Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

  1. #1
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1696

    oletus HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokousessa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2021100-3-8485.PDF

    Kerään tähän taas isoimmat muutokset.

    2022
    • Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen
    • Ilmalan raitiotie sekä 7 jatko Meilahteen, muttei Pasilankadun oikaisua ja 7 sekä 9 kulkee edelleen Messukeskuksen kautta. 2 päätepysäkki Pasilan sillalta Ratapihantielle.
    • 55 kulkemaan Vilhonvuorentien jatkeen kautta
    • Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjasto ilman Espoon runkolinjoja ja 431 Kuninkaantammen reittiä. Runkolinjoja sijaistaa 555, 556 sekä 565/B. 555B loppuu.
    • Linjan 556 reitti Leppävaara – Pähkinärinne – Petikko – Vantaankoski ja lauantaivuoroväli 30min. Muita yksityiskohtia ei ole mainittu.


    2023
    • Melkinlaiturin kääntöpaikka eli Tahitinkadun eli Atlantinkadun silmukka valmistuu ja 8 jatketaan sinne.
    • Pasilankadun oikaisu. Linjat kuten aikaisemmissa suunnitelmissa. 2 päätepysäkki Messukeskuksen eteen.
    • 56 Panimokadulta Kalasataman terminaalialueelle Itäväylän eteläpuolelle
    • Uusi linja 87 Haakoninlahti-Herttoniemi
    • Espoon runkolinjat 520 ja 530. 555 ja 565/B lakkautetaan. Uusi linja 556B (Hämeenvaara-Leppävaara), eli Hämeenlinnanväylän suunnitelmassa numerolla 555 esiintyvä uusi linja perustetaankin numerolla 556.
    • Kivenlahden metro ja sen uusi liityntälinjasto. Metro jatkuu Kivenlahteen aikaisintaan alkuvuodesta


    2024
    • Hernesaaren ratikka vaihe 2
    • Bunkkerin silmukka, 8 ja 9 sinne, 7 Melkinlaiturille.
    • Varautuminen Kalasataman raitiolinjan aloitukseen
    • Varautuminen Raide-Jokerin aloitukseen. Bussilinja 550 lakkautetaan kun ratikalla pystyy kulkemaan 7,5min vuoroväliä ruuhkassa.
    • 52 jatko Kuninkaantammentien itäpäähän
    • 70 ja 71 päätepysäkki siirtyy pois Ala-Malmilta torilta SOTE-keskuksen rakentamisen alettua. Uusi päätepysäkki mahdollisesti pikitehtaankorttelilla
    • Uusi linja 977 Kerava-Kytömaa


    Noiden lisäksi on useita monta vuotta kestäviä terminaalin rakentamisia, tietöitä ja koronaleikkaiksia, jotka vaikuttavat poikkeusreitteinä ja välinemäärien muutoksina. Yksi mainitsemisen arvoinen on, että mikäli Rautatientorin ratikkäpäättäriä ruvetaankin rakentamaan alkuperäisessä aikataulussa raitioliikenteeseen tulee katko Kaivokadulle 2023, mutta sattuneista syistä se on mainittu epätodennäköiseksi.

    Muuta uutta on, että pikaratikoiden liikennöintikulut ja infrakorvaukset on erillisenä muusta ratikoiden kuluista.


    Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.

    56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1662

    oletus Vs: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.
    HSL:n toimitusjohtaja on juuri päättänyt Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman vaiheistuksesta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.
    Lahdenväylän seutulinjat 711, 721 ja 731 siirrettäneen Kalasatamaan n. vuonna 2024, kun Kalasataman raitiotie ja siihen liittyvä Hermannin rantatien rakentaminen uusiksi on tehty.

  3. #3
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1696

    oletus Vs: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    HSL:n toimitusjohtaja on juuri päättänyt Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman vaiheistuksesta.
    Tässähän on aivan päinvastainen järjestely kuin mitä esitettiin TTS:ssä. Eli linjan 556 numero onkin 522 ja se ei aloita ensin B-versiona viikonloppulinjana 555B:tä korvaavana, vaan 555 havennetaan 20min välein kulkevaksi ja 522 aloittaa koko reitin pituudella 2022. Seuraavana vuonna 555 loppuessa aloittaa vasta 522B (Leppävaara-Hämeenvaara).



    565B kulkeekin Myyrmäkeen asti, eikä Espoon Keskuksen suuntaan kuten pari vuotta sitten kulkenut 565B. Tästäkään ei ollut TTS:ssä mitään muuta kuin linjanumero.

  4. #4
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    441

    oletus Vs: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    HSL korottaa AB-, BC-, CD- ja D-kausilippujen hintoja vuodenvaihteessa. Korotukset suunnataan taas lyhyisiin matkoihin, sillä pitkien matkojen tekeminen on vähentynyt eniten, eikä hinnankorotuksilla haluta vähentää niitä entisestään. Korotuksen suuruus on 2,60–3,30 euroa kuukaudessa.

  5. #5
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1696

    oletus Vs: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    Toiminta- ja taloussuunnitelman lopullinen versio hyväksyttiin eilen hallituksen kokouksessa. Suunnitelma oli siitä erikoinen verrattuna aikaisempiin, että palvelutasomuutokset olivat täysin identtisiä verrattuna luonnokseen. Kesän luonnoksessa ollut runkolinjan 520 aloittamista edeltävä järjestely on edelleen sama vaikka luonnoksen hyväksymisen jälkeen toimitusjohtaja on hyväksynyt aivan erilaisen järjestelyn, joka on myös pohjana Itä-Espoon linjastosuunnitelmassa. Lisäksi HSL:n 2030 karttaan on vaivihkaa vaihdettu Jätkänsaaren ja Hernesaaren valmistumisajankohdaksi 2025-2026, vaikka tässä ne on edelleen 2023 ja 2024.

  6. #6

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    121

    oletus Vs: HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

    Lisäksi raitiovaunujen suunnitelmat eivät näytä olevan linjassa Helsingin kaupungin rakennusaikataulun kanssa. Ainakin tämän suunnitelman mukaan Pasilankadun oikaisun pitäisi valmistua jo 10/2022 ja samalla piirrustusten mukaan poistuisi mahdollisuus kääntyä etelästä Palkkatilanportin kautta Pasilanraitiolle: https://dev.hel.fi/paatokset/media/a...d5b462a224.pdf . Työt ainakin alkoivat tuon suunnitelman mukaisesti elokuussa.

    Vähän epäilen, että tuon toiminta- ja taloussuunnitelman liitettä ei vain vaivauduttu päivittämään tai tajuttu tehdä sitä. Pitänee odottaa liikennöintisuunnitelman luonnosta, että näkee suunnitelmien nykytilan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.10.2019, 10:50
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.11.2018, 12:30
  3. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2019-2021
    kirjoittanut Makke93 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 29.10.2018, 21:43
  4. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2018-2020
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 18.11.2017, 12:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •