Uudet bussit, syksy 2022

Mielenkiintoista jos A2-malliseksi voidaan nykyään luokitella myös versio, jossa on vähemmän istumapaikkoja kuin saman mallin A1-versiossa eikä ole käytännössä yhtään sen suurempi kuin A1-versio vaikka näin monesti ajatellaan. Tai onkohan tää kenties Volvolla vain väliaikaiskäytäntö siihen asti kunnes isoveli 8900LE:stä julkaistaan sähkömalli (jonka myötä Volvollakin on sähköteli saatavilla) joka varmasti tapahtuu lähivuosina tai kenties jo tän vuoden aikana?
 
Toivotaan, että nivelet tulevat myös keskiakselivedolla.
Kyllä Volvo 7900 Electric Articulated on myös "takaa työntävä".

Täällä haikaillaan keskimoottoristen Volvo B10MA-55-nivelbussien perään, jossa veto oli keskiakselilla. Voin sanoa muutamankin ylämäen Helsingin alueella, johon ne jäivät automaattisesti jumiin ja linkkuun kun liukkaat keliolosuhteet yllättivät. Lauttasaarentien alkupään ylämäki päästiin ylös kerran niin, että kuulutettiin matkustajille, että siirtyvät mahdollisimman moni vetävän keskiakselin kohdalle.
 
Täällä haikaillaan keskimoottoristen Volvo B10MA-55-nivelbussien perään, jossa veto oli keskiakselilla.

Minä ainakin tulkitsin Wreithin viestin sanan "myös" toiveena siitä, että keskiakseliveto olisi taka-akselivedon lisäksi. Ylipäätään vain yhdellä akselilla vetävät nivelet tuntuvat olevan ongelmissa liukkailla.
 
Minä ainakin tulkitsin Wreithin viestin sanan "myös" toiveena siitä, että keskiakseliveto olisi taka-akselivedon lisäksi. Ylipäätään vain yhdellä akselilla vetävät nivelet tuntuvat olevan ongelmissa liukkailla.
Joo. Sähköisten nivelbussien valmistajat eivät tunnu kovin halukkasti kertovan yksityiskohtia tuotteittensa vetotavasta.

Volvon teknisistä tiedoista löysin tämän:

Screenshot_20220211-223743_Drive.jpg
 
Minä ainakin tulkitsin Wreithin viestin sanan "myös" toiveena siitä, että keskiakseliveto olisi taka-akselivedon lisäksi. Ylipäätään vain yhdellä akselilla vetävät nivelet tuntuvat olevan ongelmissa liukkailla.

2x6 vs 4x6 vs 6x6 vetotavan kustannuserot eivät ole kovin isot sähköisellä voimansiirrolla, joten jos halutaan lisää liikkumiskykyä talvikeleillä kannattanee kaikki pyörät laittaa vetämään. Toki kun pohjoisessa Kiinassa on talvella kuivaa ja vähäsateista ja siis aika vähän jäätä ja lunta, vaikka pakkasta riittääkin, kiinalaiset mallit ovat kaksivetoisia, mutta eiköhän vetävämmätkin mallit tilaamalla järjesty.
 
HelB on tilannut elokuuksi 2022 Ojangon liikenteeseen 61 Volvo 7900E:tä. Niistä 19 on niveliä, 34 A1:tä ja 8 A2:ta (joka tosin Volvon nykytuotteilla on 12-metrinen, ainoa ero A1:een on takaovi ja sen myötä pienempi istumapaikkamäärä).

Onko Helb:lle tulossa vielä jonkin toisen valmistajan sähkö-A1:iä, kun se on tarjonnut pakettiin 40kpl ja tuossa on vain 34? Nopeasti automääristä laskien paketti on pienentynyt kuudella pätkällä, mutta vaikka nuo olisivat kaikki vähennetty pienestä sähkökalustosta, niin 34 pientä 7900E:tä olisi vain juuri liikenteen verran eikä ollenkaan varakalustoa.
 
Onko Helb:lle tulossa vielä jonkin toisen valmistajan sähkö-A1:iä, kun se on tarjonnut pakettiin 40kpl ja tuossa on vain 34? Nopeasti automääristä laskien paketti on pienentynyt kuudella pätkällä, mutta vaikka nuo olisivat kaikki vähennetty pienestä sähkökalustosta, niin 34 pientä 7900E:tä olisi vain juuri liikenteen verran eikä ollenkaan varakalustoa.
Onhan Helbillä 6 kpl Linkkereitä. Liekö ne sitten nämä loput
 
Mietityttää vain se että mikä on niiden tilanne nyt. Tutkan mukaan vain 1612 on ollut liikenteessä heinäkuun 2021 jälkeen.

Toisaalta HelB ei tarjonnut yhtäkään sähkö-A2:sta alunperin, eli on mahdollista, että A2:sia näkyy myös A1-linjoilla. Tuon avulla HelB voisi ainakin saada hieman enemmän liikkumavaraa kalustovalinnoissa.
 
Toisaalta HelB ei tarjonnut yhtäkään sähkö-A2:sta alunperin, eli on mahdollista, että A2:sia näkyy myös A1-linjoilla. Tuon avulla HelB voisi ainakin saada hieman enemmän liikkumavaraa kalustovalinnoissa.

Nuo 8 sähkö-A2:sta taitavat kuitenkin olla menossa kuuden tarjotun energiatehokkaan Euro6-A2:n hommaa hoitamaan. Vanhempi tuohon sopiva kalusto vaikuttaa olevan aika hyvin kiinni HelB:n muissa sopimuksissa ja muutenkin tarjottu vanha kalusto näyttää olevan jo nyt Ojangon linjoilla väliaikaisen sopimuksen ajoja tekemässä.

Linkkereiden käyttöä tuolla epäilen myös. Pirkkolaan on saatu juuri latauspiste rakennetuksi ja paketin liikenne ei kai muuten tarvitse pikalatureita kuin nivelten osalta, eikä paketin linjoja ole oikein muita jakamassa päätepysäkkejä 570:n kanssa kuin 97/V ja 587 Mellunmäessä. Ja noista jälkimmäinen taitaa olla liian pitkä, että sitä voisi Linkkereillä ajaa vain yhdellä laturilla.
 
34 pientä 7900E:tä olisi vain juuri liikenteen verran eikä ollenkaan varakalustoa.

Tämä on HelB:n ensimmäinen kunnollinen sähköbussihankinta (en laske Linkkereitä sellaiseksi). Voihan olla, että HelB ei hanki sähköjä vara-autoiksi (paitsi 570:lle, jolle vaadittiin sopimusehdoissakin kaksi sähköniveltä vara-autoiksi), vaan käyttää vara-autoina vanhoja dieseleitään.

HSL antaa kalustonkäytöstä sanktioita, jos sähköillä ajetaan vähemmän kilometrejä kuin mitä niillä on tarjottu. Siihen tuo tässä tapauksessa liikkumavaraa, että dieseleinä tarjotut uudet A2:t tulevatkin sähköinä, jolloin sähköllä ajettuja kilometrejä tullee tarpeeksi vaikka vara-autoina olisikin dieseleitä.
 
7900:aa kun ei ilmeisesti saa 12 metrisenä, joten miten A2-vaatimus täytetään? HelBillä kokeilussa olleessa yksilössä on 38 istumapaikkaa. Jos etuovi tehdään yksilehtisenä, voidaan ehkä saada kaksi lisäpaikkaa, mutta takaovi vie ne.
 
Takaisin
Ylös