Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/26

Viestiketju: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

  1. #1
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1033

    oletus Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    HSL on aloittanut uuden linjastosuunnitelman valmistelun. Tällä kertaa vuorossa on Tapiolan ja Leppävaaran alueiden linjasto Raide-Jokerin aloitettua 2024. https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/t...stosuunnitelma

    Tämä suunnitelma ei näyttäisi käyttävän erillistä blogisivua kuten aikaisemmat vaan päivitykset tulevat suoraan HSL-sivustolle, josta aloitupäivitys jo löytyy https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/t...nnittelu-alkaa . Tässä on sellainen huono puoli, ettei HSL:n sivuilla vanha sisältö säily kovinkaan kauaa, eikä näitä vanhoja päivityksiä ja niihin suhtautumista annetuista kommenteista välttämättä nää enää kymmenen vuoden päästä, kuten 2010-luvun alun suunnitelmien kommentteja näkee edelleen.

    Kommenteissa on kysytty 560 jatkumisesta Leppävaaraan, johon HSL:ltä on vastattu, että linja oli liian pitkä jatkettavaksi, ja jatkoa korvaa runkolinja 520. Toiseksi syyksi annetaan linjan epätasainen kuormitus; Espoossa ja Vantaalla riittäisi 10min vuoroväli ja erikoisesti sanotaan, että Helsingissä tarvitaan 5min, vaikka linja ei ole missään vaiheessa kulkenut alle 8min vuoroväliä.

  2. #2

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1090

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Erikoista on että tuleva 52 ja lakkautettava 552 on tässä suunnitelmassa mukana, Vieläkö linja 52 reitti muuttuu?

  3. #3

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    423

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pera Näytä viesti
    Erikoista on että tuleva 52 ja lakkautettava 552 on tässä suunnitelmassa mukana, Vieläkö linja 52 reitti muuttuu?
    Olettaisin että 552 on mainittu "selkeyden" vuoksi. Monet eivät välttämättä vielä tiedä elokuun muutoksista linjaston tai, vaikka tietäisivätkin niistä, eivät vielä muista miten uudet reitit menevät. Näin ei tule kommentteja joissa kysytään miksi 552:n reittiä ei tarkastella.

  4. #4

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Linjastosuunnitelmista on julkaistu nyt ensimmäiset versiot kommenteille. Kommentointiaikaa enää pari päivää. Mielenkiintoisia ehdotuksia. Bussilinjastoissa kääntyvät pyörät ja kadut hyödynnetään täysimääräisesti!

    https://www.hsl.fi/tapiolaleppavaara

  5. #5
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2004

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Vaihtoehdoissa A ja B linja 113 ei kulje Perkkaan kautta. Kun käyttää yhteyttä Perkkaa - Tapiola, niin pistää pohtimaan, onko tarkoitus jatkossa säilyttää suora yhteys Perkkaalta Tapiolaan. Siten ei kyseisen yhteyden käyttäjille ole kovin lohduttavaa että "Perkkaan yhteyksia tarkastellaan myöhemmin erikseen".

  6. #6
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1033

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Nyt HSL:n sivuilla on ensimmäinen luonnos koko suunnitelma-alueen kattavasta linjastosta: https://www.hsl.fi/tale Kommentointiaikaa 24.10. asti.

    Listailen tähän muutoksia:
    • 52 Otaniemestä Pohjois-Tapiolan kautta Tapiolaan.
    • Uusi linja 105 Mankkaa-Niitykumpu-104:n reitti. Korvaa 104:n
    • 111 suoraan Otaniemestä Tapiolaan, suorempi reitti Tapiolan ja Haukilahden välillä.
    • 112 loppuu
    • 113 kulkee Laajalahdesta pohjoiseen Friisinmäen kautta
    • 114 käännetään Urheilupuiston ja Niittykummun metroasemien sekä Haukilahden kautta Matinkylään.
    • 115:sta loppumiesta en löydä suoraa mainintaa, mutta sen osuuksia korvautuu aika täysin muilla linjoilla.
    • 118 Urheilupuisto(M) kautta, korvaa Tapiolan ja Orionin 115:n välisiä yhteyksiä
    • 202 säilyy, mutta vuoroväli harvenee, linjasta tulee vain arkisin kulkeva ja eteläpää katkeaa Leppävaaraan.
    • 203 jatketaan Leppävaarasta Säterinkadun kautta Vermontien ja Perkkaantien risteykseen.
    • Uusi linja 206/K korvaa 202:n Leppävaarasta etelään ja sieltä jatettuna Keraan vanhan 206:n päätepysäkille. K vuoro Kilon aseman kautta.
    • Uusi linja 523 Westendinasema-Tapiola-Kehä I-Leppävaara. Korvaa 550:n bussilta poistuvan osuuden raidejokerin myötä.


    Nopeasti katsoen kehitettävää osuu omaan silmään ainakin, että eikö 203 eteläistä päätepysäkkiä voisi jatkaa Mäkkylän asemalle, jotta eteläpuolisko toimisi liityntälinjana kumpaankin suuntaan. Ongelmana voi olla mahtuuko Perkkaantietä radan alitse bussilla ja miten bussi kääntyy ympäri Mäkkylän aseman pysäkkiparin jälkeen.

    Toisena mietityttää sitten voisiko 522 ja 523 yhdistää, mutta ruuhkan ulkopuolella vuorovälit vaikuttava aika erilaisilta. Vuorovälien sovittaminen vaatisi 3 linjavariaatiota, ja siltikin olisi vaikea saada arjen ruuhkan ulkopuolella 522:n 20min ja 523:n 15min vuorovälin sopimaan. Suora yhteys Leppävaaran pohjoispuolelta Tapiolaan olisi toisaalta hyödyllinen.

  7. #7

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    938

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Nyt HSL:n sivuilla on ensimmäinen luonnos koko suunnitelma-alueen kattavasta linjastosta: https://www.hsl.fi/tale Kommentointiaikaa 24.10. asti.

    Listailen tähän muutoksia:
    • 202 säilyy, mutta vuoroväli harvenee, linjasta tulee vain arkisin kulkeva ja eteläpää katkeaa Leppävaaraan.
    • 203 jatketaan Leppävaarasta Säterinkadun kautta Vermontien ja Perkkaantien risteykseen.
    • Uusi linja 206/K korvaa 202:n Leppävaarasta etelään ja sieltä jatettuna Keraan vanhan 206:n päätepysäkille. K vuoro Kilon aseman kautta.
    Eli nyt siis palataan huononnettuun versioon 2010-luvun linjastosta. Taas on todistettu, miten HSL on yrittänyt korjata jotain, joka toimii ihan hyvin sellaisenaan.

    Helmipöllönmäkeen ja itäiseen Lintuvaaraan ei siis pääse enää päiväsaikaan viikonloppuisin kävelemättä. 203 ja 206 pitäisi yhdistää yhdeksi ja samaksi linjaksi ja tuoda 203V takaisin ruuhkavuoroksi.
    Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä

  8. #8
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1033

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut AnonyymiPseudonyymi Näytä viesti
    Eli nyt siis palataan huononnettuun versioon 2010-luvun linjastosta. Taas on todistettu, miten HSL on yrittänyt korjata jotain, joka toimii ihan hyvin sellaisenaan.

    Helmipöllönmäkeen ja itäiseen Lintuvaaraan ei siis pääse enää päiväsaikaan viikonloppuisin kävelemättä. 203 ja 206 pitäisi yhdistää yhdeksi ja samaksi linjaksi ja tuoda 203V takaisin ruuhkavuoroksi.
    Helmipöllönmäkeen kulkee siis myös runkolinja 520 kun tieyhteys on valmis ja siihen asti se kulkee Sotilastorpantien ja Uusmäen kautta.

  9. #9
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2004

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    523 kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Varmaan tulisin itse käyttämään tuota linjaa paljon.

  10. #10
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    973

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    523 kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Varmaan tulisin itse käyttämään tuota linjaa paljon.
    Tuohan on vanha 57, joka loppui 52 kanssa aikanaan hyvin vähinäänin.
    52 : Hämevaara - Leppävaara - Otaniemi - Tapiola - Westendinasema
    57 : Leppävaara - Pohjois-Tapiola - Tapiola - Westendinasema
    - Aito Espoolainen jo vuodesta 1989 -

    Vaikka kiinnostavan Dieselkaluston vähenemisestä huolimatta, sekä Lisääntyvän sähkökaluston määrällisestä kasvusta huolimatta jatkamme havaintoja foorumilla.

  11. #11

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    252

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    520 olisi pitänyt laittaa kulkemaan Lintuvaarantietä Mäkkylän sijaan. On väärin viedä Lintuvaarasta sekä Pohjois-Leppävaarasta linjoja pois jotka palvelevat suurta väkijoukkoa. Näkisittepä miten täynnä linjat 202, 203 ja 555 ovat ruuhka-aikana tai jopa sen ulkopuolella. Vallikadun pysäkit ovat erittäin vilkkaita. Iso sumppu jää pois ja nousee sieltä aina vaikka nuo kolme linjaa ajavat siinä nytkin 5 minuutin välein

    Itse mieluiten kävelen aina tuon välin Leppävaarasta Kyyhkysmäkeen koska olen 27 vuotias perusterve mutta vanhus tai invalidi ei jaksa pelkkää ylämäkeä kävellä tai rullata pyörätuolilla
    Viimeisin muokkaaja canis lupus; 02.10.2021 kello 16:46.

  12. #12
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1033

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LimoSWN Näytä viesti
    Tuohan on vanha 57, joka loppui 52 kanssa aikanaan hyvin vähinäänin.
    52 : Hämevaara - Leppävaara - Otaniemi - Tapiola - Westendinasema
    57 : Leppävaara - Pohjois-Tapiola - Tapiola - Westendinasema
    523 ehdotettu retti kulkee Tapiolaan siis Kehä I:ltä Tapiolantien kautta eikä Pohjois-Tapiolan kanssa kuten vanha 57.

    Milloinkas tuo e57 lopetettiin? e52:n loppuminen on 2012-2013 liikennöintisuunnitelmassa, mutta e57:stä en löydä mainintaa enää mistään HSL:n aikaisesta liikennöintisuunnitelmasta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    520 olisi pitänyt laittaa kulkemaan Lintuvaarantietä Mäkkylän sijaan. On väärin viedä Lintuvaarasta sekä Pohjois-Leppävaarasta linjoja pois jotka palvelevat suurta väkijoukkoa. Näkisittepä miten täynnä linjat 202, 203 ja 555 ovat ruuhka-aikana tai jopa sen ulkopuolella. Vallikadun pysäkit ovat erittäin vilkkaita. Iso sumppu jää pois ja nousee sieltä aina vaikka nuo kolme linjaa ajavat siinä nytkin 5 minuutin välein
    Lintuvaarantieltä ehdotetaan nyt ruuhkassa vähentyvän kolme vuoroa tunnissa, mutta samalla 520 vie osan 202 ja 203 kuormasta tulevalla reitilläkin. Lintuvaarantien sumppu on parantunut kovasti jo ennen koronaa. 2015-2016 aikoihin 510:n tullessa Vallikadun pysäkille vähän ennen kahdeksaa, auto täyttyi aivan tuulilasikuormaan ja seuraavilta pysäkeiltä ei enää mahtunut kyytiin. Silloin 510, e22 ja e23 kulkivat kai siten, että 510 saapuessa oli edellisestä bussista ollut pitkä väli.

  13. #13
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2269

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Ratikan infrarakennuskuluissa Espoo sitten meni ja säästi, jonka se sitten nyt tulee häviämään, kun Leppävaara-Tapiola välille täytyy perustaa ratikan rinnalle vahva bussilinja. Lopputulos lienee siis puolityhjiä spåria Leppävaarasta Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä puolityhjiä busseja Leppävaarasta Tapiolaan ja Westendinasemalle.

    522 ja 523 pitäisi kyllä ilman muuta pystyä yhdistämään. Variantteja se kyllä vaatii, mikäli ehdotetuista vuoroväleistä halutaan pitää kiinni.

    Louhenaukiolle tässä ehdotetaan vartin vuoroväliä (4 kertaa tunnissa) kun sinne nyt ajetaan 111 ja 113 12 kertaa tunnissa. Jos kääntöpaikan rakentaisi uudelleen, niin 52:n voisi viedä sinne, jolloin Pohjois-Tapiolasta olisi yhteys lähimmälle metroasemalle Otaniemeen. Ilmeisesti linjastolta kuitenkin vaaditaan, että Otaniemestä pitää olla suora yhteys mm. Tapiolan terveysasemalle, jonka 52:n on ajateltu suunnitelmassa hoitavan.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    378

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Ratikan infrarakennuskuluissa Espoo sitten meni ja säästi, jonka se sitten nyt tulee häviämään, kun Leppävaara-Tapiola välille täytyy perustaa ratikan rinnalle vahva bussilinja. Lopputulos lienee siis puolityhjiä spåria Leppävaarasta Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä puolityhjiä busseja Leppävaarasta Tapiolaan ja Westendinasemalle.

    522 ja 523 pitäisi kyllä ilman muuta pystyä yhdistämään. Variantteja se kyllä vaatii, mikäli ehdotetuista vuoroväleistä halutaan pitää kiinni.

    Louhenaukiolle tässä ehdotetaan vartin vuoroväliä (4 kertaa tunnissa) kun sinne nyt ajetaan 111 ja 113 12 kertaa tunnissa. Jos kääntöpaikan rakentaisi uudelleen, niin 52:n voisi viedä sinne, jolloin Pohjois-Tapiolasta olisi yhteys lähimmälle metroasemalle Otaniemeen. Ilmeisesti linjastolta kuitenkin vaaditaan, että Otaniemestä pitää olla suora yhteys mm. Tapiolan terveysasemalle, jonka 52:n on ajateltu suunnitelmassa hoitavan.
    Varmasti selviäisi tutkimalla, mutta missä Espoo säästi?

  15. #15
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2269

    oletus Vs: Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Varmasti selviäisi tutkimalla, mutta missä Espoo säästi?
    https://raidejokeri.info/wp-content/...t_selvitys.pdf

    Ainakin tässä WSP:n materiaalissa todetaan, että radan linjaus Leppävaarasta Otaniemen kautta Keilaniemeen maksaa 85,4M€ kun taas Leppävaarasta Tapiolaan 91,8M€. Tässä toki linjausvaihtoehdot ovat lähes koko matkalta erilaiset, mutta oletan, että myös Leppävaara-Otaniemi-Tapiola oli varteenotettava vaihtoehto ja että se myös olisi maksanut miljoonia enemmän kuin Keilaniemeen päättyvä vaihtoehto.

    WSP on tutkinut myös alueen bussiliikenteen kustannuksia ja ainakin näissä versioissa Leppävaaran ja Tapiolan väliltä puuttuu nyt suunnitelmissa olevan 523:n kaltainen linja, joten siinä mielessä 523:a voidaan tällä hetkellä pitää selkeänä kustannuslisäyksenä.

    Myönnettäköön, ettei Keilaniemi nyt mikään päätön idea ole raideliikenteen päätepisteenä - onhan siellä koko Suomen merkittävimpää yritystoimintaa ja varmasti alue vielä kehittyy ratikan myötä. En osaa sanoa mihin laskelmiin nojaten hankkeen päätökset on tehty (niistä varmasti lisää Raide-Jokeri-ketjussa), mutta pointti oli se, että säästäminen jossain voi tarkoittaa kustannuslisäystä muualla, minkä vaikutuksia päätöksenteossa ei välttämättä huomioida. Olisiko tässä vielä voinut olla sellainen vaihtoehto, että ratikkaa olisi jatkettu Keilaniemestä Tapiolaan.
    Viimeisin muokkaaja JT; 03.10.2021 kello 18:31.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lauttasaaren linjastosuunnitelma
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 08.03.2020, 19:19
  2. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelma
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 11.09.2019, 08:55
  3. Kirkkonummen linjastosuunnitelma
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.11.2018, 22:17
  4. Keravan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut jerddu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.06.2016, 20:20
  5. HSL: Tapiolan ja Leppävaaran aikataulunäytöt eivät toimi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.12.2011, 13:10

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •