HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Noista RAILI2:n järjestelyistä vielä: Minusta on turha ruveta muuttelemaan Kuusitien silmukkaa, kun voidaan jatkaa linjoja muuallekin. 7 aivan varmasti kuormittuisi hyvin jos se ajettaisiin Munkkiniemeen asti. 500:n reitin kanssa se olisi päälekkäin aika pahasti, mutta bussilinjaa voi ajaa Munkkivuoreen muutakin reittiä.

Nelonen ja 500+510 eivät ymmärtääkseni ole lähelläkään ylikuormittumista välillä Meilahti-Munkkiniemi, joten 7:n jatko Munkkiniemeen todennäköisesti toisi vain lisäkustannuksia, eikä loisi kovinkaan montaa uutta yhteyttä (lähinnä Munkkiniemestä Mäkelänkadulle ja Hämeentielle). Uuden kapasiteetin hyödyntäminen kunnolla saattaisi vaatia kokonaan uuden rataosuuden alueelle, johon ei nykyään mene ratikoita.


Ihan vain heittona (en tiedä onko siellä päin tarpeeksi asukkaita perustellakseen tätä) reitti Munkkivuoren ostarilta Talinrantaan voisi poistaa tarpeen erilliselle liityntälinjalle Munkkivuoreen, kun Vihdintien pikaratikka aloittaa liikennöinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Joitain syksyn reittejä kuljettajaohjeessa on, mutta lisäily on kai kesken, kun uusia linjoja puuttuu aika sattumanvaraisesti.

Linjoilla 7 ja 9 on merkitty syysliikenteen alusta syyskuun puoleenväliin nykyiset reitit. Samoin linjalla 2 on edelleen päätepysäkiksi merkitty Pasilansilta samalla aikavälillä, vaikkakin reitti oikaisee Pasilankadun. Ei kai Ilmalassa ole muuta kesken kuin silmukka jonka mahdollinen myöhästyminen voisi vaikuttaa 7 jatkoon. Eikä siltikään pitäisi, kun 2 ja 9 mahtuvat Ratapihantien pysäkeille ja 7 kulkemaan niiden ohitse kunnes 9 pääsee jatkamaan, samoin kuin 2 pääsee nyt 9 ja 7 ohitse.

Kolmosen reitti Rosina Heikelin puiston silmukkaan näyttäisi olevan pysyvä, kun loppumisajankohdaksi on merkitty 31.12.2023. Sinänsä harmi ettei 7 sinne olekkaan menossa, kun se olisi nostanut raiteille erittäin kuormitetun ja keskeisen yhteyden. Taitaa olla ollutkin vähän liian hyvä yhteys ratikalle, joka olisi vienyt asiakkaita runkolinjoilta. Toisaalta juuri noilla Pasilan runkolinjoilla oli ollut ongelmia kuorman ja ketjuuntumisen kanssa tuolla välillä eli 7 keventävästä vaikutuksesta olisi ollut apua.

Käväsin viikolla 506:n kyydissa ja sillä oli tosi paljon matkustajia menneellä viikolla aamukahdeksan aikaan Ruskeasuolta pasilan suuntaan, koronasta huolimatta. Saattaakohan HSL olla todennut, että 7 kuormittuu paremmin, jos se kulkeekin Kuusitielle ja kerää Mannerheimintien varresta Pasilaan haluavia?


Noista RAILI2:n järjestelyistä vielä: Minusta on turha ruveta muuttelemaan Kuusitien silmukkaa, kun voidaan jatkaa linjoja muuallekin. 7 aivan varmasti kuormittuisi hyvin jos se ajettaisiin Munkkiniemeen asti. 500:n reitin kanssa se olisi päälekkäin aika pahasti, mutta bussilinjaa voi ajaa Munkkivuoreen muutakin reittiä.

Aiemmin talvella oli juttua, että Kuusitien silmukka pitää varata linjalle 10. Ruskeasuon varikon raideyhteyksien rakentamisen yhteydessä ilmeisesti kaikki alueen kiskot saneerataan ja kymppi on pitkäaikaisesti poikkeusreitillä (Kirurgi-Kuusitie). Seiskan päätepysäkki säilyy tämän ajan Pasilan asemalla ja kolmonen ottaa Rusinapuiston uuden silmukan. Kirjoittamasi havainnot voisi liittyä tähän, mutta en tiedä mikä on kympin poikkeusliikennesuunnitelma tällä hetkellä. Noista tiedoistahan on jo ehtinyt kulua tovi ja suunnitelmat ovat ehkä täysin muuttuneet. Ja ensinhän tässä on ohjelmassa kesäliikenteen poikkeukset.
 
Aiemmin talvella oli juttua, että Kuusitien silmukka pitää varata linjalle 10. Ruskeasuon varikon raideyhteyksien rakentamisen yhteydessä ilmeisesti kaikki alueen kiskot saneerataan ja kymppi on pitkäaikaisesti poikkeusreitillä (Kirurgi-Kuusitie). Seiskan päätepysäkki säilyy tämän ajan Pasilan asemalla ja kolmonen ottaa Rusinapuiston uuden silmukan. Kirjoittamasi havainnot voisi liittyä tähän, mutta en tiedä mikä on kympin poikkeusliikennesuunnitelma tällä hetkellä. Noista tiedoistahan on jo ehtinyt kulua tovi ja suunnitelmat ovat ehkä täysin muuttuneet. Ja ensinhän tässä on ohjelmassa kesäliikenteen poikkeukset.
Kuljettajaohjeissa linja 10 näyttäisi lyhentyvän Kuusitielle 15.8.2022 alkaen.
 
Nelonen ja 500+510 eivät ymmärtääkseni ole lähelläkään ylikuormittumista välillä Meilahti-Munkkiniemi, joten 7:n jatko Munkkiniemeen todennäköisesti toisi vain lisäkustannuksia, eikä loisi kovinkaan montaa uutta yhteyttä (lähinnä Munkkiniemestä Mäkelänkadulle ja Hämeentielle). Uuden kapasiteetin hyödyntäminen kunnolla saattaisi vaatia kokonaan uuden rataosuuden alueelle, johon ei nykyään mene ratikoita.

Eivät ole olleet ylikuormittuneita edes ennen koronaa sillä välillä, mutta ketjuuntuvat, koska Meilahti-Pasila väli määrittää vuorovälin ja taas sillä osuudella on ollut ylikuormaa nykyistä tiheämmästä vuorovälistä huolimatta. Idea olisi siis, että 7 korvaisi 500:n kokonaan Meilahti-Munkkiniemi välillä, kun raiteet jo löytyy ja raidekerroin toisi kuitenkin lisää matkustajia. 500 laitettaisiin sitten joko jo Pasilasta alkaen tai Töölön tullista eri reittiä Munkkivuoreen. Eli uusia yhteyksiä toisi bussilinja ja ratikka varmistaisi olemassa olevan yhteyden kapasiteetin ja luotettavuuden.

Aiemmin talvella oli juttua, että Kuusitien silmukka pitää varata linjalle 10. Ruskeasuon varikon raideyhteyksien rakentamisen yhteydessä ilmeisesti kaikki alueen kiskot saneerataan ja kymppi on pitkäaikaisesti poikkeusreitillä (Kirurgi-Kuusitie). Seiskan päätepysäkki säilyy tämän ajan Pasilan asemalla ja kolmonen ottaa Rusinapuiston uuden silmukan. Kirjoittamasi havainnot voisi liittyä tähän, mutta en tiedä mikä on kympin poikkeusliikennesuunnitelma tällä hetkellä. Noista tiedoistahan on jo ehtinyt kulua tovi ja suunnitelmat ovat ehkä täysin muuttuneet. Ja ensinhän tässä on ohjelmassa kesäliikenteen poikkeukset.

Kuljettajaohjeissa linja 10 näyttäisi lyhentyvän Kuusitielle 15.8.2022 alkaen.

Liikennöintisuunnitelmassa tosiaan sanotaan, että 10 saattaa mennä poikkeusreitille jo loppukesästä, eli ilmeisesti se on myöhentynyt syysliikenteen alkuun. Selittäisi muuten, miksi 3:lle on merkitty tuo reitti vain 2023 asti, kun "lopullisilla" reitieillä loppumispäivämäärät ovat jopa 2050. Ei tosin selitä miksi 9 jää edelleen Pasilaan, eli ilmeisesti Ilmalankin valmistuminen jää syysliikenteen alusta.

7 olisi kuitenkin hyvä jatkaa Meilahteen vaikka silmukkaa ei olisikaan vapaana. Sitä on nyt kuhnailtu 8 vuotta edellisen linjaston valmistumisesta ja näin tärkeän yhteyden kuhnailu edelleen on taas hölmöläisten säästämistä. Jos on rahasta kiinni, niin esimerkiksi nyt tuon 7:n jatko Munkkiniemeen tai edes 3:n sinne ajaminen, jotta Klinikoiden silmukka saadaan 7:lle vapaaksi vaatii suunnilleen saman verran vaunuja kuin tiheämmin kulkevan 10:n lyheneminen Kuusitielle vapauttaa, eli verrattuna normaalitilanteeseen ei maksa ainakaan enempää.
 
Eivät ole olleet ylikuormittuneita edes ennen koronaa sillä välillä, mutta ketjuuntuvat, koska Meilahti-Pasila väli määrittää vuorovälin ja taas sillä osuudella on ollut ylikuormaa nykyistä tiheämmästä vuorovälistä huolimatta. Idea olisi siis, että 7 korvaisi 500:n kokonaan Meilahti-Munkkiniemi välillä, kun raiteet jo löytyy ja raidekerroin toisi kuitenkin lisää matkustajia. 500 laitettaisiin sitten joko jo Pasilasta alkaen tai Töölön tullista eri reittiä Munkkivuoreen. Eli uusia yhteyksiä toisi bussilinja ja ratikka varmistaisi olemassa olevan yhteyden kapasiteetin ja luotettavuuden.

Pasila-Meilahti -väli määrittää vuorovälin, mutta Kalasatama-Pasila -väli on myös melko kuormittunut ruuhkassa. Vuoroväliä ei voisi siis laskea ainakaan kovin paljon. Ja noilla linjoilla kuormitus ei ole syy ketjuuntumiseen, vaan syypäänä ovat toivottoman huonot joukkoliikenne-etuudet liikennevaloissa ja bussikaistojen puute monessa paikassa. 7:n jatkaminen voisi keventää kuormitusta tuolla välillä ja mahdollisesti myös reiteillä Meilahti-Vallila ja Meilahti-Sörnäinen, mutta en usko, että tuo kuormituksen siirto juurikaan vähentäisi 500/510 linjaparin ketjuuntumista. Lisäksi Munkkiniemessä ei ole kahta laituria, eli ratakapasiteetin kanssa olisi aika varmasti ongelmia kahden linjan kanssa ennen, kuin nelonen muuttuu 10 minuutin vuorovälin linjaksi (vasta Vihdintien pikaratikan myötä).
 
Pasila-Meilahti -väli määrittää vuorovälin, mutta Kalasatama-Pasila -väli on myös melko kuormittunut ruuhkassa. Vuoroväliä ei voisi siis laskea ainakaan kovin paljon. Ja noilla linjoilla kuormitus ei ole syy ketjuuntumiseen, vaan syypäänä ovat toivottoman huonot joukkoliikenne-etuudet liikennevaloissa ja bussikaistojen puute monessa paikassa. 7:n jatkaminen voisi keventää kuormitusta tuolla välillä ja mahdollisesti myös reiteillä Meilahti-Vallila ja Meilahti-Sörnäinen, mutta en usko, että tuo kuormituksen siirto juurikaan vähentäisi 500/510 linjaparin ketjuuntumista. Lisäksi Munkkiniemessä ei ole kahta laituria, eli ratakapasiteetin kanssa olisi aika varmasti ongelmia kahden linjan kanssa ennen, kuin nelonen muuttuu 10 minuutin vuorovälin linjaksi (vasta Vihdintien pikaratikan myötä).

En ehdottanut, että vuoroväliä pidennetään, vaan meinasin, että koska ratikka pystyy ottamaan 500/510 kuormasta Munkkiniemi-Pasila osuuden sisällä kulkevat, ja 510 pystyy hoitamaan tuolta väliltä pitemmälle kulkevat, niin 500 kannattaisi siirtää muulle reitille, kun osa kapasiteetista menee muutenkin hukkaan sen ketjuuntuessa 510 kanssa.

Saunalahdentiellä ei ole kahta laituria, mutta ohitusraide on. Ja jos sinne oikeasti meinataan ajaa useampaa linjaa, niin sen pidentäminen ja X-vaihteen lisäys keskelle, jotta kummatkin linjat voivat käyttää laituria ei maailmaa kaada.
 
Jos Vihdintien ratikka toteutetaan, niin 7 on syytä jatkaa Huopalahdentien ja Lapinmäentien risteykseen asti.
 
En ehdottanut, että vuoroväliä pidennetään, vaan meinasin, että koska ratikka pystyy ottamaan 500/510 kuormasta Munkkiniemi-Pasila osuuden sisällä kulkevat, ja 510 pystyy hoitamaan tuolta väliltä pitemmälle kulkevat, niin 500 kannattaisi siirtää muulle reitille, kun osa kapasiteetista menee muutenkin hukkaan sen ketjuuntuessa 510 kanssa.

Tuo onkin tavallaan pointtini. 500/510 ketjuuntuvat erittäin nopeasti monessakin paikassa. Ohjaaminen erilliselle reitille antaisi linjalle merkitystä ruuhkassa, mutta en usko, että se auttaisi ketjuuntumisen kanssa. Ketjuuntuminen vain muuttuisi kahden erillisen linjan ajamiseen peräkkäin.
 
Jos seiska ajaisi Munkkiniemeen, koko linjan 500 pystyisi varmaan katkaisemaan Pasilan asemalle ja muuttamaan linjan 59 reittiä siten että se ajaa Munkkivuoren ostoskeskuksen kautta Lapinmäentien ja Huopalahdentien kautta. Tällöin yhteys Pasilan aseman ja Munkkivuoren välillä olisi siis Hakamäentien kautta Nordenskiöldinkadun sijaan ja seiska paikkaisi puuttuvan kapasiteetin Pasilan asema - Töölön tulli - Meilahti - Munkkiniemi akselilla.

Jos 500 jatkuisi jonnekin, vähän joka paikkaan näyttää jo menevän jokin raitio- tai bussilinja Pasilan asemalle. Yksi paikka kuitenkin, jonne ei mene, on linjan 40 reitti Haagassa.
 
Jos seiska ajaisi Munkkiniemeen, koko linjan 500 pystyisi varmaan katkaisemaan Pasilan asemalle ja muuttamaan linjan 59 reittiä siten että se ajaa Munkkivuoren ostoskeskuksen kautta Lapinmäentien ja Huopalahdentien kautta. Tällöin yhteys Pasilan aseman ja Munkkivuoren välillä olisi siis Hakamäentien kautta Nordenskiöldinkadun sijaan ja seiska paikkaisi puuttuvan kapasiteetin Pasilan asema - Töölön tulli - Meilahti - Munkkiniemi akselilla.

Jos 500 jatkuisi jonnekin, vähän joka paikkaan näyttää jo menevän jokin raitio- tai bussilinja Pasilan asemalle. Yksi paikka kuitenkin, jonne ei mene, on linjan 40 reitti Haagassa.

Mikä hinku on leikata linjaa 500? Tuo 59:n lenkki nyt ainakin on kuoleena syntynyt. Jos halutaan muutosta, niin 510 -> 500 välille Itäkeskus - Kivenlahti via Tapiola ja sitten 500 -> 500B tukemaan välille Herttoniemi - Tapiola/Munkkiniemen puistotie. Seiska ei kuitenkaan auta matkustajia, joita varmaankin on, jotka eivät nouse juuri Pasilan asemamurjusta liikuttimeen.
 
Mikä hinku on leikata linjaa 500?

Ei ole hinkua, mutta ei ole tarkoituksenmukaista, että Munkkiniemen ja Pasilan välillä kulkee 7, 500 ja 510, koska kaksi linjoista luo riittävän palvelutason. Siksi seiskaa ei tulla ajamaan Munkkiniemeen ellei joko 500 tai 510 lyhene tai siirry muualle.

Jos halutaan muutosta, niin 510 -> 500 välille Itäkeskus - Kivenlahti via Tapiola ja sitten 500 -> 500B tukemaan välille Herttoniemi - Tapiola/Munkkiniemen puistotie.

Toinen tapa ratkaista ongelma on tosiaan lyhentää Herttoniemen metroasemalle ajavaa linjaa ja ajaa Itäkeskuksen metroasemalle päättyvää linjaa reittiä Itäkeskus - Kivenlahti.

Pasilan asemalle katkaistussa 500-linjassa olisi se hyvä puoli, että sitä olisi mahdollista jatkaa jonnekin Itäkeskuksen metroasemalta. Esimerkiksi Vuosaaren metroasemalle korvaten linjan 560 Rastilan ja Vuosaaren asemien välillä tai Kontulankaarelle korvaten linjan 94 (synkronointi metroon ei aina onnistu Kontulassa) tai Alakiventielle korvaten linjan 92 (reitti Itäkeskuksessa vähemmän suoraviivainen kuin linjoja 94 tai 560 korvatessa).
 
Viimeksi muokattu:
Jos seiska ajaisi Munkkiniemeen, koko linjan 500 pystyisi varmaan katkaisemaan Pasilan asemalle ja muuttamaan linjan 59 reittiä siten että se ajaa Munkkivuoren ostoskeskuksen kautta Lapinmäentien ja Huopalahdentien kautta.

Mikä hinku on leikata linjaa 500? Tuo 59:n lenkki nyt ainakin on kuoleena syntynyt.

Kierto Läpinmäentien kautta on tosiaan yllättävän hidas. Sen huomaa ihan selvästi uuden 52:n kanssa verrattuna vanhaan 552:een, vaikka kierros ei olisi ihan sama kuin tuolla 59:llä.

Toinen tapa ratkaista ongelma on tosiaan lyhentää Herttoniemen metroasemalle ajavaa linjaa ja ajaa Itäkeskuksen metroasemalle päättyvää linjaa reittiä Itäkeskus - Kivenlahti.

510 Herttoniemestä Kivenlahteen on jo 29km pitkä, jonkin linjan ajaminen tuota väliä ja vielä Itäkeskukseen ei tule kyllä toimimaan kun nykyinenkin ketjuuntuu kovasti. Päinvastoin 510:n ja 59:n reitit Pasilasta itään voisi vaihtaa keskenään.

Pasilan asemalle katkaistussa 500-linjassa olisi se hyvä puoli, että sitä olisi mahdollista jatkaa jonnekin Itäkeskuksen metroasemalta. Esimerkiksi Vuosaaren metroasemalle korvaten linjan 560 Rastilan ja Vuosaaren asemien välillä tai Kontulankaarelle korvaten linjan 94 (synkronointi metroon ei aina onnistu Kontulassa) tai Alakiventielle korvaten linjan 92 (reitti Itäkeskuksessa vähemmän suoraviivainen kuin linjoja 94 tai 560 korvatessa).

Metron kapasiteetin lisäämisen yleissuunnitelmassa oli 500 jatkettu suunnilleen 97:n reittiä Mellunmäkeen. Kyllä sen pituuden puolesta luulisi pystyttävän jatkamaan sinne asti vaikka länsipää olisi edelleen Munkkivuoressa.
 
Metron kapasiteetin lisäämisen yleissuunnitelmassa oli 500 jatkettu suunnilleen 97:n reittiä Mellunmäkeen. Kyllä sen pituuden puolesta luulisi pystyttävän jatkamaan sinne asti vaikka länsipää olisi edelleen Munkkivuoressa.

Jos 500 jatketaan Mellunmäkeen ja se samalla korvaa linjan 97 niin on myös otettava huomioon että Mellunmäessä jomman kumman (500 tai 560, mieluiten 500) linjan on pysähdyttävä kaikilla Mellunmäen pysäkeillä (560 pysähtyy nykyisin ainoastaan metroasemalla ja Pyhätunturintiellä). Muuten Mellunmäen palvelutaso heikkenee ala-arvoiseksi.
 
Jos 500 jatketaan Mellunmäkeen ja se samalla korvaa linjan 97 niin on myös otettava huomioon että Mellunmäessä jomman kumman (500 tai 560, mieluiten 500) linjan on pysähdyttävä kaikilla Mellunmäen pysäkeillä (560 pysähtyy nykyisin ainoastaan metroasemalla ja Pyhätunturintiellä). Muuten Mellunmäen palvelutaso heikkenee ala-arvoiseksi.

Mutta eivätkös 812 ja 818 pysähdy kaikilla välipysäkeillä? Siinähän on jo ruhtinaalliset kolme bussia tunnissa ruuhka-aikana. :D
 
Metron kapasiteetin lisäämisen yleissuunnitelmassa oli 500 jatkettu suunnilleen 97:n reittiä Mellunmäkeen. Kyllä sen pituuden puolesta luulisi pystyttävän jatkamaan sinne asti vaikka länsipää olisi edelleen Munkkivuoressa.

En ehdottanut linjaa 500 jatkettavaksi linjan 97 reittiä, koska joka toinen vuoro ajetaan linjalla 97 ja joka toinen linjalla 97V, mutta jos kaikki vuorot pystytään jatkamaan samaa reittiä, 97 olisi varmaan paras valinta jatkettavaksi linjaksi. Oletko varma että suunnitelmassa oli jatkettu nimenomaan linjan 97 eikä 97V reittiä? 97V olisi loogisempi valinta, koska linjan 97 reittiä palvelee myös 800-sarjan bussit, linjan 97V reittiä ei mikään muu linja.
 
Takaisin
Ylös