HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Tämä on tätä HSL:n olettamusta et jos pääsee hitusen nopeammin niin ihmiset tykkäävät vaihdella... Monesti vaan kun lukee kaiken maailman kirjoituksia & juttuja niin ihmiset tykkäävät mielummin suorasta, vaikkakin hieman hitaammasta yhteydestä, kuin nopeammasta mutta vaihdollisesta. HSL:n jakeluun tämä vaan ei mene ei niinkuin millään.

Olet oikeassa. Tykkäsin ennen länsimetron alkua suorasta, joskin hitaanpuoleista yhteyttä. (Kauklahti - Kivenlahti =22 minuuttia, +15 min Iso Omena, Länsiväylän Pysäkki., Kivenlahdentie kun ei vedä ruuhkassa)
 
Rapottimuotoinen luonnos on nyt hallituksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2022135-2

Luettelen tähän mitä eroja löydän aikaisempaan
  • 56:n päätepysäkki Koskikadulle 738:n yhteyteen.
  • 67N myös keskustaan päin samaa reittiä kuin pohjoiseen.
  • 231N jatkuu Vanhankartanoon korvaten yölinjan 321N
  • Runkolinjan 300 vuoroväli 10min ruuhkassa
  • 345N Askiston kautta, mutta jo Lammaslammentieltä Vihdintielle.
  • 415N ja 436N Uomatieltä Louhelantien ja Laajavuorentien kautta Martinkyläntielle
  • 431:n vuoroväli ruuhkassa 10min huolimatta siitä, ettei reitti rupea kulkemaan vielä Kuninkaantammen kautta
  • 554:n uuden reitin lisäksi numeroksi 562
  • Runkolinja 600:n vuoroväli ruuhkassa 6-8min
  • Kirkkonummen linjojen osalta Kivenlahden metron linjasto toteutuu jo 1.1.2023

Kesän raitiolinjojen poikkeusreiteissä on myös kaikenlaista kiinnostavaa, mutta en listaa niitä tähän, kun eivät ole lopullisia, eikä korvaavista busseistakaan ole mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jotain omia huomioita:

  • Metroliikenne Kivenlahdesta Mellunmäkeen liikennöidään tunnuksella M2, mutta Mellunmäestä Kivenlahteen tunnuksella M1. Tavallaan ymmärrettävää, mutta ehkä silti tykkäisin nykyisestä lisäkirjainkäytännöstä enemmän, esim. nykyinen vastaava linja tunnuksella M2M. (Näkyykö lisäkirjain muuten ollenkaan uusissa linjakilvissä, että onko siinä kenties syy tähän ratkaisuun?)
  • Mikäköhän peruste linjan 2 poikkeusreitillä on ajaa linjaa Oopperalle tunnuksella 2 ja jatkaa siitä tunnuksella 8 Arabiaan? Onko poikkeusreittejä ennen toteutettu kahdella linjatunnuksella ja onko tämä mielekästä? Voisihan sen linjan 2 vain liikennöidä Arabiaan kakkosena? Näistä linjoistahan suurin osa on joka tapauksessa samaa (keskustasta Arabiaan poikkeusreittien vuoksi)
  • Noista ratikoiden poikkeusreiteistä linjan 7 kiemurtelu Hakaniemestä Sörnäisten kautta Läntiselle Brahenkadulle ja siitä linjan 9 reitille on myös aika mielenkiintoinen. Ei se nyt varmaan hurjasti suorinta reittiä pidempi ole, mutta silti jännä. Toki yhteys Sörnäisiin ja liikenne Hämeentiellä varmaan pointtina.
  • Tuo linjojen 55 ja 56 siirto Koksikadulle on kyllä tervetullut, kun erityisesti vaihto pohjoisesta tullessa on ollut aika kömpelö/ärsyttävä silloin, kun olen sitä harvakseltaan käyttänyt.
  • Kirkkonummen muutosten yhteydessä sanotaan, että metron liityntälinjojen päätepysäkki säilyy toistaiseksi Matinkylässä. Mahtaako tämä sitten muuttua jossain vaiheessa, kun muistelen tästä nähneeni jotain keskustelua aiemminkin.
 
Vuorovälit ja liikennöintiajat eivät olekaan lueteltuna linjakohtaisesti luonnoksessa, kuten aikasempina vuosina. Toisaalta suoritteet on nyt eriteltynä linjakohtaisesti, eikä vain kilpailutuskohteittain.

Linjat 571 ja 574 näyttäis olevan jaettuna kohteiden 193 ja 195 kesken, eli Kivistön ja 571:n nykyisen paketin kesken. Kummallekkin linjalle on osoitettu myös siis telejä. Linja 572 on kohteessa 228, eli Vihdintien seutulinjojen paketissa. Siinä on myös linjoille 321 ja 345 merkittynä telejä vaikka luulisi runkolinjan 300 ottavan valtaosan noiden linjojen kuormasta. Linjalla 431 on tiheästä vuorovälistä huolimatta enimmäkseen telejä ja sen sekä 400:n kanssa samaan kohteeseen on päätynyt linja 311.


Tuli myöskin vielä mieleen kun 617:hän päätepysäkki siirrettiin Rautatientorille Hakaniemen tilanpuutteen takia ja nyt se ja 614 tulevat takaisin, vaikkakin 616:n tilalle. Näillä tulee tosin olemaan tiheämpi vuoroväli, eikä 711 jne ole vielä siirtymässä Kalasatamaan, eli mitenköhän ahdasta tulee.


  • Mikäköhän peruste linjan 2 poikkeusreitillä on ajaa linjaa Oopperalle tunnuksella 2 ja jatkaa siitä tunnuksella 8 Arabiaan? Onko poikkeusreittejä ennen toteutettu kahdella linjatunnuksella ja onko tämä mielekästä? Voisihan sen linjan 2 vain liikennöidä Arabiaan kakkosena? Näistä linjoistahan suurin osa on joka tapauksessa samaa (keskustasta Arabiaan poikkeusreittien vuoksi)

Vissiin poikkeusreittien yhteydessä ajetaan myös korvaavia bussilinjoja, eli raitiolinjojen numerot halutaan pitää kai erillään, jotta Oopperalta on selvää millä bussilla ja raitiolinjalla pääsee jatkamaan minne.

  • Noista ratikoiden poikkeusreiteistä linjan 7 kiemurtelu Hakaniemestä Sörnäisten kautta Läntiselle Brahenkadulle ja siitä linjan 9 reitille on myös aika mielenkiintoinen. Ei se nyt varmaan hurjasti suorinta reittiä pidempi ole, mutta silti jännä. Toki yhteys Sörnäisiin ja liikenne Hämeentiellä varmaan pointtina.

Joo, tulee useampi radanosa käyttöön, jolla ei ole normaalisti liikennettä. Ainakin Sörnäisissä Hämeentieltä etelästä ja Helsinginkadun välillä sekä Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun käännökset ovat sellaisia, joilla en ole päässyt vielä ratikan kyytiin.
 
Vissiin poikkeusreittien yhteydessä ajetaan myös korvaavia bussilinjoja, eli raitiolinjojen numerot halutaan pitää kai erillään, jotta Oopperalta on selvää millä bussilla ja raitiolinjalla pääsee jatkamaan minne.

Muuten voisi ollakin, mutta eikö sama koske linjaa 8:kin? Sekin jatkaa Oopperalta kahteen suuntaan, mutta sieltä luulisi myös kulkevan 8X Runeberginkadun kautta Jätkäsaareen. En nyt enää avannut tiedostoa uudestaan, mutta muistaakseni 8 kääntää Kolmikulmassa tuolloin.

Tässä tuli toinen huomio mieleen, että muutenhan 8:n olisi saanut ihan kivasti vielä Ruoholahteen ja sieltä Saukonpaateen, mutta sopivat vaihteet puuttuvat, että pääsisi Lasipalatsilta Kampintorin kautta Ruoholahteen. Jätkäsaareeen pääsisi toki Bulevardin kautta, mutta tällöin linjan omaa osuutta edustaisi enää Saukonpaaden päättäri.
 
Muuten voisi ollakin, mutta eikö sama koske linjaa 8:kin? Sekin jatkaa Oopperalta kahteen suuntaan, mutta sieltä luulisi myös kulkevan 8X Runeberginkadun kautta Jätkäsaareen. En nyt enää avannut tiedostoa uudestaan, mutta muistaakseni 8 kääntää Kolmikulmassa tuolloin.

Itse ainakin ymmärsin niin, että 8 kulkee Kolmikulmaan vain kunnes 2 lakkaa kulkemasta Pasilaan, jolloin ne alkavat vaihtamaan tunnuksiaan Oopperalla. Eli jos 2 kulkisi Olympiaterminaalista Oopperan kautta Arabiaan, mutta olisi erikseen 2X jostain reitin varrelta Pasilaa, sekä 8X Runeberginkadulta Saukonpaateen, niin se saattaisi olla sekavaa. Alkuvaiheessa siis ei kai ole 2X:ää, kun 2 kulkee Pasilaan asti, vaikkakin suoraan Mannerheimintietä, eli on vain 8X ja sitten 8, joka kääntyykin Oopperalta Kolmikulmaan.
 
Jotain omia huomioita:

  • Metroliikenne Kivenlahdesta Mellunmäkeen liikennöidään tunnuksella M2, mutta Mellunmäestä Kivenlahteen tunnuksella M1. Tavallaan ymmärrettävää, mutta ehkä silti tykkäisin nykyisestä lisäkirjainkäytännöstä enemmän, esim. nykyinen vastaava linja tunnuksella M2M. (Näkyykö lisäkirjain muuten ollenkaan uusissa linjakilvissä, että onko siinä kenties syy tähän ratkaisuun?)

Tykkäisin myös enemmän nykyisestä käytännöstä, eli Mellunmäen ja Kivenlahden välinen linja olisi M2K, sillä missään muualla joukkoliikenteessä ei ole sellaista, että linjanumero on eri suunnan mukaan. Matkustajalle on todella hämmentävää, että sama linja on toiseen suuntaan M1 ja toiseen suuntaan M2. Sähköisissä järjestelmissä on myös hämmentävää, kun tulee näkymään asemalta lähtevinä linjoina länteen

- M1 Kivenlahti
- M1 Kivenlahti
- M2 Tapiola

ja itään

- M1 Vuosaari
- M2 Mellunmäki
- M2 Mellunmäki.

Nuohan on kolme eri linjaa, jolloin kaikissa sähköisissä järjestelmissä ne näkyy noin.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:25 ----------

  • 977/V jatkettaan Kytömaalle Kutinmäentien päähän.

Taipuukohan Reittiopas siihen, että jos menee aamulla Keravan asemalta Keravan vankilalle, voi mennä bussilla 977V tuonne Kutinmäentien päähän ja jäädä istumaan samaan vaunuun, joka lähtee pian liikkeelle linjan 977 bussina Kutinmäentien päästä vankilalle? Iltapäivällä taas sama toisin päin eli Keravan vankilalta pitää nousta Kutinmäentien päähän menevään bussiin, joka muuttuu siellä toisen linjan bussiksi. Voisi olla parempi että tuon muutoksen jälkeen linjat 977 ja 977V yhdistetään, koska muuten Reittiopas neuvoo väärin, jos Kutinmäentien päässä on sen verran vähän vaihtoaikaa, ettei Reittiopas katso vaihdon olevan mahdollista.
 
Itse ainakin ymmärsin niin, että 8 kulkee Kolmikulmaan vain kunnes 2 lakkaa kulkemasta Pasilaan, jolloin ne alkavat vaihtamaan tunnuksiaan Oopperalla. Eli jos 2 kulkisi Olympiaterminaalista Oopperan kautta Arabiaan, mutta olisi erikseen 2X jostain reitin varrelta Pasilaa, sekä 8X Runeberginkadulta Saukonpaateen, niin se saattaisi olla sekavaa. Alkuvaiheessa siis ei kai ole 2X:ää, kun 2 kulkee Pasilaan asti, vaikkakin suoraan Mannerheimintietä, eli on vain 8X ja sitten 8, joka kääntyykin Oopperalta Kolmikulmaan.

Niin no tosiaan voi sen noinkin kyllä tulkita nyt kun tarkemmin katson. Vähän epäselvä muotoilu kyllä suunnitelmassa. Tuo kuulostaisi järkevämmältä kyllä. Ainoa vähän huono juttu on se, että tuossa Oopperalla ei taida ajantasaus onnistua linjan 1 ajaessa ymmärtääkseni siitä Paavalinkirkolle. Tällöin linjan ensimmäisellä pysäkillä lähtöaika olisi vain arvioitu ohitusaika, mikä on ehkä vähän huono. Jos siis ei tehdä jotain ekstrakierrosta Ruusulankadun kautta. Mutta tällöin linjoja ei toki olisi pakko ajaa yhdessä, kun hallin silmukka mahdollistaa kääntymisen kummallekin linjalle, vaikka Oopperan risteyksestä vaihteita puuttuukin.
 
Niin no tosiaan voi sen noinkin kyllä tulkita nyt kun tarkemmin katson. Vähän epäselvä muotoilu kyllä suunnitelmassa. Tuo kuulostaisi järkevämmältä kyllä. Ainoa vähän huono juttu on se, että tuossa Oopperalla ei taida ajantasaus onnistua linjan 1 ajaessa ymmärtääkseni siitä Paavalinkirkolle. Tällöin linjan ensimmäisellä pysäkillä lähtöaika olisi vain arvioitu ohitusaika, mikä on ehkä vähän huono. Jos siis ei tehdä jotain ekstrakierrosta Ruusulankadun kautta. Mutta tällöin linjoja ei toki olisi pakko ajaa yhdessä, kun hallin silmukka mahdollistaa kääntymisen kummallekin linjalle, vaikka Oopperan risteyksestä vaihteita puuttuukin.

Taitaa olla Ooppera valittu numeron vaihtopaikaksi juurikin siksi, että Runeberginkadulla uusitaan raiteita ja yhteys halliraiteille Ruusulankadun kautta ja siten Helsinginkadun suunnasta on poikki.

muokkaus: niin täähän selittää myös, miksi 8 ajetaan kolmikulmaan aluksi. Hallilla ei pääsee ympäri ja kolmikulma on ensimmäinen paikka etelän suuntaan, jossa pääsee ympäri.

1:llä on pitkä yhteinen osuus kummankin linjan kanssa, etenkin kesällä, kun sekin kulkee Paavalinkirkolle. Sinänsä luulisi siis ajantasauksen onnistuvan, kunhan 1 tasaa myöskin siinä aikaa, eivätkä vaunut päädy väärässä järjestyksessä yhteiselle osuudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Tykkäisin myös enemmän nykyisestä käytännöstä, eli Mellunmäen ja Kivenlahden välinen linja olisi M2K, sillä missään muualla joukkoliikenteessä ei ole sellaista, että linjanumero on eri suunnan mukaan. Matkustajalle on todella hämmentävää, että sama linja on toiseen suuntaan M1 ja toiseen suuntaan M2. Sähköisissä järjestelmissä on myös hämmentävää, kun tulee näkymään asemalta lähtevinä linjoina länteen

- M1 Kivenlahti
- M1 Kivenlahti
- M2 Tapiola

ja itään

- M1 Vuosaari
- M2 Mellunmäki
- M2 Mellunmäki.

Nuohan on kolme eri linjaa, jolloin kaikissa sähköisissä järjestelmissä ne näkyy noin.

Toisaalta keskivertomatkustajaa ei kiinnosta, mistä metro on tullut. Paljon tärkeämpää tietää mihin metro on menossa. Linjatunnuksia ei pitäisi suunnitella vain tämän foorumin jäseniä varten, vaan niiden kuuluisi olla mahdollisimman intuitiivisia keskivertomatkustajalle, joka haluaa päästä paikkaan X.
 
Toisaalta keskivertomatkustajaa ei kiinnosta, mistä metro on tullut. Paljon tärkeämpää tietää mihin metro on menossa. Linjatunnuksia ei pitäisi suunnitella vain tämän foorumin jäseniä varten, vaan niiden kuuluisi olla mahdollisimman intuitiivisia keskivertomatkustajalle, joka haluaa päästä paikkaan X.

Niin taitaa olla että katsoo vain taulua asemalla mihin on menossa tai jossain Google Mapsissa jne......
 
Toisaalta keskivertomatkustajaa ei kiinnosta, mistä metro on tullut. Paljon tärkeämpää tietää mihin metro on menossa. Linjatunnuksia ei pitäisi suunnitella vain tämän foorumin jäseniä varten, vaan niiden kuuluisi olla mahdollisimman intuitiivisia keskivertomatkustajalle, joka haluaa päästä paikkaan X.

Yleensä joukkoliikenteessä on voinut luottaa, että jos linjalla X pääsee paikasta Z paikkaan Y, niin pääsee myös takaisin Y:stä Z:aan. Minusta ei ole intuitiivista, jos linjalla M1 pääsee Mellunmäestä Kivenlahteen, mutta ei päinvastoin.
 
Yleensä joukkoliikenteessä on voinut luottaa, että jos linjalla X pääsee paikasta Z paikkaan Y, niin pääsee myös takaisin Y:stä Z:aan. Minusta ei ole intuitiivista, jos linjalla M1 pääsee Mellunmäestä Kivenlahteen, mutta ei päinvastoin.
Riippuu varmaan aika paljon siitä, mihin on tottunut. Ei minulle ole ongelma, että pääsen Huopalahdesta Myyrmäkeen vain junalla P, mutta takaisin pitääkin tulla junalla I. Täsmälleen sama kulkuyhteys, vain suunta eri, mutta niin on tunnuskin. Tässä taustalla on kiertolinja, ja se on monen helppoa hyväksyä, että tähän ratkaisuun on päädytty. Niin myös minun osalta.
 
Niin taitaa olla että katsoo vain taulua asemalla mihin on menossa tai jossain Google Mapsissa jne......

Esimerkiksi juuri Google Mapsissa tulee näkymään itään M1 Vuosaari, M2 Mellunmäki ja M2 Mellunmäki ja kun klikkaa jompaa kumpaa M2-linjaa, vain osa M2-linjojen lähdöistä näytetään. Tuo ei ole kovin intuitiivista.
 
Esimerkiksi juuri Google Mapsissa tulee näkymään itään M1 Vuosaari, M2 Mellunmäki ja M2 Mellunmäki ja kun klikkaa jompaa kumpaa M2-linjaa, vain osa M2-linjojen lähdöistä näytetään. Tuo ei ole kovin intuitiivista.

Eihän tule näkymään. Google Mapsissä näkyy nykyään vain M1, M2 ja M2M. Suuntia ei pysty valitsemaan erikseen. Lontoon metrossa on reilusti linjoja, joilla on monia pääteasemia (District Line länteen esimerkiksi) ja niillä pystyy rajaamaan vain linjan mukaan. Oikeasti tuo ongelma tulisi siis vain vastaan, jos Kivenlahti-Mellunmäki reitillä olisi oma linjatunnus.
 
Takaisin
Ylös