Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

Liittynyt
20 Marraskuu 2021
Viestit
7
Mitkä ovat mielestäsi turhimmat linjat pk-seudulla. Itellä tulee ekana mieleen 704, eikö 69 palvele Malmin tori-Sepänmäki-yhteyttä tarpeeksi?
 
En tiedä turhuudesta, mutta linjalla 737(K) ei ole kuin pieniä pätkiä täysin omaa reittiä. Linja kulkee samoja teitä kuin 731, 734, 735, 736, 738 ja 739.
 
Mielestäni linja 734 on kyllä turha linja kun ajaa vain Korsosta Jokivarteen, kuljettajillekin aika yksitoikkoista veivata sitä linjaa useita tunteja. Ennen linja 736 ajoi Jokivarren kautta Korsoon, nykyään palvelee kokonaan Nikinmäen seutua (Pohjois-Nikinmäkeä myöten) linjan 739 kanssa.

Mun mielestä linja 736 saisi kulkea takaisin Jokivarren kautta Korsoon ja 739 ajaa yksin P-Nikinmäestä ja Leppäkorvesta Korsoon. Nyt kun on myös 736:lle täydentävä linja 736B Korso-Nikinmäki niin se voisi pysyä entisellään ja tuoda täydentävää palvelua Leppäkorpeen ja P-Nikinmäkeen.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:10 ----------

Mitkä ovat mielestäsi turhimmat linjat pk-seudulla. Itellä tulee ekana mieleen 704, eikö 69 palvele Malmin tori-Sepänmäki-yhteyttä tarpeeksi?

Ainoa pieni ero 704 kanssa 69:stä on se, että ajaa Vilppulantieltä Sepänmäkeen, aikoinaan edesmennyt linja 77A ajoi sieltä.
 
Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.
 
Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.

737(K) on ainut noista joka ei kulje viikonloppuna. Jos tulevaisuudessa on tarve karsia linjoja säästösyistä niin sanoisin että tämä linja voisi olla sellainen Vantaan osalta.
 
737(K) on ainut noista joka ei kulje viikonloppuna. Jos tulevaisuudessa on tarve karsia linjoja säästösyistä niin sanoisin että tämä linja voisi olla sellainen Vantaan osalta.

Voisiko sitten olettaa että sen rooli on lisätä kapasiteettia arkisin silloin kun lisäkapasiteettia tarvitaan? Tietysti nyt korona-aikana en ihmettelisi jos se kulkee melko tyhjänä ja olisi potentiaalinen säästökohde, mutta normaaliaikana uskon sen olevan ihan tarpeellinen.
 
Vieläkö muistatte linja Kartanonkaarelta Kaivokselan ostoskeskukseen ? Mietin silloin mihin tarkoitukseen tällainen linja on perustettu. Matkustin sillä silloin tällöin ja yleensä olimme kuljettajan kanssa kahdestaan. No ei se linja tietenkään kauaa ajanutkaan. Linjan numeroa en enää muista.
 
Mitä olen käsittänyt, niin 737 K-versioineen on nimenomaan jokin koululaislinja lähestulkoon. Ei siis vaineskaan välttämättä turha sekään.
 
Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.



Kyllä, jokainen noista linjoista palvelee tietyillä osa-alueilla Itä-Vantaalla, mutta muut mainitsemasi linjat 731, 735-737, 739 ovat reitiltään pidempiä ja tarjoavat useita yhteyksiä eri alueilla eikä pelkästään yhtä aluetta, mitä 734 tarjoaa yhteyden vain Jokivarteen Korsosta. Nyt kun HSL on muuttanut tietyt uudet linjat siten, että useampi linja yhdistetään yhdeksi linjaksi joka tarjoaa useampien lakkautettujen linjojen yhteydet, niin ei olisi pahitteeksi jonkun muun pidemmän linjan ajaa yhden osa-alueen kautta ja lakkauttaa se yksi lyhyempi linja joka tarjoaa palvelua yhteen alueeseen, vielä kun sellainen vaihtoehto on mahdollinen.
 
Kyllä, jokainen noista linjoista palvelee tietyillä osa-alueilla Itä-Vantaalla, mutta muut mainitsemasi linjat 731, 735-737, 739 ovat reitiltään pidempiä ja tarjoavat useita yhteyksiä eri alueilla eikä pelkästään yhtä aluetta, mitä 734 tarjoaa yhteyden vain Jokivarteen Korsosta. Nyt kun HSL on muuttanut tietyt uudet linjat siten, että useampi linja yhdistetään yhdeksi linjaksi joka tarjoaa useampien lakkautettujen linjojen yhteydet, niin ei olisi pahitteeksi jonkun muun pidemmän linjan ajaa yhden osa-alueen kautta ja lakkauttaa se yksi lyhyempi linja joka tarjoaa palvelua yhteen alueeseen, vielä kun sellainen vaihtoehto on mahdollinen.

Nopeasti katsoen jokaisella linjalla on ainakin tietyn pituinen oma osuus eli en ole ihan varma mikä linja voisi korvata 734:n. Vielä vähemmän tajuan tätä lyhyiden linjojen kammoa. Jos yksi auto ajaa 20 sivua 5 tunnissa niin linja sitoo vähän kalustoa ja sillä on tiheä vuoroväli. Jos linjan idea on toimia liityntälinjana juna-asemalle niin vielä parempi koska yksi vaihto riittää että pääsee moneen paikkaan nopeasti. Jos linjalle löytyy jokin järkevä jatke tai vaihtoehtoisesti sen voi korvata muulla linjalla niin en ole sitä vastaan, mutta en ymmärrä linjojen yhdistelyä huvin vuoksi.
 
Linjatarjonta on jo nyt vedetty niin ohueksi, ettei kokonaisia linjoja oikein voi karsia ilman että jostain tippuu kaikki palvelu tyystin, eikä sitä saa tyydyttävästi jäljellejäävillä linjoilla paikattua.

Sen sijaan kiinnittäisin huomiota ylipalveltuihin katuosuuksiin, lähinnä Helsingin sisääntulokaduilla. Kaikki linjat eivät kuormitu tasan näillä reiteillä, joten huonosti täyttyviä linjoja voisi katkaista jo kaukana lähiöissä bussista bussiin-vaihdolla. Koko linja ei tällöinkään ole turha, sen pitkä häntä keskustaan vain. En nyt suoralta kädeltä osaa sanoa kuinka paljon vuoroja olisi mahdollsita karsia niin, että kaikki nykyiset matkustajat mahtuisivat kyytiin (- jotkut matkustajat kyllästyvät vaihtoon).

Kuulutuksilla, aikataulujen yhteenliittämisellä ajantasaustauoilla ja pysäkkijärjestelyjä rakentamalla vaihdoista saisi myös parempia käyttää.
 
Vieläkö muistatte linja Kartanonkaarelta Kaivokselan ostoskeskukseen ? Mietin silloin mihin tarkoitukseen tällainen linja on perustettu. Matkustin sillä silloin tällöin ja yleensä olimme kuljettajan kanssa kahdestaan. No ei se linja tietenkään kauaa ajanutkaan. Linjan numeroa en enää muista.

Voisiko linjanumero olla 548 Malminkartano-Kaivoksela?
 
Takaisin
Ylös