HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022

Talviaikatauluihin siirryttäessä Malmin alueen pienkalustolinjojen lähdöistä leikataan 50% pois jolloin nykyinen tunnin vuoroväli muuttuu kahdeksi tunniksi.
Haagan alueen pienkalustolinjoissa samainen vähennys linjoille 31, 32 sekä 36 jolloin vuoroväli n. 2h.

Tuon linjaston kanssa olisi kyllä kirveellä töitä. Jokainen noista linjoista palvelee jotain pientä aluetta, jossa on suhteellisen paljon asukkaita suhteellisen kaukana bussipysäkistä, ja yhteyksiä, jotka olisi hyvä olla olemassa mutta joita mikään bussilinja ei muodosta, mutta myös alueita ja yhteyksiä joille on vain vähän kysyntää.

Esimerkiksi 36 on ilmeisesti suhteellisen täynnä Vähäntuvantien kohdalla, ja siellä onkin kerrostaloasutusta, josta on puolisen kilometriä bussipysäkille. Tällöin kyytiin saatettaisiin saada hyvinkin kyytiin terveitä, mutta mukavuudenhaluisia ihmisiä, ja joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi, jos vuoroväli olisi nykyistä tiheämpi. 36 tarjoaa myös tuolta alueelta yhteyden Kannelmäen Prismalle sellaisilta pysäkeiltä, jotka eivät ole Kehä I vieressä (553) tai Pitäjänmäentiellä (54, 553K).

2 h vuoroväli taas jättää kyytiin vain ihmiset, joilla on jokin terveydellinen ongelma ja joilla ei ole varaa taksiin. Toisaalta tällaisia matkustajia varten tarvitaan hyvin koukeroista linjaa, joka tarjoaa suoria yhteyksiä matka-ajan kustannuksella, esimerkiksi 36 länsipäästä Pirkkolan uimahallille, jonne 36 lopulta päättyy, vaikka matkaan päästä päähän meneekin noin tunti.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:34 ----------

Itseäni mietityttää, onko metroliikenteelle miten iso riski, jos yhteys varikolle liikennöintialueelta on poikki yhdeksän päivää? Vanha siltahan puretaan, joten yhteys on konkreettisestikin poikki.

Niin, kun kesällä 2012 Englantilaiskallion tilalle siirrettiin silta Kalasataman metroaseman itäpuolella, metroa ei liikennöity Ruoholahden ja Kalasataman välillä, vaikka tämä olisi ollut mahdollista.
 
Itseäni mietityttää, onko metroliikenteelle miten iso riski, jos yhteys varikolle liikennöintialueelta on poikki yhdeksän päivää? Vanha siltahan puretaan, joten yhteys on konkreettisestikin poikki.

Eipä siinä juuri mitään konkreettista "riskiä" ole, sillä tarvittaessa junat pärjäävät hyvinkin pitkiä aikoja käymättä varikolla. (Suurin edellytys varikolla käymiseen taitaa olla junien ulkopesu, joka nyt ei sekään välttämättä ole niin tiukkaa tässä poikkeusliikenteessä.)

Mikäli varakalustoa on tarpeeksi, niin tällainen alle parin viikon yhteyskatkos varikolle ei tuottane juuri mitään ongelmia.
 
Se on sääli jos heikkenee pikkubussit paljon, meilläpäin jengiä ja juuri tärkeä kulkumuoto niille jotka ovat vanhuksina luisumassa alas ja kohta kotihoidon asiakkaita, joten jossain se aina sitten maksetaan, budjetti vain vaihtuu.
 
Se on sääli jos heikkenee pikkubussit paljon, meilläpäin jengiä ja juuri tärkeä kulkumuoto niille jotka ovat vanhuksina luisumassa alas ja kohta kotihoidon asiakkaita, joten jossain se aina sitten maksetaan, budjetti vain vaihtuu.

Todella kummalta tuntuu myös Vuosaaren lähilinjojen harventaminen. Olen käsittänyt, että niillä kulkee aika paljon porukkaa. Noin kuukausi sitten käydessäni siellä päin näin kun iltapäiväruuhkan aikaan jokin näistä linjoista lähti metroasemalta seisomalastissa. Ja näitä sitten harvennetaan.
 
Mitähän reittiä metroa korvaavat bussit Kipparlahden sillan vaihdon aikana mahtaa mennä? Helpoin ratkaisu olisi se, että Herttoniemen ja Kulosaaren metroasemien välillä, mutta palvelutaso olisi huono.
 
Mitähän reittiä metroa korvaavat bussit Kipparlahden sillan vaihdon aikana mahtaa mennä? Helpoin ratkaisu olisi se, että Herttoniemen ja Kulosaaren metroasemien välillä, mutta palvelutaso olisi huono.

Liikennöintisuunnitelman mukaan Kulosaaren itäpuolella ei ole tuolloin metroliikennettä ja katkon aikana tehdään myös muita kunnostustöitä kuin tuo metrosillan korvaaminen. Joten ainakin tuolta Kulosaaresta itään lienee korvaavaa liikennettä, toki se voi hyvin jatkaa varmaan ainakin Hakaniemeen tai Rautatientorille asti tms.
 
Liikennöintisuunnitelman mukaan Kulosaaren itäpuolella ei ole tuolloin metroliikennettä ja katkon aikana tehdään myös muita kunnostustöitä kuin tuo metrosillan korvaaminen. Joten ainakin tuolta Kulosaaresta itään lienee korvaavaa liikennettä, toki se voi hyvin jatkaa varmaan ainakin Hakaniemeen tai Rautatientorille asti tms.

Eiköhän ne Hakaniemeen tai Rautatientorille asti mene. Toki olisihan Kalasatamakin sinänsä hyvä vaihtopaikka, päättyyhän sinne jo nyt linjoja ja ensi syksystä lähtien lisää. Itäväylältä idän suunnasta ei vain mene kovin hyvää ramppia alas ja päättäreille. Lähtö- ja saapumispysäkit Itäväylällä, josta tyhjänä käy kääntymässä ja tasaamassa aikaa jossain? Mutta reitin jatko Rautatientorille olisi palvelun kannalta fiksumpaa. Tähänkin voi kyllä vaikuttaa HSL:n tappiot koronan vuoksi.
 
Korvaavien linjojen kilpailutus on parhaillaan menossa, sen materiaalista selvinnee millaista korvaava liikenne on (itse en ole katsonut sitä). Hankintailmoitus
 
Korvaavien linjojen kilpailutus on parhaillaan menossa, sen materiaalista selvinnee millaista korvaava liikenne on (itse en ole katsonut sitä). Hankintailmoitus

Kohde A: Linja 99B Rautatientori - Herttonemi - Itäkeskus
Kohde B: Linja 99M Rautatientori - Itäkeskus - Mellenmäki ja linja 99M1 Itäkeskus - Mellunmäki
Kohde C: Linja 99V Rautatientori - Itäkeskus - Vuosaari ja linja 99V1 Itäkeskus - Vuosaari
 
Kohde A: Linja 99B Rautatientori - Herttonemi - Itäkeskus
Kohde B: Linja 99M Rautatientori - Itäkeskus - Mellenmäki ja linja 99M1 Itäkeskus - Mellunmäki
Kohde C: Linja 99V Rautatientori - Itäkeskus - Vuosaari ja linja 99V1 Itäkeskus - Vuosaari

99B = 12 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihto sallittu vain päätepysäkeillä.
99M = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99M1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.
99V = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99V1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.
 
99B = 12 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihto sallittu vain päätepysäkeillä.
99M = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99M1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.
99V = 17 Autoa, Tyyppi C, Kuljettajanvaihti sallittu päätepysäkkien lisäksi Itäkeskuksessa lähtölaiturilla.
99V1 = tukilinja, ajetaan vain muutama vuoro liikenteen alkaessa.

Olen kyllä aina harmitellut sitä, että korvaava liikenne järjestetään näin silloin kun sellaista tarvitaan sen sijaan että Itä-Helsingin bussilinjat jatkettaisiin Rautatientorille. Bussien hyvä puoli on vaihdottomuus ja lyhyet kävelymatkat, mutta bussien hyviä puolia ei saada tällaisella linjastolla, vain huonot puolet eli huonompi matkustusmukavuus.

Liityntälinjojen jatkaminen vaatisi enemmän säätöä, mutta olisi varmaankin mahdollista niin, että jos esimerkiksi linjat 92, 94, 94A, 95, 97 ja 98 muodostaa yhden paketin, Nobina liikennöi vaikka linjoja 92, 94, 94A ja 98, mutta keskustaan, ja linjoja 95 ja 97 liikennöi liikennöitsijä, joka kilpailutetaan vain yhdeksän päivän ajaksi samaan tapaan kuin nyt linjojen 99B, 99M ja 99V liikennöitsijät.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kyllä aina harmitellut sitä, että korvaava liikenne järjestetään näin silloin kun sellaista tarvitaan sen sijaan että Itä-Helsingin bussilinjat jatkettaisiin Rautatientorille. Bussien hyvä puoli on vaihdottomuus ja lyhyet kävelymatkat, mutta bussien hyviä puolia ei saada tällaisella linjastolla, vain huonot puolet eli huonompi matkustusmukavuus.
En kyllä ymmärrä miksi pitäisi lisää busseja laittaa Hämeentielle jonon jatkeeksi kun suorilla yhteyksillä ei saada ihmisiä mitenkään vauhdikkaammin perille. Metro voittaa aina bussin nopeudessa kun liikennöintitiheyskin on niin pieni. Länsiväylälle voisi sensijaan muutaman bussin laittaakin kulkemaan. Siellä on nyt bussikaistat aivan turhaa tilaa viemässä. Yöllä 113N/114N pärjää ilmankin niitä
 
Olen kyllä aina harmitellut sitä, että korvaava liikenne järjestetään näin silloin kun sellaista tarvitaan sen sijaan että Itä-Helsingin bussilinjat jatkettaisiin Rautatientorille. Bussien hyvä puoli on vaihdottomuus ja lyhyet kävelymatkat, mutta bussien hyviä puolia ei saada tällaisella linjastolla, vain huonot puolet eli huonompi matkustusmukavuus.

Liityntälinjojen jatkaminen vaatisi enemmän säätöä, mutta olisi varmaankin mahdollista niin, että jos esimerkiksi linjat 92, 94, 94A, 95, 97 ja 98 muodostaa yhden paketin, Nobina liikennöi vaikka linjoja 92, 94, 94A ja 98, mutta keskustaan, ja linjoja 95 ja 97 liikennöi liikennöitsijä, joka kilpailutetaan vain yhdeksän päivän ajaksi samaan tapaan kuin nyt linjojen 99B, 99M ja 99V liikennöitsijät.

Tässä tulisi aika monta ongelmaa vastaan: aluksikin moni näistä linjoista liittyy metroon monella asemalla esim. 95:n matkustajat Keinutieltä tuskin haluavat kiertää keskustaan Vesalan ja Vartiokylän kautta. Suurin osa näistä linjoista ajetaan 12-metrisillä busseilla, eikä telibusseilla, kuten metroa korvaavat linjat. Tällainen järjestely myös vaikeuttaisi matkan tekoa matkustajille; korvaavat linjat tarjoavat selkeää, metron kaltaista, palvelua joka on helppo ymmärtää. Se vasta olisikin vaikeaa jos Rautatientorin lähtölaiturit järjestettäisiin uusiksi viikon ajaksi näiden takia.
 
Tässä tulisi aika monta ongelmaa vastaan: aluksikin moni näistä linjoista liittyy metroon monella asemalla esim. 95:n matkustajat Keinutieltä tuskin haluavat kiertää keskustaan Vesalan ja Vartiokylän kautta.

Toisaalta heillä menee 8 kertaa tunnissa nopea bussi keskustaan Kivikonkaaren pysäkiltä, eli lähempää kuin HSL:n mallissa, jossa lähin pysäkki on Kontulan metroasemalla. Suuri osa asukkaista todennäköisesti kävelisi kyseiselle pysäkille. Ja jos ei jaksa kävellä Kivikonkaaren pysäkille, voi edelleen mennä sinne bussilla 95 sen sijaan että joutuu kävelemään. Tällöin matka vastaa palvelutasoltaan HSL:n ratkaisua, jossa pitää vaihtaa bussia keskustaan mentäessä. Ja lisäksi on optio mennä suoralla bussilinjalla, jos vaihdottomuus on tärkeää, ja HSL:n ratkaisusta optio puuttuu.

Keinutien asukkaat on poikkeuksellisen huonossa asemassa, mutta silti malli on heille suunnilleen yhtä hyvä. Suurimmalle osalle malli tarkoittaisi sitä, että lähimmältä pysäkiltä menee suora bussi keskustaan ja se on suunnilleen yhtä nopea kuin liityntäbussi + 99B/M/V. Esimerkiksi Kivikonkaaren pysäkiltä puolet busseista ajaa hieman hitaampaa reittiä kuin 99M, mutta vaihtoon ei kulu aikaa, ja puolet yhtä nopeaa reittiä. Ajallisesti keskimäärin +/-0, mutta turha vaihto jää pois.

Tällainen järjestely myös vaikeuttaisi matkan tekoa matkustajille; korvaavat linjat tarjoavat selkeää, metron kaltaista, palvelua joka on helppo ymmärtää. Se vasta olisikin vaikeaa jos Rautatientorin lähtölaiturit järjestettäisiin uusiksi viikon ajaksi näiden takia.

Toisaalta suurin osa ihmisistä on altistunut bussilinjoille ja riittää, että niille selittää, että ne bussit jatkaa nyt keskustaan. Samoin jos ei ole koskaan matkustanut bussilla aikaisemmin, on helppo katsoa etukäteen pysäkkejä metroaseman läheltä ja niiden kautta kulkevien linjojen reittejä etukäteen ja sitten vaan jatkaa mielessään linjoja keskustaan. Esimerkiksi Kontulan metroaseman vieressä asuva huomaisi sieltä kulkevan linjat 94 ja 94A keskustaan, toinen suoraan, toinen hieman kierrellen heti metroaseman jälkeen.

Suurimmalla osalla olisi kuitenkin kumuloitunut jotain tietämystä alueen busseista, ja tietämyksen päälle olisi helppo rakentaa. Ehkä vaikka postille tai Prismaan on kuljettu bussilla, vaikka on asuttu metroaseman vieressä. Hahmottamista helpottaisi myös se, että riittäisi linjan reitin tietäminen, kun taas linjojen 99B/M/V tapauksessa pitää erikseen tarkistaa pysäkit. On esimerkiksi aiemman tietämyksen perusteella tiedossa, että ainakin 94 ja 95 pysähtyy Korsholmantiellä ja Puotinharjussa, jolloin riittää jommallekummalle pysäkille suuntaaminen. Sen sijaan pitää erikseen tietää, että 99M pysähtyy vain Korsholmantiellä.
 
Toisaalta heillä menee 8 kertaa tunnissa nopea bussi keskustaan Kivikonkaaren pysäkiltä, eli lähempää kuin HSL:n mallissa, jossa lähin pysäkki on Kontulan metroasemalla. Suuri osa asukkaista todennäköisesti kävelisi kyseiselle pysäkille. Ja jos ei jaksa kävellä Kivikonkaaren pysäkille, voi edelleen mennä sinne bussilla 95 sen sijaan että joutuu kävelemään. Tällöin matka vastaa palvelutasoltaan HSL:n ratkaisua, jossa pitää vaihtaa bussia keskustaan mentäessä. Ja lisäksi on optio mennä suoralla bussilinjalla, jos vaihdottomuus on tärkeää, ja HSL:n ratkaisusta optio puuttuu.

Tässä taas tulee vastaan se ongelma, että HSL:n mallissa laskeskelin, että telibusseja varmaan menee n. 12-15 kertaa tunnissa. 8 12-metristä ei mitenkään riittäisi korvaamaan näitä kapasiteetin kannalta.

Vielä lopuksi haluaisin sanoa, että olet antanut tässä vaihtoehdon pelkästään Itäkeskuksen/Kontulan/Mellunmäen liityntäliikenteelle. Herttoniemen liityntäliikenteen voisi ehkä yrittää järjestellä samalla tavalla, mutta entä Vuosaari? 560 on nyt jo tarpeeksi pitkä ettei sitä pysty jatkamaan, joten Vuosaareen pitäisi kuitenkin ajaa 99V. Matkustajalle taas vielä sekavampaa.
 
Takaisin
Ylös