Uudet bussit, syksy 2022

http://yutongeurobus.se/products/

Tuolla sivulla ainakin näkyy Yutongilla olevan nivelbussi nimeltä U18. Paikka määräksi on tosin listattu vain 39, joka ei vaatimuksia täytä.

Yutongin omat sivut vaikuttaisi olevan aika epäluotettavia, muun muassa paikkamäärien kanssa. Esimerkiksi telille E15 on listassa paikkamääränä sama 30+2/3 kuin listassa edellä olevalla kaksiakselisella, vaikka tiedetään ettei se noin vähän ole. Samoin Google-haulla löytyy tuolta samaiselta sivustolta sivu nivelelle E18, jonka ominaisuudet ovat myös vain kopioitu suoraan kaksiakselisen mallin sivulta.
 
http://yutongeurobus.se/products/

Tuolla sivulla ainakin näkyy Yutongilla olevan nivelbussi nimeltä U18. Paikka määräksi on tosin listattu vain 39, joka ei vaatimuksia täytä.

Ahaa, jäi huomaamatta tuo.

Ite pidän Volvoa ja VDL:ää todennäköisimpinä vaihtoehtoina mikäli PL voittaa. Onhan se VDL*Citea SLFA Electric kans ihan tyylikäs menopeli.

Pohjolalla on ainakin muutama pikaladattava SLE joten joku vdl:n vastaavanlainen nivel ei kuulosta kaukaa haetulta. Saa nyt nähdä kun ei ole kilpailutuksen tuloksiakaan vielä selvillä.
 
Asiakkaita on mone nlaisia, mutta tässä tapauksessa he ovat liikennöitsijän asiakkaita sekä HSL:n asiakkaita. Heillä on varmasti meistä poikkeava elämäntapa, mutta se ei kyllä nyt ole kovin tahdikasta julkisella nettifoorumilla leimata asiakkaita. Liittyen kysymykseen linjojen ja asiakkaiden luonteista.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:14 ----------

... Vapaa-ajallani olen aivan vapaa kertomaan vaikka matkustajakokemuksistani linjalla 227 jonka kyydissä oli erittäin epämiellyttävä kokemus juuri tuon asuntolan asukkaiden takia. Se että olen ollut tai vaikkapa olisin kuljettaja ei muuta asiaa millään tavalla. ...

Mietihän nyt itse vähän hyvä mies. On enemmän ja vähemmän ammatteja ja työpaikkoja, joiden asioita ei julkisuudessa levitellä työsuhteen jälkeenkään. Puhumattakaan sitten epäasiallisesta yleistävästä leimaamimesta.
 
Mietihän nyt itse vähän hyvä mies. On enemmän ja vähemmän ammatteja ja työpaikkoja, joiden asioita ei julkisuudessa levitellä työsuhteen jälkeenkään. Puhumattakaan sitten epäasiallisesta yleistävästä leimaamimesta.

Mikä tässä on oikesti olevinaan ongelma? Eikä busseissa päivänsä viettäviä huviajelumatkustajia ole edes mainittu tässä yhteydessä.
 
Mikä tässä on oikesti olevinaan ongelma? Eikä busseissa päivänsä viettäviä huviajelumatkustajia ole edes mainittu tässä yhteydessä.

Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Myös bussikuskilla on sananvapautensa. Jos hän on kokenut jollain linjalla jatkuvaa häiriköintiä, hän saa sen tuoda julki.

Tuossahan ei leimattu ketään yksittäistä matkustajaa tai edes mitään ryhmää, vaan kommentointi oli samantapaista kuin keskustelu vaikkapa pk-seudun eri kaupunginosista. Kyllä niiden erot tiedetään ja niistä saa ääneen puhua.

Kuljettajakokemukset linjalla eivät ole työpaikan sisäisä asioita. Ne eivät johdu työnantajan työnjohto-oikeudesta eivätkä ole liikesalaisuuksia. Selväähän on, että kuljettaja ei saa puhua yhtiön sisäisistä asioista, esimerkiksi ajojärjestelystä taikka muista liikesalaisuuksista - mutta niitä havainnot matkustajista eivät ole.

Aivan samanlaista tekstiähän olemme kuulleet esimerkiksi sairaanhoitajien lakkouhkausten edessä. Eivät ne kommentit potilaista niin mairittelevia ole olleet. Mutta sielläkään ei kommentointi tietenkään ole kohdistunut yksittäiseen potilaaseen, vaan laajemmin koko alaan.
 
Mä en kyllä vastameluja laittaisi kahdesta syystä. Ensinnäkin ison auton kuljettajalla tulee kuulo toimia lain mukaan ja toiseksi jos matkustamossa alkaa rähinä niin en voi kuulla sitä. Kuljettajan velvollisuuksiin kuuluu puuttua siihen


560 on pahin, siellä on hieman kaikenlaista hullua kyydissä. Kieroon kasvanutta nuorisoa ja narkkareita. 582 on lähinnä pahin vain Bemböle-Espoon Keskus väli ja näiden kanssa pärjää kun vain on itse mukava, kiitosta tulee usein heiltä. Ovat vain tavallisia juoppoja. Jauhotullintieltä (tai Pellaksesta) tulevat ja sinne ne menevät. En tiedä sitten mikä siellä on

Kuljettajan ei tarvitse kuulla yhtään mitään, mutta kuulon pitää olla normaali. Kuljettajalla ei ole mitään velvollisuuksia puuttua matkustamossa tapahtuviin asioihin. Karsinasta ei tarvitse eikä kannata poistua. Ainakaan linjalla 560.
Karsinassa kannatta pysyä, eikä lähteä tappelemaan. Kuljettaja voi soittaa häkeen tai vartijalle. Pysyy silti koko ajan ohjaamossa.

Liputon matkustaja? Sivuikkuna on sitä varten, että kuljettaja voi katsella välillä maisemia.

Helpoimmalla pääsee kun vain ajaa bussia, eikä tee mitään muuta!

---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:28 ----------

Lopultakin joku veti "sananvastuun" tälläkin foorumilla esiin. Että voi joutua ihan vastuuseen!

Kerrotko, Salomaa, mihinkä vastuuseen ja millä perusteella noista kommenteista voisi joutua.

Aina joku on se kaikki tietäväinen Boss. Se ei kenekään kunniaa loukkaa jos yleisesti kertoo miellaista väkeä milläkin linjalla kulkee.
Yhdistelmä voisi olla jäteauto, karjakunta ja bussi.

Meidän bussi firmaan tuli kuljettajaksi jäteauton kuljettaja. Kysyin häneltä minkälaista on ajaa nyt bussia verrattuna entiseen työhön.
Vastasi: Sama kuorma mutta erilaiset autot:D
 
Asiakkaita on mone nlaisia, mutta tässä tapauksessa he ovat liikennöitsijän asiakkaita sekä HSL:n asiakkaita. Heillä on varmasti meistä poikkeava elämäntapa, mutta se ei kyllä nyt ole kovin tahdikasta julkisella nettifoorumilla leimata asiakkaita. Liittyen kysymykseen linjojen ja asiakkaiden luonteista.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:14 ----------



Mietihän nyt itse vähän hyvä mies. On enemmän ja vähemmän ammatteja ja työpaikkoja, joiden asioita ei julkisuudessa levitellä työsuhteen jälkeenkään. Puhumattakaan sitten epäasiallisesta yleistävästä leimaamimesta.

Otappa nyt hieman happea, hyvä mies.
Tässä langassa ei ylity mikään muu kuin ehkä kuorsauskynnys, jos sekään.

Sananvapaus on semmoinen pikku vekkuli, että jos näillä perusteilla alettaisi moderoimaan, niin huhhei.


Suurempi ongelma on edelleen hankkimaton / asentamaton sertifikaatti tälle foorumille, olen tästä jo sanonut aiemminkin. "Yhteys ei ole suojattu"...

Täällä ei kannata operoida oikeilla omilla tiedoillaan.
 
Huvittavaa miten tässä ketjussa (syksy 2022) puhutaan busseista joista piti olla liikenteessä jo elokuussa, mutta vain muutama niistä on edes saapunut Suomeen samaan aikaan, kun vuodenvaihteen ketjun busseista suuri osa on jo liikenteessä säännöllisesti ajamassa koko päivän pituisia kiertoja.
 
Huvittavaa miten tässä ketjussa (syksy 2022) puhutaan busseista joista piti olla liikenteessä jo elokuussa, mutta vain muutama niistä on edes saapunut Suomeen samaan aikaan, kun vuodenvaihteen ketjun busseista suuri osa on jo liikenteessä säännöllisesti ajamassa koko päivän pituisia kiertoja.
Kiinalaisilla on selvästikin enemmän varoja tehostaa tuotantoa. Myöskin akkuihin tarvittavat komponentit ja laitteet on nopeammin saavutettavissa.
 
Huvittavaa miten tässä ketjussa (syksy 2022) puhutaan busseista joista piti olla liikenteessä jo elokuussa, mutta vain muutama niistä on edes saapunut Suomeen samaan aikaan, kun vuodenvaihteen ketjun busseista suuri osa on jo liikenteessä säännöllisesti ajamassa koko päivän pituisia kiertoja.
Mitä kaikkia busseja vuodenvaihteen ketjun mielestäsi kuuluu sisältää? Nopeasti laskettuna linja 59 tarvitsee sähkötelejä 18 kpl ja linja 500 15 kpl. Kirkkonummen linjastolle PL on luvannut 5 sähköteliä ja 11 lähipäästötöntä A2:ta. Tuo tekee ilman mahdollisia vara-autoja 49 uutta autoa. Bussitutkan mukaan edellä luetellusta kalustosta tähän mennessä on vain kuusi (6) yksilöä ollut linjalla, nekin vasta toissa päivästä alkaen. Tietenkin se on positiivinen asia, että uutta lähipäästötöntä kalustoa saadaan ajoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mutta mielestäni 6 / 49 ei ole kovin suuri osuus.

Ja totta kai se on surullista, että vielä lokakuun alussakin linjalla 570 on vain jokunen sähkönivel ajossa. Syy Ojangon paketin sähkökaluston viivästymiseen on kerrottu muualla. Volvoja tulee maahan kiihtyvään tahtiin, niitä on Suomen maaperällä muitakin kuin jo linjalla nähdyt. SLHS:n 16.9. vierailulla kerrottiin, että HB:n uusi kalusto on kokonaisuudessaan liikenteessä joulukuun alussa.
 
Mitä kaikkia busseja vuodenvaihteen ketjun mielestäsi kuuluu sisältää? Nopeasti laskettuna linja 59 tarvitsee sähkötelejä 18 kpl ja linja 500 15 kpl. Kirkkonummen linjastolle PL on luvannut 5 sähköteliä ja 11 lähipäästötöntä A2:ta. Tuo tekee ilman mahdollisia vara-autoja 49 uutta autoa. Bussitutkan mukaan edellä luetellusta kalustosta tähän mennessä on vain kuusi (6) yksilöä ollut linjalla, nekin vasta toissa päivästä alkaen. Tietenkin se on positiivinen asia, että uutta lähipäästötöntä kalustoa saadaan ajoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mutta mielestäni 6 / 49 ei ole kovin suuri osuus.

Ja totta kai se on surullista, että vielä lokakuun alussakin linjalla 570 on vain jokunen sähkönivel ajossa. Syy Ojangon paketin sähkökaluston viivästymiseen on kerrottu muualla. Volvoja tulee maahan kiihtyvään tahtiin, niitä on Suomen maaperällä muitakin kuin jo linjalla nähdyt. SLHS:n 16.9. vierailulla kerrottiin, että HB:n uusi kalusto on kokonaisuudessaan liikenteessä joulukuun alussa.

Voin itsekkin sen vahvistaa, että vuoden vaihteessa kaikki uudet sähkö Volvot ovat aloittaneet liikennöinnin.
 
Mitä kaikkia busseja vuodenvaihteen ketjun mielestäsi kuuluu sisältää? Nopeasti laskettuna linja 59 tarvitsee sähkötelejä 18 kpl ja linja 500 15 kpl. Kirkkonummen linjastolle PL on luvannut 5 sähköteliä ja 11 lähipäästötöntä A2:ta. Tuo tekee ilman mahdollisia vara-autoja 49 uutta autoa. Bussitutkan mukaan edellä luetellusta kalustosta tähän mennessä on vain kuusi (6) yksilöä ollut linjalla, nekin vasta toissa päivästä alkaen. Tietenkin se on positiivinen asia, että uutta lähipäästötöntä kalustoa saadaan ajoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mutta mielestäni 6 / 49 ei ole kovin suuri osuus.

"Suuri osa" oli vähän huonosti muotoiltu. Lähinnä tarkoitin sitä, että suurempi osuus vuodenvaihteen busseista on liikenteessä, kuin syksyn busseista. Olettaen että syksyn busseja pitäisi tulla yhteensä 62 ilman vara-autoja (jos A1:siä tulee 40, A2:sia 6, ja niveliä 16) niin 6/62 on ollut tänään liikenteessä.
 
Takaisin
Ylös