HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Kuljettajaohjeesta löytyy nyt reitit 16.9. alkaen, joissa 9 jatkaa Ilmalaan, 2:lla on päätepysäkki Ratapihantiellä ja 7 tekee kierroksen Länsi-Pasilassa ennen kuin palaa takaisin Pasilan asemalle.
 
Kuljettajaohjeesta löytyy nyt reitit 16.9. alkaen, joissa 9 jatkaa Ilmalaan, 2:lla on päätepysäkki Ratapihantiellä ja 7 tekee kierroksen Länsi-Pasilassa ennen kuin palaa takaisin Pasilan asemalle.

Hyvä että Ilmalan raitiotie saadaan käyttöön sitten! Itse olin ymmärtänyt ettei Länsi-Pasilan lenkillä kuitenkaan olisi mitään liikennettä ennen, kuin 13 aloittaa vuonna 2024. Toisaalta Pasilanraitiolle ei tietääkseni ole uusia voimassaolevia katusuunnitelmia, joten sitä ei varmaan olisikaan ehditty muuttaa vain kahdessa vuodessa. 7:n reitti on joka tapauksessa merkitty pysyväksi, joten muutoksia on varmaan turha odottaa ennen 2023 kevättä.

Kun kävin katsomassa noita Maken mainitsemia muutoksia, huomasin myös uuden linjan 3B. Tämä 3B on merkitty voimassaolevaksi 11.4.-12.6. ja kulkee kolmosen reittiä Olympiaterminaalilta Bulevardin kautta Hakaniemeen, mutta jatkaakin siitä Linjoille. Aikatauluissa ei ole mitään mainintaa tällaisesta. Linjalla on muuten myös yksi B-hallivuoro, joka kulkee Alppilan radan sijaan Bulevardilta suoraan Mannerheimintietä pitkin Töölön hallille.
 
Kun kävin katsomassa noita Maken mainitsemia muutoksia, huomasin myös uuden linjan 3B. Tämä 3B on merkitty voimassaolevaksi 11.4.-12.6. ja kulkee kolmosen reittiä Olympiaterminaalilta Bulevardin kautta Hakaniemeen, mutta jatkaakin siitä Linjoille. Aikatauluissa ei ole mitään mainintaa tällaisesta. Linjalla on muuten myös yksi B-hallivuoro, joka kulkee Alppilan radan sijaan Bulevardilta suoraan Mannerheimintietä pitkin Töölön hallille.

3B tuolla reitillä on ollut vappupäivän lisäliikennettä vuosina 2018 ja 2019, kuten myös samalla ajanjaksolla päälinjan alaisena listatut 2B ja 10B. Jostain syystä 3B on listassa omana linjanaan. Mitä tödennäköisemmin ne ovat juuri vappua varten siellä ohjeessa, vaikka ajanjakso on koko tuo kevään poikkeuslinjaston aikainen. Tosin jostain syystä nämä linjat eivät näy reittioppaassa vielä vappupäivän kohdalla. Ainakin joukkoliikenteen matkustajamäärien perusteella on tulossa melko normaali vappu, jolloin lisälinjat ovat tarpeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:49 ----------

Siellä onkin myös linja 20B Eira-Kamppi, joka taas löytyykin reittioppaasta ja kulkee vappupäivänä 10min välein.
 
3B tuolla reitillä on ollut vappupäivän lisäliikennettä vuosina 2018 ja 2019, kuten myös samalla ajanjaksolla päälinjan alaisena listatut 2B ja 10B. Jostain syystä 3B on listassa omana linjanaan. Mitä tödennäköisemmin ne ovat juuri vappua varten siellä ohjeessa, vaikka ajanjakso on koko tuo kevään poikkeuslinjaston aikainen. Tosin jostain syystä nämä linjat eivät näy reittioppaassa vielä vappupäivän kohdalla. Ainakin joukkoliikenteen matkustajamäärien perusteella on tulossa melko normaali vappu, jolloin lisälinjat ovat tarpeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:49 ----------

Siellä onkin myös linja 20B Eira-Kamppi, joka taas löytyykin reittioppaasta ja kulkee vappupäivänä 10min välein.

Ahaa tuo selittääkin sen. Vähän outoa, että ne on merkitty koko poikkeusaikataulujen ajalle.
 
Täällä on keskusteltu runkolinjoista 500 ja 510.

Mä olen kehitellyt mielessäni seuraavaa ideaa:

Linjan 510 jatkaminen Itäkeskuksen.

Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
 
Täällä on keskusteltu runkolinjoista 500 ja 510.

Mä olen kehitellyt mielessäni seuraavaa ideaa:

Linjan 510 jatkaminen Itäkeskuksen.

Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.

Raveli 3:ssa oli muistaakseni jossain vaihtoehdossa ehdotettu jotain tuonkaltaista yhtenä vaihtoehtona. Olen ainakin seuraavanlaisen poiminut sieltä viestiini:

Jokeri 0:lle ehdotettu pitkä versio Kamppi-Meilahti-Herttoniemi-Laajasalo on aika jännä. Mahtaako olla käytännössä toimiva?

Ketjussa oleva linkki verkkoselvitykseen ei enää näytä toimivan, enkä tiedä, onko sitä nähtävillä jossain.

Eikö Pasilaan ole kuitenkin mahdollisesti tulossa suorakin yhteys Kruunusiltojen kautta? Toki reitit ihan erit, joten molemmillekin voisi hyvin olla kysyntää.
 
Täällä on keskusteltu runkolinjoista 500 ja 510.

Mä olen kehitellyt mielessäni seuraavaa ideaa:

Linjan 510 jatkaminen Itäkeskuksen.

Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.

Olisiko uudessa 500:ssa (580) siis ideana, että ratikat korvaisivat nykyisen Pasila-Munkkivuori/Munkkiniemi -yhteyden, ja tämä mahdollistaisi tarjonnan vähentämisen Pasilan ja Meilahden väliltä?

Ketjussa oleva linkki verkkoselvitykseen ei enää näytä toimivan, enkä tiedä, onko sitä nähtävillä jossain.

Tässä uusi linkki.
 
Olisiko uudessa 500:ssa (580) siis ideana, että ratikat korvaisivat nykyisen Pasila-Munkkivuori/Munkkiniemi -yhteyden, ja tämä mahdollistaisi tarjonnan vähentämisen Pasilan ja Meilahden väliltä?
Juuri tämä on mielessäni.
 
Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.

Tuo 580 oli varattu jossain luonnoksessa Kalajärvelle päättyvälle Runkolinjalle.
 
Tuo 580 oli varattu jossain luonnoksessa Kalajärvelle päättyvälle Runkolinjalle.

Ootko varma? Nimittäin ei se Espoon Keskus - Kalajärvi väli kai ole merkitty runkolinjaksi kuin Espoon joukkoliikenteen runkoverkon suunnitelmissa ja pohjoisten osien yleiskaavassa, joissa ei ole annettu linjoille varsinaisia numeroita. Tosin tuon välin runkolinjalle olisi luonnollista antaa numero 580, koska se korvaisi linjan 582, mutta ei kai sitä ole erikseen mainittu, saati varattu.

Voi käydä niinkin, että tuo runkolinja jatkuisi Kivenlahden kautta Soukkaan korvaten myös 542:n, jolloin linjanumero voisi myös olla 540.
 
Juuri tämä on mielessäni.

Mielestäni tuo toimisi vielä paremmin, jos Meilahden ja Etelä-Espoon suunnan linja olisi sama linja, joka kulkee Laajasaloon. Metroon vaihtaminen Herttoniemessä on erittäin helppoa Itäkeskuksen suunnalla asuville, niin olisi varmaan tarkoituksenmukaisempaa tarjota suora yhteys sellaisesta suunnasta, johon ei mene raskasta raideyhteyttä. Lisäksi 500:sella kestää nykyään 7-10 minuuttia Itäkeskuksesta Herttoniemeen (verrattuna metron neljään minuuttiin).
 
Ootko varma? Nimittäin ei se Espoon Keskus - Kalajärvi väli kai ole merkitty runkolinjaksi kuin Espoon joukkoliikenteen runkoverkon suunnitelmissa ja pohjoisten osien yleiskaavassa, joissa ei ole annettu linjoille varsinaisia numeroita. Tosin tuon välin runkolinjalle olisi luonnollista antaa numero 580, koska se korvaisi linjan 582, mutta ei kai sitä ole erikseen mainittu, saati varattu.

Voi käydä niinkin, että tuo runkolinja jatkuisi Kivenlahden kautta Soukkaan korvaten myös 542:n, jolloin linjanumero voisi myös olla 540.

Niin, noita lunnoksia katselin, ainakin tuo väli on varattu. löysin omasi kirjoittaman viestin, DDG apua käyttäen iso G ei löydä. http://jlf.fi/f12/15616-linjojen-numerointi-hsl-alueella/#post226575
Toisaalta poikittaisissa runkolinjoissa rupeaa olemaan pulaa numeroista. 540 menee kai 542:lle, kun siitä tehdään runkolinja. Lisäksi 582:n reitti on Pohjois-Espoon osayleiskaavassa merkitty runkolinjaksi, eli todennäköisesti siitä tulisi 580, mikäli HSL ei tee samanlaista temppua kuin 530 kanssa, eli jatkaa 540 Kalajärvelle asti. Joka tapauksessa kymmenjaolliset numerot 500:sta 570 on varattuna sekä jos 50 menee 59:lle, niin 57:lle ja tiederatikalle, joka on MAL2019 materiaaleissa ennen vuotta 2050 aloitettavissa, ei löydy järkevää numeroa.
 
Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
Itse yhdistäisin linjat 59 ja 500 yhdeksi linjaksi, linjatunnus olisi 50 sekä reitti Kruunuvuorenranta - Malminkartano.
 
Takaisin
Ylös