Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
HSL on aloittanut uuden linjastosuunnitelman valmistelun. Tällä kertaa vuorossa on Tapiolan ja Leppävaaran alueiden linjasto Raide-Jokerin aloitettua 2024. https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/tapiola-leppavaara-linjastosuunnitelma

Tämä suunnitelma ei näyttäisi käyttävän erillistä blogisivua kuten aikaisemmat vaan päivitykset tulevat suoraan HSL-sivustolle, josta aloitupäivitys jo löytyy https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/tapiola-leppavaara-linjastosuunnitelma/suunnittelu-alkaa . Tässä on sellainen huono puoli, ettei HSL:n sivuilla vanha sisältö säily kovinkaan kauaa, eikä näitä vanhoja päivityksiä ja niihin suhtautumista annetuista kommenteista välttämättä nää enää kymmenen vuoden päästä, kuten 2010-luvun alun suunnitelmien kommentteja näkee edelleen.

Kommenteissa on kysytty 560 jatkumisesta Leppävaaraan, johon HSL:ltä on vastattu, että linja oli liian pitkä jatkettavaksi, ja jatkoa korvaa runkolinja 520. Toiseksi syyksi annetaan linjan epätasainen kuormitus; Espoossa ja Vantaalla riittäisi 10min vuoroväli ja erikoisesti sanotaan, että Helsingissä tarvitaan 5min, vaikka linja ei ole missään vaiheessa kulkenut alle 8min vuoroväliä.
 
Erikoista on että tuleva 52 ja lakkautettava 552 on tässä suunnitelmassa mukana, Vieläkö linja 52 reitti muuttuu?
 
Erikoista on että tuleva 52 ja lakkautettava 552 on tässä suunnitelmassa mukana, Vieläkö linja 52 reitti muuttuu?

Olettaisin että 552 on mainittu "selkeyden" vuoksi. Monet eivät välttämättä vielä tiedä elokuun muutoksista linjaston tai, vaikka tietäisivätkin niistä, eivät vielä muista miten uudet reitit menevät. Näin ei tule kommentteja joissa kysytään miksi 552:n reittiä ei tarkastella.
 
Linjastosuunnitelmista on julkaistu nyt ensimmäiset versiot kommenteille. Kommentointiaikaa enää pari päivää. Mielenkiintoisia ehdotuksia. Bussilinjastoissa kääntyvät pyörät ja kadut hyödynnetään täysimääräisesti!

https://www.hsl.fi/tapiolaleppavaara
 
Vaihtoehdoissa A ja B linja 113 ei kulje Perkkaan kautta. Kun käyttää yhteyttä Perkkaa - Tapiola, niin pistää pohtimaan, onko tarkoitus jatkossa säilyttää suora yhteys Perkkaalta Tapiolaan. Siten ei kyseisen yhteyden käyttäjille ole kovin lohduttavaa että "Perkkaan yhteyksia tarkastellaan myöhemmin erikseen".
 
Nyt HSL:n sivuilla on ensimmäinen luonnos koko suunnitelma-alueen kattavasta linjastosta: https://www.hsl.fi/tale Kommentointiaikaa 24.10. asti.

Listailen tähän muutoksia:
  • 52 Otaniemestä Pohjois-Tapiolan kautta Tapiolaan.
  • Uusi linja 105 Mankkaa-Niitykumpu-104:n reitti. Korvaa 104:n
  • 111 suoraan Otaniemestä Tapiolaan, suorempi reitti Tapiolan ja Haukilahden välillä.
  • 112 loppuu
  • 113 kulkee Laajalahdesta pohjoiseen Friisinmäen kautta
  • 114 käännetään Urheilupuiston ja Niittykummun metroasemien sekä Haukilahden kautta Matinkylään.
  • 115:sta loppumiesta en löydä suoraa mainintaa, mutta sen osuuksia korvautuu aika täysin muilla linjoilla.
  • 118 Urheilupuisto(M) kautta, korvaa Tapiolan ja Orionin 115:n välisiä yhteyksiä
  • 202 säilyy, mutta vuoroväli harvenee, linjasta tulee vain arkisin kulkeva ja eteläpää katkeaa Leppävaaraan.
  • 203 jatketaan Leppävaarasta Säterinkadun kautta Vermontien ja Perkkaantien risteykseen.
  • Uusi linja 206/K korvaa 202:n Leppävaarasta etelään ja sieltä jatettuna Keraan vanhan 206:n päätepysäkille. K vuoro Kilon aseman kautta.
  • Uusi linja 523 Westendinasema-Tapiola-Kehä I-Leppävaara. Korvaa 550:n bussilta poistuvan osuuden raidejokerin myötä.

Nopeasti katsoen kehitettävää osuu omaan silmään ainakin, että eikö 203 eteläistä päätepysäkkiä voisi jatkaa Mäkkylän asemalle, jotta eteläpuolisko toimisi liityntälinjana kumpaankin suuntaan. Ongelmana voi olla mahtuuko Perkkaantietä radan alitse bussilla ja miten bussi kääntyy ympäri Mäkkylän aseman pysäkkiparin jälkeen.

Toisena mietityttää sitten voisiko 522 ja 523 yhdistää, mutta ruuhkan ulkopuolella vuorovälit vaikuttava aika erilaisilta. Vuorovälien sovittaminen vaatisi 3 linjavariaatiota, ja siltikin olisi vaikea saada arjen ruuhkan ulkopuolella 522:n 20min ja 523:n 15min vuorovälin sopimaan. Suora yhteys Leppävaaran pohjoispuolelta Tapiolaan olisi toisaalta hyödyllinen.
 
Nyt HSL:n sivuilla on ensimmäinen luonnos koko suunnitelma-alueen kattavasta linjastosta: https://www.hsl.fi/tale Kommentointiaikaa 24.10. asti.

Listailen tähän muutoksia:
  • 202 säilyy, mutta vuoroväli harvenee, linjasta tulee vain arkisin kulkeva ja eteläpää katkeaa Leppävaaraan.
  • 203 jatketaan Leppävaarasta Säterinkadun kautta Vermontien ja Perkkaantien risteykseen.
  • Uusi linja 206/K korvaa 202:n Leppävaarasta etelään ja sieltä jatettuna Keraan vanhan 206:n päätepysäkille. K vuoro Kilon aseman kautta.
Eli nyt siis palataan huononnettuun versioon 2010-luvun linjastosta. Taas on todistettu, miten HSL on yrittänyt korjata jotain, joka toimii ihan hyvin sellaisenaan.

Helmipöllönmäkeen ja itäiseen Lintuvaaraan ei siis pääse enää päiväsaikaan viikonloppuisin kävelemättä. 203 ja 206 pitäisi yhdistää yhdeksi ja samaksi linjaksi ja tuoda 203V takaisin ruuhkavuoroksi.
 
Eli nyt siis palataan huononnettuun versioon 2010-luvun linjastosta. Taas on todistettu, miten HSL on yrittänyt korjata jotain, joka toimii ihan hyvin sellaisenaan.

Helmipöllönmäkeen ja itäiseen Lintuvaaraan ei siis pääse enää päiväsaikaan viikonloppuisin kävelemättä. 203 ja 206 pitäisi yhdistää yhdeksi ja samaksi linjaksi ja tuoda 203V takaisin ruuhkavuoroksi.

Helmipöllönmäkeen kulkee siis myös runkolinja 520 kun tieyhteys on valmis ja siihen asti se kulkee Sotilastorpantien ja Uusmäen kautta.
 
523 kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Varmaan tulisin itse käyttämään tuota linjaa paljon.
 
523 kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Varmaan tulisin itse käyttämään tuota linjaa paljon.

Tuohan on vanha 57, joka loppui 52 kanssa aikanaan hyvin vähinäänin.
52 : Hämevaara - Leppävaara - Otaniemi - Tapiola - Westendinasema
57 : Leppävaara - Pohjois-Tapiola - Tapiola - Westendinasema
 
520 olisi pitänyt laittaa kulkemaan Lintuvaarantietä Mäkkylän sijaan. On väärin viedä Lintuvaarasta sekä Pohjois-Leppävaarasta linjoja pois jotka palvelevat suurta väkijoukkoa. Näkisittepä miten täynnä linjat 202, 203 ja 555 ovat ruuhka-aikana tai jopa sen ulkopuolella. Vallikadun pysäkit ovat erittäin vilkkaita. Iso sumppu jää pois ja nousee sieltä aina vaikka nuo kolme linjaa ajavat siinä nytkin 5 minuutin välein

Itse mieluiten kävelen aina tuon välin Leppävaarasta Kyyhkysmäkeen koska olen 27 vuotias perusterve mutta vanhus tai invalidi ei jaksa pelkkää ylämäkeä kävellä tai rullata pyörätuolilla
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on vanha 57, joka loppui 52 kanssa aikanaan hyvin vähinäänin.
52 : Hämevaara - Leppävaara - Otaniemi - Tapiola - Westendinasema
57 : Leppävaara - Pohjois-Tapiola - Tapiola - Westendinasema

523 ehdotettu retti kulkee Tapiolaan siis Kehä I:ltä Tapiolantien kautta eikä Pohjois-Tapiolan kanssa kuten vanha 57.

Milloinkas tuo e57 lopetettiin? e52:n loppuminen on 2012-2013 liikennöintisuunnitelmassa, mutta e57:stä en löydä mainintaa enää mistään HSL:n aikaisesta liikennöintisuunnitelmasta.

520 olisi pitänyt laittaa kulkemaan Lintuvaarantietä Mäkkylän sijaan. On väärin viedä Lintuvaarasta sekä Pohjois-Leppävaarasta linjoja pois jotka palvelevat suurta väkijoukkoa. Näkisittepä miten täynnä linjat 202, 203 ja 555 ovat ruuhka-aikana tai jopa sen ulkopuolella. Vallikadun pysäkit ovat erittäin vilkkaita. Iso sumppu jää pois ja nousee sieltä aina vaikka nuo kolme linjaa ajavat siinä nytkin 5 minuutin välein

Lintuvaarantieltä ehdotetaan nyt ruuhkassa vähentyvän kolme vuoroa tunnissa, mutta samalla 520 vie osan 202 ja 203 kuormasta tulevalla reitilläkin. Lintuvaarantien sumppu on parantunut kovasti jo ennen koronaa. 2015-2016 aikoihin 510:n tullessa Vallikadun pysäkille vähän ennen kahdeksaa, auto täyttyi aivan tuulilasikuormaan ja seuraavilta pysäkeiltä ei enää mahtunut kyytiin. Silloin 510, e22 ja e23 kulkivat kai siten, että 510 saapuessa oli edellisestä bussista ollut pitkä väli.
 
Ratikan infrarakennuskuluissa Espoo sitten meni ja säästi, jonka se sitten nyt tulee häviämään, kun Leppävaara-Tapiola välille täytyy perustaa ratikan rinnalle vahva bussilinja. Lopputulos lienee siis puolityhjiä spåria Leppävaarasta Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä puolityhjiä busseja Leppävaarasta Tapiolaan ja Westendinasemalle.

522 ja 523 pitäisi kyllä ilman muuta pystyä yhdistämään. Variantteja se kyllä vaatii, mikäli ehdotetuista vuoroväleistä halutaan pitää kiinni.

Louhenaukiolle tässä ehdotetaan vartin vuoroväliä (4 kertaa tunnissa) kun sinne nyt ajetaan 111 ja 113 12 kertaa tunnissa. Jos kääntöpaikan rakentaisi uudelleen, niin 52:n voisi viedä sinne, jolloin Pohjois-Tapiolasta olisi yhteys lähimmälle metroasemalle Otaniemeen. Ilmeisesti linjastolta kuitenkin vaaditaan, että Otaniemestä pitää olla suora yhteys mm. Tapiolan terveysasemalle, jonka 52:n on ajateltu suunnitelmassa hoitavan.
 
Ratikan infrarakennuskuluissa Espoo sitten meni ja säästi, jonka se sitten nyt tulee häviämään, kun Leppävaara-Tapiola välille täytyy perustaa ratikan rinnalle vahva bussilinja. Lopputulos lienee siis puolityhjiä spåria Leppävaarasta Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä puolityhjiä busseja Leppävaarasta Tapiolaan ja Westendinasemalle.

522 ja 523 pitäisi kyllä ilman muuta pystyä yhdistämään. Variantteja se kyllä vaatii, mikäli ehdotetuista vuoroväleistä halutaan pitää kiinni.

Louhenaukiolle tässä ehdotetaan vartin vuoroväliä (4 kertaa tunnissa) kun sinne nyt ajetaan 111 ja 113 12 kertaa tunnissa. Jos kääntöpaikan rakentaisi uudelleen, niin 52:n voisi viedä sinne, jolloin Pohjois-Tapiolasta olisi yhteys lähimmälle metroasemalle Otaniemeen. Ilmeisesti linjastolta kuitenkin vaaditaan, että Otaniemestä pitää olla suora yhteys mm. Tapiolan terveysasemalle, jonka 52:n on ajateltu suunnitelmassa hoitavan.

Varmasti selviäisi tutkimalla, mutta missä Espoo säästi?
 
Varmasti selviäisi tutkimalla, mutta missä Espoo säästi?

https://raidejokeri.info/wp-content/uploads/2015/05/raide_jokeri_espoo_vaihtoehdot_selvitys.pdf

Ainakin tässä WSP:n materiaalissa todetaan, että radan linjaus Leppävaarasta Otaniemen kautta Keilaniemeen maksaa 85,4M€ kun taas Leppävaarasta Tapiolaan 91,8M€. Tässä toki linjausvaihtoehdot ovat lähes koko matkalta erilaiset, mutta oletan, että myös Leppävaara-Otaniemi-Tapiola oli varteenotettava vaihtoehto ja että se myös olisi maksanut miljoonia enemmän kuin Keilaniemeen päättyvä vaihtoehto.

WSP on tutkinut myös alueen bussiliikenteen kustannuksia ja ainakin näissä versioissa Leppävaaran ja Tapiolan väliltä puuttuu nyt suunnitelmissa olevan 523:n kaltainen linja, joten siinä mielessä 523:a voidaan tällä hetkellä pitää selkeänä kustannuslisäyksenä.

Myönnettäköön, ettei Keilaniemi nyt mikään päätön idea ole raideliikenteen päätepisteenä - onhan siellä koko Suomen merkittävimpää yritystoimintaa ja varmasti alue vielä kehittyy ratikan myötä. En osaa sanoa mihin laskelmiin nojaten hankkeen päätökset on tehty (niistä varmasti lisää Raide-Jokeri-ketjussa), mutta pointti oli se, että säästäminen jossain voi tarkoittaa kustannuslisäystä muualla, minkä vaikutuksia päätöksenteossa ei välttämättä huomioida. Olisiko tässä vielä voinut olla sellainen vaihtoehto, että ratikkaa olisi jatkettu Keilaniemestä Tapiolaan.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös