Uudet bussit 2021

On kyllä komeita vehkeitä täytyy sanoa. Jännä nähdä tuleeko noista Nobinalaisten uusia lempparityökaluja. Näitkö yhtään minkä väriset penkkikuosit näissä on?

Laitoin tuonne linkin taakse vielä yhden kuvan, jossa penkit näyttäisivät olevan sinisiä. Suurin osa penkeistä oli kuitenkin muovin alla niin aika vaikea sanoa. Nyt kun katson kuvaa lisää niin en edes ole varma, onko kuvan mahdollinen sininen penkki vai jotain muuta. Lisäksi laitoin sinne toisen kuvan, jossa muovit näkyvät paremmin.
 
Nyt kun noita Nobinan uusia haitaribyddejä on rantautunut Suomeen, niin onko mitään tietoa aloittaako Nobina koeajot jo linjaliikenteessä (mahdollisesti 200 tai 510) kesän aikana, jolloin olis mahdollisuus päästä ennakkomaistelemaan uusia sähköhaitareita?
 
Nyt kun noita Nobinan uusia haitaribyddejä on rantautunut Suomeen, niin onko mitään tietoa aloittaako Nobina koeajot jo linjaliikenteessä (mahdollisesti 200 tai 510) kesän aikana, jolloin olis mahdollisuus päästä ennakkomaistelemaan uusia sähköhaitareita?

Nobinan instagramissa oli "sähköbusseja voi alkaa bongailla tutuilla reiteillä toukokuussa, kun kuljettajakoulutukset alkavat."

Näihin nähtävästi tuli "köyhän luokan penkit" :mad:
 
Näihin nähtävästi tuli "köyhän luokan penkit" :mad:

Mitä oletit? Ei ole hirveen moneen bussiin tullut vuosien varrella mitään premium luokan ultra pehmeitä penkkejä niin luulisi ettei tämä tule yllätyksenä.

Pakko kyllä sanoa että nämä bydit näyttävät mielenkiintoisilta. Lamppujen ympärillä olisi kyllä omasta puolesta voinut olla mustat teippaukset. Ja nuo ikkunat muistuttavat junien ikkunoita. Johtuu varmaanki niiden pyöreydestä miksi näin ajattelen.
 
Mitä oletit? Ei ole hirveen moneen bussiin tullut vuosien varrella mitään premium luokan ultra pehmeitä penkkejä niin luulisi ettei tämä tule yllätyksenä.

Nobinan viimeisimmissä runkobusseille tulleissa teleissä on pehmeät korkeat penkit, eli ei se nyt niin tuulesta temmattu oletus ollut.

Pakko kyllä sanoa että nämä bydit näyttävät mielenkiintoisilta. Lamppujen ympärillä olisi kyllä omasta puolesta voinut olla mustat teippaukset. Ja nuo ikkunat muistuttavat junien ikkunoita. Johtuu varmaanki niiden pyöreydestä miksi näin ajattelen.

Ainakin osa teippauksistä näyttäisi vielä puuttuvan, kun ei ole sähköjohtoa kyljessä, niin kai mustaa saattaa tulla lamppujen ympärille sekä BYD:n busseille tyypillinen kaari etuoven taakse ennen liikenteen alkua.


Kuvista tihrustaen nättää siltä, että saapuneet bussit on kaikki kolmiovisia. Toivon mukaan sekaan pääsee pari neliovistakin, nimittäin 20 ja 30:lle niistä olisi enemmän hyötyä.
 
Nobinan viimeisimmissä runkobusseille tulleissa teleissä on pehmeät korkeat penkit, eli ei se nyt niin tuulesta temmattu oletus ollut.



Ainakin osa teippauksistä näyttäisi vielä puuttuvan, kun ei ole sähköjohtoa kyljessä, niin kai mustaa saattaa tulla lamppujen ympärille sekä BYD:n busseille tyypillinen kaari etuoven taakse ennen liikenteen alkua.


Kuvista tihrustaen nättää siltä, että saapuneet bussit on kaikki kolmiovisia. Toivon mukaan sekaan pääsee pari neliovistakin, nimittäin 20 ja 30:lle niistä olisi enemmän hyötyä.

Siinä mielessä hyvä, ettei takaovia ole koska se vähentäisi istumapaikkoja joiden määrää on muutenkin jostain syystä viime vuosina vähennetty.
 
Nobinan viimeisimmissä runkobusseille tulleissa teleissä on pehmeät korkeat penkit, eli ei se nyt niin tuulesta temmattu oletus ollut.

Kilpailukierroksesta 50 lähtien HSL on kuitenkin kieltänyt korkeaselkänojaiset penkit uusissa busseissa (pl. Sipoon kohde).
 
Kilpailukierroksesta 50 lähtien HSL on kuitenkin kieltänyt korkeaselkänojaiset penkit uusissa busseissa (pl. Sipoon kohde).

Kun vertaa korkeaselkänojallisilla penkeillä varustettua scaniaa näihin muovi penkkillä varustettuihin, niin ero on suuri. Saman myös huomannut vdl osalta.
Niin ihmettelen miksi HSL ei halua panostaa matkustajien mukavuuteen vaan päin vastoin pitää sen minimissä.
 
Yksi syy voisi olla lyhyempien matkustajien kohdalla huono näkeminen eteenpäin. Myöskään kuljettaja ei näe peileistä istuinpaikoille niin hyvin. Autosta tulee hieman ahtaan oloinen. Kovahko ja matalampi istuin ei tarvitse olla huono, se voidaan tehdä ihan asialliseksikin. Mitään turistiluokkaa ei tarkoituskaan tarjota.
 
Yksi syy voisi olla lyhyempien matkustajien kohdalla huono näkeminen eteenpäin. Myöskään kuljettaja ei näe peileistä istuinpaikoille niin hyvin. Autosta tulee hieman ahtaan oloinen. Kovahko ja matalampi istuin ei tarvitse olla huono, se voidaan tehdä ihan asialliseksikin. Mitään turistiluokkaa ei tarkoituskaan tarjota.

Jo viime vuosina on nähty mitä nämä istuimet on ja tulevat olemaan. Ne on pala muovia minkä päälle lätkästy pala kangasta. Pidemmillä reiteillä olisi varmasti mukavempi nojata päätä taaksepäin kun istua koulun penkillä selkä suorassa.
 
Kumpi malli kestää paremmin matkustajien käsittelyä? Sitä saa, mitä tilaa.

Näköjään ne kestää hyvin matkustajien käsittelyä, jos yksityiset yritykset tilaa busseja sellaisin penkein ja tämä joudutaan erikseen kieltämään. Todella erikoinen ja typerä kielto kyllä. Onko pelkkä penkin korkeus kielletty vai onko sekin vaatimuksena, että penkin pitää olla kova?

Mitään turistiluokkaa ei tarkoituskaan tarjota.

Muuten Helsingin seudulla ollaan pyritty siihen, että joukkoliikennettä käyttäisivät muutkin kuin pakkokäyttäjät, joten päätös ei ole kovin looginen. Minullakin on ulko-oven vieressä odottamassa ilmainen parkkipaikka, johon saisin halutessani yksityisauton, jossa on pehmeät korkeaselkänojaiset penkit.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös