HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2022-2024

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
Alustava versio suunnitelmasta on ensi viikolla hallituksen kokousessa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2021100-3-8485.PDF

Kerään tähän taas isoimmat muutokset.

2022
  • Kuurinniityn joukkoliikennekadun avaaminen
  • Ilmalan raitiotie sekä 7 jatko Meilahteen, muttei Pasilankadun oikaisua ja 7 sekä 9 kulkee edelleen Messukeskuksen kautta. 2 päätepysäkki Pasilan sillalta Ratapihantielle.
  • 55 kulkemaan Vilhonvuorentien jatkeen kautta
  • Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjasto ilman Espoon runkolinjoja ja 431 Kuninkaantammen reittiä. Runkolinjoja sijaistaa 555, 556 sekä 565/B. 555B loppuu.
  • Linjan 556 reitti Leppävaara – Pähkinärinne – Petikko – Vantaankoski ja lauantaivuoroväli 30min. Muita yksityiskohtia ei ole mainittu.

2023
  • Melkinlaiturin kääntöpaikka eli Tahitinkadun eli Atlantinkadun silmukka valmistuu ja 8 jatketaan sinne.
  • Pasilankadun oikaisu. Linjat kuten aikaisemmissa suunnitelmissa. 2 päätepysäkki Messukeskuksen eteen.
  • 56 Panimokadulta Kalasataman terminaalialueelle Itäväylän eteläpuolelle
  • Uusi linja 87 Haakoninlahti-Herttoniemi
  • Espoon runkolinjat 520 ja 530. 555 ja 565/B lakkautetaan. Uusi linja 556B (Hämeenvaara-Leppävaara), eli Hämeenlinnanväylän suunnitelmassa numerolla 555 esiintyvä uusi linja perustetaankin numerolla 556.
  • Kivenlahden metro ja sen uusi liityntälinjasto. Metro jatkuu Kivenlahteen aikaisintaan alkuvuodesta

2024
  • Hernesaaren ratikka vaihe 2
  • Bunkkerin silmukka, 8 ja 9 sinne, 7 Melkinlaiturille.
  • Varautuminen Kalasataman raitiolinjan aloitukseen
  • Varautuminen Raide-Jokerin aloitukseen. Bussilinja 550 lakkautetaan kun ratikalla pystyy kulkemaan 7,5min vuoroväliä ruuhkassa.
  • 52 jatko Kuninkaantammentien itäpäähän
  • 70 ja 71 päätepysäkki siirtyy pois Ala-Malmilta torilta SOTE-keskuksen rakentamisen alettua. Uusi päätepysäkki mahdollisesti pikitehtaankorttelilla
  • Uusi linja 977 Kerava-Kytömaa

Noiden lisäksi on useita monta vuotta kestäviä terminaalin rakentamisia, tietöitä ja koronaleikkaiksia, jotka vaikuttavat poikkeusreitteinä ja välinemäärien muutoksina. Yksi mainitsemisen arvoinen on, että mikäli Rautatientorin ratikkäpäättäriä ruvetaankin rakentamaan alkuperäisessä aikataulussa raitioliikenteeseen tulee katko Kaivokadulle 2023, mutta sattuneista syistä se on mainittu epätodennäköiseksi.

Muuta uutta on, että pikaratikoiden liikennöintikulut ja infrakorvaukset on erillisenä muusta ratikoiden kuluista.


Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.

56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.
 
Runkolinjoja 520 ja 530 vuoden korvaava linjajärjestely ei jäänyt oikein yksiselitteiseksi niukan tiedon määrän takia, mutta oletettavasti 555 reitti ei muutu ennen sen lakkauttamista ja harvemmin kulkeva 556 korvaa vuoden ajan linjaa 555B.

HSL:n toimitusjohtaja on juuri päättänyt Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman vaiheistuksesta.

56 siirto Kalastaman terminaaliin 2023 saa ihmettelemään, ettei ole mainintaa 700-sarjan linjojen siirrosta sinne. Nehän ovat väliaikaisesti Hakaniemessä, josta on tila loppu ja muita linjoja on joudutta johtamaan eri paikkoihin niiden takia.

Lahdenväylän seutulinjat 711, 721 ja 731 siirrettäneen Kalasatamaan n. vuonna 2024, kun Kalasataman raitiotie ja siihen liittyvä Hermannin rantatien rakentaminen uusiksi on tehty.
 
HSL:n toimitusjohtaja on juuri päättänyt Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman vaiheistuksesta.

Tässähän on aivan päinvastainen järjestely kuin mitä esitettiin TTS:ssä. Eli linjan 556 numero onkin 522 ja se ei aloita ensin B-versiona viikonloppulinjana 555B:tä korvaavana, vaan 555 havennetaan 20min välein kulkevaksi ja 522 aloittaa koko reitin pituudella 2022. Seuraavana vuonna 555 loppuessa aloittaa vasta 522B (Leppävaara-Hämeenvaara).



565B kulkeekin Myyrmäkeen asti, eikä Espoon Keskuksen suuntaan kuten pari vuotta sitten kulkenut 565B. Tästäkään ei ollut TTS:ssä mitään muuta kuin linjanumero.
 
Toiminta- ja taloussuunnitelman lopullinen versio hyväksyttiin eilen hallituksen kokouksessa. Suunnitelma oli siitä erikoinen verrattuna aikaisempiin, että palvelutasomuutokset olivat täysin identtisiä verrattuna luonnokseen. Kesän luonnoksessa ollut runkolinjan 520 aloittamista edeltävä järjestely on edelleen sama vaikka luonnoksen hyväksymisen jälkeen toimitusjohtaja on hyväksynyt aivan erilaisen järjestelyn, joka on myös pohjana Itä-Espoon linjastosuunnitelmassa. Lisäksi HSL:n 2030 karttaan on vaivihkaa vaihdettu Jätkänsaaren ja Hernesaaren valmistumisajankohdaksi 2025-2026, vaikka tässä ne on edelleen 2023 ja 2024.
 
Lisäksi raitiovaunujen suunnitelmat eivät näytä olevan linjassa Helsingin kaupungin rakennusaikataulun kanssa. Ainakin tämän suunnitelman mukaan Pasilankadun oikaisun pitäisi valmistua jo 10/2022 ja samalla piirrustusten mukaan poistuisi mahdollisuus kääntyä etelästä Palkkatilanportin kautta Pasilanraitiolle: https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/52/5221bf5a36e352454d27790bcd33f9d5b462a224.pdf . Työt ainakin alkoivat tuon suunnitelman mukaisesti elokuussa.

Vähän epäilen, että tuon toiminta- ja taloussuunnitelman liitettä ei vain vaivauduttu päivittämään tai tajuttu tehdä sitä. Pitänee odottaa liikennöintisuunnitelman luonnosta, että näkee suunnitelmien nykytilan.
 
Takaisin
Ylös