Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-53/53

Viestiketju: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

  1. #46

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    251

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    Olen harvinaisen samaa mieltä, mutta mieluummin niin, että ajetaan 560 kahdella eri määränpäällä eli 560 Rastila - Myyrmäki ja 560B Rastila - Malmi, samaan tapaan kuin entiset 58 ja 58B. Ehkä lisäkirjaimesta voisi jopa luopua.
    Olin tuota mieltä ennen kuin aloin pohtimaan vuoroväliä. Jos 560+560B:n vuoroväli olisi 5/7.5/7.5/10 niin 560:n vuoroväli olisi 10/15/15/20. Jos Malmi-Myyrmäki välin haluaa pitää järkevänä runkoyhteytenä niin 10/10/10/15 on aikalailla minimi. Tuo toteutuisi vain ruuhkassa joten muina aikoina 560:n toteutus täytyisi miettiä uudestaan. Tietysti 560+560B:n vuoroväli voisi olla 5/5/5/7.5 mutta silloin vuoroväli ei olisi synkronoitu metron kanssa.

    Joka tapauksessa 560+560B järjestely aiheuttaisi samat ongelmat täsmällisyyden ja ketjuuntumisen kanssa kuin nykyinen 560. Jos muistan oikein niin 58:a ja 58B:tä liikennöitiin aikalailla erillisinä linjoina jolloin ketjuuntumista ei edes pidetty ongelmana.

  2. #47
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    931

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Olin tuota mieltä ennen kuin aloin pohtimaan vuoroväliä. Jos 560+560B:n vuoroväli olisi 5/7.5/7.5/10 niin 560:n vuoroväli olisi 10/15/15/20. Jos Malmi-Myyrmäki välin haluaa pitää järkevänä runkoyhteytenä niin 10/10/10/15 on aikalailla minimi. Tuo toteutuisi vain ruuhkassa joten muina aikoina 560:n toteutus täytyisi miettiä uudestaan. Tietysti 560+560B:n vuoroväli voisi olla 5/5/5/7.5 mutta silloin vuoroväli ei olisi synkronoitu metron kanssa.
    Tämä on muuten sama syy miksi 59:lle ei perustettu B-apulinjaa ja 6min vuoroväliä ajetaan Neulastielle asti. Apulinjan aiheuttaisi harvemman vuorovälin Pitäjänmäestä pohjoiseen ruuhkassa kuin sen ulkopuolella. Siellä tosin vaikuttaa olevan oikeasti tarve alle 10min vuorovälille ruuhkan ulkopuolella (ilman koronaa), kun 560 on kulkenut tähänkin asti 8/10/10/15.

    Ymmärrän, että haluttaisiin ruuhkan ulkopuolelle vuoroväli, joka on tahdissa metron harvemman päivävuorovälin kanssa. Jos kuitenkin tyydytään vain tiheämpään ruuhkavuoroväliin niin asia hoituisi siten, että 560B kulkisi ainoastaan ruuhkassa. Eli 560:llä vuoroväli olisi 10/10/10/15 ja 560B:llä 10/-/-/-. Yhteinen vuoroväli olisi siis 5/10/10/15. HSL vastasi jonkin linjastosuunnitelman kommenteissa, että 560:iä olisi perusteltua ajaa 5min vuorovälillä ruuhkassa Malmista itään, mutta ei ainakaan vielä näy toteutuksen merkkejä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Joka tapauksessa 560+560B järjestely aiheuttaisi samat ongelmat täsmällisyyden ja ketjuuntumisen kanssa kuin nykyinen 560. Jos muistan oikein niin 58:a ja 58B:tä liikennöitiin aikalailla erillisinä linjoina jolloin ketjuuntumista ei edes pidetty ongelmana.
    560:lle pitäisi tehdä joitain infraparannuksia, että matka-aikojen hajontaa saataisiin kuriin. Se, että linja nostetaan raiteille joskus 20 vuoden päästä, ei pitäisi olla esteenä, tai ainakin pitäisi sitten keskittyä sellaisiin parannuksiin, joista hyötyvät muutkin bussillinjat vielä raide-jokeri2:nkin ollessa olemassa. Ei nyt nopeasti tule mieleen kuin Tapaninkyläntien ja Kirkonkyläntien risteys, jossa olen ruuhkassa istunut yhdessä viidestä bussista autojonossa pari vuotta sitten.

  3. #48

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    251

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ymmärrän, että haluttaisiin ruuhkan ulkopuolelle vuoroväli, joka on tahdissa metron harvemman päivävuorovälin kanssa. Jos kuitenkin tyydytään vain tiheämpään ruuhkavuoroväliin niin asia hoituisi siten, että 560B kulkisi ainoastaan ruuhkassa. Eli 560:llä vuoroväli olisi 10/10/10/15 ja 560B:llä 10/-/-/-. Yhteinen vuoroväli olisi siis 5/10/10/15. HSL vastasi jonkin linjastosuunnitelman kommenteissa, että 560:iä olisi perusteltua ajaa 5min vuorovälillä ruuhkassa Malmista itään, mutta ei ainakaan vielä näy toteutuksen merkkejä.
    Toki tuokin olisi jo parannus nykyiseen mutta mielestäni 560:n matkustajamäärät ovat sellaisia että 5/7.5/7.5/10 olisi hyväksi. Nykyään 560:ssa on melko usein aika täyttä ruuhkan ulkopuolellakin. Onhan se kuitenkin poikittaislinja joka palvelee asuinalueita (ja suuria kauppoja) eikä niinkään työpaikka-alueita.

    Olisi muuten mukava nähdä HSL:n puolelta statistiikkaa matkustajamääristä niin näkisi kertovatko empiiriset havaintoni samaa tarinaa kuin data.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    560:lle pitäisi tehdä joitain infraparannuksia, että matka-aikojen hajontaa saataisiin kuriin.
    Avainsana tässä on "pitäisi" ja infraparannuksiksi riittäisi melkein kaikkialla liikennevaloetuudet. Lisäksi olisi vielä parempi jos olisi ns. älykkäät liikennevalot jotka tunnistavat jos bussi on aikaisessa ja silloin pitäisivät sitä hetken liikennevaloissa tasaamassa vuoroväliä. Harmi että näitä on turha odottaa Helsingiltä pariinsataan vuoteen.

  4. #49

    Liittynyt
    10.02.2017
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    [HIEMAN OFFTOPIC]

    Mielestäni myös Oulunkylän ja Maunulan väliset poikittaisyhteydet ovat tällä hetkellä ihan poljettuja. Aiemmin ajoi 52, 552, 554/K ja kaikki vastaavat linjat, nyt on enää 553/K ja liikkuminen on huomattavasti hitaampaa.
    Muutenkin mielestäni 553:n aikatauluja voisi viilata, tuntuu kulkevan todella usein ruuhka-aikoina jopa 10 min myöhässä, joskus sitäkin enemmän...

  5. #50
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    931

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussihullu Näytä viesti
    [HIEMAN OFFTOPIC]

    Mielestäni myös Oulunkylän ja Maunulan väliset poikittaisyhteydet ovat tällä hetkellä ihan poljettuja. Aiemmin ajoi 52, 552, 554/K ja kaikki vastaavat linjat, nyt on enää 553/K ja liikkuminen on huomattavasti hitaampaa.
    Muutenkin mielestäni 553:n aikatauluja voisi viilata, tuntuu kulkevan todella usein ruuhka-aikoina jopa 10 min myöhässä, joskus sitäkin enemmän...
    Kulkeehan 53 tuolla välillä lähes samaa reittiä kuin vanha 52.

  6. #51

    Liittynyt
    02.11.2015
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Kulkeehan 53 tuolla välillä lähes samaa reittiä kuin vanha 52.
    Noh, ei oikeastaan. 52 kulki S-marketin vierestä ja Pakilantietä/Käskynhaltijantietä liikuntapuistolle, josta Siltavuodintietä ostarille. 53 kulkee Männikkötietä ja Rajametsäntietä Veturitien risteykseen, josta Asesepäntietä ja Mäkitorpantietä, vielä Kivalterintien ja Mestarintien kautta kiertäen, ennen kuin taas Mäkitorpantietä pitkin Ostarille. Reitti on siis täysin eri, eikä 53:lla pääse ollenkaan Maunula-talolta Ogelin suuntaan.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1563

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    Reitti on siis täysin eri, eikä 53:lla pääse ollenkaan Maunula-talolta Ogelin suuntaan.
    Eikös tuossa kuitenkin kulje runkolinja 550 ja parin vuoden päästä pikaratikka?

  8. #53

    Liittynyt
    10.02.2017
    Viestejä
    125

    oletus Vs: Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Eikös tuossa kuitenkin kulje runkolinja 550 ja parin vuoden päästä pikaratikka?
    Ehkä, mutta kyllä sen huomaa heti, jos kaksi bussilinjaa häviää. Vuoroväli on varsinkin viikonloppuisin harmittavan pitkä...

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lauttasaaren linjastosuunnitelma
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 08.03.2020, 20:19
  2. Haagan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Pera foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 25.12.2019, 00:16
  3. Lahdenväylän linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Max foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 20.02.2018, 06:35
  4. Keravan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut jerddu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.06.2016, 21:20
  5. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Huppu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 79
    Viimeisin viesti: 25.04.2016, 11:38

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •