HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 54/2021

Mielenkiintoista myös nähdä, että tuleeko tälläkin kertaa busseiksi Yotongia vai kenties uutta Citeaa vai jotain muuta. Ehtisiköhän uusi Citea edes tarpeeksi ajoissa käyttöön?
Epäilen että tulee aika varmasti lisää Yutongeja. Ensimmäisten Kotkan Citeoiden valmistus alkaa vastaa vuoden 2022 loppupuolella ja ne toimitetaan vuonna 2023, joten taitaisi mennä vähintään tuohon asti, jos PL tilaisi niitä.
 
Nyt kun pöytäkirja ja taulukot on jo julki, niin muutamia huomioita. Ensinnäkin HelB ei osallistunut tähän kilpailutukseen ja ei osallistunut viime kilpailutukseenkaan. Vaikuttaisikohan sakkojen perintä ja yrityssaneeraus tähän? Toisekseen PL tarjosi melkein kaikkiin kohteisiin selvästi halvimman tarjouksen ja koko kilpailutuskierroksen hintataso oli 13% alle arvioidun hintatason. Mitenköhän pystyttiin saavuttamaan näin paljon alempi hintataso?

Mielenkiintoista myös nähdä, että tuleeko tälläkin kertaa busseiksi Yotongia vai kenties uutta Citeaa vai jotain muuta. Ehtisiköhän uusi Citea edes tarpeeksi ajoissa käyttöön?

Miltä varikolta HelB olisi linjaa näitä pystynyt ajamaan? Varhassa ja Ilmalassa ei ole tilaa ja Ojangosta niitä tuskin saisi ajaa, eikä sielläkään varmaan olisi tilaa.

Toisaalta myös taloudelliset syyt ovat yksi seikka. Esimerkiksi kilpailutukseen 51B/2020 tarjoamatta jättämistä perusteltiin juurikin Ojangon kalustoon kohdistuvalla valtavalla taloudellisella investoinnilla.
 
Nyt kun pöytäkirja ja taulukot on jo julki, niin muutamia huomioita. Ensinnäkin HelB ei osallistunut tähän kilpailutukseen ja ei osallistunut viime kilpailutukseenkaan. Vaikuttaisikohan sakkojen perintä ja yrityssaneeraus tähän?

Huomionarvoista on myös, että kilpailutuskierroksella eivät tarjonneet ollenkaan HSL:n 3.-5. suurimmat liikennöitsijät.
 
Mitenköhän? Kyllähän VR:llä rahaa on.

Toisaalta PL on ajanut sähköbusseilla jo yli 2 vuotta, joten kokemusta ja tuottoaarviota varmasti löytyy talosta kun taas muut liikennöitsijät ei ole laajemmin sähköillä vielä ajaneet. Lisäksi useimmista linjoistakin löytyy jo kokemusta, Kirkkonummen liikenteessä etenkin.
 
koko kilpailutuskierroksen hintataso oli 13% alle arvioidun hintatason.

"Arvioitu hintataso" pohjautuu nykyisiin hintoihin. Kierrosten 51B ja 53 perusteella voidaan päätellä, että sähköbusseilla liikennöinti on dieselbusseja edullisempaa, koska myös niillä kierroksilla nähtiin tuntuvia hinnanalennuksia.
 
Nykyään kun joka pilkusta valitetaan, niin miten ihmeessä Pohjolan Liikenne voi olla edes mukana kilpailutuksissa? No, näköjään voi, mutta tuntuu epäreilulta muita kohtaan. Raha ei lopu ja voi ajaa tarvittaessa reilusti tappiolla. Nobinakin voi, mutta ei loputtomasti.
 
Nykyään kun joka pilkusta valitetaan, niin miten ihmeessä Pohjolan Liikenne voi olla edes mukana kilpailutuksissa? No, näköjään voi, mutta tuntuu epäreilulta muita kohtaan. Raha ei lopu ja voi ajaa tarvittaessa reilusti tappiolla. Nobinakin voi, mutta ei loputtomasti.
Kannattaa huomioda että Pohjola hävisi viime kilpailussa yli 40 auton ajot. Ehkä nyt pelattiin varman päälle ettei menetetä lisää liikennettä.
 
Bussilinjan 500 ajoreitti suunnassa 2 eli Munkkivuoresta Itäkeskukseen muuttuu vähän Herttoniemessä 17.6.2024. Linjan 500 bussit alkavat kiertää metroaseman kautta. Metroaseman kohdalla pysäkkinä käytetään laituria 8 (pysäkki H4040). Tämä muutos on nähtävissä mm. kuljettajaohjeessa, ja näkyy tähän liittyvä muutos päätöksentekoasiakirjoissakin viranhaltijapäätösten puolella.
 
Bussilinjan 500 ajoreitti suunnassa 2 eli Munkkivuoresta Itäkeskukseen muuttuu vähän Herttoniemessä 17.6.2024. Linjan 500 bussit alkavat kiertää metroaseman kautta. Metroaseman kohdalla pysäkkinä käytetään laituria 8 (pysäkki H4040). Tämä muutos on nähtävissä mm. kuljettajaohjeessa, ja näkyy tähän liittyvä muutos päätöksentekoasiakirjoissakin viranhaltijapäätösten puolella.
Tuo kuulostaa hyvältä ja oikealta päätökseltä. Tällä hetkellä 500 skippaa koko Herttoniemen itään päin ajettaessa. Tasaa 510 kuormaa mainiosti
 
Miksiköhän alunperinkin on näin päätetty mennä ohi, helppo reittihän tuo on toteuttaa....
Linjalla 500 ja sen edeltäjällä 58 on pitkä historia takanaan. Nykyisenlaista suoraa katuyhteyttä Hiihtomäentieltä Suunnitteljankadulle ei ole ollut kovin pitkään. Toisaalta 58 kulki todella kauan, suunnilleen "aina", Itäväylää Siilitien rampille / rampilta, jolloin Herttoniemen kohdalla oli ramppipysäkki Itäkeskukseenkin päin, tosin ei-kätevässä kohdassa metroaseman kannalta. Monenlaiset työmaatkin ovat vaikuttaneet tuon reitin järjestelyihin Herttoniemen alueella eri vaiheissa.
 
Jaahas olin vähän epäselvä, viittasin vain 500n alkuun, siltahan on kuitenkin ollut jo aika kauan auki Herttoniemessä, parisen vuotta ainakin jollei pidempään. Ja on siellä tietysti ollut se työmaa sillan toisella puolella, joten oikeassa varmaan olet, hitaat ovat suunnittelijoiden rattaat.
 
79 siirtyi kuitenkin kulkemaan toiseen suuntaan Suunnittelijankatua jo lokakuussa, eli ei välttämättä ole vain päätösten hitaudesta kyse.
 
Takaisin
Ylös