HSL suunnittelee taas uutta lippujärjestelmää

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
HS kertoo: "HSL on käynnistänyt uuden lippujärjestelmän suunnittelun. Siinä tariffimalli, vyöhykkeet ja hinnoitteluperusteet voivat muuttua oleellisesti."

Uutisen pääasia on, että Järvenpää lykkää päätöstään liittyä mahdollisesti HSL-alueeseen ainakin kahdella vuodella, ja tuo on ikään kuin sivulauseessa. En ole tällaisesta aiemmin kuullutkaan. Vastahan nykyinen vyöhykemalli on otettu käyttöön. Mistä tässä oikein mahtaa olla kyse?

https://www.hs.fi/kaupunki/jarvenpaa/art-2000007870643.html
 
Tuollainen tiedote ainakin löytyi, josta voinee päätellä, mitä asioita tutkitaan. Eli esimerkiksi lippujen taustajärjestelmien yhdistäminen, lähimaksuliput tai vaikkapa päivä-/viikkokohtaiset hintakatot voisivat olla harkinnassa.
 
Järjestelmä tullee sellaiseksi että se laskee matkustajalle edullisimman hinnan automaattisesti. Esim Ühiskaart pysäyttää päiväkohtaisen veloituksen kolmeen euroon. HSL-korttiin saadaan todennäköisesti vastaava.
En usko että vyöhykkeitä lähdetään muuttelemaan.
 
Vyöhykkeitä voitaisiin hieman korjailla. Tuusulan ja Siuntion HSL-jäsenyyden myötä D-vyöhyke on aivan tajuttoman kokoinen ja aiheuttaa C/D-vyöhykkeiden rajan tuntumassa asuville korkeammat lipunhinnat.

Ehdottaisinkin D-vyöhykkeen jakamista kahtia D- ja E-vyöhykkeiksi. E-vyöhykkeen raja kulkisi Kirkkonummen ja Siuntion kunnanrajalla ja Järvenpään asemasta pohjoiseen.

Myös Sipoon eteläosissa C-vyöhykettä voitaisiin laajentaa esim. uutta Porvoontietä Hangelbyn risteykseen asti.

Samalla voisi lopettaa yksittäisen D-vyöhykkeen lippujen myynnin kokonaan, ja myydä kaikki liput vähintään kahden vyöhykkeen alueella.
 
Vyöhykkeitä voitaisiin hieman korjailla. Tuusulan ja Siuntion HSL-jäsenyyden myötä D-vyöhyke on aivan tajuttoman kokoinen ja aiheuttaa C/D-vyöhykkeiden rajan tuntumassa asuville korkeammat lipunhinnat.

Ehdottaisinkin D-vyöhykkeen jakamista kahtia D- ja E-vyöhykkeiksi. E-vyöhykkeen raja kulkisi Kirkkonummen ja Siuntion kunnanrajalla ja Järvenpään asemasta pohjoiseen.

Myös Sipoon eteläosissa C-vyöhykettä voitaisiin laajentaa esim. uutta Porvoontietä Hangelbyn risteykseen asti.

Samalla voisi lopettaa yksittäisen D-vyöhykkeen lippujen myynnin kokonaan, ja myydä kaikki liput vähintään kahden vyöhykkeen alueella.

Tikkurila pitäisi saada B-vyöhykkeeseen. Tuntuu jotenkin kummalta, että AB-lipulla pääsee pitkälle Espooseen mutta pohjoisessa tulee kaupunkien rajalla myös vyöhykeraja vastaan. Aikanaan kävi esitelmän pitäjä kertomassa uusista vyöhykkeistä ja kivenkovaan sanoi Tikkurilan tulevan B-vyöhykkeeseen muttei tullut.
 
Tikkurila pitäisi saada B-vyöhykkeeseen. Tuntuu jotenkin kummalta, että AB-lipulla pääsee pitkälle Espooseen mutta pohjoisessa tulee kaupunkien rajalla myös vyöhykeraja vastaan. Aikanaan kävi esitelmän pitäjä kertomassa uusista vyöhykkeistä ja kivenkovaan sanoi Tikkurilan tulevan B-vyöhykkeeseen muttei tullut.

Kannattaa huomata, että esim. Tikkurilan asema on Kaivokadusta noin 14,7 km linnuntietä, Vuosaaren metroasema 11,8 km, Matinkylän metroasema 11,3 km ja Myyrmäen asema 11,2 km (ja Vantaankoskikin 13,8 km). En tiedä, onko systeemin keskipisteenä ollut juuri kyseinen piste, mutta suuri osa säteittäisestä liikenteestä tulee sen lähelle. Jos Tikkurilan pitäisi olla B-vyöhykettä, sinne täytyisi tuon pisteen perusteella sijoittaa myös esimerkiksi Länsisalmi, Hakunila, Aviapolis ja Kaitaa. Tällainen raja ei vaikuttaisi erityisen mielekkäältä suhteessa siihen, mitä C-vyöhykkeelle jäisi ja miten se vaikuttaisi lippujen hintoihin.
 
HSL kysyy palautetta uusista lipputyypeistä ja vyöhykemalleista.

Lipputyypeissä ehdotuksia ovat ryhmälippu, maksukatto (8 €/päivä tai 19 €/viikko) ja sarjalippu (10 lippua, joista 1 ilmainen tai 20 lippua, joista 4 ilmaista). Hieman huvittavasti kysytään myös, mikä olisi liian matala maksukatto (minimivastaus 5 €).

Vyöhykemalleissa ehdotuksia ovat

  • Nykyinen malli hintoja tasaten ja yhden vyöhykkeen lipusta luopuminen D-vyöhykkeellä. Lippujen kalleusjärjestys halvimmasta alkaen: CD, AB/BC, ABC/BCD, ABCD (erot pieniä)
  • D-vyöhykkeen yhdistäminen C-vyöhykkeeseen. Lippujen kalleusjärjestys halvimmasta alkaen: C, CB, AB, ABC
  • B- ja C-vyöhykkeiden yhdistäminen. Lippujen kalleusjärjestys halvimmasta alkaen: A/B/C, AB/BC, ABC
  • Tasahinnoittelu, koko HSL-alueen kertalippu 3,1 €

Kaikkia malleja yhdistää se, että matka nykyisellä AB-vyöhykkeellä kallistuu, jos kuljetaan molempien vyöhykkeiden alueella. Kalleimmillaan matka Herttoniemi-Kalasatama maksaisi 3,4 €. Lippujen hintaero tasaantuu. Monen toivoman A-vyöhykelipun hinta kolmannessa ehdotuksessa on 2,8 € eli nykyisen AB-lipun hinta.

Kysely toimi melko heikosti jonkun järjestelmäongelman vuoksi. Lähes joka sivun välissä tuli virhe, joka onneksi ei keskeyttänyt kyselyn täyttämistä.
 
Höseli on kyllä tehnyt niin tehokasta työtä matkustajien karkottamiseksi tässä koronan aikana, että niinköhän se vuosikausia myöhässä palaava sarjalippu enää ketään takaisin tuo. Ja hinnat senkun nousevat. Onko tuossa siis annettu toimeksiannoksi, että miten saadaan mahdollisimman tehokkaasti väki pysymän poissa joukkoliikenteestä ja miten varmistutaan siitä, että se on jatkossakin Euroopan kalleinta tai vähintään top3-listassa?

Kysely toimi melko heikosti jonkun järjestelmäongelman vuoksi. Lähes joka sivun välissä tuli virhe, joka onneksi ei keskeyttänyt kyselyn täyttämistä.

Todella yllättävää.
 
HSL-matkakortti voi käydä nyt myöskin Tallinnassa ja Tartossa: https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/4508087?fbclid=IwAR2dujmt-vmeqXyUYFLolo1zI4YRuqjkB6UmohZnpR6fJyUhElv-smxo0zE

Onko jo joku testanut että toimiiko ladata Tallinnan Ühiskaart HSL:n automaatilla?

Tässä HSL:n artikkeli.

Ymmärtääkseni Virolaiset voivat siis hankkia lipun HSL-alueelle pilet.ee 2020 -sovelluksen avulla, eikä ideana olekaan Tallinnan matkakortti toimisi HSL-alueella.
 
HS kertoo: "HSL on käynnistänyt uuden lippujärjestelmän suunnittelun. Siinä tariffimalli, vyöhykkeet ja hinnoitteluperusteet voivat muuttua oleellisesti."

https://www.hs.fi/kaupunki/jarvenpaa/art-2000007870643.html

Mielestäni viimeisin vyöhykeuudistus on epäonnistunut. Edellisen vyöhykemallin kuntarajoineen kerrottiin olevan epäreilu vaikkapa Tapiolan ja Otaniemen asukkaille. No nykyisen mallin kokenee epäreiluksi taas jonkun toisen alueen asukkaat, vaikkapa Espoon keskuksessa. Nyt vaan on koettuun epäreiluuteen (toki eri aluella keskenään vertailtuna) lisähaittana, että matkustaja ei (väitetysti) tiedä, millä vyöhykkeellän nousee kyytiin tai jää kyydistä, koska ei noudateta enää kuntarajoja. Tämä lisää pummilla matkustamista joko matkan alusta tai sen etenkin lopusta. Hyvä esimerkki tästä on AB-lipulla matkustaminen Vantaalle Ikeaan tai sieltä pois. Monesti asiakkaat "ei tienneet", että siellä tarvitaan ABC ja yritetään pokkana AB:llä (toki voi onnistua vain mobiilissa, ei matkakortilla). Kyllähän kaikki tietää, että pysäkillä lukee vyöhyketieto ja aukottomat tiedot saa mobiilisovelluksen reittioppaasta, jota hyvin vähän ihmiset tajuaa tai viitsii käyttää, vaikka liki kaikilla kakaroista vaariin voi olla älypuhelin.
 
Jos linkkaa maksumuurin takana olevan uutisen niin voisitteko copy pastee sitten koko jutun tänne tai ottaa screen shotteja? Vaikea ottaa kantaa kun kukaan muu ei voi lukea juttua
 
Jos linkkaa maksumuurin takana olevan uutisen niin voisitteko copy pastee sitten koko jutun tänne tai ottaa screen shotteja? Vaikea ottaa kantaa kun kukaan muu ei voi lukea juttua

Niinhän ei saa tehdä. Tekijäinoikeuslain perusjuttuja. Voi siteerata ja voi omin sanoin kertoa ydinkohdat.

Pointtisi siitä, että maksumuurin takana olevaa juttua pitäisi muidenkin pystyä jotenkin kommentoimaan on validi, mutta muistutuksena tämä.
 
Takaisin
Ylös