Joukkoliikenteen suosio laski Helsingissä

Mielestäni tuossa jutussa kerrottiin ainakin, että raitiovaunuliikenne menetti 5% prosenttiä käyttäjistä. Ja seutuliikennebussien suosio kasvoi 6% ja metron suosio 1,3%. Myös Suomenlinnan lautan suosio kasvoi 2%.

Vai mitä tarkoitat?
 
Nopeasti kun laskee, mielestäni tulos on aika lähelle plus miinus nolla. Jokeri on tuossa seutuliikenteen kohdalla ollut luultavasti suurin tekijä, en usko että olisi muuten 6:tta prosenttia noussut. Tuosta olisi ollut mielenkiintoista saada, että kuinka paljon tuo kohta seutuliikenne olisi noussut ilman jokeria..
 
Mielestäni tuossa jutussa kerrottiin ainakin, että raitiovaunuliikenne menetti 5% prosenttiä käyttäjistä. Ja seutuliikennebussien suosio kasvoi 6% ja metron suosio 1,3%. Myös Suomenlinnan lautan suosio kasvoi 2%.

Vai mitä tarkoitat?

Kiinnostukseni koski enemmänkin sitä, miksi vähennys on tapahtunut ja onko siirtymiä tapahtunut kulkumuodoista toisiin. Lähijunien luvut Helsingin alueelta olisi kiinnostavaa nähdä. Seutuliikenteen bussien suosio on kasvanut aikaisempinakin vuosina ennen Jokeria. Lähijunien ja metron suosiokin on kasvanut. Sisäisten bussien ja ratikoiden matkustajien vähentymisellä on jo useamman vuoden historia.
 
Mitä lähijunien suosioon tulee, niin ainakin näppituntumalla voisi sanoa, että käyttäjämäärä on kasvanut jonkin verran, YTV-alueen ulkopuolella merkittävästi. Esimerkiksi Haarajoelta ja Mäntsältä tulee jo runsaasti matkustajia Z-juniin. Helsingistä klo 15.39 lähtevä Zeta ajetaan kolmella Sm4-yksiköllä ja ne eivät suinkaan tyhjene Tikkurilassa ja Keravalla. Samoin ovat matkustajamäärät lisääntyneet myös ainakin Kirkkonummella. Itse asiassa koko oikorata uusine asemineen olisi pitänyt rakentaa jo ainakin 10 vuotta sitten.
 
Takaisin
Ylös