Aika näyttää elämmekö parhaillaan käännekohtaa, jonka jälkeen uusia polttomoottorikäyttöisiä busseja ei
HSL-liikenteeseen enää tule (ainakaan täysikokoisen kaluston osalta). Meneillään oleva lähibussikilpailutus antanee pian viitteitä siitä, lyövätkö sähköbussit läpi myös pienkalustomarkkinoilla, mutta olen ymmärtänyt, että pakettiautopohjaisen pienkaluston osalta markkinoilla on vielä toistaiseksi varsin niukasti tarjontaa.
Vanhoihin sopimuksiin on lähivuosille tarjottu jonkin verran uutta Euro 6 -päästöluokan dieselkalustoa, mutta sähköbussikaluston edulliset käyttökustannukset ja dieselkalustoa olennaisesti paremmat jatkokäyttömahdollisuudet voivat hyvin johtaa siihen, että nämäkin autot hankitaan sähköisinä.