HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Itse yhdistäisin linjat 59 ja 500 yhdeksi linjaksi, linjatunnus olisi 50 sekä reitti Kruunuvuorenranta - Malminkartano.

Itse käytän paljon linjaa 59. Se toimii sujuvasti merkittävillä yhteysväleillä ja käyttäjiä on paljon kaikkina aikoina. En näe mitään järkevää syytä sen pilkkomiseen tai reitin muuttamiseen. Sillä on myös tarkoitus yhdessä 53:n kanssa korvata osittain 51:n jäljelle jättämää palvelutarvetta.
 
Itse käytän paljon linjaa 59. Se toimii sujuvasti merkittävillä yhteysväleillä ja käyttäjiä on paljon kaikkina aikoina. En näe mitään järkevää syytä sen pilkkomiseen tai reitin muuttamiseen. Sillä on myös tarkoitus yhdessä 53:n kanssa korvata osittain 51:n jäljelle jättämää palvelutarvetta.

Eikös ainoa muutos 59:lle tässä ole se, että Sompasaaren sijaan linja jatkaa Junatieltä kohti Herttoniemeä (kuten vanha 59) ja siitä Laajasaloon. Mahdollinen palvelun väheneminen Aleksis Kiven kadulla on ainoa ongelma jonka keksin, ja sekin riippuu uuden 510:n vuorovälistä. Sompasaaren jatkeelle ei oikeastaan enää ole tarvetta, kun Kalasataman ratikka aloittaa liikennöinnin.
 
Eikös ainoa muutos 59:lle tässä ole se, että Sompasaaren sijaan linja jatkaa Junatieltä kohti Herttoniemeä (kuten vanha 59) ja siitä Laajasaloon. Mahdollinen palvelun väheneminen Aleksis Kiven kadulla on ainoa ongelma jonka keksin, ja sekin riippuu uuden 510:n vuorovälistä. Sompasaaren jatkeelle ei oikeastaan enää ole tarvetta, kun Kalasataman ratikka aloittaa liikennöinnin.
Hyvinkin mahdollista, täten 510 jatkaa Herttoniemestä Itäkeskeskukseen.Vielä kun 550:n pikaratikka valmistuu ja runkolinja 550 lakkautetaa,n niin 510 kulkee Itäkeskukseen.Jolloin nykyinen 510:n laituri korvattaisiin linjan 59 lähtöpaikaksi Herttoniemessä.Luultavammin se on niin päin että 510 jatkaa Herttoniemestä Yliskylään, ja 59 Sompasaaresta Herttoniemeen.Täten Itäkeskuksen bussiterminaalin ruuhkat vähenisivät ruuhkaikaan.500:n puolittaminen Herttoniemeen ei ole todennäköistä sillä, 510 ajaa Herttoniemeen jolloin metroon nouseminen on helpompaa.
 
Eikös ainoa muutos 59:lle tässä ole se, että Sompasaaren sijaan linja jatkaa Junatieltä kohti Herttoniemeä (kuten vanha 59) ja siitä Laajasaloon. Mahdollinen palvelun väheneminen Aleksis Kiven kadulla on ainoa ongelma jonka keksin, ja sekin riippuu uuden 510:n vuorovälistä. Sompasaaren jatkeelle ei oikeastaan enää ole tarvetta, kun Kalasataman ratikka aloittaa liikennöinnin.

Linjan 59 loppupäässä monesti autot ajavat peräkkäin, monesti ensimmäinen täysi, seuraava tyhjä. Ongelma lisääntyisi jos linjaa jatketaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:06 ----------

Kruunuvuorenranta-Herttoniemi-Pasila-Pitäjänmäki-Malminkartano.

500 tarjoaa tarpeellisen kapasiteetin lisäyksen esim välille Pasila-Meilahti. Ei toimivaa runkolinjaa kannata uudelleen järjestää.
 
Olen kyllä nyt kuitenkin sitä mieltä että pitäisi noiden linjojen maksimipituus pitää siinä yhdessä tunnissa. Muutama linja pahimmillaan kestää puoltoista tuntia ja se on jo kuljettajallekin pitkä ajorupeama yhtäsoittoa kaupunkiliikenteessä. Näiden linjojen kääntöaika päättärillä tahtoo syystä tai toisesta aina olla keskimäärin 5 minuuttia. Esimerkkinä nyt vaikka 560 toissapäivänä lauantaina. Rastilassa 6 minuuttia ja Honkasuolla 4 minuuttia. Ei siinä kauheasti kerkeä jaloitella tai käydä vessassa jos on minuutinkin myöhässä. Arkena sitten tolla linjalla parhaimmat kääntöajat ovat sen 8 minuuttia
 
Olen kyllä nyt kuitenkin sitä mieltä että pitäisi noiden linjojen maksimipituus pitää siinä yhdessä tunnissa. Muutama linja pahimmillaan kestää puoltoista tuntia ja se on jo kuljettajallekin pitkä ajorupeama yhtäsoittoa kaupunkiliikenteessä. Näiden linjojen kääntöaika päättärillä tahtoo syystä tai toisesta aina olla keskimäärin 5 minuuttia. Esimerkkinä nyt vaikka 560 toissapäivänä lauantaina. Rastilassa 6 minuuttia ja Honkasuolla 4 minuuttia. Ei siinä kauheasti kerkeä jaloitella tai käydä vessassa jos on minuutinkin myöhässä. Arkena sitten tolla linjalla parhaimmat kääntöajat ovat sen 8 minuuttia

Jep nämä 500:n, 510:n ja 59:n jatkeet ovat ainakin minun mielestäni sellaisia, että niitä ei kannata toteuttaa, jos linjan liikennevaloetuuksia ei paranneta ja vuorovälejä ei aktiivisesti seurata ja korjailla. Toisaalta 560:n tapaan, 500 ja 510 kulkevat jo nyt usein ketjuuntuneina. Joskus voi jopa olla kaksi saman linjan bussia peräkkäin ja yksi toisen linjan bussi välissä. Sen perusteella voi miettiä onko näin pitkissä linjoissa nykyisillä reiteilläkään mitään järkeä, mistä päädymme takaisin jatkeisiin. Linjat ovat jo nyt toivottoman huonosti toteutettuja joten olisiko pidemmällä linjalla isoakaan vaikutusta palvelutasoon.

Mielestäni on olemassa vain yksi (tai kaksi) tapaa korjata nämä kunnolla, ja se korjaus ei onnistu yhden linjastosuunnitelman avulla. Jokeri 0 (tai vastaavantasoinen bussiratkaisu) on ainoa tapa, miten kapasiteetti voidaan pitää edes nykyisellä tasolla niin, että vuorovälit eivät heittele ja bussit eivät ketjuunnu.
 
Helsingissä voitaisiin leikata autoilijoiden paapomisesta vaikka 5% ja sillä saisi katuverkkoon runsaasti parannuksia bussiliikenteen sujuvoittamiseksi. Hidastetaan vähän muuta liikennettä, otetaan tilaa busseille. Parhaimmillaan pääsee tiemerkintöjen ja liikennevalo-ohjelmoinnin hinnalla eteenpäin. Ongelma ei ole raha tai tekniikka, ongelma on autoilu.
 
59:n ketjuuntumisessa on tosin mukana Raide-Jokerin ja Ilmalan raitiotien rakennustyömaista johtuvat ajanheitot. 59:n jatkaminen jonnekkin muualle on siinä mielessä helpompaa, ettei palvelutaso laske Sompasaaressa liikaa, koska Kalasataman raitiotie kuitenkin aukeaa lähivuosina eli suora yhteys Pasilaan säilyy. Linjalla on myös sekä ajallista, että kilometrimääräistä pituutta paljon vähemmän kuin esimerkiksi 510:llä. Junatielle asti menee n.40min eli tunnin aikabudjetissa pääsisi juuri Yliskylään asti.

510:iä ollaan jatkamassa lännestä Kivenlahteen metron jatkeen aloittaessa eli jo ennestään 50min pituinen linja pitenee edelleen parikymmentä minuuttia pitemmäksi. Ja fyysinen pituuskin taitaa olla sitten jo 28,5km paikkeilla. Sellaista ei kannata ruveta pidentelemään itään vaikka ketjuuntumista ei tapahtuisi ja liikennevaloetuudet pelaisivat. Päinvastoin se olisi se linja, jota saisi pätkiä. Mikäli poikittaislinjasto pysyy samana Pasilan länsipuolella, niin 510 katkaiseminen Kalasatamaan tai Sompasaareen on helppo ratkaisu, sillä Munkkiniemestä länteen reittiopas ehdottaa muutenkin metroon vaihtoa mikäli menee Kalasatamaa idemmäksi. Siis jopa palaamaan takaisinpäin Kuusi- tai Lehtisaaresta ja vaihtamaan Otaniemessä metroon.

Mutta jos sitten 500 katkaistaisiin Pasilaan (Tai ajettaisiin muuta reittiä Munkkivuoreen kuten itse ehdotin) idästä Munkkiniemi-Pasila väliltä poistuisi suora yhteys metron varteen Itä-Helsingissa tuolla idän järjestelyllä. Se saattaa olla vähän liian kova ratkaisu vain jotta saadaan bussien liikennettä raiteille Pasilan ja Munkkiniemen välillä ensi talven raitioverkolla. Toisaalta jos sietää 510 pituudesta johtuvia ongelmia ja sitä, että Herttoniemi-Kalasatama välillä Itäväylää kulkee vielä 500 ja 510 lisäksi 59, niin Yliskylään saisi tuon suoran yhteyden silti Kalasataman raitiotien aloitettua jatkamalla 59:iä.
 
Eikös liikennöintisuunnitelmassa pitäisi olla mukana vuorovälitaulukko, josta löytyy jokaisen linjan vuorovälit eri viikonpäivinä ja eri kellonaikoina? Selasin läpi tässä ketjussa olevan luonnoksen (viesti #17), ja HSL:n sivuilla olevan valmiin version, enkä löytänyt sellaista mistään. Olenko seonnut täysin vai ovatko dokumentit muuttuneet?
 
Eikös liikennöintisuunnitelmassa pitäisi olla mukana vuorovälitaulukko, josta löytyy jokaisen linjan vuorovälit eri viikonpäivinä ja eri kellonaikoina? Selasin läpi tässä ketjussa olevan luonnoksen (viesti #17), ja HSL:n sivuilla olevan valmiin version, enkä löytänyt sellaista mistään. Olenko seonnut täysin vai ovatko dokumentit muuttuneet?

Todennäköisesti muuttuneet, kun linjastomuutosten jälkeinen osuus liikennöintisuunnitelmasta on muutenkin erilainen. Aikaisemmin ei ole esimerkiksi ollut suoritteita lueteltuna linjakohtaisesti.
 
Tuosta Länsi-Pasilaan päättyvästä 7:sta on nyt HSL:n toimitusjohtajan päätös: https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202219590 . Syynä tosiaan 10:n poikkeusreitti Ruskeasuon varikon rakentamisen ja Korppaanmäentien parantamisen takia.

Kävin lisäksi kuljettajaohjetta nuuskimassa lisää ja sieltä löytyi seuraavia;

  • 52:lle ja 550:lle on merkitty kuukauden pituinen poikkeusreitti heinäkuun puolestavälistä elokuun puoleenväliin Huopalahden aseman ohi, jossa ne kulkevat vanhan 52:n reittiä. Tosin varsinaisten poikkeusreittien kestot eivät ole kuljettajaohjeessa vastanneet todellisia, eli tuokin saattaa ollla jopa vain päivän mittainen.
  • 57, 78 ja 550 palaavat Viikinkaarelle 5.9.
  • 80, 92, 500 ja 550 palaavat Varikkotielle 3.10.

Ja varsinainen tärppi on linja 431B reitillä Elielinaukio-Vantaanlaakso syysliikenteen alusta lähtien. Linjan päätepysäkki pohjoisessa on Emännänkuja ja lähtöpysäkki Perkiöntie. Tiedä sitten onko kyseessä jokin erikoispäivän lisälinjavariaatio vai ihan oikea linjavariaatio. Talviaikataulujen tullessa nähdään parin viikon päästä.

Jos se on ihan oikea ruuhkalinja, joka hoitaa esimerkiksi puolet lähdöistä, ruuhkalinjan olisi ihan hyvin voinut reitittää Hakuninmaan ja Kuninkaantammen kautta. HSL:n peruste ettei väliaikaista reittiä tuota kautta 431:lle voinut toteuttaa oli että se hidastaa matkaa liikaa Kuninkaantammen pohjoispuolelle. Jos nyt tehdään lisälinja, joka ei kulje Kivistöön asti, niin tätä ongelmaa ei ole sen kohdalla.
 
Kuljettajaohjeisiin saattaa välillä ilmestyä myös kummallisuuksia, kuten 841A, joka ajaa vain suunnassa 1 (Itäkeskus - Söderkulla - Nikkilän terminaali - Nikkilän kartano), joka näyttäisi olleen voimassa jo lokakuusta lähtien mutta kyseisellä variaatiolla ei ole yhden yhtää lähtöä ollut viime talvikaudella, eikä nyt kesäkaudellakaan.
 
HSL julkaisi sivun syksyn muutoksista tänään, ja siellä on nyt mainittuna tuo 431B https://www.hsl.fi/matkustaminen/elokuu2022. Kyseessä tosiaan ruuhkalinja, joka kulkee peruslinjan kanssa yhteensä 10min välein.

431 kulkee siis ruuhkassa 20min välein, päivällä 30min välein sekä viikonloppuisin tunnin välein ja 431B ruuhkassa 20min välein.

Sivulla on linkki tulostettaviin aikatauluihin kertoen, että ensi talven lisätään 13.6. mennessä.
 
431N voisi käydä kääntymässä myös Keimolanmäessä, esim viikonloppuisin kyllä riitää kävelijöitä Kivistöstä.
 
Takaisin
Ylös