Talviaikataulut 2021-2022

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
Talviaikataulut on nyt julkaistu HSL:n sivuilla ja ne sisältävät lähtöjen vähennyksiä useilla linjoilla, mutta eniten kiinnitin huomiota että 79B ei näytäkään loppuvan ja vastaavasti 963:n aikataulu puuttuu kokonaan. En tiedä ovatko muutokset todellisia vai onko kysymys painovirheestä.
 
Onhan tuolla lähtöjen vähennyksiä (vuorovälien pidennyksiä) monessa paikassa, mutta tämä tilanne jossa elämme, ei kovin paljon muuhunkaan anna aihetta. Tulopohjan romahtaessa jostain on säästettävä.

Mutta on tuolla linjoja, joiden vuoroväli on mielestäni suorastaan kunnianhimoinen. Useat 50-linjat (ainakin 52, 56 ja 57) kulkevat arkisin ruuhkien välissäkin 10 minuutin tiheydellä, osa myös lauantaisin. Toivottavasti näin hyvä palvelu oikeasti kannustaa ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä.

Luoteisten alueiden runkolinjaistaminen ja poikittaislinjauudistus ovat paljon puhuttuja juttuja, mutta ainakin minulle konkretisoitui muutaman reitityksen yksityiskohdat vasta tällä viikolla. Esimerkiksi runkolinja 30 jatkuu edeltäjäänsä verrattuna Myyrmäen asemalta Honkasuolle samaan paikkaan, jossa 560 on kääntynyt tähänkin asti. Toinen minulle "valjennut" juttu on, että uusi 53 tulee Oulunkylästä Pirkkolaan selvästi eri reittiä verrattuna korvattavaansa eli linjan 52 vanhaan itäiseen ja samalla lakkautuvaan linjaukseen. 53 tulee Metsälän kautta Maunulaan eikä kulje Pakilantien kautta ollenkaan. Metsälän ja Konalan välillä säilyy yhteys 51:n jäädessä pois. On tietenkin totta, että 52 on ollut kovin päällekkäinen 550:n kanssa Oulunkylän ja Haagan välillä.
 
Talviaikataulut on nyt julkaistu HSL:n sivuilla ja ne sisältävät lähtöjen vähennyksiä useilla linjoilla, mutta eniten kiinnitin huomiota että 79B ei näytäkään loppuvan ja vastaavasti 963:n aikataulu puuttuu kokonaan. En tiedä ovatko muutokset todellisia vai onko kysymys painovirheestä.
Käsittääkseni 79B on päätetty säilyttää toistaiseksi. En muuten löytänyt 841N: aikataulua.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:55 ----------

Linja 15 näkyy jäävän ruuhka-ajan linjaksi kuten kesäaikataulussa. Tätä ei ollut suunnitelmassa.
Kuvittelin, että kun kuninkaantammelaisilta viedään suora linja keskustaan yöliikennettä lukuunottamatta niin 436N:n yövuoroja olisi enemmän. Mutta näitä vuoroja ei ole arkiöinä kuin yksi molemmista suunnista, sunnuntain jälkesinä öinä ei ollenkaan.
 
En muuten löytänyt 841N: aikataulua.

Löytyy 785-788 yhdistelmäaikataulusta, ei ollenkaan 841-844 yhdistelmästä. 841N päättyy jatkossa Helsingistä tullessa Nikkilän kartanolle, eli ei jatka Linnanpeltoon ja edelleen Jokimäkeen. Nikkilästä lähtiessä lähtee terminaalin sijasta Kartanolta.
989:ien aikataulut puuttuu myös kokonaan.
 
Kuvittelin, että kun kuninkaantammelaisilta viedään suora linja keskustaan yöliikennettä lukuunottamatta niin 436N:n yövuoroja olisi enemmän. Mutta näitä vuoroja ei ole arkiöinä kuin yksi molemmista suunnista, sunnuntain jälkesinä öinä ei ollenkaan.

Yöllä kuninkaantammeen pääsee helsingin keskustasta myös vaihtamalla P-junasta Myyrmäessä linjalle 560. P-junat helsingistä lähtevät klo 23.48, 0.18 ja 0.48. Bussi 560 vastaavasti Myyrmäestä kuninkaantammeen klo 0.20. 0.50 ja 1.20. Vaikka myyrmäessä joutuukin vaihtoa odottamaan 10-15 minuuttia, niin kokonaismatka-aika on silti sama kuin suoralla linjalla, eli noin 30 minuuttia.
Tuskinpa kuninkaantammeen on arkiöisin muutenkaan kovin paljon menijöitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:07 ----------

Kuninkaantammen arkiöiden palvelua olisi voinut parantaa myös siten, että linjojen 415N ja 431N elieliltä lähtevät vuorot olisivat kaivokselan liittymästä koukanneet silvolan kiertoliittymän kautta.
Silvolan pysäkiltä V1699 ei ole kuninkaantammen taidemaalarinkadulle kuin 10 minuutin kävelymatka(650m). Nyt näiden yöbussien lähin pysäkki "V1611 vaskivuori" on kaivokselan puolella, josta kävelymatkaa on yli tuplasti enemmän, noin 1,5 km.
Tuo silvolan pisto ei varmaan olisi vaikuttanut matka-aikaan kuin 1-2 minuuttia.
 
24:sen palvelu talvikauden arkena rajoittuu niin keskelle päivää, että sen autoja voi vallan hyvin hyödyntää muiden linjojen ruuhkahuippujen vahvistamiseen sekä aamulla että iltapäivällä.
 
HSL:n sivuilla on nyt syksyn uudistukset lueteltuna karttojen kanssa https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...ma-kaikki-muuttuu-hsln-liikenteessa-elokuussa

Mukana on myös kartta miltä runkolinjaverkosto näyttää tulevaisuudessa. Muutokset ovat vuoteen 2024 asti paitsi Kivenlahden metron liiityntäliikenne -suunnitelmassa oleva 510 jatke kivenlahteen puuttuu.

Eri muutoskokonaisuuksien kohdalla on UKK osiot, joissa on muun mussa kerrottu Lahdenväylän seutulinjojen Kalasatamaan siirtymisen ajankohdaksi elokuu 2024 ja vastattu miksei Hernesaari tarvitse joukkoliikennepalvelua ennen kutosen jatketta.



Tuli vasta nyt huomattua ettei 560 katkeakkaan Myyrmäen asemalle 30/39 jatkuessa Honkasuolle. Piti sanoa, että kyseessa on muutos verrattuna liikennöintisuunnitelmaan, mutta siellä ei ole yksiselitteisesti sanottu onko päätepysäkki terminaalissa vai Honkasuolla. Toinen, mikä jäi huomaamatta on ettei 52:n reitti Otaniemessä mukailekkaan 552:n reittiä täysin vaan tekee kierroksen Miestentien ja Vuorimiehentien kautta.

Mikä talviaikatauluissa on sitten oikeasti muuttunut liikennöintisuunnitelmasta on runkolinjojen 20, 30 ja 40 vuorovälit ruuhkassa, josta oli jo mainittu toisessa ketjussa. Helsingin suuntaan kaksi ensimmäistä kulkee jopa tunnin verran aamuruuhkassa 8min vuorovälillä ja 40:llä on pari 6min vuoroväliä. Liikennöintisuunnitelman mukaiset huippuvuorovälit olivat 10min ja 7min.
 
Risteilymatkustajia palvelevat ratikkalinjan 6 lisäksi risteilijöiden omat sukkulabussit sekä Hop On/Hop Off -turistibussit.

Se lohduttaakin kaikkia, jotka menee sinne töihin. Plus siellä on edelleen jäähalli.
 
Onpas taas idiotismia runkolinjan 40 pysäkit. Ei pysähdy Näyttelijäntie 22:n pysäkeillä "ajan säästämiseksi". Paitsi että muut linjat pysähtyvät siinä, eikä muu liikenne pääse kapealla katuosuudella ohittamaan pysähtyviä busseja. Tässä tulee käymään niin, että 40 joutuu monesti joka tapauksessa pysähtymään pysäkin lähettyvillä muiden bussien takia, mutta ei saa päästää matkustajia pois tai ottaa kyytiin. :roll: Muutenkin pysäkin lähettyvillä on aika runsaasti asutusta, mutta kai se olisi liian sujuvaa ja kätevää tarjota näille suoraa yhteyttä ydinkeskustaan. :roll:

Ja mikä tuokin tekosyy on, ettei Kannelmäen ostarin lähettyville MAHTUNUT pysäkkiä keskustaan päin matkatessa. Tolppa pystyyn jos ei katosta voi rakentaa. Sekin lohduttaisi potentiaalisia matkustajia.
 
37, 41 ja 42 alkaa käyttämään keskustan suuntaan Linnankoskenkadun pysäkkiä. 20 ja 30 siirtyvät käyttämään Kirjailijan puiston pysäkkiä, myös uutena pysäkkinä keskustaan päin tulee Töölön kirjasto.
25, 37, 41 ja 42 illan vuoroväli harvenee jo n.21 alkaen 30min.
42 aloittaa viikonloppuisin aikasemmin n.6 aikoihin ja arkisin ja viikonloppuisin liikennettä jatkettu n.23 asti
 
Ja mikä tuokin tekosyy on, ettei Kannelmäen ostarin lähettyville MAHTUNUT pysäkkiä keskustaan päin matkatessa. Tolppa pystyyn jos ei katosta voi rakentaa. Sekin lohduttaisi potentiaalisia matkustajia.

Syy lienee kadun varren talojen autotallit, joiden takia lähes koko kadunvarsi yhtä tonttiliittymää.
 
Hauska aina täällä lukea kun kaikki on päin helevettiä, en yhtään ihmettele että ihmisillä nuppi sekoaa Qanoniin voorumeilla selatessa.
 
Takaisin
Ylös