Irtoaikataulut

Yhdessä vaiheessa Helsingissä ainakin jaettiin joka kotiin aikataulukirja. Se oli erinomaisen hyvää palvelua. Muutama vuosi taaksepäin busseissa oli kyseisen linjan paperiaikataulu.

KUn kerran paperin käyttöä on alettu vähentämään jopa kauppakuiteissa, niin ympäristökysymys saattaa tässä olla yksi peruste.
Toisaalta osa kansasta kulkee tietokone kädessä joka paikassa, niin siitäkin löytyy perusteeksi.
Itse katson päivän reitit pöytäkoneella valmiiksi. Mutta en itse valita paperiaikataulujen puutteesta. Kuljettajien työtehtävät kevenevät kun ei tarvitse paperiaikatauluista huolehtia.
 
Ihmettelin jo muinoin sitä kotiin jaettavaa kirjaa. Se oli osin vanhaa tietoa jo julkaisuhetkellä, sillä aikatauluihin ja reitteihin tuli aina muutoksia.

Kyllähän HSL:n palvelupisteessä pitäisi olla vaikka joku automaatti, jolla saisi jollekin ohuelle kuittipaperille tulostettua aikatauluja. Ymmärrän, että nykyinen käytäntö säästää ihan valtavasti paperia ja painokuluja, mutta jos joku sen paperiaikataulun tarvitsee, niin se hänelle suotakoon.
 
HSL'n infopisteellä peritään irtoaikataulusta 1€, Helsingin kaupunginkirjastossa 0,40 €, Espoon kaupunginkirjastossa 0.20€, palvelusta jonka pitäisi olla ilmainen. Jos ihmettelee, virkailija on todella epäkohtelias, tiuskiva.
 
Minusta on ihan oikein että jos joku haluaa paperiaikatauluja niin hän myös maksaa ne itse. Muutenhan ne maksatettaisiin muilla matkustajilla.

Minusta tätä periaatetta voisi laajentaa. Jos joku haluaa matkustaa nelosen ratikalla, maksakoon 0,40€ ja jos joku haluaa matkustaa bussilla 21, maksakoon 6€. Muutenhan sen bussin palvelu maksatetaan muilla matkustajilla.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tätä periaatetta voisi laskentaa. Jos joku haluaa matkustaa nelosen ratikalla, maksakoon 0,40€ ja jos joku haluaa matkustaa bussilla 21, maksakoon 6€. Muutenhan sen bussin palvelu maksatetaan muilla matkustajilla.

Ja jos haluaa matkustaa Stadin ratikoiden romuilla, maksakoon 100€.
 
Perusteluna aikataulujen maksuttomuuteen: Asiakashan tarvitsee tiedon milloin kulkuväline saapuu, varsinkin paluumatkalla. Itse en mielelläni värjöttele talvella esiksupunkipysäjillä odottamassa bussia jonka tulokasta en ole tietoinen.
Kaikilla ei ole älypuhelinta, kaikki eivät mielellään tihrusta älypuhelimen ruudulta pientä tekstiä.
Tietääkseni vain Tampereella ja Joensuussa aikataulukirjat ovat maksullisia, kustantajana on lehtitalo. Irtoaikataulut ovat ilmaiset. Muissa kaupungeissa saa aikataulukirjan ilmaiseksi, kuntayhtymän kustantamana. Irtoaikatauluja ei ole.
 
Minusta on ihan oikein että jos joku haluaa paperiaikatauluja niin hän myös maksaa ne itse. Muutenhan ne maksatettaisiin muilla matkustajilla.

Aivan. Kyllä pitäisi julkisesti järjestetyn joukkoliikenteen olla hinnoittelultaan kustannusperustaista. Kaikenlainen ristisubventointi on todella epäreilua niitä kohtaan, joka joutuvat maksamaan muiden liikkumista.
 
Minä en ymmärrä mitä kukaan noilla irtoaikatauluilla tekee, kun ne kertovat vain ajan päätepysäkillä, joka voi olla kilomerien päässä. Täysin turhaa 1970-luvun touhua. Kännykästä näkee ajan haluamallaan pysäkillä. Voi myös katsoa vaihtoehtoisia reittejä, jos tulee jotain ongelmia
 
Aivan. Kyllä pitäisi julkisesti järjestetyn joukkoliikenteen olla hinnoittelultaan kustannusperustaista. Kaikenlainen ristisubventointi on todella epäreilua niitä kohtaan, joka joutuvat maksamaan muiden liikkumista.

Juuri näin. Pois verorahoilla subventointi. Jokainen maksakoon matkansa itse.
 
Minä en ymmärrä mitä kukaan noilla irtoaikatauluilla tekee, kun ne kertovat vain ajan päätepysäkillä, joka voi olla kilomerien päässä. Täysin turhaa 1970-luvun touhua.

Niinhän ne nykyään kertoo, mutta aikaisemmin niissä oli keskimääräinen ajoaika päätepysäkiltä minuuteissa ja silloin niistä olikin hyötyä. En tiedä oliko tarkoituskin tuon informaation poistamisessa se, että irtoaikatauluja käytettäisiin vähemmän.
 
Itse olen pettynyt matkahakuun. Pahimmat tapaukset ovat kun kirjoittaa määränpääksi kohteen nimen, saa täysin erilaisen vastauksen kuin kirjoittamalla osoitteen. Olen vielä sitä ikäluokkaa joka lukee mieluummin paperia, jossa on tarpeelliset tiedot(= pysäkki luettelo ajoaikoineen) lähtöaikojen lisäksi. Myös hyvä reittikartta on tarpeellinen.
Missään muualla Suomessa ei aikatauluista pyydetä hintaa. Tampereella kaupungin lopetettua aikataulukirjan painattamisen ryhtyi lehtikustantamo panattamaan sitä, on kuulemma bestseller. Irtoaikataulut ovat ilmaiset. Muualla saa irtoaikataulut tai aikataulukirjan ilmaiseksi.
 
Niinhän ne nykyään kertoo, mutta aikaisemmin niissä oli keskimääräinen ajoaika päätepysäkiltä minuuteissa ja silloin niistä olikin hyötyä. En tiedä oliko tarkoituskin tuon informaation poistamisessa se, että irtoaikatauluja käytettäisiin vähemmän.

Keskimääräinen aika ei juuri kerro, kun aika voi vaihdella tosi paljon. Nykyään on niin kätevä älypuhelimella katsoa aikatauluja, etten juuri näe syytä paperiaikatauluille.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:44 ----------

Itse olen pettynyt matkahakuun. Pahimmat tapaukset ovat kun kirjoittaa määränpääksi kohteen nimen, saa täysin erilaisen vastauksen kuin kirjoittamalla osoitteen. Olen vielä sitä ikäluokkaa joka lukee mieluummin paperia, jossa on tarpeelliset tiedot(= pysäkki luettelo ajoaikoineen) lähtöaikojen lisäksi. Myös hyvä reittikartta on tarpeellinen.

Ei nämä niin ikäluokasta ole kiinni. Reittikartasta olen samaa mieltä. Siitä saa kätevästi yleiskatsauksen mitä linjoja jollakin alueella liikkuu. Sovellutuksilla pitää ennalta tietää, mitä linjaa tai pysäkkiä katsoo.
 
Nykyään on niin kätevä älypuhelimella katsoa aikatauluja, etten juuri näe syytä paperiaikatauluille.

Ehkä sinä et näe mitään syytä paperiaikatauluille, mutta tiedätkö että Suomessa on useita tuhansia, ellei jopa satoja tuhansia ihmisiä joilla ei syystä tai toisesta ole mitään niinsanottuja "älypuhelimia". On olemassa pienen pieni mahdollisuus että he eivät jaa näkemystäsi tästä asiasta. Aina ei kannattaisi omata niin minäkeskeistä asennetta...
 
Takaisin
Ylös