Uudet bussit, syksy 2022

HSL:n kalustovaatimuksissa on maininta:
A2 ja D tyypin sähköbusseissa sallitaan 2 istuinpaikkaa alle vaatimusten, tämä lievennys on voimassa toistaiseksi. Tällä mahdollistetaan useamman kalustomerkin kelpoisuus kalustovaatimuksiin. Sähköbussit joissa on lievennyksen mukaiset määräykset kelpaavat myöhemmissä HSL:n kilpailukieroksilla. Istumapaikalla kalustovaatimuksissa tarkoitetaan matkustajaistuinta (ei klaffi- eikä kuljettajaistuinta).
 
No siis onhan nivel-BYDissäkin 2×150, mutta vain taka-akseli vetää. Samaten kaksiakselisissa BYDeissä.
Niin, Youtubessa on video, jossa näytetään Volvon sähkönivelen kokoonpanoa. Kyllä siitä sen käsityksen saa, että takana on kahden sähkömoottorin paketti, joka on kiinni vaihteistossa. Siitä menee sitten kardaani kohti vetävää akselia, joka on siis ajoneuvon takimmainen akseli. Toisaalta onhan tuolla teknisen erittelynkin puolella akselit listattu etu-, keski- ja vetäväksi akseliksi siinä kohdassa, johon on listattu suurimmat akselimassat.

BYDeissä on itse voimansiirtotekniikka kovin toisenlainen. Niissä näyttää olevan napamoottorit, sitä kautta saadaan siis kaksi moottoria vaikka olisi pikkuinen kaksiakselinenkin sähköbussi kyseessä. Napamoottoriratkaisussa toisen vetävän akselin lisääminen keskelle ei varmaan ole kovin hankala toteutettavaksi. Ja muunkinlaisilla voimansiirtotavoilla kahdella vetävällä akselilla varustettuja sähköbusseja on trollikkamaailmassa tehty vuosikymmenien ajan.
 
BYDeissä on itse voimansiirtotekniikka kovin toisenlainen. Niissä näyttää olevan napamoottorit, sitä kautta saadaan siis kaksi moottoria vaikka olisi pikkuinen kaksiakselinenkin sähköbussi kyseessä. Napamoottoriratkaisussa toisen vetävän akselin lisääminen keskelle ei varmaan ole kovin hankala toteutettavaksi. Ja muunkinlaisilla voimansiirtotavoilla kahdella vetävällä akselilla varustettuja sähköbusseja on trollikkamaailmassa tehty vuosikymmenien ajan.

Tätä mietinkin, että bydeihin varmaan olisi saanut napamoottorit keskellekkin. Volvojen tapauksessa ei minulla ole käryä asian suhteen, mutta jos tuo kardaani ja vaihteisto on ainoa vaihtoehto niin epäilen keskiakselivetoa edes mahdolliseksi.
 
Volvojen tapauksessa ei minulla ole käryä asian suhteen, mutta jos tuo kardaani ja vaihteisto on ainoa vaihtoehto niin epäilen keskiakselivetoa edes mahdolliseksi.
Jos keskimmäinenkin akseli halutaan vetäväksi kardaanin välityksellä, niin se onnistuu sijoittamalla toinen sähkömoottori ovettomalle puolelle omaan koteloonsa keskimmäisestä akselista vähän eteen päin. Kotelon päälle sijoitetaan istuimia kuten pyöräkoteloidenkin päälle. Lastenvaunutilalle löytyy hyvä paikka ovien puolelta. Saa lastenvaunutilan ovettomallekin puolelle, mutta sitten keskiovien ja sen vastapäähän laitettu lastenvaunutila sijoittuvat tavallaan melko eteen (siis jonkin matkan päähän keskimmäisestä akselista). Hessin johdinautoissa on tällainen järjestely tavallinen. Akkusähköbussi on ajoneuvoteknisesti varsin läheistä sukua trolleybusseille.
 
HSL:n kalustovaatimuksissa on maininta:
A2 ja D tyypin sähköbusseissa sallitaan 2 istuinpaikkaa alle vaatimusten, tämä lievennys on voimassa toistaiseksi. Tällä mahdollistetaan useamman kalustomerkin kelpoisuus kalustovaatimuksiin. Sähköbussit joissa on lievennyksen mukaiset määräykset kelpaavat myöhemmissä HSL:n kilpailukieroksilla. Istumapaikalla kalustovaatimuksissa tarkoitetaan matkustajaistuinta (ei klaffi- eikä kuljettajaistuinta).
Muuten ihan ok, mutta nivelissä vaatimus asetettiin jo ennalta alhaiseksi. Esim. Ruotsissa monissa kokomatalissa kaasu-MANeissa on jopa 61 istumapaikkaa ja ovitus 2+2+2+0. Niissä taitaa olla vain kaksi lastenvaunupaikkaa, joten kolme lisää vievät kuusi istumapaikkaa ja ovat 15 senttiä pidempiä, jolla voi olla parhaimmillaan neljän paikan vaikutus. Tällöinkin jäljellä olisi vielä 51 paikkaa. Sähköbusseissa on tyypillisesti vähemmän paikkoja, mutta Volvo 7900EA:han saa ainakin 49 istumapaikkaa ja viisi lastenvaunupaikkaa 2+2+2+0-ovituksella, mikä on vielä mielestäni riittävä määrä. Vaatimukseksi olisi voitu laittaa edes 47 istumapaikkaa kuten teleissä eli sähköihin olisi vaadittu 45 paikkaa. Hankitut BYDit eivät olisi vaatimusta täyttäneet, muttei kaikkien merkkien tarvitsekaan kelvata. Eihän LIJ-kilvityskään toimi kuin Mobitecin/Luminatorin ja Telesten kilvissä, mutta silti sen toimivuutta vaaditaan.
 
Häiritsee edelleen tuo "pantografi" -sanan käyttö. Meillähän oli jo niin hyvin toimiva "virroitin"...
 
Kuulin samaa itsekin pari päivää sitten varikolla, että kaikki sähköbussit tulisivat Volvolta. Ja niin ne tulevatkin - hyvä niln! Meinaan se 2-akselinen joka oli 23:lla oli tosi hyvä ajaa. Harmi vain, että pääsin ajaa sitä kerran.
Harmi, etten tuota päässyt ajamaan Ruhalla, mutta voihan sitä päästä jossain muualla sitten.
 
Häiritsee edelleen tuo "pantografi" -sanan käyttö. Meillähän oli jo niin hyvin toimiva "virroitin"...

Sanat eivät tarkoita samaa. Virroitin on ylipäätään väline, jolla poimitaan sähkö liikkuvaan laitteeseen kiinteästä sähkölähteestä. Sellainen voi olla vaikkapa trolleytanko, lyyravirroitin, tai jopa virroitinkenkä Helsingin metrossa. Pantografi on taas nimenomaan virroitinmalli, jossa nivelillä toteutettu kontaktipinnan liike on lineaarinen.

Jos halutaan tarkka kotimaisempi termi, niin pantografin synonyymi on "saksivirroitin".

Kuitenkin, tässä yhteydessä ei välttämättä olisi tarvetta eritellä virroittimen tyyppiä, joten "virroitin" sopisi kyllä hyvin. Tarkemmat tekniset määrittelyt sitten tarvittaessa erikseen.
 
Ite uskon että Volvo 7900-malli versioineen menestyy hyvin HSL-alueen ja koko Suomen sähköbussimarkkinoilla ja eiköhän takaovellisesta 7900:sta julkaista lähiaikoina pidempi, 13-metrinen versio mikäli Volvolla ei ole suunnitelmissa julkaista sähkömallia 8900LE:stä, josta ei ole toistaiseksi kuulunut mitään.
 
Ite uskon että Volvo 7900-malli versioineen menestyy hyvin HSL-alueen ja koko Suomen sähköbussimarkkinoilla ja eiköhän takaovellisesta 7900:sta julkaista lähiaikoina pidempi, 13-metrinen versio mikäli Volvolla ei ole suunnitelmissa julkaista sähkömallia 8900LE:stä, josta ei ole toistaiseksi kuulunut mitään.

Hyvin epätodennäköistä, että tuosta tehdään 13 metristä, sillä bussi perustuu volvon matalalattia malliin, tuskin edes 15 metristä. Jos volvo ikinä julkaisee sähköbusseja näillä mitoituksilla niin ne tulee löytymään 8900-mallistosta. Toistaiseksi kovin on ollut hiljaista näiden suhteen enkä usko, että näitä nähdään ihan pian.
 
Takaisin
Ylös