Uudet bussit, syksy 2022

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Nobina on tilannut 70 uutta BYD:iä HSL-alueelle, jotka toimitetaan kesällä 2022. Busseista 42 on 13-metrisiä ja 28 15-metrisiä. BYD:n tiedote
 
Nobina on tilannut 70 uutta BYD:iä HSL-alueelle, jotka toimitetaan kesällä 2022. Busseista 42 on 13-metrisiä ja 28 15-metrisiä. BYD:n tiedote

Mille linjoille?

---------- Viestit yhdistetty klo 23:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:57 ----------

Aika paljon Bydiä tulee kyllä. Se on ainakin selvä juttu että niiden tieltä poistuu kaikki loput Volvo 8500LE:t ja kenties ehkä jopa myös kaikki ei-Euro6-päästöiset 8900LE:t. Toivottavasti niistä kuitenkin jäis edes muutaman yksilö ajoon. Vähiks käyvät kyllä Volvot tällä kyseisellä ruotsalaisfirmalla, joka ei ole niitä hankkinut lainkaan sitten 2015. :icon_frown:
 
Mille linjoille?
Varsin todennäköisesti linjoille 79 - 89, luultavasti jokunen muuallekin. Sitä vastoin linjojen 52, 53, 56 ja 57 tarvitsema kalusto ei varmaan sisälly vielä tähän, odottaahaan kyseisestä kohteesta tehty valitus vielä Markkinaoikeuden ratkaisua. En ole mistään lukenut, onko poikittaislinjojen paketista solmittu väliaikaista liikennöintisopimusta, mutta sellainen voisi olla todennäköinen, kun Markkinaoikeuden päästöstä voidaan joutua odottamaan vielä jonkin aikaa.
 
Varsin todennäköisesti linjoille 79 - 89, luultavasti jokunen muuallekin.

Ja se muualle lienee linjojen 212, 213 ja 502 uusi sopimus, minne noita tarjottiinkin. Todennäköisesti noita tullaan näkemään muillakin linjoilla, koska hankittavat autot ovat A2- ja C-tyyppiä, jolloin ne käyvät suurimpaan osaan Nobinan operoimasta liikenteestä.
 
Onko niin, että HSL ei vaadi tarjottua kalustoa juuri tarjottuun sopimukseen, vaan riittää, että tarjottu kalusto tullee HSL-liikenteeseen ?
 
Onko niin, että HSL ei vaadi tarjottua kalustoa juuri tarjottuun sopimukseen, vaan riittää, että tarjottu kalusto tullee HSL-liikenteeseen ?

Eikös se mene niin, että sopimukseen tarjouttua kalustoa vastaavaa voi käyttää kohteessa ilman sanktioita.
 
Ja se muualle lienee linjojen 212, 213 ja 502 uusi sopimus, minne noita tarjottiinkin. Todennäköisesti noita tullaan näkemään muillakin linjoilla, koska hankittavat autot ovat A2- ja C-tyyppiä, jolloin ne käyvät suurimpaan osaan Nobinan operoimasta liikenteestä.

HSL tarjouspyynnön mukaan tuolla sais olla diesel kalustoakin, toki jos nobina tarjosi sähköä, varmaan ne si hankki sitä.
 
HelB on tilannut elokuuksi 2022 Ojangon liikenteeseen 61 Volvo 7900E:tä. Niistä 19 on niveliä, 34 A1:tä ja 8 A2:ta (joka tosin Volvon nykytuotteilla on 12-metrinen, ainoa ero A1:een on takaovi ja sen myötä pienempi istumapaikkamäärä).
 
HelB on tilannut elokuuksi 2022 Ojangon liikenteeseen 61 Volvo 7900E:tä. Niistä 19 on niveliä, 34 A1:tä ja 8 A2:ta (joka tosin Volvon nykytuotteilla on 12-metrinen, ainoa ero A1:een on takaovi ja sen myötä pienempi istumapaikkamäärä).
No nyt kuullostaa hyvältä! Ei sitten jää käteen samoja ongelmia mitä nobinalla on näiden kiinalaisten "laatutuotteiden" kanssa. Sikälikin erikoista, että sähköllä kulkevia telibusseja ei edelleenkään ole saatavana kuin muutamalta valmistajalta, eikä Volvo ole yksi niistä.
 
No nyt kuullostaa hyvältä! Ei sitten jää käteen samoja ongelmia mitä nobinalla on näiden kiinalaisten "laatutuotteiden" kanssa. Sikälikin erikoista, että sähköllä kulkevia telibusseja ei edelleenkään ole saatavana kuin muutamalta valmistajalta, eikä Volvo ole yksi niistä.

Tarkoitatko, että Volvon sähköbussit ovat täysin ongelmattomia vai että niissä on eri ongelmat kuin kiinalaisissa sähköbusseissa?
 
HelB on tilannut elokuuksi 2022 Ojangon liikenteeseen 61 Volvo 7900E:tä. Niistä 19 on niveliä, 34 A1:tä ja 8 A2:ta (joka tosin Volvon nykytuotteilla on 12-metrinen, ainoa ero A1:een on takaovi ja sen myötä pienempi istumapaikkamäärä).

Kuulin samaa itsekin pari päivää sitten varikolla, että kaikki sähköbussit tulisivat Volvolta. Ja niin ne tulevatkin - hyvä niln! Meinaan se 2-akselinen joka oli 23:lla oli tosi hyvä ajaa. Harmi vain, että pääsin ajaa sitä kerran.
 
No nyt kuullostaa hyvältä! Ei sitten jää käteen samoja ongelmia mitä nobinalla on näiden kiinalaisten "laatutuotteiden" kanssa. Sikälikin erikoista, että sähköllä kulkevia telibusseja ei edelleenkään ole saatavana kuin muutamalta valmistajalta, eikä Volvo ole yksi niistä.

Jos autojen linjakilpi ongelmaa meinaat, se ei johdu Nobinasta, vaan HSL ja sen alihankkija, kuten toisessa ketjussa mainittu ajeli useampi PL Yutong myös kilvet pimeinä, koska alihankkija päätti laittaa uuden päivityksen kesken ruuhka-aikaa. Toki niissä muitakin ongelmia ollut.
 
HelB on tilannut elokuuksi 2022 Ojangon liikenteeseen 61 Volvo 7900E:tä. Niistä 19 on niveliä, 34 A1:tä ja 8 A2:ta (joka tosin Volvon nykytuotteilla on 12-metrinen, ainoa ero A1:een on takaovi ja sen myötä pienempi istumapaikkamäärä).

Ymmärsin että nykyään A2 on olemassa 13-metrisenä, sitä ei vain ole tehty vielä ainuttakaan yksilöä.
 
No nyt kuullostaa hyvältä! Ei sitten jää käteen samoja ongelmia mitä nobinalla on näiden kiinalaisten "laatutuotteiden" kanssa.

Mistä tiedät? Taas yksi argumentti, jossa ei ole päätä eikä häntää.


Palaten tuohon helb:in tilaukseen... on ihan mukava nähdä vähän variaatiota sähköbussirintamalla. Toivotaan, että nivelet tulevat myös keskiakselivedolla.
 
Takaisin
Ylös