Irtoaikataulut

Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
1,102
Irtoaikatauluja sai ennen monesta paikasta. Nyt niitä on Helsingissä saanut enää Itiksestä. Nyt sen toimisto suljetaan. Onko kellään enää mitään käsitystä mistä niitä nyt ja tulevaisuudessa saa vai saako mistään ? Pitääkö kaikki tulostaa itse? En pysty lähettämään HSL:lle palautetta. Kun olen kirjoittanut tekstin valmiiksi ja ruksannut vastauspyynnön, järjestelmä vaatii kirjautumista. Kun olen kirjautunut, niin laatimani teksti on hävinnyt. Jos kirjoitan kaiken uudestaan niin taas vaaditaan kirjautumista. En pääse tästä mihinkään eteenpäin.
 
Joskus luin perustelun, että aikatauluja muutetaan nykyään niin paljon kesken kauden, että paperisessa aikataulussa olisi siksi usein vanhentunutta tietoa.
Verkossa on helpompi tehdä muokkauksia, ja se on ekologisempi tapa.
 
Irtoaikatauluja sai ennen monesta paikasta. Nyt niitä on Helsingissä saanut enää Itiksestä. Nyt sen toimisto suljetaan. Onko kellään enää mitään käsitystä mistä niitä nyt ja tulevaisuudessa saa vai saako mistään ? Pitääkö kaikki tulostaa itse? En pysty lähettämään HSL:lle palautetta. Kun olen kirjoittanut tekstin valmiiksi ja ruksannut vastauspyynnön, järjestelmä vaatii kirjautumista. Kun olen kirjautunut, niin laatimani teksti on hävinnyt. Jos kirjoitan kaiken uudestaan niin taas vaaditaan kirjautumista. En pääse tästä mihinkään eteenpäin.

Irtoaikatauluja olen viimeksi nähnyt HSL:n Rautatientorin metroaseman lipputoimistossa käydessäni, siellä ne olivat, kaikki linjat, hiukan huomaamattomasti pylvään takana. En tiedä onko tilanne muuttunut.
 
Irtoaikatauluja olen viimeksi nähnyt HSL:n Rautatientorin metroaseman lipputoimistossa käydessäni, siellä ne olivat, kaikki linjat, hiukan huomaamattomasti pylvään takana. En tiedä onko tilanne muuttunut.

Tarkoittanet entistä toimistoa? Nykyinenhän on aseman kauppakujalla ja siellä niitä ei ole. Kuulemma voidaan printata 1€/kpl. Mietityttää vain tulevaisuus. Tiedän, että niitä on mm. Sellossa, Tikkurilassa ja muuallakin mutta ei kaikkia Helsingin sisäisiä.
 
Kävin eilen HSL'n Rautatieaseman neuvonnassa, kysyin paperiaikatauluja. Ei kuulemma enää tehdä, muuten kohtelias miesvirkailija sanoi sen johtuvan ympäristösyistä. Tuskin pyysi edes anteeksi. Lähetin HSL'n asiakaspalautteeseen palautteeni moisesta.
 
Kävin eilen HSL'n Rautatieaseman neuvonnassa, kysyin paperiaikatauluja. Ei kuulemma enää tehdä, muuten kohtelias miesvirkailija sanoi sen johtuvan ympäristösyistä. Tuskin pyysi edes anteeksi. Lähetin HSL'n asiakaspalautteeseen palautteeni moisesta.

Tuo oli odotettavissa mutta on tosi typerää. Kun itse niitä printtaa niin siinä menee miljoona kiloa paperia ja mustetta. On kumma, että Turussa tehdään edelleen aikataulukirjoja ja Tampereella irtoaikatauluja mutta HSL senkun huonontaa palvelujaan.
 
On kumma, että Turussa tehdään edelleen aikataulukirjoja ja Tampereella irtoaikatauluja mutta HSL senkun huonontaa palvelujaan.

Turussa aikataulukirjojen painatus piti loppua jo ajat sitten, mutta käsittääkseni kiperän asiakaspalautteen myötä niitä painetaan edelleen. On sekin koko ajan "lakkautusuhan" alla, kun ihmiset käyttävät mieluummin reittiopasta.
 
Kävin eilen HSL'n Rautatieaseman neuvonnassa, kysyin paperiaikatauluja. Ei kuulemma enää tehdä, muuten kohtelias miesvirkailija sanoi sen johtuvan ympäristösyistä. Tuskin pyysi edes anteeksi. Lähetin HSL'n asiakaspalautteeseen palautteeni moisesta.

No HSL:n tarkoitushan lieneekin tehdä matkustaminen mahdollisimman hankalaksi ellei jopa mahdottomaksi henkilölle jolla ei jostain syystä ole käytössään kaikenmaailman äly(ttömiä)härpäkkeitä. Siinä mielessä ei mitään uutta.
 
Turussa aikataulukirjojen painatus piti loppua jo ajat sitten, mutta käsittääkseni kiperän asiakaspalautteen myötä niitä painetaan edelleen. On sekin koko ajan "lakkautusuhan" alla, kun ihmiset käyttävät mieluummin reittiopasta.

Tampereellakin Nysse lopetti aikataulukirjan tekemisen jokunen vuosi sitten, mutta asiakkaiden palautteen ansiosta Media Potentia alkoi kustantaa omaa maksullista aikataulukirjaansa, joka on käsittääkseni ollut ihan suosittu.

Edit: Näköjään uutta versiota ei olekaan ilmestynyt yli vuoteen, mutta nyt elokuussa on uusi jälleen tulossa.
 
Osa ihmisistä haluaa/tarvitsee paperisen aikataulun, mieluummin koko alueen aikataulukirjan. Kun itse lähden johonkin tapahtumaan, varsinkin sellaiseen jonka aikana kännykän mahdollinen soiminen on osoitus sivistyksen puutteesta, jätän koko kännykän kotiin. Sellkärepussa kulkee toki aikataulukirja jota voi lukea häiritsemättä muita. usein on tärkeää tietää että mille pysäkille kannattaa mennä odottamaan bussia, varsinkin talvella. Nykyinen paperiaikataulujen julkaisemattomuus aiheutti viime talvena hankaliakin tilanteita, jos oli eri reittejä valittavana.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjastossa tulostamien on todella hankalaa. Aikaisemmin Espoon kirjasto antoi tulostaa ilmaiseksi, mutta ei enää. Kysyin samalla yhteispalvelupisteeltä aikataulukirjaa ja sain niin jäätävän palvelun että.... jos ja kun tulee mentyä jonnekin vakituisen matkustusympäristön ulkopuolelle, voi mennä infotiskille kysymään että miten tuonne pääsee. Tähän asti palvelu on ollut asiallista.
 
Tulostin Sellon kirjastossa muutaman paperin ja on todettava että kyllä on onnistuttu tekemään vaikeaksi.

Canon Pixma MG 5150 maksoi vuonna 2009 100 euroa noin ja pelittää tänä päivänäkin kuin enkeli. Mustekasetista Sörnäisistä saa halvalla musteetj.
 
Salomaa, itse kotona prittaaminen onnistuu. Ja vanha printteri pelaa hyvin.
Materiaali ei tosin ole yhtä helposti printtautuvaa kuin SL'n tulostettavat aikataulut, joiden kanssa saa valmiit kaksipuoleiset muistiokansiolehdet, numerojaärjestyksessä.

Mutta silti olen tyytymätön HSL'n palveluun, jään odottamaan että miten aikataulut ovat saatavilla seuraavana syksynä. Palautetta olen antanut.
 
Sipoon liikenteessä oli jopa busseissa jaossa irtoaikatauluja viime kesäliikenteen alkuun asti. Sen jälkeen niitä ei enään ole painettu. Jatkuvasti niitä kyllä kysellään, etenkin juuri vanhempi väki. Kaikki Sipoon linjat mahtuivat kätevästi 2 erilliseen aikataululehtiseen vai miksikä sitä nyt kutsuisi ja olivat saatavilla kaikissa Sipoon liikenteeseen merkityissä autoissa.

Toki huonoina puolina oli aina 3-4kk välein tehdyt pienet aikataulumuutokset, joita varten ei välttämättä painettu uusia aikatauluja kun oli laatikko tolkulla vanhojakin vielä jäljellä. Eli pitihän se paikkaansa myös että olivat iso kulu- sekä jäte-erä.
 
Takaisin
Ylös