Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/44

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

  1. #1
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2740

    oletus HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Tulossa uutta kilpailua taas,

    En jaksa kirjoittaa kaikkia kohteita tähän, mutta sisältää 5 kohdetta 269-273, joka käsittää jopa 144 linja-auton liikennöinnin. Mukana on Herttoniemen liityntäliikennettä, Munkkiniemen linjoja 52-57, Kivistön liityntäliikennettä sekä muutama Leppävaaran suunnan linja 212, 213/N sekä 502.

    Silmiin pistää se, ettei tässä ole mainittu mahdollista leikkuria. Eniten taitaa pelissä olla tällä kierroksella Nobinalla, jolla on puolustettavanaan Herttoniemen liityntä, sekä nuo muutama poikittainen seutulinja.

    Linkki:
    https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQ...em&id=202177-4

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2012
    Viestejä
    189

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
    Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.

  3. #3

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wito Näytä viesti
    Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
    Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.
    Hyvin todennäköistä myös että kun sähköbussithan yleistyvät koko ajan ja uusia sähkömalleja pukkaa merkiltä kuin merkiltä lähes koko ajan (ei ihme jos Volvo ja Scaniakin ovat tän vuoden aikana ehtineet esitellä uudet sähköversiot 8900LE:stä ja Suburbanista niin pätkä- kuin telinä), niin pidän hyvin todennäköisenä että liikenteen voittaneet liikennöitsijät haluaakin ajaa kaikki vuorot täyssähköbusseilla ja noista linjoista tulee (satunnaisia vuoroja vara-autoilla lukuunottamatta) täysin dieselvapaita linjoja eli "Zero emission bus lines".

    ---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:30 ----------

    Miksi HSL haluaa että 502:n reitti lyhenee ja päättäri siirretään Merihaasta Kallion? sais jatkaa edes Hakaniemeen.

  4. #4

    Liittynyt
    18.03.2012
    Viestejä
    189

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Miksi HSL haluaa että 502:n reitti lyhenee ja päättäri siirretään Merihaasta Kallion? sais jatkaa edes Hakaniemeen.
    Ehkä se mahdollistaa tiheämmän vuorovälin. Kun 17 loppuu kesällä (jonka päättäri on Kalliossa), 502 voi lähteä sieltä.

  5. #5

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    876

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wito Näytä viesti
    Ehkä se mahdollistaa tiheämmän vuorovälin. Kun 17 loppuu kesällä (jonka päättäri on Kalliossa), 502 voi lähteä sieltä.
    Muutos oli pakotettu, kesästä 2021 alkaen Merihakaan liikennöinti ei onnistu työmaan takia.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4367

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Listaan muutaman jutun esityslistatekstistä, vaikka ylempänä näytetty linkki ei taida vanhentua aivan lähitulevaisuudessa:

    Kohde 269
    Linjat
    79 Herttoniemi – Viikki – Malmi – Siltamäki – Puistolan asema
    84 Herttoniemi – Laajasalo (Gunillantie)
    85 Herttoniemi – Jollas
    85B Herttoniemi – Yliskylä – Jollas
    85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Yliskylä – Jollas
    86 Herttoniemi – Santahamina
    86N Rautatientori – Kulosaari – Herttoniemi – Santahamina
    87N Rautatientori – Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
    88 Herttoniemi – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
    88B Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
    89 Herttoniemi – Yliskylä

    Kohde 270
    Linjat
    80 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
    81 Kulosaari – Herttoniemi – Länsi-Herttoniemi
    82 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
    82B Herttoniemi – Roihuvuori – Tammisalo – Itäkeskus
    83 Herttoniemi – Tammisalo

    Kohde 271
    Linjat
    52 Kuninkaantammi – Kannelmäki – Huopalahti –
    Munkkiniemi - Otaniemi
    53 Arabia – Oulunkylä – Maunula – Pohjois-Haaga –
    Pitäjänmäki – Uusmäki
    56 Kalasatama (M) – Käpylä – Metsälä – Kannelmäki
    57 Kontula (M) – Viikki – Koskela – Ruskeasuo –
    Munkkiniemi

    Kohde 272
    Linjat
    212 Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Kauniainen
    213 Kamppi – Meilahti – Suvela – Espoon keskus – Kauklahti
    213N Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Suvela – Espoon keskus
    502 Kallio – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara

    Kohde 273
    Linjat
    433 Martinlaakso ‒ Petas ‒ Kivistö
    434 Kivistö ‒ Keimolanmäki
    443 Kivistö ‒ Vestra
    443K Kivistö ‒ Luhtaanmäki – Vestra
    445 Kivistö ‒ Reuna
    576 Tikkurila ‒ Kivistö
    583 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Perusmäki
    583K Aviapolis – Martinlaakso – Juvanmalmi – Perusmäki
    584 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Kalajärvi

    Kohteen 269 liikennöintiin tarvitaan 42 kappaletta tyypin A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 2,9 miljoonaa kilometriä. Kohteen 270 liikennöintiin tarvitaan 18 kappaletta tyyppien A1 ja A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 0,9 miljoonaa kilometriä. Kohteen 271 liikennöintiin tarvitaan 42 kappaletta tyyppien A1 ja C linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 3,3 miljoonaa kilometriä.
    Kohteen 272 liikennöintiin tarvitaan 20 kappaletta tyypin A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 1,2 miljoonaa kilometriä. Kohteen 273 liikennöintiin tarvitaan sopimuskauden alussa 11 kappaletta ja elokuusta 2022 alkaen 22 kappaletta tyypin A1 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 2,1 miljoonaa kilometriä.

    Tarjottava linja-autokalusto
    Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2- tyypin linja-autoilla sekä kolmiakselisilla C-tyypin linja-autoilla. Kohteissa 270, 271 ja 273 edellytetään, että vähintään puolet talviviikon kilometreistä on ajettava sähkölinja-autoilla. Kohteen 273 osalta sähköbussivaatimus on voimassa elokuusta 2023 alkaen. Kohteisiin 271 ja 273 on saatavilla tilaajan järjestämä sähköbussien latauspalvelu.

    Kohteiden 269, 270, 271 ja 272 sopimuskaudet ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia ja sopimuksiin sisältyy lisäksi mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatkooptioon. Kohteen 273 liikenteestä osa alkaa vasta elokuussa 2023. Tästä syystä kohteen 273 sopimus on kahdeksan (8) vuoden mittainen ja sopimukseen sisältyy enintään kahden (2) vuoden jatko-optio. Optioilla voidaan sovittaa sopimusten jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

  7. #7
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4072

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wito Näytä viesti
    Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
    Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.
    Eikö siellä tekstissä sanota että sähköbusseja vaaditaan kohteisiin 270, 271 ja 273? Eli Laajasalon kohteeseen 269 ja Espoon kohteeseen 272 (linjat 212, 213, 502) ei vaadittaisi sähköbusseja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 06:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:49 ----------

    Laajasalon kohteeseen 269 ei näköjään vaadita jatkossa enää lainkaan telikalustoa. Näyttää A2-kalusto riittävän.

  8. #8

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    852

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Nyt sitten vaan veikkaukset pöytään.

    Itselläni:
    1. 269: Nobina
    2. 270: HelB tai Tammelund
    3. 271: PL tai Savonlinja
    4. 272: Åberg
    5. 273: Nobina
    Viimeisin muokkaaja AnonyymiPseudonyymi; 26.02.2021 kello 08:06.
    Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä

  9. #9
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    848

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Eikö siellä tekstissä sanota että sähköbusseja vaaditaan kohteisiin 270, 271 ja 273? Eli Laajasalon kohteeseen 269 ja Espoon kohteeseen 272 (linjat 212, 213, 502) ei vaadittaisi sähköbusseja..
    Katsoin tuota samaa kohteet 269, 272 näyttää olevan vielä 100 % diesel ajettava, johtuen juuri tuosta mitä tuossakin mainitaan.
    Alkaa Veellä loppuu Oolla,
    - ei ole Volvo.

  10. #10

    Liittynyt
    23.08.2020
    Viestejä
    15

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Oma veikkaus:

    269: Nobina
    270: Nobina tai Tammelund
    271: PL
    272: Nobina tai Åberg
    273: HelB tai Nobina

    Luultavasti Nobina ei ole valmis menettämään häviämään ainakaan Laajasalon pakettia ja laittaa siihen matalamman tarjouksen kuin muut. Åberg taas voi voittaa kohteen 272, koska sillä on varikko kohtuu hyvällä sijainnilla ja se ei varmaan ole valmis menettämään kaikkea omaa hsl liikeennettään. PL taas todennäköisesti jatkaa kohteen 271 liikennöitsijänä ja sähköbusseja PL:ltä tulee ehkä jopa enemmän kuin vaaditaan.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4367

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LimoSWN Näytä viesti
    Katsoin tuota samaa kohteet 269, 272 näyttää olevan vielä 100 % diesel ajettava, johtuen juuri tuosta mitä tuossakin mainitaan.
    Saa kai sinne muutakin tarjota, jos operaattori sen muun laskee edullisemmaksi.

    Sitten toinen juttu. Minkähän verran kohde 270 sisältää A1 / A2:ta toisiinsa nähden? Onko sähkövelvoite hoidettavissa A1:illä pelkästään? Muissa kohteissa sähkökaluston vähimmäisosuuden pystyy hoitamaan A1- ja C-luokkien kalustolla.

  12. #12
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    848

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Ja sitten vielä sitä Bingoa peiliin.

    Näistä kohteista nobina tulee tappelemaan kynsin hampain. HelB vanhan voiton myötä voisi yrittää saada takaisin itään suuntautuvia linjoja. ( ojangon paketti)
    269 : Helb / nobina
    270 : helb / nobina

    271 : nykyään pkl , mutta Tammelund voisi olla mahdollista.

    272 : Nobina tulisi tämän viemään.

    273 : Täällä voisi olla jopa iso yllätys Taksikuljetus
    Alkaa Veellä loppuu Oolla,
    - ei ole Volvo.

  13. #13

    Liittynyt
    23.08.2020
    Viestejä
    15

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Saa kai sinne muutakin tarjota, jos operaattori sen muun laskee edullisemmaksi.

    Sitten toinen juttu. Minkähän verran kohde 270 sisältää A1 / A2:ta toisiinsa nähden? Onko sähkövelvoite hoidettavissa A1:illä pelkästään? Muissa kohteissa sähkökaluston vähimmäisosuuden pystyy hoitamaan A1- ja C-luokkien kalustolla.
    VDL:lta on tulossa tänä vuonna näitä A2-luokan sähköbusseja, mutta onko nyt jo tarjolla jotain A2-luokan sähköbusseja.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4367

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vakionopeudensäädin Näytä viesti
    VDL:lta on tulossa tänä vuonna näitä A2-luokan sähköbusseja, mutta onko nyt jo tarjolla jotain A2-luokan sähköbusseja.
    HSL-alueellahan on ollut reilun vuoden verran tätä vanhempaa sähkö-VDL:ää, Pohjolan Liikenteellä ja Tammelundin Liikenteellä. A2:sina minä ne näen. Mutta jotta kaluston tarjonnasta olisi aitoa kilpailua, olisi tietenkin hyvä, jos A2-sähkäreitä valmistaisi mahdollisimman moni tehdas. (Toki olen tietoinen, että Linkkerilläkin on A2 ollut valikoimassa).

  15. #15

    Liittynyt
    18.03.2012
    Viestejä
    189

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Helsingin Bussiliikenne voisi olla kiinnostunut kohteista 271, 272 ja / tai 273. Ruskeasuon varikolla pitäisi olla tilaa kun keskustan linjoja menee Nobinalle Helsingissä 8 / 2021.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 228
    Viimeisin viesti: 08.09.2021, 22:57
  2. Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021
    kirjoittanut citybus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 03.05.2020, 21:02
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 28.09.2018, 19:35
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 22:07
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 116
    Viimeisin viesti: 09.12.2013, 15:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •