Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/19

Viestiketju: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

  1. #1

    Liittynyt
    20.11.2021
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    7

    oletus Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Mitkä ovat mielestäsi turhimmat linjat pk-seudulla. Itellä tulee ekana mieleen 704, eikö 69 palvele Malmin tori-Sepänmäki-yhteyttä tarpeeksi?

  2. #2

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    881

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    En tiedä turhuudesta, mutta linjalla 737(K) ei ole kuin pieniä pätkiä täysin omaa reittiä. Linja kulkee samoja teitä kuin 731, 734, 735, 736, 738 ja 739.

  3. #3

    Liittynyt
    05.08.2021
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    50

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Mielestäni linja 734 on kyllä turha linja kun ajaa vain Korsosta Jokivarteen, kuljettajillekin aika yksitoikkoista veivata sitä linjaa useita tunteja. Ennen linja 736 ajoi Jokivarren kautta Korsoon, nykyään palvelee kokonaan Nikinmäen seutua (Pohjois-Nikinmäkeä myöten) linjan 739 kanssa.

    Mun mielestä linja 736 saisi kulkea takaisin Jokivarren kautta Korsoon ja 739 ajaa yksin P-Nikinmäestä ja Leppäkorvesta Korsoon. Nyt kun on myös 736:lle täydentävä linja 736B Korso-Nikinmäki niin se voisi pysyä entisellään ja tuoda täydentävää palvelua Leppäkorpeen ja P-Nikinmäkeen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:10 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut BirdiForLife Näytä viesti
    Mitkä ovat mielestäsi turhimmat linjat pk-seudulla. Itellä tulee ekana mieleen 704, eikö 69 palvele Malmin tori-Sepänmäki-yhteyttä tarpeeksi?
    Ainoa pieni ero 704 kanssa 69:stä on se, että ajaa Vilppulantieltä Sepänmäkeen, aikoinaan edesmennyt linja 77A ajoi sieltä.

  4. #4

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    299

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.

  5. #5

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    881

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.
    737(K) on ainut noista joka ei kulje viikonloppuna. Jos tulevaisuudessa on tarve karsia linjoja säästösyistä niin sanoisin että tämä linja voisi olla sellainen Vantaan osalta.

  6. #6

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    299

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    737(K) on ainut noista joka ei kulje viikonloppuna. Jos tulevaisuudessa on tarve karsia linjoja säästösyistä niin sanoisin että tämä linja voisi olla sellainen Vantaan osalta.
    Voisiko sitten olettaa että sen rooli on lisätä kapasiteettia arkisin silloin kun lisäkapasiteettia tarvitaan? Tietysti nyt korona-aikana en ihmettelisi jos se kulkee melko tyhjänä ja olisi potentiaalinen säästökohde, mutta normaaliaikana uskon sen olevan ihan tarpeellinen.

  7. #7
    Bussi Fani 99 avatar
    Liittynyt
    05.04.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    595

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    En tiedä turhuudesta, mutta linjalla 737(K) ei ole kuin pieniä pätkiä täysin omaa reittiä. Linja kulkee samoja teitä kuin 731, 734, 735, 736, 738 ja 739.
    Ehottomasti toi 734. 5h sisällä sitä saattaa jopa ajaa 20 sivua edes takas.
    Linja-auton kuljettaja HSL-alueella.

  8. #8
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1934

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Vieläkö muistatte linja Kartanonkaarelta Kaivokselan ostoskeskukseen ? Mietin silloin mihin tarkoitukseen tällainen linja on perustettu. Matkustin sillä silloin tällöin ja yleensä olimme kuljettajan kanssa kahdestaan. No ei se linja tietenkään kauaa ajanutkaan. Linjan numeroa en enää muista.

  9. #9

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    1022

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    En tiedä turhasta mutta linjat 431 ja 434 voisi mielestäni yhdistää.

  10. #10
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    234

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Mitä olen käsittänyt, niin 737 K-versioineen on nimenomaan jokin koululaislinja lähestulkoon. Ei siis vaineskaan välttämättä turha sekään.

  11. #11

    Liittynyt
    05.08.2021
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    50

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Linjoista 731-737, 739 ei mielestäni voi sanoa että yksittäinen linja olisi turha. Linjat kulkevat parhaimmillaan 20 minuutin ruuhkavuorovälillä ja suurin osa kulkee lauantaisin 30 minuutin vuorovälillä. Mieltäisin eri linjat siis saman kokonaisuuden eri variaatioina. Linjaston struktuuria voisi varmasti yksinkertaista jos haluaisi, mutta näiden linjojen idea taitaa enemmänkin olla, että ne toimivat kokonaisuutena ja tarjoavat riittävän palvelutason kaikkialle mahdollisimman halpaan hintaan.


    Kyllä, jokainen noista linjoista palvelee tietyillä osa-alueilla Itä-Vantaalla, mutta muut mainitsemasi linjat 731, 735-737, 739 ovat reitiltään pidempiä ja tarjoavat useita yhteyksiä eri alueilla eikä pelkästään yhtä aluetta, mitä 734 tarjoaa yhteyden vain Jokivarteen Korsosta. Nyt kun HSL on muuttanut tietyt uudet linjat siten, että useampi linja yhdistetään yhdeksi linjaksi joka tarjoaa useampien lakkautettujen linjojen yhteydet, niin ei olisi pahitteeksi jonkun muun pidemmän linjan ajaa yhden osa-alueen kautta ja lakkauttaa se yksi lyhyempi linja joka tarjoaa palvelua yhteen alueeseen, vielä kun sellainen vaihtoehto on mahdollinen.

  12. #12

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    299

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussireitti Näytä viesti
    Kyllä, jokainen noista linjoista palvelee tietyillä osa-alueilla Itä-Vantaalla, mutta muut mainitsemasi linjat 731, 735-737, 739 ovat reitiltään pidempiä ja tarjoavat useita yhteyksiä eri alueilla eikä pelkästään yhtä aluetta, mitä 734 tarjoaa yhteyden vain Jokivarteen Korsosta. Nyt kun HSL on muuttanut tietyt uudet linjat siten, että useampi linja yhdistetään yhdeksi linjaksi joka tarjoaa useampien lakkautettujen linjojen yhteydet, niin ei olisi pahitteeksi jonkun muun pidemmän linjan ajaa yhden osa-alueen kautta ja lakkauttaa se yksi lyhyempi linja joka tarjoaa palvelua yhteen alueeseen, vielä kun sellainen vaihtoehto on mahdollinen.
    Nopeasti katsoen jokaisella linjalla on ainakin tietyn pituinen oma osuus eli en ole ihan varma mikä linja voisi korvata 734:n. Vielä vähemmän tajuan tätä lyhyiden linjojen kammoa. Jos yksi auto ajaa 20 sivua 5 tunnissa niin linja sitoo vähän kalustoa ja sillä on tiheä vuoroväli. Jos linjan idea on toimia liityntälinjana juna-asemalle niin vielä parempi koska yksi vaihto riittää että pääsee moneen paikkaan nopeasti. Jos linjalle löytyy jokin järkevä jatke tai vaihtoehtoisesti sen voi korvata muulla linjalla niin en ole sitä vastaan, mutta en ymmärrä linjojen yhdistelyä huvin vuoksi.

  13. #13

    Liittynyt
    20.11.2021
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussireitti Näytä viesti
    Ainoa pieni ero 704 kanssa 69:stä on se, että ajaa Vilppulantieltä Sepänmäkeen, aikoinaan edesmennyt linja 77A ajoi sieltä.
    Kuulostaa silti turhalta, jos noin pienestä erosta pitää linjaa pitää olemassa, varsinkin kun 702 taitaa kulkea myös sieltä.

  14. #14

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2182

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Linjatarjonta on jo nyt vedetty niin ohueksi, ettei kokonaisia linjoja oikein voi karsia ilman että jostain tippuu kaikki palvelu tyystin, eikä sitä saa tyydyttävästi jäljellejäävillä linjoilla paikattua.

    Sen sijaan kiinnittäisin huomiota ylipalveltuihin katuosuuksiin, lähinnä Helsingin sisääntulokaduilla. Kaikki linjat eivät kuormitu tasan näillä reiteillä, joten huonosti täyttyviä linjoja voisi katkaista jo kaukana lähiöissä bussista bussiin-vaihdolla. Koko linja ei tällöinkään ole turha, sen pitkä häntä keskustaan vain. En nyt suoralta kädeltä osaa sanoa kuinka paljon vuoroja olisi mahdollsita karsia niin, että kaikki nykyiset matkustajat mahtuisivat kyytiin (- jotkut matkustajat kyllästyvät vaihtoon).

    Kuulutuksilla, aikataulujen yhteenliittämisellä ajantasaustauoilla ja pysäkkijärjestelyjä rakentamalla vaihdoista saisi myös parempia käyttää.

  15. #15
    TeemuBussitietäjä avatar
    Liittynyt
    05.05.2013
    Sijainti
    Vantaa, Länsimäki
    Viestejä
    208

    oletus Vs: Turhimmat linjat pääkaupunkiseudulla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Vieläkö muistatte linja Kartanonkaarelta Kaivokselan ostoskeskukseen ? Mietin silloin mihin tarkoitukseen tällainen linja on perustettu. Matkustin sillä silloin tällöin ja yleensä olimme kuljettajan kanssa kahdestaan. No ei se linja tietenkään kauaa ajanutkaan. Linjan numeroa en enää muista.
    Voisiko linjanumero olla 548 Malminkartano-Kaivoksela?
    Kirjoitusterveisin, Teemu Patrik Grönthal.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nivelbussikyytiä pääkaupunkiseudulla elokuussa
    kirjoittanut Puolimatala foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.08.2017, 21:22
  2. Bongauspaikkoja pääkaupunkiseudulla
    kirjoittanut bernemi foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 25.06.2017, 15:02
  3. Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla
    kirjoittanut teme foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 451
    Viimeisin viesti: 02.09.2014, 01:53
  4. Kaukoliikenteen lähtöpaikkoja pääkaupunkiseudulla
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 05.10.2009, 15:14
  5. Joukkoliikenteen tuki pääkaupunkiseudulla
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 20.07.2007, 18:01

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •