Nivelbusseista ja Westendin linjasta

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
No niin, nyt kun sitten pääkaupunkiseudun viimeinenkin nivel (WL 24) poistuu käytöstä aivan lähipäivinä sopii hieman jutuskella näistä nivelbusseista. Mielestäni on sinäänsä sääli, että pääkaupunkiseudulla ei näy enään niveliä Tampereen tapaan. Mielestäni ei olisi yhtään huono asia, jos esim. HelB niitä tilaisi. Oikein kiva on niissä matkustella, lisäksi ne tuovat kyllä matkustajakapasittettia enemmän kuin telit. Mieleen on jäänyt erityisesti itse nivelessä istuminen. Muistan pienempänä poikana, kun oli jännää aina istua siinä nivelen kohdalla kun se käänty ja vääntyili. Sitten loppuun, tietääkö kukaan että jatkaako WL jollain toisella autolla vielä h21V:llä, vai loppuuko liikenne WL:llän kohdalla kokonaan kyseisellä linjalla?

WL on yksi harvoja liikennöitsijöitä pk-seudulla, jolla ei esim. telejä ole. Luulisi, että edes 315 olisi niin ruuhkainen, että siellä niitä tarvittaisiin. Ehkäpä WL niitä sitten hankkii jossain vaiheessa, joko käytettynä tai uutena..
 
Itse tulen kaipaamaan nivelbusseja sekä kuljettajana että matkustajana. Myös jotkut sukulaiseni ja tuttavani ovat todenneet mm. Lauttasaaren joukkoliikenteen huonontuneen, kun HKL-BL:n Volvo B10M-nivelet poistuivat sieltä aikanaan.

Kuljettajana olen ajanut varmasti jokaisella noista yksilöistä, mutta kunniamaininta muutamille yksilöille on paikallaan, jotka erityisesti jäivät mieleeni hyvinä työkaluina(suluissa linja, josta tuo "hyvä" kokemus): 8500(h59), 8512(h20), 8608(h42), 8705(h65A), 8813(h59)8908(h71), 9003(h66A) ja 9105(h66A). Minulla oli myös kunnia tehdä töitä autoilla 9601 ja 9602 jokin verran, mutta jompikumpi oli melkoisen ongelmallinen ja mm. linjalla h18 ko. nivebussin linkkuvaroitin ja -jarru kytkeytyivät päälle Kruununhaan tiukoissa mutkissa, eikä vapautunut, ennenkuin oli "buutannut" bussin. Näin siis normaalisti eteenpäin ajettaessa (ko. järjestelmä on tarkoitushan estää liiallinen linkkuuntuminen peruutettaessa).

Kaikenkaikkiaan toivoisi nivelien joskus palaava, mutta taitavat telibussit olla nykyään edullisempia hankkia ja käyttää. Sinänsä ihan hienoa, että nuo isot bussit tulivat YTV-alueella jäädäkseen; ensin nivelinä muutamille linjoille ja sitten teleinä laajentuen hyvin monille linjoille.
 
Onko tuo WL 24 liikenteessä 21V:llä myös viikonloppuisin? Ajattelin ottaa kameran mukaan ja kuvailla kun se nyt kerran poistuu. Arkisin ei onnistu työvuorojen takia enkä pääse siksi silloin keskustaan.
 
Onko tuo WL 24 liikenteessä 21V:llä myös viikonloppuisin? Ajattelin ottaa kameran mukaan ja kuvailla kun se nyt kerran poistuu. Arkisin ei onnistu työvuorojen takia enkä pääse siksi silloin keskustaan.


Ei valitettavasti. Arkisin lähtöajat ovat Postitalolta suraavat: 15.28, 16.22 ja 17.15
Ja aamulla Lauttasaaresta: 6.15, 7.04 ja 8.40.

Etkä muutenkaan olisi ehtinyt sitä viikonloppuna kuvaamaan, kun se hylätään jo ensiviikon perjantaina...

... Luultavasti
 
Ei valitettavasti. Arkisin lähtöajat ovat Postitalolta suraavat: 15.28, 16.22 ja 17.15
Ja aamulla Lauttasaaresta: 6.15, 7.04 ja 8.40.

Etkä muutenkaan olisi ehtinyt sitä viikonloppuna kuvaamaan, kun se hylätään jo ensiviikon perjantaina...

... Luultavasti
Mulle sattui sittenkin perjantai vapaaksi. Enkö siis ehdikään kuvaamaan silti sitä? :(
 
Jos nyt oikein muistan niin WL 24:n viimeinen lähtö on Postitalolta klo 17:43.
 
Jos joku muistaa, ja on paikalla, niin ottaa kuvan siitä kun lähtee viimeisen kerran kohti Lauttasaarta. :frown:
 
Jos joku muistaa, ja on paikalla, niin ottaa kuvan siitä kun lähtee viimeisen kerran kohti Lauttasaarta. :frown:


Minä aion mennä Postitalolta siihen 17.15, kun se lähtee viimeisen kerran ja kuvaan sen vielä Vattuniemessä. Sitä en tiedä tuleeko se vielä sielät keskustaan kerran, mutta jos tulee tulen minäkin.
 
Miettinyt tässä jo jonkin aikaa.. Että miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä. Hyvin ne näyttää Tampereella liikkuvan, joten miksei myös Helsingissä...?
 
Miettinyt tässä jo jonkin aikaa.. Että miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä. Hyvin ne näyttää Tampereella liikkuvan, joten miksei myös Helsingissä...?
No sehän se on, että niveliä ei ole yksiselitteisesti mihinkään vaadittu. On vain nivel/teli, mikä tarkoittaa sitä, että liikennöisijät ostavat sitä mitä edullisimmin saa - eli telejä. Niveliä tarjoamallahan kilpailukierroksia tuskin voitetaan nykymallilla. Vissiin esim. Tukholman seudulla käytettävä kalusto on tilaajan toimesta huomattavasti tarkemmin määritelty, jolloin niitä niveliäkin on pakko liikennöitsijöiden hankkia - ja se tietysti näkyy. Onhan SL-alueella jokaisella linjalla tarkoitukseen sopivaa, asianmukaista kalustoa liikenteessä, vaikkakin kapasiteetti/vuoroväli -suhde on siellä erilainen kuin meillä. Toisaalta matalalattia-kaluston osalta tilanne on meillä edelleen hieman parempi, onhan korkealattianivel kuitenkin sen verran yleinen bussimalli naapurimaan pääkaupunkiseudun kalustossa.
 
Miksi Pk-seudulla ei ole Tampereen tapaan tilattu uusia niveliä?

Tampereen viimeisimmätkin matalalattianivelet ovat peräisin jo viiden-kuuden vuoden takaa, ajalta jolloin ei vielä ollut tilaaja-tuottaja-mallia. Nivelet ovat hankinta- ja ylläpitokuluiltaan telikalustoa kalliimpaa ja ilmeisesti luotettavuudeltaan heikompia eivätkä kuitenkaan omaa sen enempää istumatilaa. Sävelet ovatkin hyvin selvät: tilaajan on joko määriteltävä erilliset hinnat teli- ja nivelkaluston autopäiville tai vaadittava sopimuksissa erikseen nivelkalustoa, mikä todennäköisimmin nostaa tarjousten hintoja. Mitään tämän suuntaista ei HKL:llä varmaankaan edes ole mielessä. Nivelkulttuuri kuihtuu tätä menoa myös Tampereelta mikäli edistyshalukkuuta tilaajan puolelta ei löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nykysin telien ja nivelien istumapaikka väärä ole suunnilleen sama? Ainaskin vanhoissa wiimoissa muistaakseni oli 52 ja samahan on nykyisin myös usein teleissä.
 
Nivelet ovat hankinta- ja ylläpitokuluiltaan telikalustoa kalliimpaa ja ilmeisesti luotettavuudeltaan heikompia eivätkä kuitenkaan omaa sen enempää istumatilaa.
On ilmeisen totta, että nivelet ovat kustannuksiltaankin kalliimpia. Tällä hetkellä ehkä Jokeri voisi olla sellainen linja, jossa niiden käyttö todennäköisesti tulisi kokonaistaloudellisessa mielessä telejä edullisemmaksi, kun vielä ottaa huomioon ensi syksyn lisäykset liikenteeseen. Mutta toisaalta ruuhka-ajan liikenne on edelleen se, mikä eniten kustannuksia aiheuttaa joten olisikin paikallaan miettiä tulisiko nivelten käyttö eräillä tietyillä linjoilla pitkällä aikavälillä edullisemmaksi kuin pätkä/telikalusto - olettaen siis että ruuhkissa vuoroväli olisikin esim. 6-7 minuutin sijaan n. 9-10 minuuttia.

Ja tietysti sekin on totta että teliin saa nykyisin 51-54 istumapaikkaa, mutta yhdellä seisomasillalla (lastenvaunupaikalla) varustettuun niveleen on mahdollista saada vähintään 57 istumapaikkaa, joten on se nivel tässä tapauksessa kuitenkin kapasiteetiltaan teliä suurempi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös