Uudet bussit, vuodenvaihde 2021/2022

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Facebookin Mennään bussilla -ryhmässä on kuva neljästä uudesta Tammelundin Liikenteen teli-Yutongista. Kuvissa näkyy numerot 15 ja 17.
 
TLL:n Yutongeissa ei ole vissiin ollut pahemmin linjakilpien kanssa ongelmia?

Ei kai ku PL ja Nobina koeajoi sen uudet systeemin ja niitä on sitten elokuun jälkeen päivitelty ja korjailtu todella paljon. Nykyisellään koko systeemi toimii lähes luotettavasti. Hidashan se on. Välillä voi mennä minuuttikin ennen kuin linjakilvet ilmestyy näyttöön.
Ongelmathan ei ollut millään tavalla liikennöitsijästä tai ajoneuvon valmistajasta riippuvainen vaan järjestelmästä ja sen toimittajasta. HSL suoraan myönsi ettei järjestelmää ehditty testata ennen syksyn liikennettä vaan sen kokeilu suoritettiin samalla aktiivisessa liikenteessä.
 
Ei kai ku PL ja Nobina koeajoi sen uudet systeemin ja niitä on sitten elokuun jälkeen päivitelty ja korjailtu todella paljon. Nykyisellään koko systeemi toimii lähes luotettavasti. Hidashan se on. Välillä voi mennä minuuttikin ennen kuin linjakilvet ilmestyy näyttöön.
Ongelmathan ei ollut millään tavalla liikennöitsijästä tai ajoneuvon valmistajasta riippuvainen vaan järjestelmästä ja sen toimittajasta. HSL suoraan myönsi ettei järjestelmää ehditty testata ennen syksyn liikennettä vaan sen kokeilu suoritettiin samalla aktiivisessa liikenteessä.

Ainakin tiistaina näkyi vielä useampi Nobinan pätkä-BYD liikenteessä etukilpi pimeänä.
 
TLL:n Yutongeissa ei ole vissiin ollut pahemmin linjakilpien kanssa ongelmia?
En tiedä, onko esiintynyt varsinaisia ongelmia mutta: Tänään kuvasin linjalla 54 samassa paikassa kahden peräkkäisen vuoron kyseisen hankintaerän Yutongin, kuvauspaikka oli Lassila, suunta Pitäjänmäki, #17:n määränpäänä oli "Sockenbacka via Norra Haga st.", kun taas #15:n määränpäänä luki "Gjuteriet st.". Valokuviin tallentuivat siis tuollaiset tiedot, kaipa siellä luki aina välillä samat jutut suomeksikin. Mutta tuossa ei varmaan ole kysymys viasta, vaan määränpääksi ehkä kuuluukin tulla Valimon asema tms. Pohjois-Haagan aseman ohittamisen jälkeen.
 
En tiedä, onko esiintynyt varsinaisia ongelmia mutta: Tänään kuvasin linjalla 54 samassa paikassa kahden peräkkäisen vuoron kyseisen hankintaerän Yutongin, kuvauspaikka oli Lassila, suunta Pitäjänmäki, #17:n määränpäänä oli "Sockenbacka via Norra Haga st.", kun taas #15:n määränpäänä luki "Gjuteriet st.". Valokuviin tallentuivat siis tuollaiset tiedot, kaipa siellä luki aina välillä samat jutut suomeksikin. Mutta tuossa ei varmaan ole kysymys viasta, vaan määränpääksi ehkä kuuluukin tulla Valimon asema tms. Pohjois-Haagan aseman ohittamisen jälkeen.

Todennäköisesti juuri näin tai vaihtoehtoisesti kuljettaja joutunut manuaalisyötöllä laittamaan jälkimmäisen. Vastaavia "vaihtuvia pääteasemia" löytyy etenkin täältä Sipoon alueelta useita. 787A näyttää Helsingistä lähtiessä 787A Pornainen via Nikkilä. Nikkilään saapuessa (Martinkyläntien th) vaihtuu teksti muotoon 787A Halkia via Linnanpelto. 993 taassen näyttää Nikkilästä lähtiessä 993 Söderkulla via Boxintie, Boxissa vaihtuu muotoon 993 Taasjärvi via Söderkulla. 785 & 985 on menossa Nikkilään, Nikkilään saapuessa tarkentuu Nikkilän kartanoksi.

Manuaalisyötössä voi valita minkä tahansa noista variaatioista. Itsellä esimerkiksi tapana ottaa se, missä näkyy "viimeinen määränpää" ettei tarvitse kesken ajon alkaa vaihtelemaan.

Ainakin tiistaina näkyi vielä useampi Nobinan pätkä-BYD liikenteessä etukilpi pimeänä.

Tarkennetaan siis että PL:n Sipooseen tulleissa Yutongeissa ei ole ongelmia näkynyt vähään aikaan. Softaa on päivitetty sekä laitteistoa hitusen. Silloin tällöin joutuu manuaalisyöttöä käyttää mutta huomattavasti harvemmin kuin mitä alkuaikoina. Matkustajille manuaalisyöttö ei näy ulospäin mitenkään. Sisänäytöt ovat todennäköisesti tyhjät tälläisessä tapauksessa.
 
Yutongeista joo, PL:n pätkä-Yutong menossa Porvoosta vuorolla 788 Helsinkiin klo 16.17, mutta linjakilvessä pyörii koko ajan "Bussi täynnä Fullsatt" lähti 15 minuuttia myöhässä kun kuski ei saanut muuta näyttöä kilpeen.
 
Ei kai ku PL ja Nobina koeajoi sen uudet systeemin ja niitä on sitten elokuun jälkeen päivitelty ja korjailtu todella paljon.

Joo paremmin ainakin näyttää toimivan Bydeissä, mutta niinkuin joku mainitsikin, että etulinjakilpien kanssa näytetään käyvän vielä taistelua. Itte en hirveästi liikuskele itä-puolella niin en uskalla sanoa noista uudemmista yutongeista paljoa, mutta vissiin pelittänyt hyvin.

Elikkäs voisi vetää johtopäätöksen, että kaikki tästä hetkestä eteenpäin tilattujen autojen linjakilvet toimivat ainakin jokseekin oikein.
 
Mutta tuossa ei varmaan ole kysymys viasta, vaan määränpääksi ehkä kuuluukin tulla Valimon asema tms. Pohjois-Haagan aseman ohittamisen jälkeen.

Juuri noilla main tekstien kuuluisi vaihtua, Pukinmäestä Lassilaan muistaakseni Pitäjänmäki via Pohjois-Haaga as. ja loppumatkan Valimo as.
 
Todennäköisesti juuri näin tai vaihtoehtoisesti kuljettaja joutunut manuaalisyötöllä laittamaan jälkimmäisen. Vastaavia "vaihtuvia pääteasemia" löytyy etenkin täältä Sipoon alueelta useita. 787A näyttää Helsingistä lähtiessä 787A Pornainen via Nikkilä. Nikkilään saapuessa (Martinkyläntien th) vaihtuu teksti muotoon 787A Halkia via Linnanpelto. 993 taassen näyttää Nikkilästä lähtiessä 993 Söderkulla via Boxintie, Boxissa vaihtuu muotoon 993 Taasjärvi via Söderkulla. 785 & 985 on menossa Nikkilään, Nikkilään saapuessa tarkentuu Nikkilän kartanoksi.

Manuaalisyötössä voi valita minkä tahansa noista variaatioista. Itsellä esimerkiksi tapana ottaa se, missä näkyy "viimeinen määränpää" ettei tarvitse kesken ajon alkaa vaihtelemaan.

Tuollainen määränpään kokonaan vaihtuminen on minusta huono, sillä se edellyttää paikallistuntemusta matkustajalta. Matkustajan pitäisi tietää nähdessään bussin, jonka määränpäänä on "Valimo as.", että se on Pitäjänmäen suuntaan eikä Itäkeskuksen suuntaan, ja vuoron päätepysäkki ei ole jokin toinen päätepysäkki kuin mikä se normaalisti on kyseisellä linjalla, paikallistuntemuksen perusteella. Pysäkkiluettelon viimeisen pysäkin näkeminenkään ei auta asiaa, kun Valimon aseman viereinen pysäkki on oudosti nimeltään Takomotie eikä Valimon asema tai Valimon seisake.
 
Tuollainen määränpään kokonaan vaihtuminen on minusta huono, sillä se edellyttää paikallistuntemusta matkustajalta. Matkustajan pitäisi tietää nähdessään bussin, jonka määränpäänä on "Valimo as.", että se on Pitäjänmäen suuntaan eikä Itäkeskuksen suuntaan, ja vuoron päätepysäkki ei ole jokin toinen päätepysäkki kuin mikä se normaalisti on kyseisellä linjalla, paikallistuntemuksen perusteella. Pysäkkiluettelon viimeisen pysäkin näkeminenkään ei auta asiaa, kun Valimon aseman viereinen pysäkki on oudosti nimeltään Takomotie eikä Valimon asema tai Valimon seisake.

Eihän edellytä. Sen sijaan määränpään vaihtuminen juuri ei edellytä paikallistuntemusta. Esimerkiksi 993:n tekstin vaihtuminen on olemassa siitä syystä, että Söderkulla on suuremmalle osalle tuttu paikannimi. Sitten kun lähestytään Södistä, teksti muuttuu Taasjärveksi. Silloin ollaan kuitenkin tarpeeksi lähellä, että "via Söderkulla" tulee näkyviin. Lisäksi matkustajat, jotka tulevat kyytiin lähempänä päättäriä todennäköisemmin tuntevat päätypysäkin tai ovat matkalla sinne.

Sama pätee 54:n kohdalla vaikka melko moni varmasti tuntee Valimonkin. Teksti "Pitäjänmäki" kuvaa päätepysäkin aluetta paremmin kuin "Valimo". Lisäksi Pitäjänmäki on suuremmalle osalle ihmisistä tuttu paikka. Sitten kun bussi lähestyy päätepysäkkiä ja tarkka sijainti on relevantimpi tieto matkustajalle, teksti muuttuu tarkemmaksi.
 
Takaisin
Ylös