HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 54/2021

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
HSL:n hallituksen seuraavassa kokouksessa (24.8.2021) esitetään uutta tarjouskilpailua järjestettäväksi. Siihen sisältyy yhteensä 82 bussin liikenne.
Linkki: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2021102-2

  • Kohde 274: Linjat 522 ja 555
  • Kohde 275: Linjat 565 ja 565B
  • Kohde 276: Linjat 713, 719 ja 839(K)
  • Kohde 277: Linja 59
  • Kohde 278: Linja 500
  • Kohde 279: Linjat 171, 171Z, 172, 173K, 173N, 173Z, 175, 175V, 181(K), 182(A), 901(K), 902(K), 903(K), 904, 906, 907, 908(K), 909(K) ja 911
Kohteita 277 ja 278 liikennöidään sähköbusseilla, ja kohteessa 279 vähintään 40% talviviikon kilometreistä on ajettava sähköbusseilla. Sopimukset alkavat elokuussa 2022 (274-276) ja tammikuussa 2023 (277-279), ja niiden pituudet ovat yksi vuosi (274-275), viisi vuotta (276) ja seitsemän vuotta (277-279).

Tarjouskilpailu on tarkoitus ratkaista marraskuussa 2021.
 
Viimeksi muokattu:
Kohde 274: Helb
Kohde 275: Helb
Kohde 276: Nobina
Kohde 277: PL
Kohde 278: Nobina
Kohde 279: PL

En löydä tästä mitään mahdollista yllättäjää
 
  • Kohde 274: Linjat 522 ja 555
  • Kohde 275: Linjat 565 ja 565B
  • Kohde 276: Linjat 713, 719 ja 839(K)
  • Kohde 277: Linja 59
  • Kohde 278: Linja 500
  • Kohde 279: Linjat 171, 171Z, 172, 173K, 173N, 173Z, 175, 175V, 181(K), 182(A), 901(K), 902(K), 903(K), 904, 906, 907, 908(K), 909(K) ja 911

Kortit pöytään:

  • 274 - Nobina
  • 275 - Nobina
  • 276 - Korsisaari
  • 277 - Pohjolan Liikenne
  • 278 - Pohjolan Liikenne
  • 279 - Pohjolan Liikenne
 
Itse toivoisin kohteen 276 voittajaksi Tilausliikenne Nikkasta. Todella asialliset kuljettajat ja kalusto varsinkin #7.
 
Kohde 274: Helb
Kohde 275: Helb
Kohde 276: Nobina
Kohde 277: PL
Kohde 278: Nobina
Kohde 279: PL

En löydä tästä mitään mahdollista yllättäjää

Onko Helbillä edellytyksiä osallistua kilpailutukseen kun heillä on meneillään yrityssaneeraukseen hakeutuminen?
 
Onko Helbillä edellytyksiä osallistua kilpailutukseen kun heillä on meneillään yrityssaneeraukseen hakeutuminen?

Saneerausmenettely on harkinnanvarainen poissulkemisperuste: tilaaja voi halutessaan sulkea sillä perusteella pois tarjouskilpailusta (eikä asiaa tarvitse perustella mitenkään muuten), mutta tilaajan ei ole pakko tehdä niin.

Saneerausmenettely tuo tosin muitakin haasteita kilpailuun osallistumisesta. Esim. rahoituksen saaminen uudelle kalustolle voi olla vaikeaa tai mahdotonta. Tosin HelB:n tapauksessa se on osa konsernia, jossa muut konserniyhtiöt eivät ole saneerauksessa, joten tarvittaessa esim. uuden kaluston voisi ostaa vaikka joku muu konserniyhtiö, jolta HelB vuokraisi sen.
 
Miksi muuten linjalle 500 ei ollut kalustovaatimuksena sähkönivelet?
 
Miksi muuten linjalle 500 ei ollut kalustovaatimuksena sähkönivelet?

Ainakin päätepysäkit asettavat rajoitteita: Itäkeskukseen suunniteltuun uuteen terminaaliin ei ole mahdollista ajaa nivelillä eikä Munkkivuoreen mahdu toisen nivelrunkolinjan päätepysäkkiä latauspaikkoineen.
 
Jos HSL:n tavoitteena on parantaa tehokkuutta nivelbusseilla niin miksi HSL ei sitten vaadi tai tee kunnollista yhteistyötä kaupungin infrasta vastaavan organisaation kanssa, että tarvittavat infratoimenpiteet toteutetaan ja että terminaaleihin ja pysäkeille voi operoida kaikilla kalustotyypeillä.
 
Jos HSL:n tavoitteena on parantaa tehokkuutta nivelbusseilla niin miksi HSL ei sitten vaadi tai tee kunnollista yhteistyötä kaupungin infrasta vastaavan organisaation kanssa, että tarvittavat infratoimenpiteet toteutetaan ja että terminaaleihin ja pysäkeille voi operoida kaikilla kalustotyypeillä.

Tähän liittyen eilen huomasin Tikkurilan terminaalissa sellaista, että kun runkolinjan 570 teliauto on laiturissa 15 (Mellunmäkeen päin), niin ahdasta on mennä kyseisestä kohdasta ohi toisella linja-autolla.

Mitenköhän käy kun pituutta tulee ensi syksynä 3 metriä lisää autoihin kun nivelet tulevat?
 
Miksi muuten linjalle 500 ei ollut kalustovaatimuksena sähkönivelet?

Rupee tosiaan näyttämään siltä, kuten saattoi arvata, että kierroksilla 50 ja 51 vaadittiin nivelbusseja vain siksi, että haluttiin isoa sähkökalustoa. Ei voitu vaatia sähkötelejä silloin, kun niitä ei ollut markkinoilla eli nivelet oli ainoa vaihtoehto. Hirveän nopeasti on kyllä vene kääntynyt, jos ei ole tulossa niveliä näille. Runkolinjojen 300, 400, 520 ja 530 perustamissopimuksissa, jotka julkaistiin vuodenvaihteessa on vielä suunniteltu pysäkkien pidennyksiä nivelbussien varalta.

Vaikka 500 pahimman kuorman veisi seiskan jatko meilahteen ja Kalasataman raitiotie, vuorovälihän oli silti ennen koronaa 6min, jonka luulisi olevan ihan tarpeeksi lyhyt kaustokokoa kasvattamaan. Samoin linjalla 59 on koronasta huolimatta lyhyt vuoroväli. Kalustomäärät näyttää kuitenkin vastaavan tämänhetkistä eli vuoroväli saattaa jäädä 7,5min koronan jälkeenkin. 510:llähän Kivenlahden metron liityntälinjastossa vuoroväliksi oli myös merkitty tuo sama.

Jos HSL:n tavoitteena on parantaa tehokkuutta nivelbusseilla niin miksi HSL ei sitten vaadi tai tee kunnollista yhteistyötä kaupungin infrasta vastaavan organisaation kanssa, että tarvittavat infratoimenpiteet toteutetaan ja että terminaaleihin ja pysäkeille voi operoida kaikilla kalustotyypeillä.

Itäkeskuksen uuden terminaalin kaavassa on nimenomaan vaadittu nivelbussipaikkoja sen laitaan tai vaihtoehtoisesti Turunlinnantielle.
 
Tähän liittyen eilen huomasin Tikkurilan terminaalissa sellaista, että kun runkolinjan 570 teliauto on laiturissa 15 (Mellunmäkeen päin), niin ahdasta on mennä kyseisestä kohdasta ohi toisella linja-autolla.

Mitenköhän käy kun pituutta tulee ensi syksynä 3 metriä lisää autoihin kun nivelet tulevat?

HSL kävi koeajamassa tuon laiturin Volvon sähkönivelellä helmikuussa, eikä paikka ainakaan silloin osoittautunut ahtaaksi. Toki tuossa kuljettajan täytyy ajaa keula tarpeeksi pitkälle ettei perä jää ajoväylälle.
 
HSL kävi koeajamassa tuon laiturin Volvon sähkönivelellä helmikuussa, eikä paikka ainakaan silloin osoittautunut ahtaaksi. Toki tuossa kuljettajan täytyy ajaa keula tarpeeksi pitkälle ettei perä jää ajoväylälle.

Okei, hyvä niin. Tein eilen sellaisia havaintoja jotka voivat vaikuttaa kaikki yhdessä ja erikseen siihen mahtuuko siitä vai ei.

- Miten pitkälle 570 on keulan ajanut
- Miten pitkälle viereisistä laitureista pääsee peruuttamaan
- Onko taukolaitureissa busseja

Sillä huomasin, että pitää saada bussi vasempaan reunaan ajoradalle, jotta siitä pääsee menemään ongelmitta. Mikäli tila ei riitä peruuttamaan kunnolla läheisistä laitureista, uskoisin tulevan jonkun verran ainakin ongelmia.
 
Takaisin
Ylös