HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Tällänen löytyy noita pöytäkirjoja selatessa.

Oikaisuvaatimus hallituksen päätöksestä 25.5.2021 § 56 koskien yksinoikeuden
myöntämistä tarjouskilpailun 53/2021 voittaneille liikennöitsijöille

49/08.01.01.00/2021 [Bussiliikenteen tarjouskilpailu 53/2021]

Hallitus § 86

Esittelijä Toimitusjohtaja Mika Nykänen
Valmistelijat Osastonjohtaja Tero Anttila, p. 050 555 2932,
hankinta-asiantuntija Anu Eloranta, p. 040 664 1087,
lakimies Anu Ojala, p. 040 519 1393


HSL:lle on saapunut 7.6.2021 Oy Pohjolan Liikenne Ab:n oikaisuvaatimus koskien
hallituksen kokouksen 25.5.2021 § 56 päätöstä yksinoikeuden myöntämisestä
tarjouskilpailun 53/2021 voittaneille liikennöitsijöille kohteen 271 osalta.

Oy Pohjolan Liikenne Ab (myöhemmin myös Pohjolan Liikenne) on vaatinut, että
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä kumoaa HSL:n hallituksen päätöksen
25.5.2021 § 56 yksinoikeuden myöntämisestä tarjouskilpailun 53/2021 voittaneille
liikennöitsijöille kohteen 271 osalta. Pohjolan Liikenteen mukaan hankintamenettely
on ollut oikaisuvaatimuksen kohteena olevilta osin julkisia hankintoja koskevien
oikeusohjeiden vastainen, minkä vuoksi tarjouskilpailun lopputulos on virheellinen.
Pohjolan Liikenne on toimittanut tarjouskilpailua koskeneesta hankintapäätöksestä
oikaisuvaatimuksen HSL:lle ja valituksen markkinaoikeudelle.

HSL:n hallitus on päätöksellään 15.6.2021 § 68 hylännyt
hankintaoikaisuvaatimuksen. Hankintaa koskeva valitusasia on vireillä
markkinaoikeudessa. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun
lain (hankintalaki) 150 §:n 1 momentin mukaan hankinnassa, jossa on noudatettava
odotusaikaa tai hankintalain 131 §:n 1 momentissa tarkoitettua määräaikaa,
hankintayksikkö ei saa tehdä hankintasopimusta, jos asia on saatettu valituksella
markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Päätöksen 25.5.2021 § 56 mukainen tarjouskilpailun voittaneen liikennöitsijän
yksinoikeus liikennöintiin tulee voimaan vasta kun sopimus astuu voimaan. Koska
päätöksen mukainen yksinoikeus ei tule voimaan ennen sopimuksen voimaantuloa ja
hankintasopimusta ei tehdä ennen kuin valitusasia on käsitelty, ei päätöstä
yksinoikeuden myöntämisestä tarjouskilpailun voittaneille liikennöitsijöille ole tarvetta
Pohjolan liikenteen vaatimuksen perusteella muuttaa.

Ehdotus Hallitus päättää hylätä esittelytekstistä ilmenevillä perusteilla Pohjolan Liikenteen
7.6.2021 tekemän oikaisuvaatimuksen koskien hallituksen päätöstä 25.5.2021 § 56.

Käsittely Hallituksen jäsen Sakari Rokkanen poistui pykälän käsittelyn aikana ennen
päätöksentekoa.

Päätös Hallitus päätti hyväksyä ehdotuksen yksimielisesti.



Liitteet Hallituksen kokouksen 25.5.2021 § 56 päätös
Oikaisuvaatimus

https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2021102-9
 
Markkinaoikeus on tänään 8.12.2021 hylännyt Pohjolan liikenteen valituksen HSL:n päätöksestä sulkea Pohjolan Liikenne ulos HSL53-kilpailukierroksen kohteen 271 kilpailusta.
 
Katselin HSL:n sopimuslistaa Kuukankorven sivustolla ja sielä lukee, että Pohjolan Liikenne ajaisi kohteen 271 (52, 53, 56, 57) väliaikaista sopimusta ensi syksyn ennen kun varsinainen Nobinan sopimus alkaa. Eikö tälläiset valituksesta johtuvat väliaikaiset sopimukset mene aina kilpailutuksen voittaneelle osapuolelle ja onko Nobinan täytynyt kieltäytyä väliaikaisen sopimuksen hoidosta, jotta se olisi mennyt PL:n hoidettavaksi?
 
Hankintalaki ei mitenkään rajaa sitä, kenen kanssa väliaikainen sopimus voidaan tehdä. Hankintalaki toteaa vain hyvin lyhyesti: "Jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi."

Joukkoliikennehankinnoissa kaikkein eniten on nähty sitä, että väliaikainen sopimus on tehty voittajan kanssa. Se antaa myös viestin vanhalle liikennöitsijälle, ettei valittamalla saa jatkettua sopimuskauttaan. Väliaikaiseen sopimukseen liittyy kuitenkin riskejä voittajan kannalta: jos valitus menestyykin markkinaoikeudessa, voi voittajan sopimuskausi jäädä lyhyeksi. Eri firmojen riskinotto näyttää vaihtelevan väliaikaisissa sopimuksissa. Riskinottoon tietysti pitäisi vaikuttaa myös millainen odotus valituksen menestymisestä markkinaoikeudessa on. Esim. Pohjolan Liikenne on ostanut uusiakin busseja väliaikaisiin sopimuksiin ja kerran (kierroksella 27) siinä kävikin hassusti, kun kilpailu keskeytettiinkin markkinaoikeuden päätöksen jälkeen. No, PL voitti sitten samoista linjoista järjestetyn uuden kilpailutuksen.

Todennäköisesti siis joko Nobina ei ole halunnut väliaikaista sopimusta tai on vaatinut siitä korkeampaa hintaa kuin millä PL on valmis liikennöimään. Nobina joutunee tuota kohdetta 271 varten hankkimaan lisää varikkotilaa, koska Nobinalla ei käsittääkseni ole vapaata varikkotilaa yli 40:n bussin liikenteelle. Nobina hakee nyt kuljettajia Kloviin tuota kohdetta varten, mutta Klovi on kuitenkin jo nyt täynnä, joten sitä pitää laajentaa jos sinne halutaan uutta liikennettä. Nyt kun sopimukset siirtyvät dieselbusseista sähköihin ja hinnat pääsääntöisesti laskevat sen yhteydessä, voi myös olla etteivät kaikki liikennöitsijät suostu hoitamaan väliaikaista sopimusta dieselbusseilla niillä hinnoilla, millä tarjosivat liikennettä sähköillä.

Pohjolan Liikenteen kannalta tässä tulee jossakin määrin mielenkiintoinen tilanne, koska kohteen 271 tappion jälkeen PL on jo voittanut uutta liikennettä vapautuvalle kalustolle (linja 565 sekä Tampereelta Teiskon linjat). Nyt kun PL jatkaakin kohteen 271 linjoilla vielä syyskauden ajan, tarvitsee se syksyksi väliaikaiskalustoa. Kotkan uudet Citeat ehtivät vasta vuodenvaihteeksi, joten sieltäkään ei ole odotettavissa apuja. Tietysti jos HSL-liikenteen vuodenvaihteen uusiin sopimuksiin tulevia uusia ehtii liikenteeseen jo syksyksi (kuten vajaat kaksi vuotta sitten 55:n uusien kohdalla), ratkaisee se ongelman.
 
Pohjolan Liikenteen kannalta tässä tulee jossakin määrin mielenkiintoinen tilanne, koska kohteen 271 tappion jälkeen PL on jo voittanut uutta liikennettä vapautuvalle kalustolle (linja 565 sekä Tampereelta Teiskon linjat). Nyt kun PL jatkaakin kohteen 271 linjoilla vielä syyskauden ajan, tarvitsee se syksyksi väliaikaiskalustoa. Kotkan uudet Citeat ehtivät vasta vuodenvaihteeksi, joten sieltäkään ei ole odotettavissa apuja. Tietysti jos HSL-liikenteen vuodenvaihteen uusiin sopimuksiin tulevia uusia ehtii liikenteeseen jo syksyksi (kuten vajaat kaksi vuotta sitten 55:n uusien kohdalla), ratkaisee se ongelman.

Voiskohan PL tuoda väliaikaiskalustoksi Ruotsin Arrivan (tai mikä sen nykyinen nimi lieneekään) poistamaa kalustoa, kun se on nykyään samaa firmaa?
 
Voiskohan PL tuoda väliaikaiskalustoksi Ruotsin Arrivan (tai mikä sen nykyinen nimi lieneekään) poistamaa kalustoa, kun se on nykyään samaa firmaa?

Ei kai se vielä ole edes siirtynyt VR:n omistukseen? Aikanaan VR tiedotti, että kaupan on tarkoitus toteutua heinäkuun alussa "vaatien Saksan digitaali- ja liikenneministeriön sekä Deutsche Bahnin hallituksen hyväksynnän". Onko noista hyväksynnöistäkään vielä kuultu?
 
Pohjolan Liikenteen kannalta tässä tulee jossakin määrin mielenkiintoinen tilanne, koska kohteen 271 tappion jälkeen PL on jo voittanut uutta liikennettä vapautuvalle kalustolle (linja 565 sekä Tampereelta Teiskon linjat). Nyt kun PL jatkaakin kohteen 271 linjoilla vielä syyskauden ajan, tarvitsee se syksyksi väliaikaiskalustoa. Kotkan uudet Citeat ehtivät vasta vuodenvaihteeksi, joten sieltäkään ei ole odotettavissa apuja. Tietysti jos HSL-liikenteen vuodenvaihteen uusiin sopimuksiin tulevia uusia ehtii liikenteeseen jo syksyksi (kuten vajaat kaksi vuotta sitten 55:n uusien kohdalla), ratkaisee se ongelman.
Kuulemma osa vuodenvaihteen Yutongeista saadaan jo elokuussa liikenteeseen, joten sen pitäisi ratkaista ongelma. Toimitusta aikaistaessaan PL ei varmaan tiennyt vielä Arrivan kaupasta eikä olisi muutenkaan ollut varmaa, että kauppa olisi toteutunut riittävän aikaisin, jotta Ruotsista olisi saatu väliaikaiskalustoa elokuulle. Kotkan Citeat tuskin tulevat vielä vuodenvaihteeseenkaan, koska uuden mallin osalta toimitukset ovat myöhässä. Koiviston Auton viime syksyksi luvattu yksilökään ei ole vielä saapunut Suomeen.
 
Onko tosiaan niin, että jos linja-auto ohittaa ajantasauspysäkin etuajassa niin liikennöitsijä menettää koko linjasivun korvauksen eikä osittain? Tämähän voisi johtaa tarkan euron liikennöitsijällä siihen, että jos huomaa etuajassa ajamisen kesken linjan niin eihän sitä linjaa kannata ajaa loppuun asti.
 
Onko tosiaan niin, että jos linja-auto ohittaa ajantasauspysäkin etuajassa niin liikennöitsijä menettää koko linjasivun korvauksen eikä osittain? Tämähän voisi johtaa tarkan euron liikennöitsijällä siihen, että jos huomaa etuajassa ajamisen kesken linjan niin eihän sitä linjaa kannata ajaa loppuun asti.

On noin. Jos lähdöstä jää joku osuus ajamatta, tulee lisäksi sanktio ajamattomasta, joten tarkan euron liikennöitsijänkin (ei kai kilpailuissa muut pärjääkään) kannattaa ajaa lähtö loppuun asti.
 
Takaisin
Ylös