Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
704
Liikkumiskysely Itäkeskus-Fallpakka-Mellunmäki-Itäkeskus alueelle: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2021/11/east

Oman muistikuvani mukaan nuo linjat taitavat olla muuttuneet vähiten kaikista Helsingin linjoista viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. 92, 95 ja 97 taitavat olla täysin identtisiä noin vuoden 2000 tilanteeseen. Hyvä siis että näiden linjojen reitit, liikennöintiajat jne. tarkistetaan nyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Liikkumiskysely Itäkeskus-Fallpakka-Mellunmäki-Itäkeskus alueelle: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2021/11/east

Oman muistikuvani mukaan nuo linjat taitavat olla muuttuneet vähiten kaikista Helsingin linjoista viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. 92, 95 ja 97 taitavat olla täysin identtisiä noin vuoden 2000 tilanteeseen. Hyvä siis että näiden linjojen reitit, liikennöintiajat jne. tarkistetaan nyt.

Linjan 92 reitti on pysynyt muuttumattomana vuodesta 1982 lähtien, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Vuonna 2006 sen reittiä jatkettiin Myllypurosta Mellunmäkeen. Linja ajoi Itäkeskuksesta vanhaa reittiä Alakiventiellä, josta se jatkoi Humikkalantien, Porttitien, Kontulantien ja Rekipellontien kautta Mellunmäen metroasemalle.
Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).

Samalla linjan 95 reittiä muutettiin, kun se alkoi kiertää Mellunmäen metroaseman ja Rekipellontien kautta Kontulaan.

Myös linjan 97 reittiä muutettiin 2006. Tällöin perustettiin uusi 97V-versio, sekä 97 että 97V ajoivat Kauppakartanonkadun ja Rusthollarintien kautta Itäväylälle. 97V koukkasi vielä Viikingintien ja Vartioharjuntien kautta.
Linjan 97 perusversio palautettiin takaisin vanhalle Turunlinnantie-Vanhanlinnantie-reitille jo seuraavana vuonna 2007.
Muutoin linjan 97 reitti on pysynyt samanlaisena vuodesta 1989 jolloin metroliikenne Mellunmäkeen alkoi.
 
Mä kylmästi ehdotin yhteyksien parantamista pohjoiseen Vantaalle, länteen Lahdentien varteen ja Kehä I linjoille. Nykyinen verkosto on hyvin painottunut metrosyöttöön. On kuitenkin vähän outoa että Lahden moottoritien liikennemelualueella ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä moottoritielle bussilla, ei edes vaihdollisesti koska koko motarilla ei ole edes pysäkkejä.
 
Linjan 92 reitti on pysynyt muuttumattomana vuodesta 1982 lähtien, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Vuonna 2006 sen reittiä jatkettiin Myllypurosta Mellunmäkeen. Linja ajoi Itäkeskuksesta vanhaa reittiä Alakiventiellä, josta se jatkoi Humikkalantien, Porttitien, Kontulantien ja Rekipellontien kautta Mellunmäen metroasemalle.
Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).

Myös linjan 97 reittiä muutettiin 2006. Tällöin perustettiin uusi 97V-versio, sekä 97 että 97V ajoivat Kauppakartanonkadun ja Rusthollarintien kautta Itäväylälle. 97V koukkasi vielä Viikingintien ja Vartioharjuntien kautta.
Linjan 97 perusversio palautettiin takaisin vanhalle Turunlinnantie-Vanhanlinnantie-reitille jo seuraavana vuonna 2007.
Muutoin linjan 97 reitti on pysynyt samanlaisena vuodesta 1989 jolloin metroliikenne Mellunmäkeen alkoi.

Ahaa! Olinkin jo kokonaan unohtanut nuo 2006-2007 muutokset. 97V:tä on mielestäni melkein helpompi pitää täysin erillisenä linjana koska se on monella tavalla seuraaja vanhalle linja 91:lle vaikka meneekin Mellunmäkeen asti.
 
Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).

Peruttiinko, koska Alakiventiellä vaadittiin vahna taikaisin, vai koska jatke ei kerännyt toivotusti matkustajia. Nimittäin jos se oli ensimmäinen noista, niin voisi kokeilla vaikka uudelleen, mutta siten että poisjäävää palvelua korvaa 506. Vaikkakin 15min vuoroväli voi olla harvanpuoleinen.

Vantaan yhteyksistä tosiaan, kun ei ole enää kunnanrajan mukainen maksuraja, niin voisi joitain liityntälinjoja jatkaa edes lyhyen matkaa Vantaan puolelle. Esimerkiksi 94 Repolantien ja Maratonintien kautta takaisin Helsingin puolelle Jakomäkeen, jos rahaa löytyy, niin jopa Puistolan Asemalle asti. 94A:lle puolestaan kilometrin jatko Maratonintien varrelle, jotta sen varrelta pääsee edes 570:lle vaihtamaan.
 
Esimerkiksi 94 Repolantien ja Maratonintien kautta takaisin Helsingin puolelle Jakomäkeen, jos rahaa löytyy, niin jopa Puistolan Asemalle asti. 94A:lle puolestaan kilometrin jatko Maratonintien varrelle, jotta sen varrelta pääsee edes 570:lle vaihtamaan.

Tällä hetkellä Kontulasta ja Vesalasta on raskaalle liikenteelle läpiajokielto Rajakylän puolelle, ja tietenkin myös päinvastoin. Käytännössä ajamisen estää 3,5 tonnin painorajoitus, joka pitäisi siis poistaa, ennen kuin näitä linjojen jatkeita voisi alkaa liikennöidä.

(Mainittujen teiden oikeat nimet ovat Rapolantie ja Maratontie.)
 
Tällä hetkellä Kontulasta ja Vesalasta on raskaalle liikenteelle läpiajokielto Rajakylän puolelle, ja tietenkin myös päinvastoin. Käytännössä ajamisen estää 3,5 tonnin painorajoitus, joka pitäisi siis poistaa, ennen kuin näitä linjojen jatkeita voisi alkaa liikennöidä.

Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.
 
Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.

Ainakin tuo Rapolantien kavennus on poistettu joitakin aikoja sitten.
 
Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.

Läpiajorajoitusten syystä minulla ei ole varmaa tietoa, joten jätän asian spekuloimatta. Se on kyllä totta, että lisäkilvellä bussiliikenteen salliminen hoituisi näppärästi.

Ainakin tuo Rapolantien kavennus on poistettu joitakin aikoja sitten.

Kavennus on poistettu, mutta siihen viittaavat rajoitusmerkit olivat Maratontien varressa paikoillaan muutamia päiviä sitten, samoin ilmeisesti myös tuo painorajoitus.
 
Kirjoitin palautteeksi että:

  • 500 ja 506 voisi olla nykyistä nopeampia
  • 90A ja 90N voisi taas ajaa Turunlinnantien kautta
  • Kehä I ja linjan 570 välissä voisi mennä jossain kohtaa bussireitti kuten täällä ehdotettiinkin
  • 54 voisi kulkea myös iltaisin ja viikonloppuisin
  • joitakin metro- ja raitioliikenneinfrastruktuurin investointeja tarvittaisiin pidemmällä aikavälillä, esimerkiksi Raide-Jokerin pysäkki nykyistä hieman idemmäksi
  • K-citymarketille voisi kulkea enemmän busseja

Linjoissa 92, 94, 94A, 95, 97 ja 97V ei siis ollut juurikaan vikaa ja sekin yksi vika on perua 2006 muutoksista. Muutenkin nuo HKL:n ennen 1990-lukua suunnitellut linjat on usein suunniteltu taidokkaasti.
 
Kirjoitin palautteeksi että:
  • Kehä I ja linjan 570 välissä voisi mennä jossain kohtaa bussireitti kuten täällä ehdotettiinkin

Eikö 560 ole juuri sellainen reitti? Kontulasta Malmille toki kulkee Kehä ykköstä mutta siinä ei oikein ole vaihtoehtoja...
 
Eikö 560 ole juuri sellainen reitti? Kontulasta Malmille toki kulkee Kehä ykköstä mutta siinä ei oikein ole vaihtoehtoja...

Muistelen myös, että 560:n raideversio olisi linjattu juuri sieltä välistä, jos se nyt joskus sattuu toteutumaan.
 
Muistelen myös, että 560:n raideversio olisi linjattu juuri sieltä välistä, jos se nyt joskus sattuu toteutumaan.

Youtubesta löytyy Stadin asukasilta Itä-Helsingin suunnitelmat tjms video jostain missä näkyi linjaus eli menee suoraan uudelle sillalle joka tulee Malmin lentokentän aluetta varten Lahdentielle, ratikka ajaa Kontulan läpi 57 reittiä ja Kivikon metsien läpi. Ei se ollut ihan tarkasti merkitty varmaan
 
  • 54 voisi kulkea myös iltaisin ja viikonloppuisin
  • K-citymarketille voisi kulkea enemmän busseja

Eastonin ohi voisi tosiaan kulkea enemmän busseja mutta käytännön toteutus saattaa olla vaikeata jos ei haluta ajaa liikaa tyhjiä busseja. 98B (Itäkeskus - Kauppakartanonkatu - Meripellontie - Rastila) voisi ehkä toimia sitten kun Puotilanranta alkaa rakentumaan.

54:n viikonloppu- ja iltaliikenteestä en voisi olla enemmän samaa mieltä. Erittäin kätevä ja nopea linja jos menee esimerkiksi pääradalle (554 ja 561 myös ok), monelle sisääntuloväylälle tai Haagan suuntaan.
 
Takaisin
Ylös