Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/28

Viestiketju: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

  1. #1
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    No niin, nyt kun sitten pääkaupunkiseudun viimeinenkin nivel (WL 24) poistuu käytöstä aivan lähipäivinä sopii hieman jutuskella näistä nivelbusseista. Mielestäni on sinäänsä sääli, että pääkaupunkiseudulla ei näy enään niveliä Tampereen tapaan. Mielestäni ei olisi yhtään huono asia, jos esim. HelB niitä tilaisi. Oikein kiva on niissä matkustella, lisäksi ne tuovat kyllä matkustajakapasittettia enemmän kuin telit. Mieleen on jäänyt erityisesti itse nivelessä istuminen. Muistan pienempänä poikana, kun oli jännää aina istua siinä nivelen kohdalla kun se käänty ja vääntyili. Sitten loppuun, tietääkö kukaan että jatkaako WL jollain toisella autolla vielä h21V:llä, vai loppuuko liikenne WL:llän kohdalla kokonaan kyseisellä linjalla?

    WL on yksi harvoja liikennöitsijöitä pk-seudulla, jolla ei esim. telejä ole. Luulisi, että edes 315 olisi niin ruuhkainen, että siellä niitä tarvittaisiin. Ehkäpä WL niitä sitten hankkii jossain vaiheessa, joko käytettynä tai uutena..

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Itse tulen kaipaamaan nivelbusseja sekä kuljettajana että matkustajana. Myös jotkut sukulaiseni ja tuttavani ovat todenneet mm. Lauttasaaren joukkoliikenteen huonontuneen, kun HKL-BL:n Volvo B10M-nivelet poistuivat sieltä aikanaan.

    Kuljettajana olen ajanut varmasti jokaisella noista yksilöistä, mutta kunniamaininta muutamille yksilöille on paikallaan, jotka erityisesti jäivät mieleeni hyvinä työkaluina(suluissa linja, josta tuo "hyvä" kokemus): 8500(h59), 8512(h20), 8608(h42), 8705(h65A), 8813(h59)8908(h71), 9003(h66A) ja 9105(h66A). Minulla oli myös kunnia tehdä töitä autoilla 9601 ja 9602 jokin verran, mutta jompikumpi oli melkoisen ongelmallinen ja mm. linjalla h18 ko. nivebussin linkkuvaroitin ja -jarru kytkeytyivät päälle Kruununhaan tiukoissa mutkissa, eikä vapautunut, ennenkuin oli "buutannut" bussin. Näin siis normaalisti eteenpäin ajettaessa (ko. järjestelmä on tarkoitushan estää liiallinen linkkuuntuminen peruutettaessa).

    Kaikenkaikkiaan toivoisi nivelien joskus palaava, mutta taitavat telibussit olla nykyään edullisempia hankkia ja käyttää. Sinänsä ihan hienoa, että nuo isot bussit tulivat YTV-alueella jäädäkseen; ensin nivelinä muutamille linjoille ja sitten teleinä laajentuen hyvin monille linjoille.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3

    Liittynyt
    01.02.2007
    Viestejä
    5

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Onko tuo WL 24 liikenteessä 21V:llä myös viikonloppuisin? Ajattelin ottaa kameran mukaan ja kuvailla kun se nyt kerran poistuu. Arkisin ei onnistu työvuorojen takia enkä pääse siksi silloin keskustaan.

  4. #4

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    864

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mätäkuu Näytä viesti
    Onko tuo WL 24 liikenteessä 21V:llä myös viikonloppuisin?
    Tuolla nivelellä ajetaan vain arkisin ruuhkavuoroja. viikonloppuisin sillä ei ajeta.

  5. #5
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut mätäkuu Näytä viesti
    Onko tuo WL 24 liikenteessä 21V:llä myös viikonloppuisin? Ajattelin ottaa kameran mukaan ja kuvailla kun se nyt kerran poistuu. Arkisin ei onnistu työvuorojen takia enkä pääse siksi silloin keskustaan.

    Ei valitettavasti. Arkisin lähtöajat ovat Postitalolta suraavat: 15.28, 16.22 ja 17.15
    Ja aamulla Lauttasaaresta: 6.15, 7.04 ja 8.40.

    Etkä muutenkaan olisi ehtinyt sitä viikonloppuna kuvaamaan, kun se hylätään jo ensiviikon perjantaina...

    ... Luultavasti

  6. #6

    Liittynyt
    01.02.2007
    Viestejä
    5

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Ei valitettavasti. Arkisin lähtöajat ovat Postitalolta suraavat: 15.28, 16.22 ja 17.15
    Ja aamulla Lauttasaaresta: 6.15, 7.04 ja 8.40.

    Etkä muutenkaan olisi ehtinyt sitä viikonloppuna kuvaamaan, kun se hylätään jo ensiviikon perjantaina...

    ... Luultavasti
    Mulle sattui sittenkin perjantai vapaaksi. Enkö siis ehdikään kuvaamaan silti sitä?

  7. #7

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    864

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Jos nyt oikein muistan niin WL 24:n viimeinen lähtö on Postitalolta klo 17:43.

  8. #8
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Jos joku muistaa, ja on paikalla, niin ottaa kuvan siitä kun lähtee viimeisen kerran kohti Lauttasaarta.

  9. #9
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Jos joku muistaa, ja on paikalla, niin ottaa kuvan siitä kun lähtee viimeisen kerran kohti Lauttasaarta.

    Minä aion mennä Postitalolta siihen 17.15, kun se lähtee viimeisen kerran ja kuvaan sen vielä Vattuniemessä. Sitä en tiedä tuleeko se vielä sielät keskustaan kerran, mutta jos tulee tulen minäkin.

  10. #10
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Sitä en tiedä tuleeko se vielä sielät keskustaan kerran, mutta jos tulee tulen minäkin.
    Ei tule. 17.43 lähdön vakioauto Postitalolta on HelB 9803.

  11. #11
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Miettinyt tässä jo jonkin aikaa.. Että miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä. Hyvin ne näyttää Tampereella liikkuvan, joten miksei myös Helsingissä...?

  12. #12
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Miettinyt tässä jo jonkin aikaa.. Että miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä. Hyvin ne näyttää Tampereella liikkuvan, joten miksei myös Helsingissä...?
    No sehän se on, että niveliä ei ole yksiselitteisesti mihinkään vaadittu. On vain nivel/teli, mikä tarkoittaa sitä, että liikennöisijät ostavat sitä mitä edullisimmin saa - eli telejä. Niveliä tarjoamallahan kilpailukierroksia tuskin voitetaan nykymallilla. Vissiin esim. Tukholman seudulla käytettävä kalusto on tilaajan toimesta huomattavasti tarkemmin määritelty, jolloin niitä niveliäkin on pakko liikennöitsijöiden hankkia - ja se tietysti näkyy. Onhan SL-alueella jokaisella linjalla tarkoitukseen sopivaa, asianmukaista kalustoa liikenteessä, vaikkakin kapasiteetti/vuoroväli -suhde on siellä erilainen kuin meillä. Toisaalta matalalattia-kaluston osalta tilanne on meillä edelleen hieman parempi, onhan korkealattianivel kuitenkin sen verran yleinen bussimalli naapurimaan pääkaupunkiseudun kalustossa.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  13. #13

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä?
    Tampereen viimeisimmätkin matalalattianivelet ovat peräisin jo viiden-kuuden vuoden takaa, ajalta jolloin ei vielä ollut tilaaja-tuottaja-mallia. Nivelet ovat hankinta- ja ylläpitokuluiltaan telikalustoa kalliimpaa ja ilmeisesti luotettavuudeltaan heikompia eivätkä kuitenkaan omaa sen enempää istumatilaa. Sävelet ovatkin hyvin selvät: tilaajan on joko määriteltävä erilliset hinnat teli- ja nivelkaluston autopäiville tai vaadittava sopimuksissa erikseen nivelkalustoa, mikä todennäköisimmin nostaa tarjousten hintoja. Mitään tämän suuntaista ei HKL:llä varmaankaan edes ole mielessä. Nivelkulttuuri kuihtuu tätä menoa myös Tampereelta mikäli edistyshalukkuuta tilaajan puolelta ei löydy.
    Viimeisin muokkaaja Razer; 18.02.2007 kello 17:33.

  14. #14
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Eikös nykysin telien ja nivelien istumapaikka väärä ole suunnilleen sama? Ainaskin vanhoissa wiimoissa muistaakseni oli 52 ja samahan on nykyisin myös usein teleissä.

  15. #15
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus Vs: Nivelbusseista ja Westendin linjasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer Näytä viesti
    Nivelet ovat hankinta- ja ylläpitokuluiltaan telikalustoa kalliimpaa ja ilmeisesti luotettavuudeltaan heikompia eivätkä kuitenkaan omaa sen enempää istumatilaa.
    On ilmeisen totta, että nivelet ovat kustannuksiltaankin kalliimpia. Tällä hetkellä ehkä Jokeri voisi olla sellainen linja, jossa niiden käyttö todennäköisesti tulisi kokonaistaloudellisessa mielessä telejä edullisemmaksi, kun vielä ottaa huomioon ensi syksyn lisäykset liikenteeseen. Mutta toisaalta ruuhka-ajan liikenne on edelleen se, mikä eniten kustannuksia aiheuttaa joten olisikin paikallaan miettiä tulisiko nivelten käyttö eräillä tietyillä linjoilla pitkällä aikavälillä edullisemmaksi kuin pätkä/telikalusto - olettaen siis että ruuhkissa vuoroväli olisikin esim. 6-7 minuutin sijaan n. 9-10 minuuttia.

    Ja tietysti sekin on totta että teliin saa nykyisin 51-54 istumapaikkaa, mutta yhdellä seisomasillalla (lastenvaunupaikalla) varustettuun niveleen on mahdollista saada vähintään 57 istumapaikkaa, joten on se nivel tässä tapauksessa kuitenkin kapasiteetiltaan teliä suurempi.
    Viimeisin muokkaaja vko; 18.02.2007 kello 21:10. Syy: lainausta lyhennetty
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Westendin Linjan kalustosta
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 157
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 11:09
  2. Linjasta 7 alihankintasopimus
    kirjoittanut K V foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 08.08.2010, 23:47
  3. Westendin Linjan tilausajokalustosta
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 20.04.2010, 03:24
  4. Westendin Linja 50 vuotta
    kirjoittanut Rasbelin foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.01.2009, 15:38
  5. Westendin Rellut
    kirjoittanut 23Ají Anárjiri foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.09.2005, 00:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •