Varikolla ne tulee seisomaan muiden Linkkerien kanssa rivissä ja antaa oikeiden linja-autojen (Diesel Scanioiden) hoitaa työt![]()
HSL:n toimitusjohtaja on päättänyt vuokrata HelB:lle linjaa 23 varten HSL:n Linkkerit MMM-707 (ex TDF 3008), XNV-309 (ex TDF 3009), ZLP-623 (HelB 1614), XNV-303 (HelB 1612), ZLP-615 (HelB 1615), XNV-316 (HelB 1616) ja XNV-338 (HelB 1617). Vuokrasopimus on määräaikainen (päätöksessä ei kerrota mihin asti) ja bussien vuokra on 1100 e/kk/bussi.
Tämän perusteella voisi olettaa, että 23:n päätepysäkin siirtyessä Pirkkolaan sinne tulee myös lataustolppa.
Varikolla ne tulee seisomaan muiden Linkkerien kanssa rivissä ja antaa oikeiden linja-autojen (Diesel Scanioiden) hoitaa työt![]()
Taidetaan vapauttaa autoja Ojangon tarpeisiin syksylle.
Linkkerien nykyisellä käyttöasteella jokainen tarvitsee kuitenkin oman vara-autonsa, joten ei ne vapauta kalustoa![]()
Noiden seitsemän lisäksi on vielä ZKR-364 (ex Helb 1611), ja konversiobussit HTF-607(ex ÅL28, exex TDF 3006) ja HTF-614 (ex ÅL29, exex TDF 3007), joiden piti mennä 55:lle Nobinalle, mutteivät koskaan ehtinyt linjalle asti. Mikäs niiden tilanne on ja tulee olemaan?
23:n uusi reitti tarvitsee 9 autoa arkena eli vissiin loput kaksi on ruuhkavuoroja, jonne sähköbusseja ei haluta pistää. Eikä taida montaa muutakaan linjaa löytyä, jos laturi tarvitaan kumpaakin päähän ja ainoastaan HelB:llä on valmius noita ylläpitää. Linjoiilla 113 sekä 114 on sopivasti yhteiset päätepysäkit kummassakin päässä ja Leppävaarassa on jo latureita katosta nousevalla virroittimelle. Onko ne sitten yhteensopiva Linkkerin kanssa, on toinen juttu. Jos on, sitten tarvitaan enää jokin 51, 55 tai 133 vanhoista latureista Tapiolaan.
ZKR-364 on myyty VTT:lle.
Vähän aiheen ohi, mutta löytyisiköhän jostain hankesuunnitelma varikolle ja katusuunnitelmat sen ympäröiville kaduille (yhteys nykyiseen rataverkkoon)?
Olen nähnyt yhden version ja siinä raideyhteys haarautuu Manskulta Ruskeasuon TB:n kohdalta (siinä kohtaa Manskuun liittyvä katu taitaa olla Koroistentie) ja raideyhteys varikolle kulkee Nauvontietä pitkin ja kääntyy varikolle suunnilleen samasta kohdasta kuin autoliikenne nykyisin. Tuo pruju on kaverilla, joten en nyt pysty kommentoimaan tarkemmin.
Nämä oli jo luonnoksina esillä kaupungin sivuilla ja tutkiskelin niitä silloin, mutta ne sieltä sitten katoaa kun nähtävilläpitoaika päättyy, mikä sinänsä on aika turhauttavaa. Nauvontielle on jostain syystä väkisin ängetty parkkipaikkoja, ja vaikka mitoitus ei nyt ihan mallia Liisankatu ole, niin tehokkaasti siinä motitetaan aamulla vaunut halliin yhden ainoan henkilöauton toimesta.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa