Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2021

2.12

Joku pätkä byd linjalla 40
Nobina 1132 / 40

Onkohan pakkanen vaikuttanut bydien toimintaan?
 
1.12. Helsinki ja Vantaa

NF 1149/30

Nobina 1132 / 40

Onkohan pakkanen vaikuttanut bydien toimintaan?

Linkkerien kohdalla on kai ollut ajoittain jotain ongelmaa pantograafien jäätymisen kanssa. Bydin nivelet kun eivät ole vain varikkoladattavia, niin voisikohan olla kyse samasta. Toisaalta yksittäisiä dieseleitä on näkynyt ennenkin uusilla runkolinjoilla, että ei välttämättä johdu säästä.


Nobina 916:n kyydissä eilen linjalla 79 oli aikamoinen äänimaailma. Moottori piti normaalia kovempaa ääntä, kuin olisi isompi vaihde ollut pois pelistä ja joka kuulutusta ennen tuli tosi äänekäs piipahdus.
 
Nobina 916 kyydissä eilen linjalla 79 oli aikamoinen äänimaailma. Moottori piti normaalia kovempaa ääntä, kuin olisi isompi vaihde ollut pois pelistä ja joka kuulutusta ennen tuli tosi äänekäs piipahdus.

Viimeksi kun näin 916 niin taka-akselit kolisi paljon, kolisiko vielä silloin kun menit sen kyytiin?
 
Viimeksi kun näin 916 niin taka-akselit kolisi paljon, kolisiko vielä silloin kun menit sen kyytiin?

Kolinaa en kyllä kuullut tai huomannut, mutta unohdin vielä mainita, että lisäksi oli keskioven sulkemisen kanssa ongelmia pariin otteeseen.
 
03.12.2021.
Espoo.
PL 623 / 173 ( ilmeisen kalustopulan takia pakka sekasin)

Helsinki
PL 227 / 52 (Kirkkonummi Citea, pehneetä penkkiä)
 
-- pantograafien jäätymisen kanssa. --

Asian vierestä:
Onko "pantograafi" virallinen tekninen nimitys busseissa? Jos on, niin miksi ei ihan vain "virroitin", etenkin kun pantograafi teknisenä komponenttina sisältää vähintään yhden "polven", mitä tyypillisissä bussien virroittimissa ei taida olla?
 
Asian vierestä:
Onko "pantograafi" virallinen tekninen nimitys busseissa? Jos on, niin miksi ei ihan vain "virroitin", etenkin kun pantograafi teknisenä komponenttina sisältää vähintään yhden "polven", mitä tyypillisissä bussien virroittimissa ei taida olla?
Hyvä kysymys. Taitaa olla niin, että kieli muuttuu. Eli tuo pantograafi on laajentumassa kattamaan polvettomatkin virroittimet. Itse busseissa "polven" sisältämiä virroittimia ei taida kovin usein esiintyä, mutta polvellinen virroitinhärpäke toisaalta antaa virtaa OppCharge-mallin systeemissä. Esimerkkikuva. Näissä vehkeissä virroitin laskeutuu ajoneuvon yläpuolelta bussin virtakiskoihin kiinni.
 
Takaisin
Ylös