Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Kiitos. Olisin itse tehnyt oikaisuvaatimuksen, mutta minulla ei olisi varaa valittaa siitä hallinto-oikeuteen.

Kannattaa ihmeessä laittaa tuo teksti oikaisuvaatimuksena, hyvin kirjoitettu! Valittaminen hallinto-oikeuteen onkin sitten vähän monimutkaisempaa, kun valituksen voi tehdä vain sillä perusteella, että päätös on lainvastainen. Ja joudun joka tapauksessa tekemään itsekin oikaisuvaatimuksen, jonka HSL hylkää kokouksessaan 24.8.2021, ja jätän valituksen hallinto-oikeuteen joskus 26.8.2021 tai 27.8.2021.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ihmeessä laittaa tuo teksti oikaisuvaatimuksena, hyvin kirjoitettu! Valittaminen hallinto-oikeuteen onkin sitten vähän monimutkaisempaa, kun valituksen voi tehdä vain sillä perusteella, että päätös on lainvastainen. Ja joudun joka tapauksessa tekemään itsekin oikaisuvaatimuksen, jonka HSL hylkää kokouksessaan 24.8.2021, ja jätän valituksen hallinto-oikeuteen joskus 26.8.2021 tai 27.8.2021.

Lainvastaisuutta voi hakea tarkastusmaksulaista; "matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi". Noin ylipäätään liikennemnisteriö saisi pyytää Höseliä selvittämään, kuinka usein noi mobiilijutut kaatuvat ja pettävät ja miten henkilökuntaa on ohjeistettu toimimaan, kun niin käy. Sitähän ei ulospäin esimerkiksi sanota, ettei tarkastusmaksuja kirjoitettaisi, vaan edessä on sitten viiden kilometrin kävelymatka lähimmälle kioskille, joka tuskin on sitten siihen aikaan auki...
 
matkakortti on sitä paitsi digitaalisempi kuin sovellus, koska se näytetään lukijalle eikä kuljettajalle.

Tosin tämähän tulee muuttumaan tuossa uudessa systeemissä, onneksi. Ihan yhtä tuskaa tuo mobiililippujen valvonta kuljettajan näkökulmasta. Ihmiset helauttaa sekunnin murto-osassa lipun naamasi ohitse ja saa huudella niitä matkustajia takaisin, josta ottavat nokkiinsa (etenkin kiireiset Helsinkiläiset). Siihen päälle kaikki väärällä vyöhykkeellä matkustavat (etenkin Östersundom, jossa ostetaan AB:ta ja hiihdetään kuljettajan ohi) ja lippuväärennökset. JOS HSL päättää säilyttääkin automaattiliput, niin toivon että niihin tulee QR-koodi Fölin tapaan, jolloin kuljettajan ei tarvitse tarkastaa kenenkään lippuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan tule toimimaan tuo lähimaksu. Pankkikortit vaatii tietyin aikavälein PIN-koodin, enkä usko HSL pystyisi tätä asiaa ohittamaan. Matkakortti on paras vaihtoehto! Kun lippuautomaatit poistuu niin luulis HSL:n palauttavan ilmasen latauksen/oston kiskoille ja kauppoihin. Myös lähimaksu hidastaa matkaa kun aletaan kaivamaan eka lompakkoa taskusta/laukusta ja sitten viellä sieltä lompakosta.

LMJ:n toteutuksessa ei kysytä koskaan PIN-koodia ja jos tilillä ei ole katetta, kortti joutuu sulkulistalle, eli sillä ei enää voi tehdä toista joukkoliikennematkaa, vaikka sen ekan kerran pystyikin reissaamaan.

Eli kyllä on pystytty ohittamaan.
 
Lainvastaisuutta voi hakea tarkastusmaksulaista; "matkalippujen hankinta on järjestetty varmaksi ja niiden käyttö yksinkertaiseksi".

Valitukseen on tulossa ainakin tuo ja

  • hallintolain ja kuntalain yhdenvertaisuusperiaatteet
  • hallintolain suhteellisuusperiaate
  • hallintolain palveluperiaate
  • hallintolain määräykset tavasta panna asia vireille
  • hallintolain selvittämisvelvollisuus
  • hallintolain mukainen mahdollisuus vaikuttaa
  • yhdenvertaisuuslain kielto syrjiä kielen, iän, vamman tai terveydentilan perusteella
  • EIS:n kielto syrjiä muulla perusteella viranomaistoiminnassa.

Osa syistä menestyy tuomioistuimessa enemmän todennäköisesti ja osa vähemmän todennäköisesti mutta ei maksa mitään laittaa kaikki mahdolliset syyt, jos jokin tärppäisi. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Automaatit pitäisi säilyttää ainakin satamissa, Lentoasemalla ja Päärautatieasemalla turisteja varten. Automaatti on usein ulkomailta tulevalle turistille kätevin tapa ostaa lippu, kun ei tarvitse ladata erillisiä sovelluksia, joiden käyttöön monilla ei ole ilmaista verkkoyhteyttäkään eikä tarvitse asioida kioskilla mahdollisesti huonolla englannin kielen taidolla; automaatilla pärjää usein heikommallakin kielitaidolla. Jos lähimaksulla ostettavat kertaliput muuttuvat itsestään yhden vuorokauden lipuksi, kahden vuorokauden lipuksi jne., automaattien poistoa voidaan harkita. Tällaisesta HSL ei ole kuitenkaan maininnut mitään.

On maininnut kyllä moneen kertaan. Ei tosin varmaan suoraan niin, että se olisi varmasti tulossa, mutta tuleva lippujärjestelmä tehdään niin, että se mahdollistaa mm. hintakatot. Lipputilihankkeesta kerrotaan esim. täällä, mutta hintakatot mainitaan monessa muussakin paikassa HSL:n tiedotteissa.
 
LMJ:n toteutuksessa ei kysytä koskaan PIN-koodia ja jos tilillä ei ole katetta, kortti joutuu sulkulistalle, eli sillä ei enää voi tehdä toista joukkoliikennematkaa, vaikka sen ekan kerran pystyikin reissaamaan.

Eli kyllä on pystytty ohittamaan.

Eli näin ollen se Höselin esittämä peruste, että ratikkaan ei voida asentaa lippuautomaattia, koska automaatti vaatii satunnaisesti pin-koodin ja koska sen näppäily ratikassa vaarantaa turvallisuuden, on osoitettu valheeksi.

Olenpa yllättynyt.
 
Kannattaa ihmeessä laittaa tuo teksti oikaisuvaatimuksena, hyvin kirjoitettu! Valittaminen hallinto-oikeuteen onkin sitten vähän monimutkaisempaa, kun valituksen voi tehdä vain sillä perusteella, että päätös on lainvastainen. Ja joudun joka tapauksessa tekemään itsekin oikaisuvaatimuksen, jonka HSL hylkää kokouksessaan 24.8.2021, ja jätän valituksen hallinto-oikeuteen joskus 26.8.2021 tai 27.8.2021.
Joo laitan tuon oikaisuvaatimuksena pian.
 
Kuinka paljon se valittaminen hallinto-oikeuteen maksaa?

260 euroa hallinto-oikeudessa ja 510 euroa korkeimmassa hallinto-oikeudessa, jos viranomaisen päätöksen todetaan olevan lainmukainen.

Prosessi menee siis niin, että ensin tehdään oikaisuvaatimus HSL:n hallitukselle. Oikaisua saa vaatia, jos kotikunta on jokin HSL-alueen kunnista tai omistaa kiinteistön jossakin kunnista, jolloin on HSL:n jäsenkunnan jäsen. Myös yhteisöllä saattaa olla oikeus tehdä sellainen. Oikaisuvaatimuksessa saa vedota lainvastaisuuteen tai siihen, että päätös ei ole tarkoituksenmukainen, esimerkiksi lasten tai turistien on vaikeampaa matkustaa tai sovellus ei usein toimi.

Hallitus käsittelee oikaisuvaatimuksen seuraavassa kokouksessa 24.8.2021 ja toimii käytännössä kumileimasimena todeten, että oikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa päätöstä. Vastaus on lyhyt ja melko ylimielinen siten, että sitä ei perustella mitenkään sen enempää.

Tämän jälkeen oikaisuvaatimuksen tekijä saa tehdä kunnallisvalituksen hallinto-oikeuteen. Toisin kuin edellisessä tapauksessa, saa tällä kertaa vedota vain päätöksen lainvastaisuuteen. Joko itse päätöksessä on jokin vialla tai se on tehty väärässä järjestyksessä. Perusteet ei ole sidottuja oikaisuvaatimuksessa esitettyihin perusteisiin, mutta uusia perusteita ei saa esittää valitusajan umpeuduttua.

Hallinto-oikeuden päätös tulee joskus vuoden kuluttua, mutta voi yrittää vaatia täytäntöönpanokieltoa, jos valitus muuttuisi hyödyttömäksi täytäntöönpanon takia. Teen näin opiskelija-alennuksen osalta. Ja sitten joskus vuoden kuluttua joutuu maksamaan 260 euroa jos HSL:n päätös 15.6.2021 oli täysin laillinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Lippujen hinnat nousussa

Ja mikäs sitten tekee matkakortista niin paljon nopeamman ja kätevämmän kuin lähimaksu?

Kaupan kassoilla näkee silloin tällöin että kortti ei toimi lukijassa. Mutta matkakortti todennäköisesti keskustelee lukijan kanssa paremmin kuin monien pankkien kortit. On minunkin tiedot joskus lukija ilmoittaa väärin, mutta matkamääriin nähden erittäin harvinaista.

Mutta matkan maksaminen pankkikortin lähimaksulla on kuitenkin hyvä idea. Kuljettajan lipuntarkastukset kuitenkin jäävät pikku hiljaa aina vain vähemmälle. Esimerkiksi syksyllä linja 39.
 
Matkojen hinnoitteluperusteet HSL-alueella saattavat muuttua – "Nykyinen vyöhykemallikaan ei ole huono"
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4192880
"HSL:n kyselytutkimuksissa Vantaan ja Espoon B-vyöhykkeillä asuvat ovat kaikkein tyytyväisimpiä vyöhykehinnoitteluun, joka otettiin käyttöön huhtikuussa 2019."

Quelle suprise!

Mitä odotettavissa? Kilometripohjainen olisi tietysti oikeudenmukainen, mutta tullee kaatumaan siihen, että kun kantakaupunkilaisia ei päästä rahastamaan, niin lipputulokertymä ei riitä. Ellei sitten tule jtn kolmen euron alkumaksua ja sen jälkeen 10c per km.

Huvittavaahan tässä on se, että kuinka kauan tätä edellistä lippujärjestelmämuutosta puuhattiin, no vuosikymmen, ja nyt sitten jo mietitään uutta. Ei tämä vyöhykepohjainenkaan huono ole!

Hyvä että höselissä pitävät itsensä kiireisinä. Ihan tulee työttömien paja- yms päivähoitotoiminta mieleen. Ihmisille on tärkeää puuhastella, siitä tulee merkityksellisyyttä elämään.
 
Mua huvittaisi jutun perässä oleva kohta ” Nykyiset kortinlukijat on vaihdettava, koska ne eivät osaa lukea kuin matkakortteja”, ellei tässä hassattaisi veronmaksajien rahoja.

Normaalissa organisaatiossa, jossa joku on puuhannut niin surkeat laitteet, että ne on muutaman vuoden jälkeen vaihdettava, niin joku saisi kyllä kenkää. Ihan uskomatonta että hommattiin laitteet, joilla ei varauduttu tulevaisuuteen (tai kuten Tampereella sanoisivat, menneisyyteen..)
 
Komppaan edellisiä. Ihme touhua, jos vehkeitä ja lipunmyyntijärjestelmiä pitää muutaman vuoden välein uusia. Laitetoimittajat ja ATK-miehet tekee tiliä, kun koskaan ei ole valmista.
 
Takaisin
Ylös