Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/53

Viestiketju: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

  1. #1

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    251

    oletus Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Liikkumiskysely Itäkeskus-Fallpakka-Mellunmäki-Itäkeskus alueelle: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2021/11/east

    Oman muistikuvani mukaan nuo linjat taitavat olla muuttuneet vähiten kaikista Helsingin linjoista viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. 92, 95 ja 97 taitavat olla täysin identtisiä noin vuoden 2000 tilanteeseen. Hyvä siis että näiden linjojen reitit, liikennöintiajat jne. tarkistetaan nyt.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.11.2021 kello 11:48. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4082

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Liikkumiskysely Itäkeskus-Fallpakka-Mellunmäki-Itäkeskus alueelle: https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2021/11/east

    Oman muistikuvani mukaan nuo linjat taitavat olla muuttuneet vähiten kaikista Helsingin linjoista viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. 92, 95 ja 97 taitavat olla täysin identtisiä noin vuoden 2000 tilanteeseen. Hyvä siis että näiden linjojen reitit, liikennöintiajat jne. tarkistetaan nyt.
    Linjan 92 reitti on pysynyt muuttumattomana vuodesta 1982 lähtien, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Vuonna 2006 sen reittiä jatkettiin Myllypurosta Mellunmäkeen. Linja ajoi Itäkeskuksesta vanhaa reittiä Alakiventiellä, josta se jatkoi Humikkalantien, Porttitien, Kontulantien ja Rekipellontien kautta Mellunmäen metroasemalle.
    Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).

    Samalla linjan 95 reittiä muutettiin, kun se alkoi kiertää Mellunmäen metroaseman ja Rekipellontien kautta Kontulaan.

    Myös linjan 97 reittiä muutettiin 2006. Tällöin perustettiin uusi 97V-versio, sekä 97 että 97V ajoivat Kauppakartanonkadun ja Rusthollarintien kautta Itäväylälle. 97V koukkasi vielä Viikingintien ja Vartioharjuntien kautta.
    Linjan 97 perusversio palautettiin takaisin vanhalle Turunlinnantie-Vanhanlinnantie-reitille jo seuraavana vuonna 2007.
    Muutoin linjan 97 reitti on pysynyt samanlaisena vuodesta 1989 jolloin metroliikenne Mellunmäkeen alkoi.

  3. #3

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2172

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Mä kylmästi ehdotin yhteyksien parantamista pohjoiseen Vantaalle, länteen Lahdentien varteen ja Kehä I linjoille. Nykyinen verkosto on hyvin painottunut metrosyöttöön. On kuitenkin vähän outoa että Lahden moottoritien liikennemelualueella ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä moottoritielle bussilla, ei edes vaihdollisesti koska koko motarilla ei ole edes pysäkkejä.

  4. #4

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    251

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Linjan 92 reitti on pysynyt muuttumattomana vuodesta 1982 lähtien, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Vuonna 2006 sen reittiä jatkettiin Myllypurosta Mellunmäkeen. Linja ajoi Itäkeskuksesta vanhaa reittiä Alakiventiellä, josta se jatkoi Humikkalantien, Porttitien, Kontulantien ja Rekipellontien kautta Mellunmäen metroasemalle.
    Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).

    Myös linjan 97 reittiä muutettiin 2006. Tällöin perustettiin uusi 97V-versio, sekä 97 että 97V ajoivat Kauppakartanonkadun ja Rusthollarintien kautta Itäväylälle. 97V koukkasi vielä Viikingintien ja Vartioharjuntien kautta.
    Linjan 97 perusversio palautettiin takaisin vanhalle Turunlinnantie-Vanhanlinnantie-reitille jo seuraavana vuonna 2007.
    Muutoin linjan 97 reitti on pysynyt samanlaisena vuodesta 1989 jolloin metroliikenne Mellunmäkeen alkoi.
    Ahaa! Olinkin jo kokonaan unohtanut nuo 2006-2007 muutokset. 97V:tä on mielestäni melkein helpompi pitää täysin erillisenä linjana koska se on monella tavalla seuraaja vanhalle linja 91:lle vaikka meneekin Mellunmäkeen asti.

  5. #5
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    932

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Muutos peruttiin kuitenkin jo vuonna 2007, jolloin se palasi takaisin vanhalle reitilleen Itäkeskus(M)-Myllypuro(Alakiventie).
    Peruttiinko, koska Alakiventiellä vaadittiin vahna taikaisin, vai koska jatke ei kerännyt toivotusti matkustajia. Nimittäin jos se oli ensimmäinen noista, niin voisi kokeilla vaikka uudelleen, mutta siten että poisjäävää palvelua korvaa 506. Vaikkakin 15min vuoroväli voi olla harvanpuoleinen.

    Vantaan yhteyksistä tosiaan, kun ei ole enää kunnanrajan mukainen maksuraja, niin voisi joitain liityntälinjoja jatkaa edes lyhyen matkaa Vantaan puolelle. Esimerkiksi 94 Repolantien ja Maratonintien kautta takaisin Helsingin puolelle Jakomäkeen, jos rahaa löytyy, niin jopa Puistolan Asemalle asti. 94A:lle puolestaan kilometrin jatko Maratonintien varrelle, jotta sen varrelta pääsee edes 570:lle vaihtamaan.

  6. #6
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    399

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Esimerkiksi 94 Repolantien ja Maratonintien kautta takaisin Helsingin puolelle Jakomäkeen, jos rahaa löytyy, niin jopa Puistolan Asemalle asti. 94A:lle puolestaan kilometrin jatko Maratonintien varrelle, jotta sen varrelta pääsee edes 570:lle vaihtamaan.
    Tällä hetkellä Kontulasta ja Vesalasta on raskaalle liikenteelle läpiajokielto Rajakylän puolelle, ja tietenkin myös päinvastoin. Käytännössä ajamisen estää 3,5 tonnin painorajoitus, joka pitäisi siis poistaa, ennen kuin näitä linjojen jatkeita voisi alkaa liikennöidä.

    (Mainittujen teiden oikeat nimet ovat Rapolantie ja Maratontie.)
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  7. #7
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    932

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Tällä hetkellä Kontulasta ja Vesalasta on raskaalle liikenteelle läpiajokielto Rajakylän puolelle, ja tietenkin myös päinvastoin. Käytännössä ajamisen estää 3,5 tonnin painorajoitus, joka pitäisi siis poistaa, ennen kuin näitä linjojen jatkeita voisi alkaa liikennöidä.
    Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.

  8. #8

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    880

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.
    Ainakin tuo Rapolantien kavennus on poistettu joitakin aikoja sitten.

  9. #9
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    399

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.
    Läpiajorajoitusten syystä minulla ei ole varmaa tietoa, joten jätän asian spekuloimatta. Se on kyllä totta, että lisäkilvellä bussiliikenteen salliminen hoituisi näppärästi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Ainakin tuo Rapolantien kavennus on poistettu joitakin aikoja sitten.
    Kavennus on poistettu, mutta siihen viittaavat rajoitusmerkit olivat Maratontien varressa paikoillaan muutamia päiviä sitten, samoin ilmeisesti myös tuo painorajoitus.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  10. #10

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    793

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Kirjoitin palautteeksi että:

    • 500 ja 506 voisi olla nykyistä nopeampia
    • 90A ja 90N voisi taas ajaa Turunlinnantien kautta
    • Kehä I ja linjan 570 välissä voisi mennä jossain kohtaa bussireitti kuten täällä ehdotettiinkin
    • 54 voisi kulkea myös iltaisin ja viikonloppuisin
    • joitakin metro- ja raitioliikenneinfrastruktuurin investointeja tarvittaisiin pidemmällä aikavälillä, esimerkiksi Raide-Jokerin pysäkki nykyistä hieman idemmäksi
    • K-citymarketille voisi kulkea enemmän busseja


    Linjoissa 92, 94, 94A, 95, 97 ja 97V ei siis ollut juurikaan vikaa ja sekin yksi vika on perua 2006 muutoksista. Muutenkin nuo HKL:n ennen 1990-lukua suunnitellut linjat on usein suunniteltu taidokkaasti.

  11. #11
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1186

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Kirjoitin palautteeksi että:
    • Kehä I ja linjan 570 välissä voisi mennä jossain kohtaa bussireitti kuten täällä ehdotettiinkin
    Eikö 560 ole juuri sellainen reitti? Kontulasta Malmille toki kulkee Kehä ykköstä mutta siinä ei oikein ole vaihtoehtoja...

  12. #12
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    250

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikö 560 ole juuri sellainen reitti? Kontulasta Malmille toki kulkee Kehä ykköstä mutta siinä ei oikein ole vaihtoehtoja...
    Muistelen myös, että 560:n raideversio olisi linjattu juuri sieltä välistä, jos se nyt joskus sattuu toteutumaan.

  13. #13

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    311

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Muistelen myös, että 560:n raideversio olisi linjattu juuri sieltä välistä, jos se nyt joskus sattuu toteutumaan.
    Youtubesta löytyy Stadin asukasilta Itä-Helsingin suunnitelmat tjms video jostain missä näkyi linjaus eli menee suoraan uudelle sillalle joka tulee Malmin lentokentän aluetta varten Lahdentielle, ratikka ajaa Kontulan läpi 57 reittiä ja Kivikon metsien läpi. Ei se ollut ihan tarkasti merkitty varmaan

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    793

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikö 560 ole juuri sellainen reitti? Kontulasta Malmille toki kulkee Kehä ykköstä mutta siinä ei oikein ole vaihtoehtoja...
    Tarkoitin just tota Rapolantie–Seivästie tietä.

  15. #15

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    251

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    • 54 voisi kulkea myös iltaisin ja viikonloppuisin
    • K-citymarketille voisi kulkea enemmän busseja
    Eastonin ohi voisi tosiaan kulkea enemmän busseja mutta käytännön toteutus saattaa olla vaikeata jos ei haluta ajaa liikaa tyhjiä busseja. 98B (Itäkeskus - Kauppakartanonkatu - Meripellontie - Rastila) voisi ehkä toimia sitten kun Puotilanranta alkaa rakentumaan.

    54:n viikonloppu- ja iltaliikenteestä en voisi olla enemmän samaa mieltä. Erittäin kätevä ja nopea linja jos menee esimerkiksi pääradalle (554 ja 561 myös ok), monelle sisääntuloväylälle tai Haagan suuntaan.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lauttasaaren linjastosuunnitelma
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 08.03.2020, 20:19
  2. Haagan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Pera foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 25.12.2019, 00:16
  3. Lahdenväylän linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Max foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 20.02.2018, 06:35
  4. Keravan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut jerddu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.06.2016, 21:20
  5. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Huppu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 79
    Viimeisin viesti: 25.04.2016, 11:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •