Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Vs: Lippujen hinnat nousussa

Opiskelija-alennuksen siirtyminen vain aplikaatioon on kieltämättä aika ärsyttävää. Sen sijaan lippuautomaattien poisto vaikuttaa aika hyvältä idealta, jos lähimaksulla voi kohta maksaa matkansa. Melkein kaikilla on kuitenkin nykyään pankki-/luottokortti lähimaksuominaisuudella niin kyllähän se on kätevämpää näyttää sitä suoraan lukijalle kuin näyttää sitä lippuautomaattille ja sitten saada pieni palanen paperia jota myös lipuksi kutsutaan.
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

En löytänyt sopivaa ketjua joten ylläpito voi siirtää jos tarvetta.
"HSL luopuu lippuautomaateista parin vuoden sisällä eikä matkakorteille voi enää ladata arvoa – Opiskelija-alennuksen saa jo ensi vuonna vain sovelluksesta"
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4187960

Huhheijaa, tämähän on hauskempi kuin mitä olisin itsekään keksinyt. Kaikkensa ne yrittävät, että tarkastusmaksulain edellytykset eivät täyttyisi. Tai eiväthän ne nytkään täyty mutta eipä siitä kukaan välitä.
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

En löytänyt sopivaa ketjua joten ylläpito voi siirtää jos tarvetta.
"HSL luopuu lippuautomaateista parin vuoden sisällä eikä matkakorteille voi enää ladata arvoa – Opiskelija-alennuksen saa jo ensi vuonna vain sovelluksesta"
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4187960

Nyt lomani aikana olen muutaman kerran joutunut käyttämään bussia, ja havaitsin että hyvin suuri osa kyytiin nousijoista vilautti kuljettajalle mobiililippua. Mobiililipun käyttäjät ovat kuitenkin selkeästi nuorempaa porukkaa. Onkohan höseli selvittänyt miten mobiilin ja matkakortin käyttö jakautuu ikäryhmittäin? Matkakortin arvon korvaaminen lähimaksulla on mielestäni hyvä edistysaskel. Jää yksi turha välivaihe pois, kun ei tarvitse käydä netissä erikseen lataamassa arvoa. Ymmärrän myös hyvin miksi tämän uudistuksen myötä luovutaan lippuautomaateista joiden käyttöaste jäisi olemattomaksi, mutta ylläpitokustannukset säilyisivät ennallaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkä verran kioskeissa ja kaupoissa tehdään maksullisia matkakortin arvo- ja kausilipun latauksia tai ostetaan kertalippuja? Veikkaisin että osuus jää jonnekin 1-5% välimaastoon. Lippuautomaateilla tehtävät lataukset taitavat olla samaa luokkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Lippujen hinnat nousussa

Nyt lomani aikana olen muutaman kerran joutunut käyttämään bussia, ja havaitsin että hyvin suuri osa kyytiin nousijoista vilautti kuljettajalle mobiililippua. Mobiililipun käyttäjät ovat kuitenkin selkeästi nuorempaa porukkaa. Onkohan höseli selvittänyt miten mobiilin ja matkakortin käyttö jakautuu ikäryhmittäin? Matkakortin arvon korvaaminen lähimaksulla on mielestäni hyvä edistysaskel. Jää yksi turha välivaihe pois, kun ei tarvitse käydä netissä erikseen lataamassa arvoa. Ymmärrän myös hyvin miksi tämän uudistuksen myötä luovutaan lippuautomaateista joiden käyttöaste jäisi olemattomaksi, mutta ylläpitokustannukset säilyisivät ennallaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkä verran kioskeissa ja kaupoissa tehdään maksullisia matkakortin arvo- ja kausilipun latauksia tai ostetaan kertalippuja? Veikkaisin että osuus jää jonnekin 1-5% välimaastoon. Lippuautomaateilla tehtävät lataukset taitavat olla samaa luokkaa.

No milhin esim työmatkasaldolla maksetut liput ladataan jatkossa? Mä haluan käyttää matkakorttia koska se on nopein ja kätevin. HSL-appia käyttävät ruuhkauttavat busseja.

t. Rainer
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

No milhin esim työmatkasaldolla maksetut liput ladataan jatkossa? Mä haluan käyttää matkakorttia koska se on nopein ja kätevin. HSL-appia käyttävät ruuhkauttavat busseja.

Ei kai se matkakortti ole vielä kuitenkaan mihinkään katoamassa.

Väite että matkakortti on nopein ja kätevin ja että appia käyttävät ruuhkauttavat busseja tuskin pitää paikkaansa. Omien havaintojen mukaan sitä puhelinta vilautetaan kuljettajalle todella nopeasti. Taitaa olla jopa nopeampi toimenpide kuin matkakortin näyttäminen lukulaitteella. Lisäksi arvolipun osto lukijalta on välillä todella hidasta. Koska mobiililippu on nykyään niin yleinen, kuljettajilla tuskin on mitään kiinnostusta sen tarkempaan "syynäämiseen". Toivottavasti myös mobiililipun voimassaolon, kuten lähimaksun, hyväksyy tulevaisuudessa kortinlukija eikä kuljettaja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.


Kiitos !
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sen ymmärrän että jos automaatista ostettujen kertalipujen tilalle tulee pankki- tai luottokortilla lukulaitteella suoraan maksettavat, ja jos se toimii, niin on tosi hyvä. Tampereella olen ymmärtänyt että toimii jo.

Kaikilla 7- 16-vuotiailla lapsilla ei ole omia pankkikortteja jos haluavat liikkua itsenäisesti eikä heillä ole koululaislippua, jos eivät saa sitä liian lyhyen koulumatkan vuoksi. Ja kaikilla ei myöskäään ole älypuhelinta. Siksi matkakortin latausmahdollisuus myös lastenlipuiille pitää olla mahdollista. Mutta jos nuori on vieraspaikkakuntalainen, esim Lahdesta käymässä kylässä Helsingissä, ja hänellä ei ole HSL:n matkakorttia, ei pankkikorttia eikä älypuhelinta, mistä hän saa kertalippunsa?

t. Rainer
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

Ei kai se matkakortti ole vielä kuitenkaan mihinkään katoamassa.

Väite että matkakortti on nopein ja kätevin ja että appia käyttävät ruuhkauttavat busseja tuskin pitää paikkaansa. Omien havaintojen mukaan sitä puhelinta vilautetaan kuljettajalle todella nopeasti. Taitaa olla jopa nopeampi toimenpide kuin matkakortin näyttäminen lukulaitteella. Lisäksi arvolipun osto lukijalta on välillä todella hidasta. Koska mobiililippu on nykyään niin yleinen, kuljettajilla tuskin on mitään kiinnostusta sen tarkempaan "syynäämiseen". Toivottavasti myös mobiililipun voimassaolon, kuten lähimaksun, hyväksyy tulevaisuudessa kortinlukija eikä kuljettaja.

Matkustan sen verran busseilla että väitän matkakortin olevan nopein tapa maksaa matka. Kortti ei koskaan reistaile eikä matkakortti jumita, jos matkustaja vie kortin lukijalle ohjeiden mukaan. Kauden vilauttaminen kestää muutaman sekunnin ja arvolla osto hieman pidempään.

On hyvin tavanomainen näky bussissa, että puhelimella maksava seisoo kuskin vieressä ja roplaa puhelinta. Bussiin pyrkivä jono matkustajan takana seisoo ja bussi seisoo. Tämä on varsin yleistä.
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

Matkustan sen verran busseilla että väitän matkakortin olevan nopein tapa maksaa matka. Kortti ei koskaan reistaile eikä matkakortti jumita, jos matkustaja vie kortin lukijalle ohjeiden mukaan. Kauden vilauttaminen kestää muutaman sekunnin ja arvolla osto hieman pidempään.

On hyvin tavanomainen näky bussissa, että puhelimella maksava seisoo kuskin vieressä ja roplaa puhelinta. Bussiin pyrkivä jono matkustajan takana seisoo ja bussi seisoo. Tämä on varsin yleistä.
Erittäin yleistä on, että kännykkämaksajat lataavat lippuaan vasta viime tingassa ja jopa bussissa. Onneksi on kuljettajia jotka komentavat matkustajan ulos jos lippua ei ole sisään tullessa ladattu.
 
Vs: Lippujen hinnat nousussa

Matkustan sen verran busseilla että väitän matkakortin olevan nopein tapa maksaa matka. Kortti ei koskaan reistaile eikä matkakortti jumita, jos matkustaja vie kortin lukijalle ohjeiden mukaan. Kauden vilauttaminen kestää muutaman sekunnin ja arvolla osto hieman pidempään.

On hyvin tavanomainen näky bussissa, että puhelimella maksava seisoo kuskin vieressä ja roplaa puhelinta. Bussiin pyrkivä jono matkustajan takana seisoo ja bussi seisoo. Tämä on varsin yleistä.

Ja mikäs sitten tekee matkakortista niin paljon nopeamman ja kätevämmän kuin lähimaksu?
 
Ei varmaan tule toimimaan tuo lähimaksu. Pankkikortit vaatii tietyin aikavälein PIN-koodin, enkä usko HSL pystyisi tätä asiaa ohittamaan. Matkakortti on paras vaihtoehto! Kun lippuautomaatit poistuu niin luulis HSL:n palauttavan ilmasen latauksen/oston kiskoille ja kauppoihin. Myös lähimaksu hidastaa matkaa kun aletaan kaivamaan eka lompakkoa taskusta/laukusta ja sitten viellä sieltä lompakosta.
 
Ei varmaan tule toimimaan tuo lähimaksu. Pankkikortit vaatii tietyin aikavälein PIN-koodin, enkä usko HSL pystyisi tätä asiaa ohittamaan. Matkakortti on paras vaihtoehto! Kun lippuautomaatit poistuu niin luulis HSL:n palauttavan ilmasen latauksen/oston kiskoille ja kauppoihin. Myös lähimaksu hidastaa matkaa kun aletaan kaivamaan eka lompakkoa taskusta/laukusta ja sitten viellä sieltä lompakosta.

Hyvin toimii muuallakin. Noita joukkoliikennelippuja varten on olemassa joku oma systeemi, jolla voi maksaa pieniä maksuja kuten juuri joukkoliikennematkoja ilman varmennusta. Sillä oli virallinenkin nimi, mutten sitä nyt tähän hätään saa päähäni. Lähimaksu kaupunkiliikenteessä on ongelmitta käytössä kuitenkin muualla suomessakin.
Ja tuskin palauttat ilmaista latausta. Johan sitä voi ilmaiseksi ladata netissä matkakortin, jolloin HSL ei maksa kuin omasta järjestelmästään. Kioski ja kaupoillehan piti maksaa se provisio, jonka HSL lopetti ja kaupat & kioskit alkoivat periä sitä itse. Joten miksi tämä muuttuisi kun automaatit hävitetään? HSL haluaa selvästi digitalisoitua enemmän ja panostaa mobiiliin ja verkkoon. Ihan hyvä suuntaus sinänsä, mutta moni asia noissa vielä tökkii. Mobiili ei ole vieläkään varma, nettilatauksen tuominen kortille on erittäin hidasta ja jos useampi tulee peräkanaa bussiin & kortinlukija siirtää tavaran kortille niin matka hidastuu mukavasti. Toki uusi tunnistepohja pitäisi poistaa tuo viive ja jospa uusi järjestelmä oli myös nopeampi ja paremmilla vehkeillä.
 
Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.
Kiitos. Olisin itse tehnyt oikaisuvaatimuksen, mutta minulla ei olisi varaa valittaa siitä hallinto-oikeuteen.

HSL on perustellut opiskelija-alennuksen poistoa matkakorteilta pöytäkirjassaan digitaalisella siirtymällä, Tampereen mallilla ja alennusoikeuden päivityskustannuksilla. Digitaalisuus ei saa koskaan olla itseisarvo, ja matkakortti on sitä paitsi digitaalisempi kuin sovellus, koska se näytetään lukijalle eikä kuljettajalle. Tampereella opiskelija-alennuksen saavat 25 vuotta täyttäneet opiskelijat ja sitä nuoremmat matkustavat nuortenlipulla, joten mobiililippupakko koskee paljon pienempää ryhmää kuin HSL:n suunnittelema. Mobiililipussa on vuosittain useamman kerran häiriöitä, joista voi vaatia hyvitystä, ja hyvitysten käsittely kestää asiakasta kohden kauemmin kuin alennusoikeuden päivitys, joka on hyvinkin nopea prosessi. Jos HSL pitää kiinni lisäkustannusargumentista, päivityksestä voitaisiin periä pieni palvelumaksu; ennemmin maksaisin sen kuin siirtyisin epäluotettavaan mobiililippuun. Lisäksi HSL aikoo myöntää ensi lukuvuoden alennusoikeuden matkakortille vain 31.1.2022 asti, mille ei ole minkäänlaisia perusteita, sillä päivitys maksaisi saman verran, vaikka alennus olisi voimassa 31.8.2022 asti kuten tavallisesti.

Automaatit pitäisi säilyttää ainakin satamissa, Lentoasemalla ja Päärautatieasemalla turisteja varten. Automaatti on usein ulkomailta tulevalle turistille kätevin tapa ostaa lippu, kun ei tarvitse ladata erillisiä sovelluksia, joiden käyttöön monilla ei ole ilmaista verkkoyhteyttäkään eikä tarvitse asioida kioskilla mahdollisesti huonolla englannin kielen taidolla; automaatilla pärjää usein heikommallakin kielitaidolla. Jos lähimaksulla ostettavat kertaliput muuttuvat itsestään yhden vuorokauden lipuksi, kahden vuorokauden lipuksi jne., automaattien poistoa voidaan harkita. Tällaisesta HSL ei ole kuitenkaan maininnut mitään.

Arvolippu pitäisi olla saatavilla etenkin lapsia varten ja lisäksi on edelleen olemassa myös aikuisia, joilla ei ole maksukortissaan lähimaksua. Jos arvoa ladataan verkossa tai kioskilla, joille HSL ei enää maksa provisiota, arvolipun säilyttämisestä ei tulisi juurikaan kustannuksia. Arvon lataamisesta HSL:n palvelupisteellä tulee luonnollisesti kustannuksia, joten siitä luopumisen ymmärrän, muuta en. Arvoa voisi ladata myös niillä muutamilla turisteja varten säilytetyillä automaateilla.
 
Takaisin
Ylös