja 565:nkin kanssa ensi talvena 18 pätkää ja 22 teliä, mikä on yksi pätkä vähemmän kuin mitä sopimuksessa on alunperin vaadittu. Vihdintien paketti loppuu aikaisintaan 2025, mutta kai 565:n saa sieltä pois sopimuksen raameissa, jos se on sinne saatukkin kesken kaiken.
 
Nobina on voittanut metroa korvaavan bussiliikenteen ajalle 17.7.2021-25.7.2021. Päätös.

Kohde A: Linja 99B Rautatientori - Herttonemi - Itäkeskus
Kohde B: Linja 99M Rautatientori - Itäkeskus - Mellenmäki ja linja 99M1 Itäkeskus - Mellunmäki
Kohde C: Linja 99V Rautatientori - Itäkeskus - Vuosaari ja linja 99V1 Itäkeskus - Vuosaari

99B = 12 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihto sallittu vain päätepysäkeillä.
99M = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99M1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.
99V = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99V1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Riittääköhän telikalusto sekä henkilöstö?

Kaluston osalta voi olla haasteita, ellei sitten syksyllä tulevat autot kerkeä tulemaan jo heinäkuussa. Henkilöstön osalta tilanne on helpompi ratkaista lomakiellolla tuohon ajankohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kesäliikenteessä Nobinalla on n. 40 teliä vähemmän liikenteessä kuin talviliikenteessä, joten kovin kauaksi ei jäädä 46 auton liikenteestä. Jos osa uusista nivelistä ehtii liikenteeseen tuohon mennessä, ratkaisee se jo homman. Tai jos hinta on kohdillaan, voi se kattaa myös mahdolliset sanktiot, mitä tulee jos telejä korvataan 2-akselisilla muissa kohteissa.
 
Liikennöintisuunnitelman mukaan Nobinan telitarve arkipäivänä on tulevana kesänä seuraava:

5 kpl 518, 717, 718
13 kpl 79, 84 - 89
2 kpl 311, 412, 572, 574
9 kpl 134, 136, 157 - 159
12 kpl 38, 321, 322, 332, 335, 345, 435
10 kpl 143A, 147A, 164A, 164VA
26 kpl 200, 510
8 kpl 722, 724, 731, 739
16 kpl 71, 77N, 78, 78N

Yhteensä siis 101 teliä ja metron korvausliikenne mukaanlukien 147 teliä. Nykyisellään Nobinalla on 172 teliä, joten eiköhän metron korvausliikenne onnistu ongelmitta olettaen, että HSL sallii käyttää runkolinja-autoja niin kuin aikaisemmissa korvausliikenteissä.
 
Liikennöintisuunnitelman mukaan Nobinan telitarve arkipäivänä on tulevana kesänä seuraava:

5 kpl 518, 717, 718
13 kpl 79, 84 - 89
2 kpl 311, 412, 572, 574
9 kpl 134, 136, 157 - 159
12 kpl 38, 321, 322, 332, 335, 345, 435
10 kpl 143A, 147A, 164A, 164VA
26 kpl 200, 510
8 kpl 722, 724, 731, 739
16 kpl 71, 77N, 78, 78N

Yhteensä siis 101 teliä ja metron korvausliikenne mukaanlukien 147 teliä. Nykyisellään Nobinalla on 172 teliä, joten eiköhän metron korvausliikenne onnistu ongelmitta olettaen, että HSL sallii käyttää runkolinja-autoja niin kuin aikaisemmissa korvausliikenteissä.

Se tarkoittaa siis varmaan sitä että Nobinalta lähtee elokuuhun mennessä 8700LE-telien lisäksi myös kaikki teli-Scalat ja muutaman 8500LE teli.
 
Onko kenelläkään tietoa (tai arvausta) miksi suoritteiden perusteella sopimuksella 184 ei näyttäisi olevan mitään liikennettä ensi kesänä? Joillain Sipoon linjoilla jotka kuuluvat kyseiseen sopimuksen on kuitenkin kesäliikennettä. Onko mahdollista, että HSL olisi jostain syystä (esim. kaluston laadun takia) päättänyt siirtää 184:n linjat osaksi joitain muita sopimuksia kesän ajaksi? 184 taitaa kuitenkin tällä hetkellä olla ainoa sopimus jossa on vielä korkealattiakalustoa. Yhtäkään sopimuksen 184 linjaa ei siis löydy liikennöintisuunnitelmasta muiden sopimusten alta kesän suoritteista.
 
Onko kenelläkään tietoa (tai arvausta) miksi suoritteiden perusteella sopimuksella 184 ei näyttäisi olevan mitään liikennettä ensi kesänä? Joillain Sipoon linjoilla jotka kuuluvat kyseiseen sopimuksen on kuitenkin kesäliikennettä. Onko mahdollista, että HSL olisi jostain syystä (esim. kaluston laadun takia) päättänyt siirtää 184:n linjat osaksi joitain muita sopimuksia kesän ajaksi? 184 taitaa kuitenkin tällä hetkellä olla ainoa sopimus jossa on vielä korkealattiakalustoa. Yhtäkään sopimuksen 184 linjaa ei siis löydy liikennöintisuunnitelmasta muiden sopimusten alta kesän suoritteista.

Mitä linjoja kyseiseen sopimukseen kuuluu? 184:sta ei löytynyt koko listasta, enkä kyllä itse ainakaan nyt saa päähäni mikä olisi edes sopimus 184 ja mitä siihen sisältyy... Sipoossa on liikennettä kesällä linjoilla 785-788, 841-843, 985 (kuuluu Keravan pakettiin), 986, 987, 989J sekä 995. Muistaakseni viime kesänä taisi olla 1-2 lähtöä myös linjoilla 994 & 996. Linjoja 986, 987, 989J & 995 voidaan ajaa korkeilla.

EDIT: Tjaa, ton sopimuksen/kohteen numero on näköjään vaihdellut milloin milläkin numerolla... Eli ns. Sipoon paketista kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyntäkannustekohteiden 182 - 184 suoritteita ei ollut mm. viime vuodenkaan liikennöintisuunnitelman suoritetaulukoissa - oletettavasti siksi, että niistä kohteista HSL ei korvaa liikennesuoritteiden perusteella.
 
Takaisin
Ylös