Sivu 3 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456713 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/294

Viestiketju: Uudet bussit 2021

  1. #31

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Pohjois-Leppävaara
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Muuten Helsingin seudulla ollaan pyritty siihen, että joukkoliikennettä käyttäisivät muutkin kuin pakkokäyttäjät, joten päätös ei ole kovin looginen. Minullakin on ulko-oven vieressä odottamassa ilmainen parkkipaikka, johon saisin halutessani yksityisauton, jossa on pehmeät korkeaselkänojaiset penkit.
    Sitten hankit auton ja maksat sen kaikki kulut. On hieman kohtuutonta alkaa vaatimaan yleellisyyksiä siitä että maksaa 50-100€/kk rajattomista kilometreistä. Nämä kaikki turistipenkit maksaa paljon ja ne myös maksaa liikennöitsijä. Kokeile sitä autoa ja laske sen kulut. Itselläni menee helposti 200-300€ kuukaudessa täysin velattomaan autoon jossa pelkkä lakisääteinen liikennevakuutus

  2. #32
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2250

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Nämä kaikki turistipenkit maksaa paljon ja ne myös maksaa liikennöitsijä.
    Paljonkos sellaiset penkit sitten maksavat?

    Näissä tapauksissa liikennöitsijä on ihan hyvää hyvyyttään hankkinut pehmeät, korkeaselkänojaiset penkit kenenkään pyytämättä tai vaatimatta, ja nyt sellainen toiminta on sitten kielletty.

  3. #33
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1801

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kilpailukierroksesta 50 lähtien HSL on kuitenkin kieltänyt korkeaselkänojaiset penkit uusissa busseissa (pl. Sipoon kohde).
    Esim linjalla 345 on korkeita penkkejä, jotka ovat tosi mukavia kaikin puolin. Matkustusmukavuus on paljon parempi näissä autoissa. Onko joku vahva peruste kieltää nämä istuimet ? Tukholmassa lähes kaikissa busseissa ja ollut siellä vaikka kuinka kauan. Mikä ero ettei Helsngissä toimisi ?

  4. #34

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Esim linjalla 345 on korkeita penkkejä, jotka ovat tosi mukavia kaikin puolin. Matkustusmukavuus on paljon parempi näissä autoissa. Onko joku vahva peruste kieltää nämä istuimet ? Tukholmassa lähes kaikissa busseissa ja ollut siellä vaikka kuinka kauan. Mikä ero ettei Helsngissä toimisi ?
    Helsingissä on HSL, joka on varannut itselleen oikeuden tehdä typeriä päätöksiä ja vaikeuttaa matkustajien elämää.

  5. #35
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    863

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Kun vertaa korkeaselkänojallisilla penkeillä varustettua scaniaa näihin muovi penkkillä varustettuihin, niin ero on suuri. Saman myös huomannut vdl osalta.
    Niin ihmettelen miksi HSL ei halua panostaa matkustajien mukavuuteen vaan päin vastoin pitää sen minimissä.
    Itsellä kokemusten perusteella, sanon Nobinan Citaro, niillä Espoonkartanon (e65, 165N) pienillä huonoilla teillä joko Scala tai Mersu Citaro. Osa mukavuudesta on auton alustasta riippuvainen. Vdl Citea on kova ja tuntee kivetkin tiellä, vaikka istuu takana pehmeellä penkillä.
    Alkaa Veellä loppuu Oolla,
    - ei ole Volvo.

  6. #36

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    955

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Helsingissä on HSL, joka on varannut itselleen oikeuden tehdä typeriä päätöksiä ja vaikeuttaa matkustajien elämää.
    Tätä samaa minä myös halusin kirjoittaa.

  7. #37
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1117

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Korkeaselkänojaisten istuinten kielto ei olisi haitannut paljon joskus 15 vuotta sitten, sillä peltikupit, Scalan istuimet ja Kabusin penkit (joskaan niitä ei Pk-seudulla ollut) olivat riittävän mukavia. Nykyisin taas enemmistössä ovat Grammerit, Kielit ja uusimmissa VDL:ssä käytetyt istuimet (varmaan Kielit nekin), joilla on epämukava istua. Onneksi sentään uusissa Volvoissa, Yutongeissa ja Mersuissa ihan mukavat penkit.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Esim linjalla 345 on korkeita penkkejä, jotka ovat tosi mukavia kaikin puolin. Matkustusmukavuus on paljon parempi näissä autoissa. Onko joku vahva peruste kieltää nämä istuimet ? Tukholmassa lähes kaikissa busseissa ja ollut siellä vaikka kuinka kauan. Mikä ero ettei Helsngissä toimisi ?
    Voisi olettaa, että yksi syy Nobinalle hankkia pehmeitä penkkejä olisi autojen helppo käytettävyys meren molemmin puolin. Onkohan yhtenäinen Nordic Bus -konsepti jo haudattu?

  9. #39
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7013

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Onkohan yhtenäinen Nordic Bus -konsepti jo haudattu?
    Sen tilalle on tullut Bus Nordic. Käsittääkseni korkeaselkänojaisten penkkien kieltäminen kaupunkibusseissa on tuota yhteispohjoismaista päätöksentekoa eikä vain HSL:n oma vaatimus.

    Tämä toki estää sen, että ilman muutostöitä ei voi käyttää Suomeen kaupunkiautoksi hankittua teliä myöhemmin Ruotsissa seutuliikenteessä.

  10. #40

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    788

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Sen tilalle on tullut Bus Nordic. Käsittääkseni korkeaselkänojaisten penkkien kieltäminen kaupunkibusseissa on tuota yhteispohjoismaista päätöksentekoa eikä vain HSL:n oma vaatimus.

    Tämä toki estää sen, että ilman muutostöitä ei voi käyttää Suomeen kaupunkiautoksi hankittua teliä myöhemmin Ruotsissa seutuliikenteessä.
    Jos tulkitsen oikein noita kilpailutusvaatimuksia,

    • I luokan bussissa on kovat penkit ilman turvavöitä ja vähintään kolme ovea, ja
    • II luokan bussissa pehmeät korkeaselkänojaiset penkit turvavöin ja käsinojin, lukuvalot vaunun korkealattiaisessa osassa ja tilaa seisoville matkustajille vain keskikäytävällä.


    Nobina voisi siis yhteispohjoismaisen sopimuksen puolesta hankkia lisää samanlaisia telejä, kunhan niissä on turvavyöt, eli kilpailutuksessa voi vaatia I tai II tyypin autoja ja halutessaan Nobina voi ostaa II tyypin autoja.

    HSL vaikuttaa toimivan vähän samaan tapaan kuin EU:n kanssa usein toimitaan, eli ylikansallinen säätely pannaan toimeen hallintoalamaisen kannalta vahingollisella tavalla.

  11. #41

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3554

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Miksi juuri Sipoon liikenteessä on yhä sallittu korkeat penkit? Hyvähän se on että on sallittu, mutta mietityttää hieman. Joo, onhan täällä pitkiä linjoja pisimmät ollessa n. 70km ja 1h55min kestoltaan, mutta on muuallakin suhtkoht pitkiä.

  12. #42
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    903

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    HSL:n suuntaus näyttäisi tosiaan olevan bussimatkojen lyhentäminen ja pakkovaihtojen lisääminen. Tästä on hyvänä esimerkkinä Tuusulan HSL-linjasto: suoralla bussilla Helsinkiin pääsee vain arkisin 5-18, muina aikoina, ja myös suoran bussin liikennöintiaikoina, liityntäbussi kulkee 2-3 kertaa tunnissa suuntaansa ja vaihdot onnistuvat molemmissa päissä, eli parhaimmillaan vaihdolliset yhteydet toimivat 6 kertaa tunnissa.

    Toki vaihdolliset yhteydet ovat kustannustehokkaita, sillä ne luovat huomattavan määrän yhteyksiä jokaiseen suuntaan. Keravalta on yhteydet Lahteen, Riihimäelle, Tampereelle ja toki Helsinkiin sekä väliasemille että suoraan. Leinelästä voi hypätä junaan Lentoasemalle ja Länsi-Vantaalle, sekä tietenkin Helsingin suuntaan. Tikkurilassa taas pysähtyy kaikki pääradan kaukojunat, ja busseja lähtee joka puolelle kaupunkia.

    Vaihdollisten yhteyksien on kuitenkin toimittava, jotta niiden käyttö olisi mielekästä. Bussista toiseen vaihdot toimivat parhaiten Hyvinkään kaupunkiliikenteen mallilla, eli kaikki bussit kohtaavat asemalla lähtöaikojen ollessa samat. Tämä toki vaatii tilaa terminaalista ja linjojen ajallisten pituuksien on oltava suurinpiirtein samat, jotta yhtä linjaa ei tarvitse ajaa häntä koipien välissä, ja toinen olisi kuin lepokoti.

    HSL pilasi linjan 985 aikataulut syksyllä 2019. Keravan asemalla lähdetään siten, että R-/Z-junasta näkee bussin perävalot, ja bussin saapuessa asemalle näkee R-/Z-junan perävalot. Kuka hyötyy puolen tunnin vuorovälistä, jos bussia joutuu odottamaan 29 minuuttia? Suorat bussit Nikkilään kurjistettiin viikonloppujen osalta pariin vuoroon päivässä viime syksynä.

    Tulipas paljon asiaa korkeaselkänojaisten penkkien kieltämisestä. Saa siirtää asianmukaisempaan ketjuun, jos näkee tarpeelliseksi 😄
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  13. #43

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Miksi juuri Sipoon liikenteessä on yhä sallittu korkeat penkit? Hyvähän se on että on sallittu, mutta mietityttää hieman. Joo, onhan täällä pitkiä linjoja pisimmät ollessa n. 70km ja 1h55min kestoltaan, mutta on muuallakin suhtkoht pitkiä.
    Halutaan hyvittää sitä kun osa Sipoosta pakkoliitettiin Helsinkiin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.04.2021 kello 21:10. Syy: korjattu lainaus

  14. #44

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    859

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    HSL:n suuntaus näyttäisi tosiaan olevan bussimatkojen lyhentäminen ja pakkovaihtojen lisääminen. Tästä on hyvänä esimerkkinä Tuusulan HSL-linjasto: suoralla bussilla Helsinkiin pääsee vain arkisin 5-18, muina aikoina, ja myös suoran bussin liikennöintiaikoina, liityntäbussi kulkee 2-3 kertaa tunnissa suuntaansa ja vaihdot onnistuvat molemmissa päissä, eli parhaimmillaan vaihdolliset yhteydet toimivat 6 kertaa tunnissa.

    Toki vaihdolliset yhteydet ovat kustannustehokkaita, sillä ne luovat huomattavan määrän yhteyksiä jokaiseen suuntaan.
    Mutta kuinka usein joukkoliikennettä tarvitaan muuhun kuin työ- tai opiskelumatkoihin? Valtaosa työpaikoista sijaitsee Helsingissä ja jos sinne täytyy pendelöidä kolmen vaihdon taktiikalla 5 kertaa viikossa, mitä hyötyä on siitä, että kotoaan pääsee jonnekin Pieksämäelle yhdellä vaihdolla bussista pikajunaan? Nämä HSL:än suunnitelmat ja aivoitukset ovat ihan mukavia kun niillä saa määrärahat kulumaan, mutta mitään tutkimusta matkojen miellyttävyydestä tai sujuvuudesta ei viitsitä tehdä.
    Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä

  15. #45

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3554

    oletus Vs: Uudet bussit 2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    HSL pilasi linjan 985 aikataulut syksyllä 2019. Keravan asemalla lähdetään siten, että R-/Z-junasta näkee bussin perävalot, ja bussin saapuessa asemalle näkee R-/Z-junan perävalot. Kuka hyötyy puolen tunnin vuorovälistä, jos bussia joutuu odottamaan 29 minuuttia? Suorat bussit Nikkilään kurjistettiin viikonloppujen osalta pariin vuoroon päivässä viime syksynä.
    Jep, etenkään Nikkilässä ei somen perusteella kovin tyytyväisiä olla viime syksyn jälkeisiin muutoksiin. Viime syksyllä uusien aikataulujen tullessa julki moni totesi vaihtavansa bussin henkilöautoon, kun suoria vuoroja vähennettiin entisestään sekä vaihdot Keravalla tehtiin toimimattomiksi. Lisäksi kovaa kritiikkiä sai myös mm. Porvoon viikonloppuyhteyksien väheneminen, tosin näitä HSL on kuulemma palauttamassa syksyn 2021 aikatauluissa, eli päiväreissut Porvooseen onnistuu taas la & su. Helsingin keskustan suuntaan menevät eivät muutenkaan arvosta vaihdollisen yhteyden painostamista mitä HSL harrastaa ja vielä vähemmän kun vaihdollista yhteyttä ei tehdä edes toimivaksi. Suorat vuorot kun ovat yhtä nopeita tai jopa nopeampia kuin vaihdolliset. Siinä voi jokainen miettiä et käyttääkö mielummin suoraa kuin vaihdollista yhteyttä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. 2021 Uudet bussit
    kirjoittanut onni foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 41
    Viimeisin viesti: 12.10.2021, 19:28
  2. Uudet bussit 2020
    kirjoittanut onni foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 12.08.2020, 15:23
  3. Uudet bussit 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 29.03.2016, 20:53
  4. Uudet bussit 2007
    kirjoittanut Ajomestari foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 30
    Viimeisin viesti: 13.09.2007, 13:45
  5. Uudet sopimukset, uudet bussit?
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 02.12.2005, 09:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •