Talviaikataulut 2021-2022

Onkohan Myyrmäen terminaalin järjestelyihin tulossa jotain muutoksia syysliikenteen alkaessa? Nimittäin sekä 30 ja 560 ajavat Honkasuolta terminaalin ohi ja ne kai käyttävät laitureita 18 ja 20, kuten 560 nytkin. Noista pohjoiseen menevää 20 käyttää myös 571, joka tekee ajantasauksena ja kuljettajavaihdot tuolla pysäkillä. 571 ei nyt kovin usein kulje verrattuna kahteen runkolinjaan, mutta pysäkillä toiminta ei kai ole ollut täysin ongelmatonta tähänkään asti, eli lähtö on hidastunut kun 560 on odottanut viereisen kaistan vapautumista ja kaartanut 571:n takaa pois. Kun lisäksi tulee vielä 8min välein kulkeva 30 nivelbussiensa kanssa niin häiriöthän vain lisääntyvät. Etenkin jos kummankin runkolinjan bussit sattuvat samaan aikaan paikalle, joka näyttää jopa todennäköiseltä, kun lähtöajat honkasuolta ovat vain 2min ennen 560:aa aamuruuhkassa.
 
Onkohan Myyrmäen terminaalin järjestelyihin tulossa jotain muutoksia syysliikenteen alkaessa? Nimittäin sekä 30 ja 560 ajavat Honkasuolta terminaalin ohi ja ne kai käyttävät laitureita 18 ja 20, kuten 560 nytkin. Noista pohjoiseen menevää 20 käyttää myös 571, joka tekee ajantasauksena ja kuljettajavaihdot tuolla pysäkillä. 571 ei nyt kovin usein kulje verrattuna kahteen runkolinjaan, mutta pysäkillä toiminta ei kai ole ollut täysin ongelmatonta tähänkään asti, eli lähtö on hidastunut kun 560 on odottanut viereisen kaistan vapautumista ja kaartanut 571:n takaa pois. Kun lisäksi tulee vielä 8min välein kulkeva 30 nivelbussiensa kanssa niin häiriöthän vain lisääntyvät. Etenkin jos kummankin runkolinjan bussit sattuvat samaan aikaan paikalle, joka näyttää jopa todennäköiseltä, kun lähtöajat honkasuolta ovat vain 2min ennen 560:aa aamuruuhkassa.

Pitäjänmäen aseman pysäkit ovat myös sellaisia, joita voisi miettiä uudestaan. Niiltä kulkee jatkossa kolme runkolinjaa, ja yksi linja käyttää pysäkkiä päätepysäkkinä.
 
843:lle on näköjään tullut muutakin kuin lauantailiikennettä. Arkisin on 1+1 lähtöä aamupäivällä ja 1+1 lähtöä iltapäivällä. Sunnuntaisinkin on yksi lähtö iltapäivällä Kalkkirannasta Itäkeskuksen suuntaan. Linjakokonaisuus (841-844) on nyt siirtynyt pois vakiominuuttiaikataulusta niin vuoroväliä näköjään tihennetään hiukan iltapäivällä lisäämällä tuo neljäs lähtö neljännellä linjalla ruuhkahuipun kohdalle. Muut arkilähdöt ja tuo yksi sunnuntailähtö ajetaan 844:n sijaan tunnin kolmantena lähtönä, jolloin Taasjärven suunnalle ei mene bussia Itäkeskuksesta kyseisen tunnin aikana.

843:n sunnuntailähdöstä vielä sen verran, että se saapuu Kalkkirantaan päivän ainoana 995:nä. Kalkkirannasta ei siis pääse edestakaisin minnekään jolloin tuo yksittäinen lähtö vaikuttaa aika turhalta. Tietysti parempi tuo kuin ei mitään (vai onko), jos bussi muuten seisoisi tyhjänä Taasjärvellä.
 
843:lle on näköjään tullut muutakin kuin lauantailiikennettä. Arkisin on 1+1 lähtöä aamupäivällä ja 1+1 lähtöä iltapäivällä. Sunnuntaisinkin on yksi lähtö iltapäivällä Kalkkirannasta Itäkeskuksen suuntaan. Linjakokonaisuus (841-844) on nyt siirtynyt pois vakiominuuttiaikataulusta niin vuoroväliä näköjään tihennetään hiukan iltapäivällä lisäämällä tuo neljäs lähtö neljännellä linjalla ruuhkahuipun kohdalle. Muut arkilähdöt ja tuo yksi sunnuntailähtö ajetaan 844:n sijaan tunnin kolmantena lähtönä, jolloin Taasjärven suunnalle ei mene bussia Itäkeskuksesta kyseisen tunnin aikana.

843:n sunnuntailähdöstä vielä sen verran, että se saapuu Kalkkirantaan päivän ainoana 995:nä. Kalkkirannasta ei siis pääse edestakaisin minnekään jolloin tuo yksittäinen lähtö vaikuttaa aika turhalta. Tietysti parempi tuo kuin ei mitään (vai onko), jos bussi muuten seisoisi tyhjänä Taasjärvellä.

Monet noista 843:n lähdöistä kytkeytyvät Sipoon saariston yhteysalusten aikatauluihin. Esimerkiksi sunnuntailähtö on paluuyhteys saaristosta Helsingin suuntaan.
 
Osassa aikatauluista on väärät päivämäärät, kun Sipoon ns. koululaislinjat aloittavat talvikautensa ti 10.8. ja muut vasta ma 16.8. Linjoilla 982, 984, 986, 987, 989, 992-996 + näiden reittivariaatiot reittimuutoksia ja aikataulut tulevat voimaan 10.8. Linjoilla 785, 787, 788, 831, 841-844 uudet aikataulut ja muutokset astuvat voimaan 16.8.
 
Osassa aikatauluista on väärät päivämäärät, kun Sipoon ns. koululaislinjat aloittavat talvikautensa ti 10.8. ja muut vasta ma 16.8. Linjoilla 982, 984, 986, 987, 989, 992-996 + näiden reittivariaatiot reittimuutoksia ja aikataulut tulevat voimaan 10.8. Linjoilla 785, 787, 788, 831, 841-844 uudet aikataulut ja muutokset astuvat voimaan 16.8.

Ajetaanko sisäisiä linjoja vielä 10.8.-15.8. vanhan liikennöintisopimuksen ehdoilla? Ja jos niin, tulevatkohan Yutongit linjoille kuitenkin viimeistään silloin? Ainakin joitain Sipoon korkealattiaisia busseja on nimittäin näkynyt jo Ilmalan varikolla.
 
Ajetaanko sisäisiä linjoja vielä 10.8.-15.8. vanhan liikennöintisopimuksen ehdoilla? Ja jos niin, tulevatkohan Yutongit linjoille kuitenkin viimeistään silloin? Ainakin joitain Sipoon korkealattiaisia busseja on nimittäin näkynyt jo Ilmalan varikolla.

Vanhahan sopimus on voimassa 15.8. asti eli sen ehdot pätee, vaikkakin uudet linjat ja reittimuutokset tulee jo 10.8.
16.8. pitäisi olla uudet autot ajossa, viimeistään eli 10.-15. voi ajaa vielä vanhan sopimuksen autoilla. Korkeat eivät enään mun tietojen mukaan ajoon tule. Oletettavasti siis osa Yutongeista voisi olla ajossa jo 10.8. alkaen, koska muuten autot voisi olla tiukilla.
 
Hesari on taas kunnostautunut joukkoliikenneuutisointinsa kanssa HSL myllää bussireittejä elokuun puolivälissä – bussiliikenne Hernesaareen loppuu, linjat 43, 51 ja 63 lakkautetaan

Jopa otsikkoon on päässyt väärää tietoa syksyn uudistuksista, eikä sanallakaan mainintaa, että lähes kaikki muutokset perustuvat parin vuoden takaisiin linjastosuunnitelmiin.

Totta juuri luin, jotenkin saa lukiessa kuvan että nyt pistettiin lappu luukulle monella linjalla ja sivulauseessa sitten että asiat vain muuttuivat.....
 
Artikkelin aikaleimassa lukee nyt päivitetty 8:42. Otsikko on muutettu sisältämään lähes olemattoman määrän tietoa; "Moni bussilinja Helsingissä lakkaa kulkemasta tänä syksynä – Katso, koskevatko muutokset omaa reittiäsi", mutta leipätekstissä sanotaan edelleen, että 63 lopetettaisiin ja 40 kulkee Pohjois-Haagan asemalle.
 
Hesarin juttua on päivitetty kello 8.42. Otsikkoa ainakin on muokattu, mutta edelleen jutussa mainitaan " haagan itäreunaa palvellut linja 63 lakkautetaan". Lisäksi linjan 51 lakkautuksen yhteydessä mainitaan "esimerkiksi pohjois-haagasta kallioon on jatkossa mahdollista matkustaa joka päivä aamusta iltaan tiheällä vuorovälillä uutta runkolinjaa 40 hyödyntäen"
Tuosta saa käsityksen että linjalla 40 pääsee jatkossa suoraan haagasta kallioon vaikka todellisuudessa matka on vaihdollinen.
Näihin on kiinnitetty huomiota myös jutun kommenttiosiossa.
 
Tänään oli köysikujan piha täynnä uusia runkolinjaniveliä. Miten sinne mahtuu niiden lisäksi nykyiset linjat sekä vielä 553 ja 576?
Taitaa tulla ahdasta.

Eikö Roihupellossa ole sitten tilaa?`Sehän on paljon lähempänä noiden linjojen itäpäitä kuin Köysikuja.
 
Takaisin
Ylös