Uudet bussit 2021

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
Vuosi 2020 lähenee loppuaan ja katseet kääntyvät uuteen vuoteen 2021. Luodaan sille nyt oma aiheensa autohankintojen osalta.

Nobina on tilannut 58 uutta BYD-sähköbussia, joista 40 ovat nivelmallia ja loput 12-metrisiä. Nämä tulevat linjoille 14, 18, 24, 37, 39, 40, 41 ja 42 elokuusta 2021 alkaen.

https://www.nobina.com/fi/finland/uutiset/nobinasta-ensi-vuonna-suomen-suurin-sahkobussioperaattori/
https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...kenteeseen-sahkoisia-taysmatalia-nivelbusseja

Pohjolan Liikenne on tarjonnut voittamilleen Sipoon linjoille 22 uutta sähköbussia, joista 10 ovat telejä ja loput 12-metrisiä. Sopimus alkaa 16.8.2021.

https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2020/11/kilpailukierroksen-52-tulokset

Lisäksi myös joihinkin vanhoihin sopimuksiin on tarjottu uutta kalustoa 8/2021 alkaen:

Kohde 208, linjat 134, 134N, 136, 157-159 (Nobina): 4 x uusi Euro6-A2, 1 x uusi Euro6-teli
Kohde 211, linjat 532, 533 (Nobina): 5 x uusi Euro6-A2
Kohde 213, linjat 118N, 548, 549 (Nobina): 5 x uusi Euro6-A2,
Kohde 245, linjat 243-246, 348, 349, 582 (Nobina): 8 x uusi Euro6-A1
 
Viimeksi muokattu:
Nobinan BYD-tilauksista oli kilpailutusketjussa linkki uutiseen, jonka mukaan Nobina olisi tilannut 44 niveltä ja 20 A1:tä.

Nobinan vanhoihin sopimuksiin tarjotun uuden kaluston osalta on ainakin osaksi mahdollista, että päättyvistä sopimuksista ja liikenteen supistuksista vapautuva Euro6-kalusto korvaa uushankintoja.
 
Aika näyttää elämmekö parhaillaan käännekohtaa, jonka jälkeen uusia polttomoottorikäyttöisiä busseja ei HSL-liikenteeseen enää tule (ainakaan täysikokoisen kaluston osalta). Meneillään oleva lähibussikilpailutus antanee pian viitteitä siitä, lyövätkö sähköbussit läpi myös pienkalustomarkkinoilla, mutta olen ymmärtänyt, että pakettiautopohjaisen pienkaluston osalta markkinoilla on vielä toistaiseksi varsin niukasti tarjontaa.

Vanhoihin sopimuksiin on lähivuosille tarjottu jonkin verran uutta Euro 6 -päästöluokan dieselkalustoa, mutta sähköbussikaluston edulliset käyttökustannukset ja dieselkalustoa olennaisesti paremmat jatkokäyttömahdollisuudet voivat hyvin johtaa siihen, että nämäkin autot hankitaan sähköisinä.
 
Aika näyttää elämmekö parhaillaan käännekohtaa, jonka jälkeen uusia polttomoottorikäyttöisiä busseja ei HSL-liikenteeseen enää tule (ainakaan täysikokoisen kaluston osalta). Meneillään oleva lähibussikilpailutus antanee pian viitteitä siitä, lyövätkö sähköbussit läpi myös pienkalustomarkkinoilla, mutta olen ymmärtänyt, että pakettiautopohjaisen pienkaluston osalta markkinoilla on vielä toistaiseksi varsin niukasti tarjontaa.

Vanhoihin sopimuksiin on lähivuosille tarjottu jonkin verran uutta Euro 6 -päästöluokan dieselkalustoa, mutta sähköbussikaluston edulliset käyttökustannukset ja dieselkalustoa olennaisesti paremmat jatkokäyttömahdollisuudet voivat hyvin johtaa siihen, että nämäkin autot hankitaan sähköisinä.

Elikkä ne Helbin pian tulevat muutamat, uudet runkolinjatelit (todennäköisesti Suburbanit) voivat hyvinkin olla HSL-alueen kaikkien aikojen viimeiset täyskokoiset polttomoottoribussit, jonka jälkeen telibussitkin hankitaan jatkossa aina sähkökäyttöisinä? miltä kaikilta valmistajilta sähkötelejä saa Yutongin, VDL:n ja BYDin lisäksi? onko kuulunut mitään että Volvo 8900LE:stä molempine versioineen tulis sähkömalli jne.? ja tuleeko/onko tullut uudesta, vuosi sitten esitellystä toisen sukupolven Citywidestä myös sähköteliversio ja onko niitä jo käytössä jossain päin Ruotsia?
 
Elikkä ne Helbin pian tulevat muutamat, uudet runkolinjatelit (todennäköisesti Suburbanit) voivat hyvinkin olla HSL-alueen kaikkien aikojen viimeiset täyskokoiset polttomoottoribussit, jonka jälkeen telibussitkin hankitaan jatkossa aina sähkökäyttöisinä? miltä kaikilta valmistajilta sähkötelejä saa Yutongin, VDL:n ja BYDin lisäksi? onko kuulunut mitään että Volvo 8900LE:stä molempine versioineen tulis sähkömalli jne.? ja tuleeko/onko tullut uudesta, vuosi sitten esitellystä toisen sukupolven Citywidestä myös sähköteliversio ja onko niitä jo käytössä jossain päin Ruotsia?

Solarikselta on syksyn aikana tullut Urbino 15 LE electric sähköteli.
 
Pohjolan kaupunkiliikenteen kaikki pääkaupunkiseudulle tulleet uudet bussit tänä vuonna olivat Yutongeja. Kun uusissa sopimuksissa dieselit ovat EEV-päästöisiä eli käytettyjä ja 2022 alusta ei kai ala sopimusta johon voisi tulla bussit ennen vuodenvaihdetta, voi helpostikkin käydä, että 2021 bussit ovat myös kaikki Yutongeja.
 
Viimeksi muokattu:
BYD:llä taitaa olla tehdas Unkarissa. Se ei automaattisesti tarkoita että juuri nuo tilatut BYD:t valmistettaisiin siellä. Kyllä se selviää aikanaan jos Suomeen tulee jotain sähköbusseja jotka on valmistettu Unkarissa.
 
Eiks joku täällä foorumilla sanonut että Bydit tehdään Unkarissa? en muista kuka, mut muistan että joku niin sanoi. Ilmeisesti hän oli väärässä...

Se olin minä ja perustui BYD:n nettisivuilta luettuun tietoon.

https://bydeurope.com/byd-europe

Unkarin tehtaan esittelyssä lukee:

"The total planned investment of the factory is 20 million euros and the total employees are 300 people. The annual output of the double shift is 400 electric buses, and the products are provided for the whole European market. The Hungary factory also provides chassis for the UK factory in which BYD cooperates with Alexander Dennis (ADL) and the BYD France factory."
 
Eipä olekaan tullut nivelbussilla matkustettua sen jälkeen kun viimeinen nivel-laatikkowiima poistui liikenteestä. Näitä odotan innolla. :cool:
 
Ensimmäinen erä Nobinan tilaamia BYDejä matkalla Kiinasta Suomeen.

Havaitsin tänään maanantaina Suomeen rantautuneen yksilön, nivel runkolinjavärityksellä. Etupäässä katolla olevan häkkyrän tulkitsen olevan pysäkkilataukseen liittyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös