HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Liittynyt
17 Lokakuu 2011
Viestit
2,909
Tulossa uutta kilpailua taas,

En jaksa kirjoittaa kaikkia kohteita tähän, mutta sisältää 5 kohdetta 269-273, joka käsittää jopa 144 linja-auton liikennöinnin. Mukana on Herttoniemen liityntäliikennettä, Munkkiniemen linjoja 52-57, Kivistön liityntäliikennettä sekä muutama Leppävaaran suunnan linja 212, 213/N sekä 502.

Silmiin pistää se, ettei tässä ole mainittu mahdollista leikkuria. Eniten taitaa pelissä olla tällä kierroksella Nobinalla, jolla on puolustettavanaan Herttoniemen liityntä, sekä nuo muutama poikittainen seutulinja.

Linkki:
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202177-4
 
Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.
 
Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.

Hyvin todennäköistä myös että kun sähköbussithan yleistyvät koko ajan ja uusia sähkömalleja pukkaa merkiltä kuin merkiltä lähes koko ajan (ei ihme jos Volvo ja Scaniakin ovat tän vuoden aikana ehtineet esitellä uudet sähköversiot 8900LE:stä ja Suburbanista niin pätkä- kuin telinä), niin pidän hyvin todennäköisenä että liikenteen voittaneet liikennöitsijät haluaakin ajaa kaikki vuorot täyssähköbusseilla ja noista linjoista tulee (satunnaisia vuoroja vara-autoilla lukuunottamatta) täysin dieselvapaita linjoja eli "Zero emission bus lines".

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:30 ----------

Miksi HSL haluaa että 502:n reitti lyhenee ja päättäri siirretään Merihaasta Kallion? sais jatkaa edes Hakaniemeen.
 
Miksi HSL haluaa että 502:n reitti lyhenee ja päättäri siirretään Merihaasta Kallion? sais jatkaa edes Hakaniemeen.

Ehkä se mahdollistaa tiheämmän vuorovälin. Kun 17 loppuu kesällä (jonka päättäri on Kalliossa), 502 voi lähteä sieltä.
 
Ehkä se mahdollistaa tiheämmän vuorovälin. Kun 17 loppuu kesällä (jonka päättäri on Kalliossa), 502 voi lähteä sieltä.

Muutos oli pakotettu, kesästä 2021 alkaen Merihakaan liikennöinti ei onnistu työmaan takia.
 
Listaan muutaman jutun esityslistatekstistä, vaikka ylempänä näytetty linkki ei taida vanhentua aivan lähitulevaisuudessa:

Kohde 269
Linjat
79 Herttoniemi – Viikki – Malmi – Siltamäki – Puistolan asema
84 Herttoniemi – Laajasalo (Gunillantie)
85 Herttoniemi – Jollas
85B Herttoniemi – Yliskylä – Jollas
85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Yliskylä – Jollas
86 Herttoniemi – Santahamina
86N Rautatientori – Kulosaari – Herttoniemi – Santahamina
87N Rautatientori – Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
88 Herttoniemi – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
88B Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
89 Herttoniemi – Yliskylä

Kohde 270
Linjat
80 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
81 Kulosaari – Herttoniemi – Länsi-Herttoniemi
82 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
82B Herttoniemi – Roihuvuori – Tammisalo – Itäkeskus
83 Herttoniemi – Tammisalo

Kohde 271
Linjat
52 Kuninkaantammi – Kannelmäki – Huopalahti –
Munkkiniemi - Otaniemi
53 Arabia – Oulunkylä – Maunula – Pohjois-Haaga –
Pitäjänmäki – Uusmäki
56 Kalasatama (M) – Käpylä – Metsälä – Kannelmäki
57 Kontula (M) – Viikki – Koskela – Ruskeasuo –
Munkkiniemi

Kohde 272
Linjat
212 Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Kauniainen
213 Kamppi – Meilahti – Suvela – Espoon keskus – Kauklahti
213N Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Suvela – Espoon keskus
502 Kallio – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara

Kohde 273
Linjat
433 Martinlaakso ‒ Petas ‒ Kivistö
434 Kivistö ‒ Keimolanmäki
443 Kivistö ‒ Vestra
443K Kivistö ‒ Luhtaanmäki – Vestra
445 Kivistö ‒ Reuna
576 Tikkurila ‒ Kivistö
583 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Perusmäki
583K Aviapolis – Martinlaakso – Juvanmalmi – Perusmäki
584 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Kalajärvi

Kohteen 269 liikennöintiin tarvitaan 42 kappaletta tyypin A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 2,9 miljoonaa kilometriä. Kohteen 270 liikennöintiin tarvitaan 18 kappaletta tyyppien A1 ja A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 0,9 miljoonaa kilometriä. Kohteen 271 liikennöintiin tarvitaan 42 kappaletta tyyppien A1 ja C linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 3,3 miljoonaa kilometriä.
Kohteen 272 liikennöintiin tarvitaan 20 kappaletta tyypin A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 1,2 miljoonaa kilometriä. Kohteen 273 liikennöintiin tarvitaan sopimuskauden alussa 11 kappaletta ja elokuusta 2022 alkaen 22 kappaletta tyypin A1 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 2,1 miljoonaa kilometriä.

Tarjottava linja-autokalusto
Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2- tyypin linja-autoilla sekä kolmiakselisilla C-tyypin linja-autoilla. Kohteissa 270, 271 ja 273 edellytetään, että vähintään puolet talviviikon kilometreistä on ajettava sähkölinja-autoilla. Kohteen 273 osalta sähköbussivaatimus on voimassa elokuusta 2023 alkaen. Kohteisiin 271 ja 273 on saatavilla tilaajan järjestämä sähköbussien latauspalvelu.

Kohteiden 269, 270, 271 ja 272 sopimuskaudet ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia ja sopimuksiin sisältyy lisäksi mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatkooptioon. Kohteen 273 liikenteestä osa alkaa vasta elokuussa 2023. Tästä syystä kohteen 273 sopimus on kahdeksan (8) vuoden mittainen ja sopimukseen sisältyy enintään kahden (2) vuoden jatko-optio. Optioilla voidaan sovittaa sopimusten jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.
 
Kaikissa kohteissa näyttäisi olevan vaatimuksena että ajetaan puolet arkiviikon ajoista sähköbusseilla.
Positiivista on myös että kohteet eivät ole liian isoja, joten pienillä liikennöitsijöillä on mahdollisuus osallistua.

Eikö siellä tekstissä sanota että sähköbusseja vaaditaan kohteisiin 270, 271 ja 273? Eli Laajasalon kohteeseen 269 ja Espoon kohteeseen 272 (linjat 212, 213, 502) ei vaadittaisi sähköbusseja.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:49 ----------

Laajasalon kohteeseen 269 ei näköjään vaadita jatkossa enää lainkaan telikalustoa. Näyttää A2-kalusto riittävän.
 
Nyt sitten vaan veikkaukset pöytään.

Itselläni:
  1. 269: Nobina
  2. 270: HelB tai Tammelund
  3. 271: PL tai Savonlinja
  4. 272: Åberg
  5. 273: Nobina
 
Viimeksi muokattu:
Eikö siellä tekstissä sanota että sähköbusseja vaaditaan kohteisiin 270, 271 ja 273? Eli Laajasalon kohteeseen 269 ja Espoon kohteeseen 272 (linjat 212, 213, 502) ei vaadittaisi sähköbusseja..

Katsoin tuota samaa kohteet 269, 272 näyttää olevan vielä 100 % diesel ajettava, johtuen juuri tuosta mitä tuossakin mainitaan.
 
Oma veikkaus:

269: Nobina
270: Nobina tai Tammelund
271: PL
272: Nobina tai Åberg
273: HelB tai Nobina

Luultavasti Nobina ei ole valmis menettämään häviämään ainakaan Laajasalon pakettia ja laittaa siihen matalamman tarjouksen kuin muut. Åberg taas voi voittaa kohteen 272, koska sillä on varikko kohtuu hyvällä sijainnilla ja se ei varmaan ole valmis menettämään kaikkea omaa hsl liikeennettään. PL taas todennäköisesti jatkaa kohteen 271 liikennöitsijänä ja sähköbusseja PL:ltä tulee ehkä jopa enemmän kuin vaaditaan.
 
Katsoin tuota samaa kohteet 269, 272 näyttää olevan vielä 100 % diesel ajettava, johtuen juuri tuosta mitä tuossakin mainitaan.
Saa kai sinne muutakin tarjota, jos operaattori sen muun laskee edullisemmaksi.

Sitten toinen juttu. Minkähän verran kohde 270 sisältää A1 / A2:ta toisiinsa nähden? Onko sähkövelvoite hoidettavissa A1:illä pelkästään? Muissa kohteissa sähkökaluston vähimmäisosuuden pystyy hoitamaan A1- ja C-luokkien kalustolla.
 
Ja sitten vielä sitä Bingoa peiliin.

Näistä kohteista nobina tulee tappelemaan kynsin hampain. HelB vanhan voiton myötä voisi yrittää saada takaisin itään suuntautuvia linjoja. ( ojangon paketti)
269 : Helb / nobina
270 : helb / nobina

271 : nykyään pkl , mutta Tammelund voisi olla mahdollista.

272 : Nobina tulisi tämän viemään.

273 : Täällä voisi olla jopa iso yllätys Taksikuljetus
 
Saa kai sinne muutakin tarjota, jos operaattori sen muun laskee edullisemmaksi.

Sitten toinen juttu. Minkähän verran kohde 270 sisältää A1 / A2:ta toisiinsa nähden? Onko sähkövelvoite hoidettavissa A1:illä pelkästään? Muissa kohteissa sähkökaluston vähimmäisosuuden pystyy hoitamaan A1- ja C-luokkien kalustolla.

VDL:lta on tulossa tänä vuonna näitä A2-luokan sähköbusseja, mutta onko nyt jo tarjolla jotain A2-luokan sähköbusseja.
 
VDL:lta on tulossa tänä vuonna näitä A2-luokan sähköbusseja, mutta onko nyt jo tarjolla jotain A2-luokan sähköbusseja.
HSL-alueellahan on ollut reilun vuoden verran tätä vanhempaa sähkö-VDL:ää, Pohjolan Liikenteellä ja Tammelundin Liikenteellä. A2:sina minä ne näen. Mutta jotta kaluston tarjonnasta olisi aitoa kilpailua, olisi tietenkin hyvä, jos A2-sähkäreitä valmistaisi mahdollisimman moni tehdas. (Toki olen tietoinen, että Linkkerilläkin on A2 ollut valikoimassa).
 
Helsingin Bussiliikenne voisi olla kiinnostunut kohteista 271, 272 ja / tai 273. Ruskeasuon varikolla pitäisi olla tilaa kun keskustan linjoja menee Nobinalle Helsingissä 8 / 2021.
 
Takaisin
Ylös