Ajatusleikki: HSL vastaan Helsingin kaupunki / HKL

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Helsingin ja HSL:n välillä on nähty erimielisyyksiä useammasta aiheesta, viimeisimpänä nopeusrajoitusten laskemisista aiheutuva liikennöintikustannusten nousu, Vihdintien raitiotien vaikutukset bussilinjaston sujuvuuteen ja Elielinaukion bussiterminaalin lakkauttaminen rakentamisen tieltä. Enemmänkin erimielisyyksiä on varmasti ja niitä voisi keräillä tänne, jotta nähtäisiin, kuinka laajasta ongelmasta on todellisuudessa kyse. Kevytmielisenä ajatusleikkinä mietiskelin että mitä käytännössä kävisi, jos HSL:n ja Helsingin kaupungin / HKL:n välille tulisi ilmiriita yhdestä tai useammasta asiasta? Minkälaista kiusaa osapuolet voisivat tehdä toisilleen? Nimimerkki 339-DF esimerkiksi heitti ilmoille ajatuksen siitä, että Helsinki estäisi HSL:n bussiliikenteen pystyttämällä linja-autoliikenteen kieltävät merkit Elielille. Olisiko HSL voimaton? Mitä jos HSL vaikka kostoksi pakottaisi A-vyöhykkeellä matkustavat ostamaan vähintään ABC-lipun?

Entä, jos HSL päättäisi kilpailuttaa kantakaupungin raitioliikenteen ja Helsinki sekä HKL vastustaisivat sitä henkeen ja vereen, kumpi olisi käytännössä renki ja kumpi isäntä? Tai jos Helsinki vaatisi ehdottomasti A-vyöhykkeen sisäisiä lippuja ja HSL ei suostuisi niitä tarjoamaan, onko Helsingillä sananvaltaa? Entä kuinka paljon valta-asetelmiin vaikuttaa muiden jäsenkuntien mielipide, mikäli kyseessä on alueellisesti Helsingin kaupungin sisäinen asia ja muut jäsenkunnat olisivat asiassa HSL:n puolella? Voiko Helsinki edes erota HSL:stä, jos muuta ratkaisua ei löytyisi? Tai voiko HSL viranomaisena potkia Helsingin ulos palvelualueestaan niin halutessaan?
 
Tai jos Helsinki vaatisi ehdottomasti A-vyöhykkeen sisäisiä lippuja ja HSL ei suostuisi niitä tarjoamaan, onko Helsingillä sananvaltaa?

HSL:n hallituksessa on enemmistö helsinkiläisiä. Käytännössä siis siellä tämä menisi läpi. Täytyy myös muistaa ettei HSL ole yritys vaan kuntayhtymä ja että pääasiassa HSL:n päätökset tekee hallituksen eri kuntien edustajat. Itse kaupunki ei myöskään voi olla mitään mieltä vaan siellä istuvat päättäjät. Eli Helsinki vs HSL -tilannetta ei varsinaisesti voi tulla. Sen sijaan Helsingin päättäjät vs HSL päättäjät -skenaario on mahdollinen, mutta silloin HSL:n päättäjät voittavat.
 
HSL:n hallituksessa on enemmistö helsinkiläisiä. Käytännössä siis siellä tämä menisi läpi. Täytyy myös muistaa ettei HSL ole yritys vaan kuntayhtymä ja että pääasiassa HSL:n päätökset tekee hallituksen eri kuntien edustajat. Itse kaupunki ei myöskään voi olla mitään mieltä vaan siellä istuvat päättäjät. Eli Helsinki vs HSL -tilannetta ei varsinaisesti voi tulla. Sen sijaan Helsingin päättäjät vs HSL päättäjät -skenaario on mahdollinen, mutta silloin HSL:n päättäjät voittavat.

Sen lisäksi, että Höseli on kuntayhtymä, se on lakisääteinen kuntayhtymä. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen ovat lain nojalla velvoitettu tuottamaan joukkoliikenteensä HSL:n kautta.

Se sitten, että Helsingillä de facto on veto-oikeus Höselin tekemisiin, ei ole hyvää hallintokäytäntöä, mutta se on eri juttu.
 
Kuntayhtymä on kiinteässä yhteistyössä jäsenkuntiensa ja valtionhallinnon
joukkoliikenteestä vastaavien tahojen kanssa.


Tuon pitäisi ainakin periaatteessa estää ihan ilmiriidat. Se on lause HSL:n perussopimuksesta. Hallituksen jäsenistä ainakin osa kuuluu kotikuntiensa valtuustoihin. Ja kun tähän lisätään että puolueen pitäisi ainakin suurissa linjakysymyksissä evästää jäsentänsä kokoukseen. Tästä voidaan helposti vetää se johtopäätös että bussilinjojen siirtäminen Kamppiin ei tule oleman läpihuutojuttu, vaikka sellaiseksi nämä Elilelinaukion rakennusvimmaiset saattoivat ajatella.
 
Jyrki Käteiseltä jäi Suomessa hommat kesken, kun EU-virka kutsui. Myös kuntien määrän radikaali vähentäminen jäi kesken.

Jos Helsinki syö muut HSL-alueen kunnan, onkin sitten vain yksi päättäjätaho.
 
HSL:n hallituksessa on enemmistö helsinkiläisiä. Käytännössä siis siellä tämä menisi läpi. Täytyy myös muistaa ettei HSL ole yritys vaan kuntayhtymä ja että pääasiassa HSL:n päätökset tekee hallituksen eri kuntien edustajat. Itse kaupunki ei myöskään voi olla mitään mieltä vaan siellä istuvat päättäjät. Eli Helsinki vs HSL -tilannetta ei varsinaisesti voi tulla. Sen sijaan Helsingin päättäjät vs HSL päättäjät -skenaario on mahdollinen, mutta silloin HSL:n päättäjät voittavat.

HSL:n perussopimus rajaa yhden kunnan äänioikeuden 50%:iin, joten enemmistöä ei Helsingillä ole. Täysi 50% Helsingillä kuitenkin on, joten kaveriksi riittää vaikka joku parin prosentin Siuntio.
 
Jyrki Käteiseltä jäi Suomessa hommat kesken, kun EU-virka kutsui. Myös kuntien määrän radikaali vähentäminen jäi kesken.

Jos Helsinki syö muut HSL-alueen kunnan, onkin sitten vain yksi päättäjätaho.

Typo. Siis kunnat.

Tampereella on vaikeampia monikkomuotoja. Nyssen monikkomuoto on nynne.
 
Vantaalla ja Espoossa saatetaan katsoa tätä viimeaikaista kaupunkisuunnittelukeskustelua. Se saattaa osaltaan vaikuttaa siihen että ajatus Konsernivetoisesta raitiotiestä ei sytyä. Kun Tamperekin saa raitioliikenteeseen liittyvät toiminnot hoidettua yksinkin, niin onnistuu se Vantaaltakin.
 
HSL:n perussopimus rajaa yhden kunnan äänioikeuden 50%:iin, joten enemmistöä ei Helsingillä ole. Täysi 50% Helsingillä kuitenkin on, joten kaveriksi riittää vaikka joku parin prosentin Siuntio.

Helsingillä on 50% ja puheenjohtaja. Äänten mennessä tasan puheenjohtajan kanta ratkaisee. Helsingillä siis todellakin on enemmistö.
 
Helsingillä on 50% ja puheenjohtaja. Äänten mennessä tasan puheenjohtajan kanta ratkaisee. Helsingillä siis todellakin on enemmistö.

Hallituksessa kyllä puheenjohtajan ääni ratkaisee, mutta ylintä valtaa käyttävässä yhtymäkokouksessa enemmistö voittaa, ilman muttia.

Eikä muuten ollutkaan tasan 50%, vaan Helsingillä oli viime syksyn yhtymäkokouksessa 49,71% äänistä.
 
Oikeastaan ihan lillukanvarsia miettiä jtn äänimääriä. Monissa joukkoliikenteeseen liittyvissä kysymyksissä ei ole kyse niinkään Helsingin ja kehyskuntien eriävistä intresseistä, vaan Helsingin kantakaupungin ja lähiöiden eriävistä intresseistä. Kaupungissa on 24/7 bussiralli päällänsä, koska niin Espoon, Vantaan kuin Helsingin lähiöistä halutaan suoria yhteyksiä keskustaan kantakaupungin asuinviihtyisyyden ja liikenteen sujuvuuden kustannuksella.

Tämä johtaa sitten käytännössä enemmistödiktatuuriin: kantakaupungilla ei ole sanomista sen omalla alueella järjestettävään joukkoliikenteeseen, periferia jyrää päätöksentekoelimissä. Pari KYMPn virkamiestä yrittää vähän pistää kapuloita HSLn sortokoneiston rattaisiin.
 
Takaisin
Ylös