Helsingin aikataulukirja syksy 2005-kevät 2006

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Tänään tipahti luukusta uusi aikataulukirja ja tässä muutamia poimintoja ihan vaan noin äkkiä katsottuna.
  • Linjalta 14 on vähennetty ruuhkasta yksi auto eli entisen kuuden ruuhkavuoron sijaan on nyt viisi vuoroa,
  • Linjan 16 ainoa korkea ruuhkavuoro on muutettu matalaksi,
  • Linjan 18 vuoroväliä on hieman harvennettu, entisen tasaisen 10 min sijaan on nyt epätasainen 11 min, näin on varmaankin saatu yhden auton säästö.
  • Linjalle 43 on lisätty ruuhkaan yksi korkea ruuhkavuoro,
  • Linjoilta 65A ja 66A on poistettu kaikki korkeat vuorot eli kaikki lähdöt ovat matalia joka ei varmaankaan tule toteutumaan,
  • Linjan 68 reittiä Viikissä on hieman jatkettu, uusi päätepysäkki on Latokartanonkaarella ja pysäkinnimi on Agronominkatu,
  • Linjalta 71V on vähennetty 1 auto eli entisen neljän sijaan ajetaan kolmella autolla ja samalla vuoroväli on entisen n.20 min sijaan nyt 25-30 min.
  • Linjan 79 vuoroväliä on tihennetty ruuhka-aikoina 7-8 minuuttiin entisestä n. 9 minuutista.
  • Seutulinjalle 519 on lisätty jälleen uusia A-vuoroja vuosaaresta.
 
aki sanoi:
Tänään tipahti luukusta uusi aikataulukirja
Tänne tuo oranssikantinen eepos tuli jo eilen. Aikataulukirjan selkämykseen on jäänyt painovirhe, siinä lukee "Helsingin joukkoliikenteen aikataulut 2004-2005"
Linjalle 550 on tullut muutama plussalla merkitty lähtö, joita ei ajeta 27.12.2005-5.1.2006 eikä 20.-24.2.2006.
 
Linjoilta 14, 16, 18, 65A ja 66A on vähennetty autot Helmin tuoman ajoaikasäästön takia. 16:lla oli siis ennen 2 ruuhkavuoroa, toinen korkea ja toinen matala, nyt korkea poistuu mutta matala jää jäljelle. 65A/66A:n nivelet vaihdetaan HelBin vanhimpiin teleihin siksi, ettei vanhoihin niveliin enää asenneta Helmi-laitteita.

43:lle tuleva uusi ruuhkavuoro on siirretty 41:ltä, jolta poistuu yksi vuoro. 71V:ltä poistuva auto taas siirtyy 71:lle, jonka päättäri siirtyy Savelaan Pukinmäen aseman kohdalle. 79:lle tulevat 2 lisäautoa ovat pois 79A:lta, joka lopetetaan.

68 on jo reilun vuoden ajan käynyt kääntymässä uudella päätepysäkillä, mutta sinne ei vaan ole kuljetettu matkustajia (koska ympärillä ei ole ollut muuta kuin rakennustyömaata).

Akin luettelemien muutosten lisäksi 90:n reitti jatkuu Vuosaaren metroasemalta Aurinkolahteen ja sille lisätään yksi auto. 70V:ltä taas poistuu yksi vain aamuruuhkassa ajanut teli.
 
Kuulemma linjojen 53 ja 503 aikatauluissa ei ole mitään viittausta toisiinsa, vaikka ne ovat selkeästi kytköksissä toisiinsa.
 
Onpa pieni lapsus eksynyt VR:n lähiliikenteen "linjakarttaankin". Keravan kaupunkiradan avaamisen elok. 2004 jälkeen on K-juna pysähtynyt myös Oulunkylässä. Edellisen talvikauden aikataulukirjan kartassa pysähtymispaikat oli merkitty oikein, mutta uuden kirjasen kartan mukaan K-juna ei pysähdy Oulunkylässä.

Sivulla 2 todetaan uutta linjaa 53 alkavan ajamaan Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy, joka "on uusi liikenteenharjoittaja Helsingissä.". Ehkä Helsingin sisäisillä linjoilla, mutta kylläpä vain yhtiön autot ovat kaupunkimme alueella ajelleet, seutulinjoilla.

Vielä edelliseen viestiin viitaten, kylläpä linjojen 53 ja 503 aikatauluissa on tiettyä yhteenkuuluvuutta, ruuhka-ajan ulkopuolella ei näemmä jakseta ajella Matinkylään saakka, vaan käydään vain kääntymässä Munkassa.

Viikin ja Latokartanon yhteydet keskustan suuntaan eivät juurikaan 506:n myötä parantuneet, koukkaahan linja tosin Hämeentietä Arabian kautta, sielläpä voi halutessaan sitten vaihtaa vaikkapa linjalle 71.

Mikä lienee Viikistä nopein yhteys keskustaan / keskustasta nopein yhteys Viikkiin? Tarkoitan siis Latokartanon aluetta. 68 matelee ruuhka-aikaan keskustasta Hermannin rantatien jonoissa. Miten olisi 79 Siilitien metroasemalle / -lta? Tai sama linja pukinmäen asemalle? Vaiko 550 Oulunkylän asemalle, tai kentie 57-506/71 tms. -yhdistelmä Arabiasta?
 
a__m sanoi:
Mikä lienee Viikistä nopein yhteys keskustaan / keskustasta nopein yhteys Viikkiin? Tarkoitan siis Latokartanon aluetta. 68 matelee ruuhka-aikaan keskustasta Hermannin rantatien jonoissa. Miten olisi 79 Siilitien metroasemalle / -lta? Tai sama linja pukinmäen asemalle? Vaiko 550 Oulunkylän asemalle, tai kentie 57-506/71 tms. -yhdistelmä Arabiasta?
Nopein linja on ilman muuta 71V
 
a__m sanoi:
Vielä edelliseen viestiin viitaten, kylläpä linjojen 53 ja 503 aikatauluissa on tiettyä yhteenkuuluvuutta, ruuhka-ajan ulkopuolella ei näemmä jakseta ajella Matinkylään saakka, vaan käydään vain kääntymässä Munkassa.

Mikä lienee Viikistä nopein yhteys keskustaan / keskustasta nopein yhteys Viikkiin?
No eipä sitä tietenkään tarvi Matinkylään asti ajella. Eikös tuon 53:n päättäri ole niillä nurkilla, mistä voi vaihtaa linjoille 194 & 195 Espoon suuntaan?

Ja mitä tulee Viikkiin, niin eikös lähitulevaisuudessa ole tarkoitus muuttaa linjan 68 reittiä siten, että sitä ajettaisiin suoraan Hämeentietä Hermannin sijaan? Säilyyköhän silloin vanha reitti ja tulisko tuon linjan tunnukseksi esim. 68A tai 68V?
 
Eppu sanoi:
No eipä sitä tietenkään tarvi Matinkylään asti ajella. Eikös tuon 53:n päättäri ole niillä nurkilla, mistä voi vaihtaa linjoille 194 & 195 Espoon suuntaan?
Ymmärtääkseni. Siksipä ei Matinkylään asti ruuhkien ulkopuolella mennäkään.

Eppu sanoi:
Ja mitä tulee Viikkiin, niin eikös lähitulevaisuudessa ole tarkoitus muuttaa linjan 68 reittiä siten, että sitä ajettaisiin suoraan Hämeentietä Hermannin sijaan? Säilyyköhän silloin vanha reitti ja tulisko tuon linjan tunnukseksi esim. 68A tai 68V?
Onko tästä olemassa päätöksiä? Paikallinen asukasyhdistyshän on jo pitkään toivonut linjaa 68X Latokartanosta Lahden moottoritietä ja Hämeentietä keskustaan.
 
Huomasin nyt vasta että linjojen 194 ja 195 uudeksi päätepysäkiksi Helsingissä on merkitty Elielinaukio, eli linjat siirtyvät ilmeisesti reitille Elielinaukio-Mannerheimintie-Tukholmankatu-Paciuksenkatu-Ramsaynranta...
 
Kyllä, 194 ja 195 siirtyvät Elielille nykyiseen h15A:n lähtölaituriin ja h15A siirtyy h43:n kanssa samaan laituriin. 205 taas siirtyy ajamaan Munkkiniemen ja Kampin välin nykyistä 194/195:n reittiä, joten h24 jää ainoaksi Mechelininkadun kautta kulkevaksi linjaksi.
 
kuukanko sanoi:
Akin luettelemien muutosten lisäksi 90:n reitti jatkuu Vuosaaren metroasemalta Aurinkolahteen ja sille lisätään yksi auto.
Linja 90A säilyy kuitenkin vielä toistaiseksi ennallaan, joten parhaimmillaan Aurinkolahden suunnalla saattaa mennä bussit 1-2:n minuutin välein. Lisäksi palvelulinjojen aikataulut muuttuvat vasta 29.8. joten siihen asti Aurinkolahteen liikennöi vieläpä P7C klo 18 asti ruuhkassa 15-20 minuutin välein..
 
Tuoreessa linjakartan linjaluettelossa linja 22 menee ruotsiksi Lauttasaareen. :lol: Linja 79A löytyy edelleen kartasta.
 
Takaisin
Ylös