Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Katsoin Varuboden-oslan sivua, en löytänyt mainintaa HSL-korttien latauspalvelusta. Toivottavasti ketjun myymälä jossa on tämä palvelu löytyy AB-vyöhykkeiden alueelta, pikaisellal katsomisella lähin on Kirkkonummella, siis C-vyöhykkeellä. Ilmeisesti on käytävä lataamassa seuraava kausi jälleen Espoon yhteispalvelupiseessä. Toivottavasti löydän Hesasta paisteen jossa voin ladata vyöhykelisiä varten arvoa kortille
En koe HSL'n kohtelevan minua ja muita palvelua arvostavia hallintoalamaisina, ei asiakkaina.
 
Katsoin Varuboden-oslan sivua, en löytänyt mainintaa HSL-korttien latauspalvelusta. Toivottavasti ketjun myymälä jossa on tämä palvelu löytyy AB-vyöhykkeiden alueelta, pikaisellal katsomisella lähin on Kirkkonummella, siis C-vyöhykkeellä. Ilmeisesti on käytävä lataamassa seuraava kausi jälleen Espoon yhteispalvelupiseessä. Toivottavasti löydän Hesasta paisteen jossa voin ladata vyöhykelisiä varten arvoa kortille
En koe HSL'n kohtelevan minua ja muita palvelua arvostavia hallintoalamaisina, ei asiakkaina.

Ainakin Sale Granissa onnistuu lataus https://vbo.fi/toimipaikka/sale-grani-720577436/ Varubuden-Osla toimii mm. Kauniaisissa, Kirkkonummella ja Sipoossa. Muuten tämä alue on HOK-Elantoa.
 
Netissä lataus toimii ihan kätevästi ja asemilla on vielä jonkin verran automaatteja, joissa pienen näppäilysession lisäksi onnistuu kortin lataaminen. Automaatilla lataaminen vaatii jonkin verran huolellisuutta.
 
Salomaa, itse en ole innostunut kortin lataamisesta netissä, kokeilin kerran ja koin sen erittäin epäkäytännöllisenä. Siksi haluan ladata korttini tiskillä.
En myöskään pidä siitä että joudun maksamaan korttini lataamisesta. Siksi en pidä 'palvelumaksuista'.
 
Kaikkeahan saa haluta. Itsepalvelu on edullista, joten on reilua että siitä saa alennusta. Palvelusta joutuu maksamaan jopa senttejä per matka. Epäilisin ettei näillä palvelumaksuilla tiskivirkailijan palkkaa makseta, vaan me itsepalveluasiakkaatkin pääsemme siitä ilosta maksamaan.

Tai no, voihan sitä mennä Ärrälle ostamaan yksittäisiä arvolippuja, köyhällä ei ole varaa halpaan.
 
Kaikkeahan saa haluta. Itsepalvelu on edullista, joten on reilua että siitä saa alennusta.

Ymmärrän logiikkasi, mutta Höselin logiikkaa toi ei ole. Jos olisi, niin Munkasta pääsisi ratikalla keskustaan 60 sentillä ja Nuuksiosta Espoon keskukseen 20 eurolla. Höselin logiikkahan on käytännössä päinvastainen: mitä vähemmän kuluja matkustaja aiheuttaa, sitä enemmän rahaa häneltä nyhdetään eli keskisormea näytetään Helsingin kantakaupungissa, ainoalla alueella, jossa joukkoliikenne voisi toimia oikeasti hyvin. Ja ne rahat sitten kaadetaan syrjäseuduille, missä lippujen hintoja lasketaan ja tyhjät bussit seilaa pitkin peltoja. Höseli ei todellakaan hinnoittele tuotteitaan niistä aiheutuvien kustannusten mukaan.
 
Ei se ole HSL:n päätös, että autoilupeltojen joukkoliikenteeseen pitää kaataa niin paljon rahaa. Päätös tippuu ylhäältä, näiltä autoilupeltoja alun alkaenkin pellolle kaavoittaneilta kunnilta (kyllä, myös Helsingiltä) jotka muodostavat HSL:n. Ja kun koko yhtymän pointti on pumpata rahaa autoilukaupungin puutteiden paikkaamiseen, toiminta on siinä kehikossa ihan järkevää ja johdonmukaista.

Kuten myös lipunmyynnin kiemuroissa toimitaan mielestäni ihan järkevästi ja johdonmukaisesti.

Mielelläni kyllä HSL:n voisi lakkauttaa tai vähintään pilkkoa kahtia niin, että tuettu liikenne jää HSL:lle ja itsekannattava kaupunkiliikenne on oma puljunsa. Tai kannattava liikenne hoidetaan täysin markkinaehtoisesti vaikkapa yksityisten sijoittajien raitiotieyhtiöin.
 
Tampereella tehtiin vastaava muutos ja se on voimassa, koska kukaan ei valittanut päätöksestä.


Tampereen ylioppilaskunta sekä ylioppilaskunnan lehti Visiiri kirjoittelevat Nyssen vastaavasta päätöksestä:

https://trey.fi/nyssen-opiskelijalippu-puhututtaa


25 tammikuu, 2023
Nyssen opiskelijalippu puhututtaa!

Helsingin hallinto-oikeus kumosi joulukuussa hallintolain vastaisena Helsingin seudun liikenneyhtymän (HSL) päätöksen siirtää opiskelijalipun alennus vain mobiilisovellukseen. Hallinto-oikeus perusteli päätöstään sillä, ettei HSL:n hallitus ole tehnyt tarpeeksi selvitystyötä päätöksen tueksi. Myös Tampereen seudun joukkoliikenteessä, Nyssessä, opiskelija-alennuksen on viimeiset kaksi vuotta saanut myös ja ainoastaan mobiilisovelluksella.

Kun Tampereen joukkoliikenne valmisteli syksyllä 2020 muutosta siirtää opiskelija-alennus ainoastaan Nyssen mobiilisovelluksella käytettäväksi, ei TREYltä pyydetty kommenttia tai lausuntoa aiheeseen.TREY sai tietää tulevista muutoksista Tamperelaisen artikkelista 19.10.2020.

TREY pyrki vaikuttamaan opiskelija-alennuksen siirtämiseen ainoastaan mobiilisovellukseen julkaisemalla kannanoton opiskelija-alennusta koskevista muutoksista, ja lähettämällä sen Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle. Lopputulokseen kannanotto ei kuitenkaan vaikuttanut, joten TREY teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus ei tuottanut toimenpiteitä Nyssellä.

TREY toivoo, että Tampereen seudun joukkoliikenne vertaa prosessiaan HSL:n vastaavaan ja toteaa sen puutteelliseksi ilman, että asiantilan lainmukaisuutta tarvitsee selvittää hallinto-oikeudessa.

Uutisointia ja materiaalia aiheesta:

Visiiri: Visiiri selvitti: Nysse ei kuullut opiskelijoita mobiililippu-uudistuksessa – Treyn kantaa ei koskaan kysytty

Aamulehti: Opiskelijat toivovat muutosta Nyssen opiskelija*lippuun, jonka saa vain puhelimelle – näin apulais*pormestari vastaa

Helsingin Sanomat: Oikeus: HSL:n opiskelijoille kaavailema lippumuutos on laiton

TREYn ja Tamkon kannanotto syksyllä 2020: Yhdenvertainen joukkoliikenne kuuluu kaikille opiskelijoille

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokous 16.12.2020: TREYn oikaisuvaatimus 28.10.2020 pidetyn kokouksen päätökseen siirtää opiskelija-alennus yksinomaan mobiilisovellukselle ja arvolipun opiskelija-alennuksesta luopumiseen

Tuosta ei vaan taida enää pystyä valittamaan hallinto-oikeuteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:21 ----------

Mielelläni kyllä HSL:n voisi lakkauttaa tai vähintään pilkkoa kahtia niin, että tuettu liikenne jää HSL:lle ja itsekannattava kaupunkiliikenne on oma puljunsa. Tai kannattava liikenne hoidetaan täysin markkinaehtoisesti vaikkapa yksityisten sijoittajien raitiotieyhtiöin.

Toisaalta tuo estäisi sen, että kannattavan liikenteen voitoilla ristisubventoidaan kannattamatonta liikennettä. Vaikka tietty henkilö yleensä käyttäisi kannattavaa joukkoliikennettä, hyötyy siitä, että on olemassa tarvittaessa myös kannattamatonta joukkoliikennettä.

Sen sijaan voisi olla järkevää 1) raportoida, minkä joukkoliikenteen on tarkoitus olla itsekannattavaa ja minkä täydentävää sekä 2) asettaa selkeät tavoitteet HSL:lle. Nykyisin tavoitteena ei selvästikään ole saada joukkoliikenteelle mahdollisimman paljon käyttäjiä, koska tällöin pyrittäisiin investoimaan nykyistä enemmän suurten matkustajavirtojen reitteihin, mutta tarkoituksena ei myöskään ole ajallisesti ja maantieteellisesti mahdollisimman kattava joukkoliikenne, vaan matkustajamäärät saavat paljon painoarvoa strategiassa. Tavoite on siis jotain kattavuuden ja kulkumuoto-osuuden välistä, mutta ymmärtääkseni sitä ei ole määritelty missään.

Selkeät tavoitteet auttaisi arvioimaan, kuinka HSL on onnistunut tehtävissään, ja ihannetilanteessa HSL:n hallitus ja jäsenkuntien kaupunginvaltuustot eivät olisi nykyisenkaltaisia 99-prosenttisia kumileimasimia, vaan käytäisiin poliittinen keskutelu siitä, kuinka paljon painotetaan matkustamääriä, kuinka paljon kattavuutta. Mahdollisesti voitaisiin vielä päättää poliittisesti, kuinka paljon matkustajamäärissä annetaan painoarvoa lipputuloille suhteessa tuotantokustannuksiin ja kuinka paljon kattavuudessa annetaan painoarvoa maantieteelliselle, ajalliselle ja väestöryhmittäiselle kattavuudelle (tyyliin metro 7.5 min välein kello 7 sunnuntaiaamuna vs Jouko-linjat vs erilaisten kadunpätkien bussiliikenne).
 
Salomaa, itse en ole innostunut kortin lataamisesta netissä, kokeilin kerran ja koin sen erittäin epäkäytännöllisenä. Siksi haluan ladata korttini tiskillä.
En myöskään pidä siitä että joudun maksamaan korttini lataamisesta. Siksi en pidä 'palvelumaksuista'.

Mikä työvaihe siinä on epäkäytännöllistä ? Alle viiden minuutin sen tekee kömpelömpikin.
 
Salomaa, koen tietokoneen kuvaruudun yhä lisääntyvän katsomisen epämiellyttävänä. Katson mieluummin paperia Valtaosan vapaa-ajan tehtävistä tietokoneella teen kirjastossa. Pankki antoi nettipankin käyttöön otosta niin hyvän tarjouksen että sanoin kyllä. Samoin sähköposti menettelee, ja some. En halua tietokoneelle enempää osaa elämästäni.
 
Salomaa, koen tietokoneen kuvaruudun yhä lisääntyvän katsomisen epämiellyttävänä. Katson mieluummin paperia Valtaosan vapaa-ajan tehtävistä tietokoneella teen kirjastossa. Pankki antoi nettipankin käyttöön otosta niin hyvän tarjouksen että sanoin kyllä. Samoin sähköposti menettelee, ja some. En halua tietokoneelle enempää osaa elämästäni.

Hyvä perustelu. Lisään vielä että analyyttisempi yhteiskunnallinen keskustelu onnistuu vain paperilla, lehdissä tai kirjoissa. Tai kasvotusten kokouksissa ja seminaareissa, mutta harvemmin täällä netissä.
 
Salomaa, siksi katson mieluummin paperikarttaa kuin tietokoneen ruutua, siksi selaan aikatauluja mieluummin aikataulukirjaa kuin netistä.
 
En ole nörtti , mutta joissain asioissa tietokone on ylivoimainen , olet kotoasi lähdössä ihan uuteen osoitteeseen, Reittiopas pyytää lähtöosoitteen ja saapumisosoitteen. Reittivaihtoehdot tulevat näyttöön muutamassa sekunnissa. saman voi teoriassa tehdä monen eri aikataulukirjan kanssa.

Joka korttelissa oli ennen vanhaan 3 virkailijan pankki, sinne menin yhden tai kahden laskun kanssa tiskille maksamaan laskuja.

Mutta pankki- ja luottokortin hommasin vasta 2015 ja lähimaksun toimivuus sivuutti seteleiden ja kolikoidenn kanssa turaamisen kassalla.
 
Salomaa, reittiopas on hyvä kun pitää nopeasti selvittää miten pääsen kohteeseen ja epämääräisen ajan kuluttua takaisin. Mutta kun suunnittelen hyvissä ajoin menemistä jonnekin, tutustun mielelläni eri reittivaihtoehtoihin ja tätä ei voi tehdä reittioppaan avulla. Kartta on minulle välttämätön ja se on toimiva vain paperisena.
Käytän netti- ja mobiilipankkia, maksan ostoksia usein lähimaksulla. Pankkikortin sain jo 80-luvun alkupuolella, ja opettelin käyttämään sitä. Mutta aina on tilanteita joissa käy vain käteinen. Siksi minulla on aina myös käteistä . Itsepalvelukassa on käytännöllinen, varsinkin kun kaupassa on paljon asiakkaita, mutta hiljaisempaa hetkenä arvostan palvelua, Odotan slow-kassaa lähimarkettiin.
Nettipalvelut ja henkilökohtainen palvelu, painotuote ja nettisivu eivät ole toisiaan pois sulkevia palvelua, vaan ne ovat toisiaan täydentäviä palvelun muotoja. Osa asiakkaista ei käytä mielellään tietokonetta, joidenkin näkökyky rasittuu tietokoneruutuun katsottaessa. Me olemme kaikki yksilöitä, erilaisia, tarpeemme palvelutiskillä ovat erilaiset. Täytyy toivoa että nykyisessä digihuumassa osaa asiakkaista ei karkoiteta. Vai onko tarkoitus että pari-kolmekymmentä vuotta ajamatta oleva ihminen joutuu tarttumaan rattiin? HSL'n virkamiesjohto puhuu liikenneturvallisuudesta mutta osa asiakkaista kokee lipun ostamisen ja aikatauluista ja reiteistä tiedon saamisen hankalaksi
 
Salomaa, reittiopas on hyvä kun pitää nopeasti selvittää miten pääsen kohteeseen ja epämääräisen ajan kuluttua takaisin. Mutta kun suunnittelen hyvissä ajoin menemistä jonnekin, tutustun mielelläni eri reittivaihtoehtoihin ja tätä ei voi tehdä reittioppaan avulla. Kartta on minulle välttämätön ja se on toimiva vain paperisena.

Miksi et voisi tehdä sitä reittioppaalla? Ei hakua tarvi tehdä lopullisilla tiedoilla, voit varsin hyvin tehdä esimerkkihaun samalle viikonpäivälle, jolloin näet erilaisia reittivaihtoehtoja kyseisen päivän aikatauluilla.
 
Takaisin
Ylös