12.11.
NF 1072 / 125
12.11.
NF 1072 / 125
12.11.
PL 727/787K
Sopimuksen mukaan kaikki telilähdöt liikennöidään uusilla Yutongeilla.
13.11. / 18:00
Helb 805 / 92
Tämä auto ei kuulostanut kovin ”terveeltä”. Moottori huusi kuin viimeistä päivää bussin körötellessä Alakiventietä alaspäin
14.11.
Nf 798/79
Nf 926/79
Tietääkseni kumpikin näistä on vakiokalustoa mutta toinen on teli ja toinen on A2. Onko kenelläkään siis tietoa 79:n kalustovaatimuksista? Kalusto on nimittäin usein melko kirjavaa.
Katsoin ensin Bussitutkan historiasta mainittujen autojen lähtöaikoja havaintopäivän tiedoista linjalla 79. Sen jälkeen vertasin lähtöaikoja HSL:n reittilokin tietoihin. Niiden perusteella kalusto on ollut suunnitellun mukaista, eli A2-lähdössä on ollut A2-auto ja C-lähdössä vastaavasti C-luokan auto.
15.11.
NF 998/ 565
15.11
Helb #740/735
15.11.
NF 1205 / 576 (Scania Suburban LE 6x2)
16.11.
NF814 / 553 [teli-8900]
Yleensä tällä linjalla vain pätkäbusseja.
Ennen 79:ä ajettiinkin vain teliautoilla, mutta tämä taisi jäädä Vestien poistuessa. Olen useamman kerran laittanut palautetta kun nuo koirankoppi-VDL:t on tuulilasikuormassa ruuhkasuunnan vastaisestikin iltapäivisin, eli Siilitien suuntaan, mutta vastaus on aina että linjoilla 84 ja 88 tarvitaan telejä enemmän. 79:n kuormitusta pahentaa se, että 79B ei ole enää liikennöinyt kuin ruuhkasuuntaan aamu- ja iltapäivisin, mitä itse kyllä ihmettelen, koska 79:llä molemmat suunnat ovat mielestäni yllättävän tasaisesti kuormittuneita, varsinkin iltapäivällä.
Onneksi eivät koko 79B:tä lopettaneet, kuten aikoivat, mutta vähän jännittää loppuuko se sitten ensi syksynä. Todella kova kuormitus 79:llä kuitenkin.
Se on jännä, miten HSL:n runkolinjamania ei toteudu 79:n kohdalla. Miksi 235:tä piti tehdä runkolinja kun jokainen 200 on pahimman ruuhkan ulkopuolella yhden-kahden matkustajan yksityislimusiini? Sillä välin 79 muistuttaa intialaista pikajunaa, jossa jokainen neliösentti on pullollaan porukkaa.
17.11.
NF 1062/125K (Scania Citywide LE 6x2)