Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/44

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

  1. #16
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    884

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    583 ja 584 on ilmeisesti toisessa paketissa, jotta 400-sarjan nykyinen paketti saadaan runkolinjalle 400 ja linjalle 431, kun se ei kerran ole tässä paketissa. Saa nähdä kuinka A1:t riittävät 583:lle ja 584:lle, kun teleilläkin on kuulemma ollut ylikuormaa, vaikka vuoroväli Pohjois-Espoon ja Vantaankosken välillä on ollut yhteensä vain 15min.

    52, 53, 56 ja 57 oleminen samassa paketissa on ainakin toistaiseksi kapula 52:n ja 57:n runkolinjaistamisen rattaisiin. Hyvä sentään, että saadaan telejä. 57:llä kun on tehotonta ajaa kaksiakselisilla alle 10min vuoroväliä.

    Ihmetyttää myös, että Laajasalon linjoille tulee pelkkiä kaksiakselisia, etenkin kun 84-88-88B linjayhdistelmälle oltaisiin ilman koronaleikkauksia lisätty vuoroja. On toki ymmärrettävää, ettei haluta Kruunusiltojen jälkeiselle linjastolle isoa kalustoa, kun siellä ei kai ole enää tarvetta, mutta miksi sitten tehdään sopimus, joka kestää tällaisen ison linjastoa muuttavan uudistuksen ylitse. Muutenkin Laajasalon linjastosuunnitelma on kesken, eli onko pakko sitoa linjastoa samaan kalustomäärään kuin ennen useata ratikkalinjaa linjastoa suunnitellessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Miksi HSL haluaa että 502:n reitti lyhenee ja päättäri siirretään Merihaasta Kallion? sais jatkaa edes Hakaniemeen.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Muutos oli pakotettu, kesästä 2021 alkaen Merihakaan liikennöinti ei onnistu työmaan takia.
    Poikkeusreitti on ilman muuta syynä. Outoa silti merkitä kilpailutukseen poikkeusreitti, vaikka sen pitäisi kestää alle puolet sopimuksen voimassaolosta.

  2. #17

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    876

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Poikkeusreitti on ilman muuta syynä. Outoa silti merkitä kilpailutukseen poikkeusreitti, vaikka sen pitäisi kestää alle puolet sopimuksen voimassaolosta.
    En muista lähdettä, mutta muistelen lukeneeni jostain että bussiliikenne ei enää palaa Merihakaan.

  3. #18
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    884

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    En muista lähdettä, mutta muistelen lukeneeni jostain että bussiliikenne ei enää palaa Merihakaan.
    Niinpäs onkin, katusuunnitelmassa ei ole ajoratoja busseille Merihaan kohdalla Hakaniemenrantaa. En tiedä mistä sain päähäni, että poikkeusreitti kestää vuoteen 2024. HSL:n sivulla lukeekin, että linjalle etsitään korvaavaa päätepysäkkiä Hakaniemestä, mutta itse liikennöintisuunnitelmassa ei ole sellaista mainintaa. Näyttää siltä, että tuo on ainakin toistaiseksi pysyvä päätepysäkki. Olisi parempi, että linja kulkisi Hakaniemen päätepysäkeille, jotta vaihto Kruunuvuoren ratikoihin helpottuisi. 617 ollaan jo jatkamassa Rautatientorille Hakaniemen tilanpuutteen takia, mutta 700-sarjalaisten siirtyessä Kalasatamaan 502 voisi siirtyä sinne.

  4. #19

    Liittynyt
    18.04.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    481

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wito Näytä viesti
    Helsingin Bussiliikenne voisi olla kiinnostunut kohteista 271, 272 ja / tai 273. Ruskeasuon varikolla pitäisi olla tilaa kun keskustan linjoja menee Nobinalle Helsingissä 8 / 2021.
    Paitsi, että Ruskeasuon varikolla nimenomaan ei ole tilaa kun siihen aletaan rakentamaan raitiovaunuvarikkoa ja HelB muuttaa väistötiloihin joista ei ole vielä tietoa missä ja kuinka isot ne ovat. En tiedä kuinka paljon autoja sinne remontin jälkeen mahtuu, mutta kuitenkin todennäköisesti vähemmän kun mitä ennen. Varhassa sensijaan voisi olla tilaa ainakin osalle Herttoniemen linjoista.

  5. #20
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6999

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Gulf Näytä viesti
    HelB muuttaa väistötiloihin joista ei ole vielä tietoa missä ja kuinka isot ne ovat.
    Ruskeasuon uuden raitiovaunu- ja bussivarikon hankesuunnitelmassa kerrotaan: "Bussien väistötilan toteuttamisesta Eteläisen Postinpuiston alueelle HKL on neuvotellut alueen maanomistajien kanssa."

  6. #21
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1556

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kohteen 269 liikennöintiin tarvitaan 42 kappaletta tyypin A2 linja-autoja. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on noin 2,9 miljoonaa kilometriä.
    Pöytäkirjaan on kohteen 269 osalta kirjattu "42 kappaletta tyypin A2 ja C linja-autoja" eli tähän on vielä kokouksessa tullut tarkennus.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4367

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Pöytäkirjaan on kohteen 269 osalta kirjattu "42 kappaletta tyypin A2 ja C linja-autoja" eli tähän on vielä kokouksessa tullut tarkennus.
    Jep. Kiitos tarkennuksesta.

  8. #23

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    876

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ruskeasuon uuden raitiovaunu- ja bussivarikon hankesuunnitelmassa kerrotaan: "Bussien väistötilan toteuttamisesta Eteläisen Postinpuiston alueelle HKL on neuvotellut alueen maanomistajien kanssa."
    Oliko näin että kyseinen neuvottelujen kohteena oleva alue on vanha Pohjolan Liikenteen varikko?

  9. #24
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    848

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Oliko näin että kyseinen neuvottelujen kohteena oleva alue on vanha Pohjolan Liikenteen varikko?
    Ei, Würth Helsinki-Postipuisto
    Tässä linkki tarkemmin.
    https://maps.app.goo.gl/vFHUur9LV6FaMWXN8
    Alkaa Veellä loppuu Oolla,
    - ei ole Volvo.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4367

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    HSL:n hallitus ratkaissee kilpailun tulokset tiistain 25.5.2021 kokouksessaan.

  11. #26

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Pohjois-Leppävaara
    Viestejä
    183

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Yllätyksiä saatetaan nähdä. Olisiko kenties näin?

    269: Nobina
    270: PL
    271: Helb
    272: Tammelund
    273: Korsisaari

  12. #27
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    848

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    HSL:n tarjouskilpailu ratkesi Nobina Oy:n ja Tammelundin Liikenne Oy:n hyväksi
    25.5.2021 10:55:57 | HSL Helsingin seudun liikenne
    Nobina Oy voitti HSL:n maaliskuisessa kilpailutuksessa 24 bussilinjaa ja Tammelundin Liikenne Oy 9 linjaa. Tarjouskilpailu koski 144 bussin liikennettä, joilla ajetaan noin 10,4 miljoonaa linjakilometriä vuodessa.

    Kilpailutettu liikenne kattaa reilut 11 prosenttia HSL:n bussiliikenteen linjakilometreistä. Kaikkiaan kilometrejä kertyy noin 91 miljoonaa vuodessa, ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1 200 autoa. Kilpailutetun liikenteen kustannukset ovat noin 34,5 miljoonaa euroa vuodessa.

    Sähköbussien osuus sopimuskauden lopussa 90 prosenttia
    Kilpailutuksessa mukana olleille bussilinjoille tulee elokuussa 2022 105 uutta sähköbussia ja elokuussa 2023 vielä kuusi lisää. Myöhemmin 19 polttomoottorilla varustettua autoa korvataan sähköbusseilla, jolloin viimeistään sopimuskauden lopussa vuonna 2030 linjoilla on 130 sähköbussia ja niiden osuus on 90 prosenttia kalustosta.

    Tarjouskilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää. Tarjouksia vertailtiin niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella HSL:n hallituksen hyväksymien kilpailuttamisperiaatteiden mukaisesti.

    Tarjouskilpailu 53/2021 ja linjojen liikennöitsijät elokuusta 2022/2023 alkaen
    Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 269)

    79 Herttoniemi – Viikki – Malmi – Siltamäki – Puistolan asema
    84 Herttoniemi – Laajasalo (Gunillantie)
    85 Herttoniemi – Jollas
    85B Herttoniemi – Yliskylä – Jollas
    85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Yliskylä – Jollas
    86 Herttoniemi – Santahamina
    86N Rautatientori – Kulosaari – Herttoniemi – Santahamina
    87N Rautatientori – Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
    88 Herttoniemi – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
    88B Herttoniemi – Kruunuvuorenranta
    89 Herttoniemi – Yliskylä

    Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 270)

    80 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
    81 Kulosaari – Herttoniemi – Länsi-Herttoniemi
    82 Herttoniemi – Roihuvuori – Itäkeskus
    82B Herttoniemi – Roihuvuori – Tammisalo – Itäkeskus
    83 Herttoniemi – Tammisalo

    Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 271)

    52 Kuninkaantammi – Kannelmäki – Huopalahti – Munkkiniemi – Otaniemi
    53 Arabia – Oulunkylä – Maunula – Pohjois-Haaga – Pitäjänmäki – Uusmäki
    56 Kalasatama (M) – Käpylä – Metsälä – Kannelmäki
    57 Kontula (M) – Viikki – Koskela – Ruskeasuo – Munkkiniemi

    Nobina Oy elokuu 2022 (kohde 272)

    212 Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Kauniainen
    213 Kamppi – Meilahti – Suvela – Espoon keskus – Kauklahti
    213N Kamppi – Meilahti – Laajalahti – Suvela – Espoon keskus
    502 Kallio – Meilahti – Munkkiniemi – Leppävaara

    Tammelundin Liikenne Oy elokuu 2022/2023 (kohde 273)

    433 Martinlaakso ‒ Petas ‒ Kivistö (elokuusta 2023)
    434 Kivistö ‒ Keimolanmäki (elokuusta 2023)
    443 Kivistö ‒ Vestra (elokuusta 2023)
    443K Kivistö ‒ Luhtaanmäki – Vestra (elokuusta 2023)
    445 Kivistö ‒ Reuna (elokuusta 2023)
    576 Tikkurila ‒ Kivistö (elokuusta 2023)
    583 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Perusmäki (elokuusta 2022)
    583K Aviapolis – Martinlaakso – Juvanmalmi – Perusmäki (elokuusta 2022)
    584 Aviapolis – Martinlaakso – Juvankartano – Kalajärvi (elokuusta 2022)
    Alkaa Veellä loppuu Oolla,
    - ei ole Volvo.

  13. #28
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4072

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Nobina säilytti asemansa herttoniemen liityntäliikenteessä ja espoon suunnan seutulinjoilla. Lisäksi se voitti pohjolan liikenteeltä helsingin sisäistä poikittaisliikennettä. Tammelund sai pienen määrän Kivistön liityntäliikennettä sekä Kalajärven uudet linjat 583/584.
    Suurin häviäjä tällä kertaa oli PL.
    Nobinan kalusto sähköistyy merkittävästi, mikä tarkoittaa että vanhempaa ja vähän uudempaakin kalustoa poistuu paljon.

  14. #29
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    884

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    Pöytäkirja on tullut näkyville. Nobina ja PL tarjosivat joka kohteeseen, mutta PL:n tarjous 271:een hylättii tarjouspyyntöä vastaamattomana. 272:een tarjosi lisäksi Savonlinja, kun taas 273:een Korsisaari ja Taksikuljetus sen voittaneen TLL:n lisäksi. Nobinalla oli sen voittamissa kohteissa sekä korkeimmat kalusto-, että hintapisteen. Helb ei tarjonnut taaskaan ollenkaan.


    Tammerlundin tulo Kivistöön on kyllä aika yllätys. Piti kysyä perustaakohan se sivutoimipisteen jonnekin Vantaalle, mutta Kivistö onkin Tattarisuon varikkoa lähempänä kuin Lauttasaari, jonka linjoja TLL myös ajaa. Se mahtuuko nykyiselle Tattarisuon varikolle yli 50:n auton liikenne on sitten toinen juttu. TLL:llä on kuitenkin linjan 16 sopimus loppumassa ja Lauttasaaren linjojen optiopäätös vielä auki ennen kuin täysi automäärä on nyt voitetussa kohteessa liikenteessä.

  15. #30

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    530

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

    No nyt on ainakin tullut selväks että Nobina todellakin haluaa puolustaa asemaansa HSL-alueella eikä tarvi pelätä että heillä ois sama kohtalo edessä kuin edesmenneellä Transdevillä. Toivottavasti myös Volvo ja Scania ovat vuoteen 22 mennessä julkaisseet sähköversiot telimalleistaan. Saattaakohan kaikki 8500LE:t olla siihen mennessä poistettu?

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 228
    Viimeisin viesti: 08.09.2021, 22:57
  2. Bussiliikenteen sopeuttaminen 2020-2021
    kirjoittanut citybus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 03.05.2020, 21:02
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 28.09.2018, 19:35
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 22:07
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 116
    Viimeisin viesti: 09.12.2013, 15:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •