Uudet bussit, syksy 2022

Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Aikataulu on vielä auki Volvon toimitusvaikeuksien takia. Ilmeisesti elokuuksi saadaan vasta pari autoa.

Erityisesti nuo Volvon nivelet olisi kiva saada käyttöön ajoissa. Mielenkiintoista on, onko niihin saatu enemmän istumapaikkoja kuin Nobinan BYDeihin, mielestäni 44-paikkaisen nivelet eivät ole eivätkä saisi olla missään nimessä käyttökelpoisia sellaisilla pitkillä linjoilla, joihin niitä on nyt tuotu.

Huonoon suuntaan menty muutenkin viime vuosina, kun telienkin paikkamäärät on pudonneet sieltä jopa 55:stä sinne 47:ään, mikä tuntuu nykyään valitettavasti olevan vakio jo. Toki tilaajan vaatimuksethan tämän sallivat, eli ei pelkästään liikennöitsijöitä voi syyttää.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Aikataulu on vielä auki Volvon toimitusvaikeuksien takia. Ilmeisesti elokuuksi saadaan vasta pari autoa.

Elokuun puolessa välissä tulee yksi nivel ja yksi A2 pätkä, henkilökunnan koulutukseen ja myöhemmin sitten ajoon. Koulutuksen ohella, testataan myös lataustolppia jotka on asennettu varikolla. Loput tulevat sitten näitten jälkeen pikku hiljaa. Viimeisten olisi ideana tulla joulukuun aikana.

Luotettavaa tietoa tämä, kun firman "Iso Herra" sen minulle kertoi.
 
Oliko A1-tyypin BYD vai A2? Eron kyllä tunnistaa katon muodosta.
Ne, jotka minä erotin, olivat kaikki A2:sia. Osassa ei ollut edes mitään HSL-merkintöjä, sähköpiuhan kuvaa kyljessä eikä edes järjestysnumeroa. Joissakin kuitenkin oli. Tämän toimituserän autoja on luultavasti muuallakin (jo täällä Suomessa).
 
Tullaanko noilla Nobinan uusilla BYD teleillä ajamaan myös 576:tta kun kerran koulutusajossa näitä täällä Kivistössä pyörii.
 
Olisiko sittenkin 561:stä enemmän kyse kun se pitenee Kivistöön elokuussa? Minun ymmärtääkseni 576 siirtyy HelBille elokuussa.

Olisiko lyöty kaksi kärpästä yhdellä iskulla eli samalla koulutetaan kuljettajille sekä uutta kalustoa että uusia reittejä. 561 todennäköisesti ajetaan samalta Roihupellon varikolta kuin Herttoniemen terminaalin linjat, joten samat kuljettajat tulevat todennäköisesti ajamaan sekä linjaa 561 että BYD-teleillä, vaikkei BYD-telejä ehkä juuri linjalla 561 käytettäisikään.
 
Ja sitten 8/23 se siirtyy TLL/ÅL:lle. Milläs sopimuksella HB ajaa linjoja 574 ja 576 elokuusta?

Linjojen sopimuskohteet löytyy nykyään liikennöintisuunnitelman lopusta. 576 ja osa 571:stä ja 574:sta ovat Kivistön paketissa ja loput kahdesta jälkimmäisestä linjasta ovat 571:n nykyisessä sopimuksessa.
 
Nobinan uusi teli-BYD #1353 on rekisteriltä YKS-153 ja uusi A2-BYD #1388 on rekisteriltä YKS-188. Harmi kun rekisterien numero yksi ei ole kolme! :D
 
Nobinan uusi teli-BYD #1353 on rekisteriltä YKS-153 ja uusi A2-BYD #1388 on rekisteriltä YKS-188. Harmi kun rekisterien numero yksi ei ole kolme! :D

Nuo kaksi ovat olleet Etelä-Suomen bussit -listalla jo jonkin aikaa. 1388:n malliksi on listattu B13, eikä K9UE, kuten aikaisemmilla A2-bydeilla. Voisikohan kirjainten perusteella olla lähempää sukua teleille kuin K-alkuisille pätkille ja nivelille?


Mistäköhän johtuu, että kiinalaisilta sähköbussivalmistajilta ainoastaan Nobina on hankkinut BYDiltä, kun taas Yutongeja on hankkinut Pohjolan Liikenteen lisäksi jo Tammelund, Jalobus, Muurinen, Nyholm, Turkubus, Turun Citybus (kai eri firma kuin edellinen) ja nyt Åbergin linjakin. Saako BYDiltä ainoastaan isoja tilauksia, vai mistä on kyse?
 
Mistäköhän johtuu, että kiinalaisilta sähköbussivalmistajilta ainoastaan Nobina on hankkinut BYDiltä, kun taas Yutongeja on hankkinut Pohjolan Liikenteen lisäksi jo Tammelund, Jalobus, Muurinen, Nyholm, Turkubus, Turun Citybus (kai eri firma kuin edellinen) ja nyt Åbergin linjakin. Saako BYDiltä ainoastaan isoja tilauksia, vai mistä on kyse?

Omasta kokemuksesta ainakin Yotongit ovat tuntuneet selvästi parempi laatuisilta kuin BYD:it. Mielestäni taas nämä Yotongit ovat olleet jopa parempia laadultaan kuin saman ikäiset Scaniat. BYD:eistä taas ei voi ihan samaa sanoa. Toki myös hinta ja huolto vaikuttavat näihin ostoksiin. Ainakin VR huoltaa Yotongeja, mutta onkohan sitten BYD:eille saatavilla yhtä hyvin huoltoa etenkin pienempien liikennöitisien kohdalla.
 
Omasta kokemuksesta ainakin Yotongit ovat tuntuneet selvästi parempi laatuisilta kuin BYD:it. Mielestäni taas nämä Yotongit ovat olleet jopa parempia laadultaan kuin saman ikäiset Scaniat. BYD:eistä taas ei voi ihan samaa sanoa. Toki myös hinta ja huolto vaikuttavat näihin ostoksiin. Ainakin VR huoltaa Yotongeja, mutta onkohan sitten BYD:eille saatavilla yhtä hyvin huoltoa etenkin pienempien liikennöitisien kohdalla.

Tätä voi helposti kompata ihan matkustajankin näkökulmasta. Yutongi vain tuntuu laadukkaammalta kuin BYD.

Ps: Mukava että niin moni liikennöitsijä tilaa Yutongeja eikä niitä rumiluksia :biggrin:
 
Nuo kaksi ovat olleet Etelä-Suomen bussit -listalla jo jonkin aikaa. 1388:n malliksi on listattu B13, eikä K9UE, kuten aikaisemmilla A2-bydeilla. Voisikohan kirjainten perusteella olla lähempää sukua teleille kuin K-alkuisille pätkille ja nivelille?



Mistäköhän johtuu, että kiinalaisilta sähköbussivalmistajilta ainoastaan Nobina on hankkinut BYDiltä, kun taas Yutongeja on hankkinut Pohjolan Liikenteen lisäksi jo Tammelund, Jalobus, Muurinen, Nyholm, Turkubus, Turun Citybus (kai eri firma kuin edellinen) ja nyt Åbergin linjakin. Saako BYDiltä ainoastaan isoja tilauksia, vai mistä on kyse?

Yutongilla on Suomessa riittävän iso organisaatio mm. myynnin, huollon, latureiden ja varaosien osalta. Toiminta vaikuttaa vakuuttavalta ja luotettavalta. Varmasti omat haasteensa luo kasvuvauhdissa mukana pysyminen. Liikennöitsijän kannaltahan oleellisinta on, että auto on radalla tienaamassa ja korjaamopäivät ovat minimissään.
 
Takaisin
Ylös