HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

HSL julkaisi sivun syksyn muutoksista tänään, ja siellä on nyt mainittuna tuo 431B https://www.hsl.fi/matkustaminen/elokuu2022. Kyseessä tosiaan ruuhkalinja, joka kulkee peruslinjan kanssa yhteensä 10min välein.

431 kulkee siis ruuhkassa 20min välein, päivällä 30min välein sekä viikonloppuisin tunnin välein ja 431B ruuhkassa 20min välein.

Sivulla on linkki tulostettaviin aikatauluihin kertoen, että ensi talven lisätään 13.6. mennessä.
HSL sanoi aiemmin uutisessaan että linja 554 tullaisiin pidentämään Tapaninkylästä Lentoasemalle,mutta näköjään se lakkautetaan.Tilalle tulee linja 562 Itäkeskus-Lentoasema.
 
HSL sanoi aiemmin uutisessaan että linja 554 tullaisiin pidentämään Tapaninkylästä Lentoasemalle,mutta näköjään se lakkautetaan.Tilalle tulee linja 562 Itäkeskus-Lentoasema.

562 on siis juuri Lentoasemalle jatkettu 554. Numero vaan vaihdettu vastaamaan paremmin pitempää reittiä.
 
562 on siis juuri Lentoasemalle jatkettu 554. Numero vaan vaihdettu vastaamaan paremmin pitempää reittiä.
Tuosta 562 linjatunnuksesta luovuttiin ihan puolisen vuotta sitten.Nyt otetaan takaisin kyseinen linjatunnus,jos en ole ihan väärässä niin 562 korvaisi 554:än reitin Tapanilassa ja Siltamäessä.Saatan olla väärässäkin.Nuo muutokset tulevat voimaan 16.8.2022?
 
Tuosta 562 linjatunnuksesta luovuttiin ihan puolisen vuotta sitten.Nyt otetaan takaisin kyseinen linjatunnus,jos en ole ihan väärässä niin 562 korvaisi 554:än reitin Tapanilassa ja Siltamäessä.Saatan olla väärässäkin.Nuo muutokset tulevat voimaan 16.8.2022?

Entinen 562 on nykyinen 570 eikä sillä ole mitään tekemistä tämän uuden linjan kanssa. Kuten eräät ovat sanoneet jo aikaisemmin, tämä uusi 562 on yksinkertaisesti uudelleennumeroitu 554, jonka reittiä on jatkettu Lentoasemalle asti.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaohjeista löytyi linja 499X (Kannelmäki - Pohjois-Haaga - Vantaankoski), jonka pitäisi korvata I- ja P-junia 19.9.-25.9.2022. Katkoksesta ei ole mitään mainintaa liikennöintisuunnitelmassa. Katkoksen pituudesta voi kuitenkin päätellä, että tämä on tuskin vain parin yön juttu, vaan junaliikenne saattaisi olla katki myös arkisin ruuhka-aikoina.
 
Entinen 562 on nykyinen 570 eikä sillä ole mitään tekemistä tämän uuden linjan kanssa. Kuten eräät ovat sanoneet jo aikaisemmin, tämä uusi 562 on yksinkertaisesti uudelleennumeroitu 554, jonka reittiä on jatkettu Lentoasemalle asti.

Tuohan ei tule olemaan ollenkaan sekavaa perehtymättömälle.
 
Tuohan ei tule olemaan ollenkaan sekavaa perehtymättömälle.

Tikkurilasta Vuosaaren satamaan kulkeneen 562:n lopettamisestahan ei ollut montaa vuotta, kun Vantaan linjat kolminumeroistettiin ja 570:tä edeltänyt 562 sai numeronsa. Olisko tämä jo kolmas 562:n kymmenem vuoden sisällä?

Tosiaan muitakin numeroita olisi ollut vapaana, ainakin 563 ja 564. Toisaalta ymmärrettävää sekin, että halutaan linjaparille vierekkäiset numerot.
 
Tikkurilasta Vuosaaren satamaan kulkeneen 562:n lopettamisestahan ei ollut montaa vuotta, kun Vantaan linjat kolminumeroistettiin ja 570:tä edeltänyt 562 sai numeronsa. Olisko tämä jo kolmas 562:n kymmenem vuoden sisällä?

Mutta ensimmäisen 562:n muutos ei ollut sekava kun V62 sekä 562 kulkivat samaa reittiä Tikkurilasta Mellunmäkeen asti.
Toisin kun tämä nyt aloittava 562 kun 570kin kulkenut vasta vähän aikaa.
 
Se siitä 7:n jatkeesta sitten. Kaupungin sivuilla on lyhyt uutinen Rosina Heikelin puiston päättärin rakentamisesta (lähinnä vain kertoo rakentamisen aikaisista järjestelyistä). Joka tapauksessa uutisen lopussa on tällaiset tekstinpätkät:
Työt kestävät arviolta vuoden 2022 loppuun.
Päätepysäkki käyttöön 2023
Uutta päätepysäkkiä käyttää linja 7, jonka reittiä jatketaan Pasilasta Meilahteen. Liikennöinti Meilahteen alkaa arviolta vuoden 2023 syksyllä. Uudistus parantaa entisestään poikittaisia ratikkayhteyksiä.

7:n liikenne Meilahteen alkaisi siis ensi vuoden syksynä, mikä ei itsessään ole iso yllätys. Enemmänkin outoa on se, että päättäri ei ole valmis, kun 10 katkaistaan Kuusitielle elokuun puolivälissä. Saa nähdä mitä käy kun 10 ja 3 käyttävät samaa silmukkaa. Kolmosen voisi tietysti viedä joko Töölön hallille tai Munkkiniemeen (jossa on ohitusraide), mutta eipä sellaisesta ole ainakaan vielä uutisoitu mitään.

Korjaus: 3 tosiaan katkaistaan Töölön hallille. Tieto siitä on vain piilotettu tuonne 10:n muutoksista kertovan artikkelin keskelle.
Vastaavasti raitiolinja 3 siirretään väliaikaisesti pois Kuusitieltä tilanpuutteen takia ja se ajaa Töölön raitiovaunuhallille. Ajamatta linjalla 3 jäävät pysäkit Kuusitie, Jalavatie ja Töölöntulli.
 
Viimeksi muokattu:
Mun on niin vaikea ymmärtää miksi jokin sellainen, joka tehtiin 1980-luvulla kahdessa yössä, vaatii nyt viikon liikennekatkon. Tai miksi parin kuukauden työ kestääkin vuoden. Ovatko sitten työmenetelmät kehittyneet samaan suuntaan kuin lippujärjestelmät, eli lisää automaatiota ja vähemmän toimivuutta.

Mutta jos Rusinapuisto on valmis vuoden 2022 loppuunmennessä, miksi seiska aloittaisi vasta elokuussa 2023?
 
Kuljettajaohjeissa on tieto, että 3 ajaa Töölön hallille lokakuun puoleenväliin, mikä oli jo kuukauden myöhästyminen verrattuna aikaisempaan tietoon. Toivon mukaan jos silmukan muut rakennustyöt jatkuvat vuoden loppuun niin linja pääsee ainakin käymään kääntymässä silmukassa, eikä siirto myöhästy entisestään. 7:n jatkuminen Meilahteen vasta 2023 taisi olla tiedossa jo keväällä jos muistan oikein.

Mutta jos Rusinapuisto on valmis vuoden 2022 loppuunmennessä, miksi seiska aloittaisi vasta elokuussa 2023?

Koska 3 ajaa Rusinapuistoon kunnes Kuusitie vapautuu sille kympiltä Korppaanmäentien ja Ruskeasuon varikon töiden edetessä siihen vaiheeseen.
 
Kuljettajaohjeen mukaan linja 3 siirtyy 17.10.2022 ajamaan Rosina Heikelin puistoon. Sitä ennen se ajaa pari kuukautta Töölön halleille.

Saman lähteen mukaan 7 ajaa elokuun puolesta välistä eteen päin noin kuukauden Itä-Pasilaan, 16.9. alkaen Länsi-Pasilaan.

Kolmoselle on merkitty kuljettajaohjeeseen Rosina Heikelin kauden päättymisajankohdaksi 13.8.2023.
 
Koska 3 ajaa Rusinapuistoon kunnes Kuusitie vapautuu sille kympiltä Korppaanmäentien ja Ruskeasuon varikon töiden edetessä siihen vaiheeseen.

Miksei 3 voi ajaa Töölön hallille ja 7 Rusinapuistoon? Tärkeä yhteys Pasilan asemalta Meilahden sairaala-alueelle syntyisi vihdoin.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:18 ----------

[*] 80, 92, 500 ja 550 palaavat Varikkotielle 3.10.

Tätä olen harmitellut linjan 92 osalta, sillä poikkeusreitin pysäkki Roihupelto, jonka vieressä on muun muassa K-rauta, Asko, Masku, Rusta, Motonet ja Lidl, on ollut paljon käytetympi kuin tavanomaisen reitin Myllypuron jäähallin pysäkki.
 
Miksei 3 voi ajaa Töölön hallille ja 7 Rusinapuistoon? Tärkeä yhteys Pasilan asemalta Meilahden sairaala-alueelle syntyisi vihdoin.

Jotain antipatioita Höselillä on tuota ratikkayhteyttä kohtaan. Nythän seiska on työnnetty Rusinasta syrjään ikään kuin tilapäisesti, mutta Raili2 maalailee jo sen pitämistä pysyvästi Kuusitiellä ihan vain siksi, että uusi femma voisi kääntyä Rusinassa. Ulkopuoliselle tuo kuulostaa jonkinlaiselta bussipuolueen ja ratikkapuolueen keskinäiseltä kinastelulta, kun tuolla akselilla seilaa jo busseja suurin piirtein minuutin välein.

Mä olen yrittänyt herätellä keskustelua siitä, että Lapinmäentien kainaloon tehtäisiin silmukka seiskaa varten (olettaen, että Huopalahdentie saa kiskot joka tapauksessa). En vain tiedä, onko YTV halukas korvaamaan runkobusseja ratikalla. Tällainen Munkkivuori–Pasila-itäinen kantakaupunki -yhteys voisi olla seiskan sijaan joku muukin riipuen siitä, missä päin itäistä kantakaupunkia kysyntä on suurin. Pasilansilta muodostaa tavallaan linjaston (toisen) nollapisteen, ja siitä Munkkivuoreen voisi jatkaa tarpeen mukaan jonkun linjoista 7/9/11.
 
Takaisin
Ylös