HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,861
Seuraavan talven liikennöintisuunnitelmaluonnos on kommentoitavana HSL:n sivuilla https://www.hsl.fi/hsl/osallistuminen/lisu2022

Luettelen muutoksia tähän;
  • 7 jatkuu suoraan Pasilankatua Rosina Hekelin puistoon elokuussa ja 9 Ilmalaan.
  • 2 oikaistaan Pasilankadulle myös elokuussa ja päätepysäkki Ratapihantielle, Pasilanraitio jää ilman liikennettä 2024 asti. TTS:n mukaan oikaisun piti tapahtua vasta 2023.
  • 55 kulkemaan Vilhonvuorenkadun jatkeen kautta
  • Auto lisää 213:lle, vuoroväli 20-30 minuuttiin
  • 618 ja 625 yhdistetään reitille Tikkurila–Tarhurinpuisto–Koivukylä–Rekolanmäki, linja kulkee läpi päivän.
  • 977/V jatkettaan Kytömaalle Kutinmäentien päähän.
  • Metrolla harvennettu vuoroväli keväästä syysliikenteen alkuun, jotta kalusto riittää Kivenlahden koeajoihin.
  • Myöhäsiltoina 20:30-23:30 kaikki lähdöt ajetaaan Kivenlahteen asti, kun metroliikenne laajenee, haaroilla 15min vuoroväli.

Lisäksi seuraavat linjastosuunnitelmat toteutetaan:
  • Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma
    • 335 Hämevaaran kautta vasta, kun 555 loppuu, joka tapahtuu vasta 2023, kun 520 ja 530 aloittavat.
  • Kivistön Linjastosuunnitelma
  • Tuusulanväylän linjastosuunnitelma
    • 576 reitti poikkeaa linjastosuunnitelmasta, reitin Peltolantietä Puutarhatielle mennään Tikkurilantien ja Osmankäämintien kautta
    • 611 sittenkin reitillä Tikkuritie–Kielotie–Talvikkitie–Tikkurilantie–Kielotie–Unikkotie–Ratatie
  • Kirkkonummen ja Etelä-Espoon linjastosuunnitelmat, kun metro jatkuu, ajankohta tarkentuu.

Varsinkin Pasilankadun oikaisun aikaistuminen on positiivinen yllätys. Ilmeisesti se on kuitenkin nyt eriytetty Asemapäälikönkadun kaksisuuntaistamisesta. 9:kin jää kiertämään Messukeskuksen kautta, toisin kuin oli pitkään tarkoitus Ilmalan jatkeen alkaessa.

Aika erikoista taas, että ensi vuoden alusta pidennettävää 213:n vuoroväliä tihennetään jo.

Mitäs muuten 7:n määränpäätekstiksi tulee? Meilahti saattaa olla epäselvä, kun niin lukee jo 3:n keulassa ja menee eri paikkaan. Rosina Hekelin puisto saattaa olla myös huono kun ei monikaan tiedä missä sellainen on. Meilahden klinikat on myös yksi vaihtoehto, mutta saattaakohan se antaa ymmärtää että linjalla pääsee 506:n vanhalle päätepysäkille asti, joka oli sillä nimellä.
 
Rosina Hekelin puisto saattaa olla myös huono kun ei monikaan tiedä missä sellainen on.
Hakukoneet ainakin tietävät Rosina Heikelin puiston. Mutta onhan se niin, että tuon puiston nimen käyttäminen reitti-informaatiossa ei ole paras mahdollinen ratkaisu oikeinkaan kirjoitettuna. Johtaisiko paikannimi Tukholmankatu sitten kuinka pahasti harhaan? Vai pitäisikö Meilahti-nimi antaa tuonne ja alkaa käyttää kolmosen päättäristä paikannimeä Kuusitie?
 
Metrolla harvennettu vuoroväli keväästä syysliikenteen alkuun, jotta kalusto riittää Kivenlahden koeajoihin.

Eikö uusia vaunuja saada vielä käyttöön koeajoja varten? Nokkajunista piti kuitenkin päästä eroon tilan saamiseksi uusille junille. Vai onko koeajojen junatarve suurempi kuin normaalin liikenteen?

Mitäs muuten 7:n määränpäätekstiksi tulee? Meilahti saattaa olla epäselvä, kun niin lukee jo 3:n keulassa ja menee eri paikkaan. Rosina Hekelin puisto saattaa olla myös huono kun ei monikaan tiedä missä sellainen on. Meilahden klinikat on myös yksi vaihtoehto, mutta saattaakohan se antaa ymmärtää että linjalla pääsee 506:n vanhalle päätepysäkille asti, joka oli sillä nimellä.

Itsestäni Meilahden sairaala tuntuisi ihan järkevältä. Sairaalan alue on kuitenkin laaja ja lähimmät sairaalarakennukset ovat kuitenkin melkein päättärin vieressä.
 
Aika erikoista taas, että ensi vuoden alusta pidennettävää 213:n vuoroväliä tihennetään jo.

213:lla alkaa elokuussa uusi liikennöintisopimus, jossa hintataso sähköbussien myötä laskee nykyisestä. Tuo lisäauto oli mukana jo kilpailusuoritteissa.
 
Seuraavan talven liikennöintisuunnitelmaluonnos on kommentoitavana HSL:n sivuilla

Mitäs muuten 7:n määränpäätekstiksi tulee? Meilahti saattaa olla epäselvä, kun niin lukee jo 3:n keulassa ja menee eri paikkaan. Rosina Hekelin puisto saattaa olla myös huono kun ei monikaan tiedä missä sellainen on. Meilahden klinikat on myös yksi vaihtoehto, mutta saattaakohan se antaa ymmärtää että linjalla pääsee 506:n vanhalle päätepysäkille asti, joka oli sillä nimellä.

Kuusitien kolmosen päättärin nimi olisi parempi olla vaikka Kuusitie. Koska se on vain puoliksi Meilahdessa.
 
Eikö uusia vaunuja saada vielä käyttöön koeajoja varten? Nokkajunista piti kuitenkin päästä eroon tilan saamiseksi uusille junille. Vai onko koeajojen junatarve suurempi kuin normaalin liikenteen?

Vähän tuntuu kyllä erikoiselta. En tiedä miten koeajossa voisi olla enempää vaunuja kuin normaalisti, silloinhan jatkeella olisi oltava tiheämpi vuoroväli kuin varsinaisella osuudella, ja miten lisävuorot käännettäisiin Matinkylän länsipuolella.

Itsestäni Meilahden sairaala tuntuisi ihan järkevältä. Sairaalan alue on kuitenkin laaja ja lähimmät sairaalarakennukset ovat kuitenkin melkein päättärin vieressä.
Kuusitien kolmosen päättärin nimi olisi parempi olla vaikka Kuusitie. Koska se on vain puoliksi Meilahdessa.

Meilahden sairaala on myös yksi vaihtoehto ja siitä looginen, että viereiset ratikka- ja bussipysäkit Tukholmankadulla ovat samannimisiä. Toisaalta Kuusitielläkin pysäkit ovat nimeltään Kuusitie, että siellä logiikka ei ole taas toiminut.

Hakukoneet ainakin tietävät Rosina Heikelin puiston.

Kun kerran on lukenut nimen väärin niin se jää sinnikäästi vaan muistiin. Pienestä oli kiinni, että sain korjattua Hämeenvaaran Hämevaaraksi edellisessä viestissä. Jätkäsaareakin olen kutsunut pitkään Jätkänsaareksi ja vasta pari viikkoa sitten huomasin, että se on Tammelundin liikenne, eikä Tammerlundin.
 
Hakukoneet ainakin tietävät Rosina Heikelin puiston. Mutta onhan se niin, että tuon puiston nimen käyttäminen reitti-informaatiossa ei ole paras mahdollinen ratkaisu oikeinkaan kirjoitettuna. Johtaisiko paikannimi Tukholmankatu sitten kuinka pahasti harhaan? Vai pitäisikö Meilahti-nimi antaa tuonne ja alkaa käyttää kolmosen päättäristä paikannimeä Kuusitie?

Olen kutsunut tuota alusta lähtien, eli siis siitä lähtien kun sinne kääntöpaikkaa ruvettiin puuhaamaan, tuttavallisesti Rusinapuistoksi. Helposti muistettava ja äännettävä nimi, jonka kaikki osaavat kirjoittaa. :)

En koskaan ymmärtänyt, miksi kolmosten päätepysäkiksi piti kirjata Meilahti, kun tiedossa kuitenkin oli jo silloin Railia työstettäessä, että Rusinapuistoonkin se slinga tulee, ja kun tuo Kuusitien slinga on ikiaikaisesti ollut juuri Kuusitie. Ihan alkuaikoina Tilkka, mutta aika kauashan se entisestä KSS:stä jää.

Varsinkin Pasilankadun oikaisun aikaistuminen on positiivinen yllätys. Ilmeisesti se on kuitenkin nyt eriytetty Asemapäälikönkadun kaksisuuntaistamisesta. 9:kin jää kiertämään Messukeskuksen kautta, toisin kuin oli pitkään tarkoitus Ilmalan jatkeen alkaessa.

Joo, ysi kiertää alussa toiseen suuntaan Messukeskuksen kautta. Reitti suoristuu sitten, kun yhteys valmistuu.
 
Varsinkin Pasilankadun oikaisun aikaistuminen on positiivinen yllätys. Ilmeisesti se on kuitenkin nyt eriytetty Asemapäälikönkadun kaksisuuntaistamisesta. 9:kin jää kiertämään Messukeskuksen kautta, toisin kuin oli pitkään tarkoitus Ilmalan jatkeen alkaessa.

Nämä johtuvat Pasilan katujen rakennusaikatauluista. Rakentamisen teknisen laajuuden raportissa on seuraavat aikataulut:

Alustava toteutusaikataulu Pasilan liittyvän hankkeen katu- ja raiteistomuutoksille on:
o Radanrakentajantie 8/2021-8/2022
o Ratamestarinkatu 8/2021-9/2023
o Asemapäällikönkatu 4/2022-9/2023
o Pasilankatu 8/2021-10/2022

Ysi siis tulee kulkemaan Asemapäällikönkadun kautta, kunhan se valmistuu.

Pasilankadun oikaisu ei oikeastaan aikaistu vaan TTS:ssä oli jostain kumman syystä väitetty, että se toteutuu vuonna 2023, vaikka aikaisemmassa raitioliikenteen kehittämissuunnitelmissa se oli listattu vuodelle 2022 ja tuo aikataulu on tämän vuoden huhtikuulta. Eli sen on nähdäkseni on koko ajan tarkoituskin toteutua syksyllä 2022, mutta jostain kumman syystä se kuitenkin oli listattu vuotta myöhemmäksi TTS:ssä.
 
Seuraavan talven liikennöintisuunnitelmaluonnos on kommentoitavana HSL:n sivuilla https://www.hsl.fi/hsl/osallistuminen/lisu2022


[*]Auto lisää 213:lle, vuoroväli 20-30 minuuttiin


Aika erikoista taas, että ensi vuoden alusta pidennettävää 213:n vuoroväliä tihennetään jo.

Tuo jatko tapahtuu todella 10 tammikuuta. Se auto tulee 16.08.2021. Siinä on 7 kk välissä kun, ei ole sitä autoa. Että näin.
 
Uudet linjastosuunnitelmat on keskisormi Ylästöön. Kumpikin vaihdoton yhteys Keskustaan poistuu ruuhka-ajan ulkopuolella vaikka niin 614 ja 415 porukkaa iltaisin kulkee. Puoli tuntia kun odottelee kaatosateessa "korkealaatuisissa vaihto-olosuhteissa" ei paljon lohduta tieto siitä että Jumboon ja Myyrmäkeen pääsee helposti Keskustasta.
 
Uudet linjastosuunnitelmat on keskisormi Ylästöön. Kumpikin vaihdoton yhteys Keskustaan poistuu ruuhka-ajan ulkopuolella vaikka niin 614 ja 415 porukkaa iltaisin kulkee. Puoli tuntia kun odottelee kaatosateessa "korkealaatuisissa vaihto-olosuhteissa" ei paljon lohduta tieto siitä että Jumboon ja Myyrmäkeen pääsee helposti Keskustasta.

Miten sen nyt ottaa. Joku voi olla ihan tyytyväinenkin, kun Martsarin asemalta pääsee jatkossa käytännössä joka junalta bussilla Ylästöön. Matka-aika keskustasta Ylästöön vaihtoineen n. 35 min vs. nykyisellä 614:lla n. 45 min.
 
Miten sen nyt ottaa. Joku voi olla ihan tyytyväinenkin, kun Martsarin asemalta pääsee jatkossa käytännössä joka junalta bussilla Ylästöön. Matka-aika keskustasta Ylästöön vaihtoineen n. 35 min vs. nykyisellä 614:lla n. 45 min.

Tiedätkö, suuremmalla todennäköisyydellä on olemassa paljon kaltaisiani ihmisiä jotka arvostavat enemmän suoraa yhteyttä kuin vaihdollista, jossa ehkä kenties jos vaihdot sattuvat tuurilla osumaan kohdalleen (luultavasti kerran puolessa vuodessa) saattaa säästää muutaman minuutin aikaansa...
 
Ylästön tapainen omakotitaloalue on autoilla kyllästetty ja on ihan viimeinen paikka minne kannattaa suoria keskustabusseja ajaa. Myykää autot, vaatikaa kaupungilta kaavaan kerrostaloja takapihoillenne ja menkää bussilla.
 
Tiedätkö, suuremmalla todennäköisyydellä on olemassa paljon kaltaisiani ihmisiä jotka arvostavat enemmän suoraa yhteyttä kuin vaihdollista, jossa ehkä kenties jos vaihdot sattuvat tuurilla osumaan kohdalleen (luultavasti kerran puolessa vuodessa) saattaa säästää muutaman minuutin aikaansa...

Tämä on tätä HSL:n olettamusta et jos pääsee hitusen nopeammin niin ihmiset tykkäävät vaihdella... Monesti vaan kun lukee kaiken maailman kirjoituksia & juttuja niin ihmiset tykkäävät mielummin suorasta, vaikkakin hieman hitaammasta yhteydestä, kuin nopeammasta mutta vaihdollisesta. HSL:n jakeluun tämä vaan ei mene ei niinkuin millään.
 
Takaisin
Ylös