HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Saattaakohan kaikki 8500LE:t olla siihen mennessä poistettu?

Oma veikkaukseni on, että kun nämä uudet sopimukset alkavat elokuussa -22, siihen mennessä nobinalta poistuu ainakin seuraavat autosarjat joko kokonaan tai osittain.
711-743, 744-748 (-09, Scala) kaikki jäljelläolevat.
749-762, 763-781 (-10, Volvo 8500LE)
782-795 (-12, Crossway)
822-877 (-12, Citea) kaikki jäljelläolevat.
878-890 (-13, Citea)
923-927 (-14, Citywide) ?
 
Mikä on prosentti mitä yksi ja sama firma voi voittaa? Tuntuu vaan siltä, että kaikki on kohta yhtä Nobinaa.
 
Mikä on prosentti mitä yksi ja sama firma voi voittaa? Tuntuu vaan siltä, että kaikki on kohta yhtä Nobinaa.

Nythän nobina onnistui suurelta osin säilyttämään jo olemassaolevia kohteitaan. Uusina linjoina nobina sai poikittaislinjat 52, 53, 56 ja 57.
Hävisihän nobina myös aiemmin paljon itä-helsingin ja itä-vantaan liikennettä Helbille joka nyt elokuussa aloittaa tuolla suunnalla.
2022 elokuussa ei taida liikenteessä näkyä enää kovin paljon yritysten omissa väreissä olevia busseja.
Matkustajan kannalta ei siis varmaan ole niin merkitystä mikä firma mitäkin linjaa ajaa kun kaikki ovat sini/oranssivalkoisia HSL-busseja.
Tämähän yhtenäisessä tilaajavärityksessä on ajatuksenakin, että se operaattori ikäänkuin jää taustalle ja matkustaja kokee matkustavansa HSL:n bussissa.
 
Tämähän yhtenäisessä tilaajavärityksessä on ajatuksenakin, että se operaattori ikäänkuin jää taustalle ja matkustaja kokee matkustavansa HSL:n bussissa.

Silti on jännä, että työntekijän näkökulmasta eroja voi olla kuin yöllä ja päivällä. :D
 
Nythän nobina onnistui suurelta osin säilyttämään jo olemassaolevia kohteitaan. Uusina linjoina nobina sai poikittaislinjat 52, 53, 56 ja 57.
Hävisihän nobina myös aiemmin paljon itä-helsingin ja itä-vantaan liikennettä Helbille joka nyt elokuussa aloittaa tuolla suunnalla.
2022 elokuussa ei taida liikenteessä näkyä enää kovin paljon yritysten omissa väreissä olevia busseja.
Matkustajan kannalta ei siis varmaan ole niin merkitystä mikä firma mitäkin linjaa ajaa kun kaikki ovat sini/oranssivalkoisia HSL-busseja.
Tämähän yhtenäisessä tilaajavärityksessä on ajatuksenakin, että se operaattori ikäänkuin jää taustalle ja matkustaja kokee matkustavansa HSL:n bussissa.
Ikävä piirre on se, että toisilla firmoilla on tiukemmat ajosarjat kuin toisilla. Jos tulee päättärille niin voi päästä bussiin jo paljon ennen lähtöaikaa kuten tänään Punavuoressa linjalla 22 jo 11 minuuttia ennen. Mutta Nobinan linjoilla harvoin pääsee paria minuuttia aikaisemmin, usein jopa vasta lähtöaikana.
 
Mikä on prosentti mitä yksi ja sama firma voi voittaa? Tuntuu vaan siltä, että kaikki on kohta yhtä Nobinaa.

Yrityksen sloganin mukaan " kaikki haluavat matkustaa kanssamme"
Ajattele vuosia sitten Concordia bus hallitsi Espoota, Vantaata, ja paria vuotta myöhemmin nuo Itä-Helsingin linjat.
 
Yrityksen sloganin mukaan " kaikki haluavat matkustaa kanssamme"
Ajattele vuosia sitten Concordia bus hallitsi Espoota, Vantaata, ja paria vuotta myöhemmin nuo Itä-Helsingin linjat.
Henkilökohtaisesti matkustan mieluiten Pohjolan liikenteen busseilla, vuoronvaihdossakin melkein aina tervehtivät matkustajia.
 
Tammerlundin tulo Kivistöön on kyllä aika yllätys. Piti kysyä perustaakohan se sivutoimipisteen jonnekin Vantaalle, mutta Kivistö onkin Tattarisuon varikkoa lähempänä kuin Lauttasaari, jonka linjoja TLL myös ajaa. Se mahtuuko nykyiselle Tattarisuon varikolle yli 50:n auton liikenne on sitten toinen juttu.
Ajavat ilmeisesti yhteistyössä Åbergin Linjan kanssa, Lähde: Åbergin Linja facebook
 
Olisko nyt Pohjolan Liikenne, joka valittaa.

Nähtävästi. HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla on Pohjolan Liikenteen hankintaoikaisuvaatimus kohteesta 271, jossa Pohjolan Liikenteen tarjous hylättiin. Hankintaoikaisuvaatimuksessa kerrotaan, että PL on valittanut asiasta myös markkinaoikeuteen.

Pohjolan Liikenne oli tarjonnut enemmän kuin 5% EEV-päästötason kalustolla, vaikka korkeintaan 5% oli sallittu. Pohjolan Liikenne vaatii, että sen olisi pitänyt antaa korjata tarjoustaan tai että vaihtoehtoisesti ko. kohteen kilpailu olisi pitänyt keskeyttää ja kilpailuttaa uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Eikö PL:ssä osata ymmärtää luettua vai eikö HSL osaa muotoilla ymmärrettäviä ehtoja?

HSL toteaa: Tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten ei voida katsoa olleen alan toimijoille tosiasiallisesti epäselviä tai ristiriitaisia.

Näin voidaan toki ajatella PL:n tapauksessa, koska se on pitkään osallistunut HSL:n kilpailutuksiin.

HSL kuitenkin painottaa kilpailutukseen osallistuvien tasapuolista kohtelua, mutta ei voi etukäteen tietää, ketkä jättävät tarjouksen. Entä jos joukossa on muitakin kuin alan vakiintuneita toimijoita, Suomesta tai ulkomailta? Eikö julkisissa tarjouspyynnöissä kaiken tarvittavan tiedon tule olla yksiselitteistä ja tarjouspyynnössä mainittua?

Nyt tulee vaikutelma, että huonosti tai ei ainakaan parhaalla mahdollisella tavalla kilpailutettu.
 
Mitä ihmettä toi Pohjola oikeen mokailee? Viime kilpailussa tarjosi näille pelkkää Euro6-päästötason kalustoa (lukuunottamatta linjoja 51 ja 56 johon oli lisäksi tarjonnut yhden EEV-päästötason auton) ja nyt tarjosi jopa enemmän EEV-tason kalustoa vaikka euro6-tason kalustoa olisi ollu runsaasti vapaana.
 
Mikäs on paketin tilanne tällä hetkellä? Onko valitus edennyt markkinaoikeuden käsittelyyn?
 
Takaisin
Ylös