HSL:n kausilipun alueen muuttaminen

Liittynyt
22 Elokuu 2009
Viestit
943
HSL on saanut kehitettyä uskomattoman huonon lippujärjestelmän. Itse tilanne on yksinkertainen, eli tarvitsisin aluevaaleja varten 15 päivän lipun C-vyöhykkeelle. Kahdeksana päivänä on ennakkoäänestyspaikalla töitä, kolmena äänten laskennassa. Voisi olla, että AB-lipun saisi upgradettua 15 päiväksi ABC-lipuksi tai saisi ostettua 15 päivän C-lisälipun.

Tämä ei kuitenkaan käy alkuunsakaan, vaan vaihtoehdot ovat seuraavat:

  • a) ABC opiskelija vain sovelluksesta 14 d = 41.10 € + 2 x C-lisävyöhyke 2.50 € kortilla = 46.10 €. Kortilla ei voi olla samaan aikaan AB- ja ABC-kausilippua. 15 päivän kausilippua ei saa ostettua. Sain kuitenkin selville asiakaspalvelusta, että sitä ei ole vahingossa tajuttu estää, että sekä kortilla että sovelluksessa on samaan aikaan kausilippu. 😀
  • b) C lisävyöhyke matkakortilla 2 x 11 x 2.50 = 55 €. Tässä on etuna se, että voi käyttää matkakorttia, mutta haittana se, että joutuu ostamaan lipun laitteella 22 kertaa. Muovisen kortin käytöstä joutuu maksamaan 8.90 €.
  • c) ABC aikuinen 8 d muovinen kortti 49.50 € + BC aikuinen 3 d muovinen kortti 16 €. Yhteensä 65.50 €. Tässä on etuna se, että ei tarvitse ostaa laitteella lippua 22 kertaa ja voi käyttää muovista korttia. Tästä joutuu maksamaan 10.50 € lisää.

8 päivänä joutuu ostamaan ABC-lipun, koska matkustan 6 päivänä suoralla bussilla A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle, jolloin AB- ja BC-lippujen yhdistelmä ei käy. Ääntenlaskennassa, kolmena päivänä taas matkustan sekä aamulla että iltapäivällä/illalla lähijunalla ja AB+BC yhdistelmä käy. Kysyin asiakaspalvelijalta, käykö AB+BC yhdistelmä, ja hän vastasi, että riippuu siitä millä kulkuvälineellä menee A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle. Lähijunan lisäksi myös vaihdollinen yhteys, jossa vaihdetaan B-vyöhykkeellä, ja runkolinja käy. Miksei yhdistelmä voisi käydä aina? 😀

Lisäksi jouduin laskemaan erikseen sen vaihtoehdon kustannukset, jossa ostan neljä eri vuorokausilippua. ABC-lippu niinä päivinä, kun matkustan bussilla A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle, BC-lippu niinä pävinä kun vaihdan kulkuvälinettä B-vyöhykkeellä tai menen lähijunalla.

  • d) ABC aikuinen 4 d muovinen kortti + BC aikuinen 2 d muovinen kortti + ABC aikuinen 2 d muovinen kortti + BC aikuinen 3 d muovinen kortti = 27.50 € + 12.00 € + 16.50 € + 16.00 € = 72.00 €.

Tämä yhdistelmä oli kalliimpi kuin 8 d + 3 d.

HSL:n asiakaspalvelijakaan ei osannut mainita tuota halvinta vaihtoehtoa, eli a-vaihtoehtoa, vaikka luultavasti päädynkin c-vaihtoehtoon, jonka asiakaspalvelija osasi mainita vaihtoehtona. Se, että ei voi muuttaa kausilipun aluetta väliaikaisesti, tekee järjestelmän liian monimutkaiseksi jopa työkseen lippuasioita pohtiville.

Lisäksi järjestelmän tekee vielä monimutkaisemmaksi se, että

  • ylimääräisen lipun voi ostaa vain 1–14 tai 30 päiväksi, jolloin joutuu erikseen kasaamaan palapeliä vielä näistä, ja
  • matkakortille ei saa ladattua 2–13 vrk lippuja, jolloin lompakossa pitää olla lisää muovikortteja, joista päälle päin ei selviä, mitä ne on, ja kortteja voi olla enemmän kuin yksi.

En tajua, miten kukaan on voinut suunnitella näin huonon järjestelmän, kun vaihtoehtona olisi se, että kausilipun aluetta voi muuttaa netissä 15 päiväksi ja muutos astuu voimaan, kun laitetta seuraavan kerran näyttää lukijalle. Lisäksi, jos tämä ei ole mahdollista, pitäisi voida vapaasti ladata päällekkäisiä lippuja matkakortille. Seuraavaksi paras ratkaisu olisi se, että matkakortilla on samaan aikaan ABC- ja AB-kausiliput 14 päivän ajan, vaikka tuo onkin järjenvastaista.
 
Viimeksi muokattu:
Pienellä ennakoinnilla olisit jättänyt yhden opiskelija 30vrk abc ostamatta ja ladannutkin opiskelija 30vrk abcd. Erotus hinnassa noin 24e.
 
Ainakin täällä Länsi-Helsingissä moni on tyytyväinen nykyiseen vyöhykejärjestelmään. Samalla B-vyöhykkeellä on esim. Leppävaara ja Myyrmäki, mitkä meille normaaleja asiointialueita. Yritän etukäteen katsoa millä alueellä liikun seuraavan kauden aikana, tilanteen mukaan ostan siten AB:n tai BC:n . Kun on tarve mennä puuttuvalle vyöhykkeelle, ostan vyöhykelisän.

En nyt menisi sanomaan vyöhykejärjestelmää huonoksi. Ainoa, minkä näkisin, on että voisi ostaa A-vyöhykkeen pelkästään, mutta tähän ei saatu yksimielisyyttä.
 
Miksi AB + BC lipulla ei voisi matkustaa A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle? Ei ole mitään kohtaa missä ei ole voimassaolevaa lippua, joten ei siitä ainakaan voi joutua tarkistusmaksua maksamaan. Jos bussikuski huomauttaa, että olet menossa näyttämälläsi AB-lipulla C-vyöhykkeelle niin käyt näyttämässä voimassaolevaa BC-lippua. Eli miten se ei muka tosiasiassa toimisi?
 
Pienellä ennakoinnilla olisit jättänyt yhden opiskelija 30vrk abc ostamatta ja ladannutkin opiskelija 30vrk abcd. Erotus hinnassa noin 24e.

Höseli myöntää nykyään paljousalennusta vain silloin, kun siirtyy 14 vrk lipusta 30 vrk lippuun tai 270 vrk lipusta 360 vrk lippuun sen sijaan että esimerkiksi 60 vrk lippu maksaisi vähemmän vuorokautta kohti kuin 30 vrk lippu. Siksi on taloudellisesti kannattavampaa ladata 360 vrk lippu ja ratkaista jollain viritelmällä tämän tyyppiset tapaukset, joissa on muutama käynti C-vyöhykkeellä. 360 vrk AB-lippu maksaa 344.70 € ja 330 vrk AB:tä ja 30 vrk ABC:tä maksaa yhteensä 434.30, eli 89.70 € enemmän. Vaihtoehto C, johon luultavasti päädyn, on siis silti 24.20 € halvempi.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:19 ----------

Miksi AB + BC lipulla ei voisi matkustaa A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle? Ei ole mitään kohtaa missä ei ole voimassaolevaa lippua, joten ei siitä ainakaan voi joutua tarkistusmaksua maksamaan. Jos bussikuski huomauttaa, että olet menossa näyttämälläsi AB-lipulla C-vyöhykkeelle niin käyt näyttämässä voimassaolevaa BC-lippua. Eli miten se ei muka tosiasiassa toimisi?

Tätä minäkin ihmettelen kovasti, mutta asiakaspalvelija sanoi, että AB+BC yhdistelmää voi käyttää vain kulkuneuvoissa, joissa on avorahastus, ja kun vaihtaa B-vyöhykkeellä tehden toisen matkan AB-, toisen BC-lipulla. Normaalilla bussilinjalla ei siis voisi tehdä niin kuin sanoit, vaikka tämä olisi aivan loogista.

Olen joskus ostanut C-lisävyöhykelipun painamalla BC sen sijaan että olen painanut ABC matkustaessani C-vyöhykkeeltä A-vyöhykkeelle ja bussinkuljettaja on pysäyttänyt bussin Hanasaareen raivoten minuuttikaupalla, vaikka olen yrittänyt selittää, että molemmat painallukset tuottaa saman lipun. Tällaisten tarkkojen kuljettajien takia en viitsi ottaa riskiä.
 
Tätä minäkin ihmettelen kovasti, mutta asiakaspalvelija sanoi, että AB+BC yhdistelmää voi käyttää vain kulkuneuvoissa, joissa on avorahastus, ja kun vaihtaa B-vyöhykkeellä tehden toisen matkan AB-, toisen BC-lipulla. Normaalilla bussilinjalla ei siis voisi tehdä niin kuin sanoit, vaikka tämä olisi aivan loogista.

HSL:n matkustusehdoissa lukee, että matkustajalla pitää olla yksi lippu, joka kattaa kaikki vyöhykkeet, joiden kautta matka kulkee. Tällöin jos on AB- ja BC-liput, niin B-vyöhykkeellä täytyy aloittaa uusi matka toisella kulkuneuvolla, jotta voi matkata A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle ehtojen mukaisesti.

https://www.hsl.fi/hsl/kayttoehdot-uudet/hsln-joukkoliikenteen-yleiset-matkustus--ja-lippuehdot, kohta 6
 
HSL:n matkustusehdoissa lukee, että matkustajalla pitää olla yksi lippu, joka kattaa kaikki vyöhykkeet, joiden kautta matka kulkee. Tällöin jos on AB- ja BC-liput, niin B-vyöhykkeellä täytyy aloittaa uusi matka toisella kulkuneuvolla, jotta voi matkata A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle ehtojen mukaisesti.

https://www.hsl.fi/hsl/kayttoehdot-uudet/hsln-joukkoliikenteen-yleiset-matkustus--ja-lippuehdot, kohta 6

Eipä tämäkään aina onnistu. Kerronpa esimerkin: Matkustin tässä joitakin aikoja sitten Helsingin keskustasta (A vyöh.) Vihdintien varteen Konalaan (B) ja ostin matkakortilla bussin kortinlukijalta AB -lipun kuten kuuluukin. Noh, Konalassa (B) ollessani huomasin että onkin tarpeellista jatkaa matkaa Myyrmäkeen eli C -vyöhykkeelle. Nousin bussiin ja näytin korttia lukijalle tarkoituksenani ostaa BC -lippu.

Turhaan, aivan turhaan...

Koska edellisessä AB -lipussa oli vielä vaihtoaikaa jäljellä kortinlukija ei pienestä suostuttelusta huolimatta suostunut myymään uutta BC -lippua.
Onneksi kuljettajalla oli sen verran maalaisjärkeä että hän totesi vain vian olevan järjestelmässä ja että jatka vaan matkaasi sillä AB -lipulla.
 
Myyrmäki kuuluu B-vyöhykkeelle, eli turhaa olisit maksanut lisää.

Kyllä, mutta tarkoitus oli jatkaa sieltä ihan huvin vuoksi kehärataa pitkin lentoaseman kautta Malmille josta jatkaa 560:lla Itä-helsinkiin -eli C olisi ollut tarpeen (Myyrmäessä vain n. 5 min kestänyt asioiden hoito). Noh, saihan tuon ostettua sitten lentokenttäjunassakin.

Ja tokihan sen olisi alunperinkin noin voinut tehdä mutta kun sitä ihminen on vajavainen ölliäinen niin kaikki ei aina tule mieleen silloin kun pitäisi. Mutta tulipahan todistettua että mikäli matkakortin arvolla ostetussa kertalipussa on vaihtoaikaa jäljellä niin samanaikaisesti kortille ei voi ostaa uutta lippua jos tarve tosiaan on mennä eri vyöhykkeelle kun alkuperäinen maksu oikeuttaa.

Miten tämä muuten ratkaistaisi jos esim. matka olisi jatkunut Vihdintietä C-vyöhykkeelle asti ja tarkastaja olisi tullut kulkuvälineeseen siellä (kuljettajaltahan olisi toki voinut ostaa paperilipun mutta mokoma ei siinä tilanteessa käynyt edes mielessä -edes sillä kuljettajalla)?
 
Miksi AB + BC lipulla ei voisi matkustaa A-vyöhykkeeltä C-vyöhykkeelle? Ei ole mitään kohtaa missä ei ole voimassaolevaa lippua, joten ei siitä ainakaan voi joutua tarkistusmaksua maksamaan. Jos bussikuski huomauttaa, että olet menossa näyttämälläsi AB-lipulla C-vyöhykkeelle niin käyt näyttämässä voimassaolevaa BC-lippua. Eli miten se ei muka tosiasiassa toimisi?

Junassa tuo onnistuu kyllä, jäät B-alueella pois, ja näytät BC-lipun. Se voi olla samakin juna, ohje on tulkinnan varainen. Riittää, että käyt laiturilla ja hyppäät uudestaan samaan junaan. Matka alkaa laiturilta, matka päättyy laiturille.
 
Silloin kun lippu oli kaupunkirajojen mukaan, 550:aan nousi nainen, joka leimasi Espoon sisäisen Leppävaaran asemalla. Mäkkylän pysäkillä kuljettaja huusi naiselle että pitää poistua, koska tässä on raja. Nainen huusi että hänellä on lipussa myös Helsingin kausi ja istui liikahtamatta paikallaan. Sitten alkoi väittely siitä pitääkö poistua vai ei. Kolmas mies liittyi väittelyyn ja sanoi että kuljettaja on oikeassa ja että poistua pitää. Sitten nainen sanaharkan päätteeksi poistui.

Toisen kerran Espoon ja Vantaan rajalla 555:ssä kuljettaja huusi nuorille, että teidän lippunne loppuu tähän. Nuoret poistuivat heti. Nämä kaksi tapausta olen itse nähnyt, jossa kuljettaja käskee jo istumassa olevaa matkustajaa poistumaan.
 
Silloin kun lippu oli kaupunkirajojen mukaan, 550:aan nousi nainen, joka leimasi Espoon sisäisen Leppävaaran asemalla. Mäkkylän pysäkillä kuljettaja huusi naiselle että pitää poistua, koska tässä on raja. Nainen huusi että hänellä on lipussa myös Helsingin kausi ja istui liikahtamatta paikallaan. Sitten alkoi väittely siitä pitääkö poistua vai ei. Kolmas mies liittyi väittelyyn ja sanoi että kuljettaja on oikeassa ja että poistua pitää. Sitten nainen sanaharkan päätteeksi poistui.

Tämä on eri tilanne kuin ketjussa keskusteltu, koska ei ollut seuturajan ylitykseen oikeuttavaa lippua. Nykyjärjestelmässä sama tilanne olisi jos AB ja CD -lipuilla tekisi matkan ABCD. Tai jos olisi olemassa pelkän A-vyöhykkeen lippu ja tekisi matkan ABC lipuilla A ja BC.
 
Höseli myöntää nykyään paljousalennusta vain silloin, kun siirtyy 14 vrk lipusta 30 vrk lippuun tai 270 vrk lipusta 360 vrk lippuun sen sijaan että esimerkiksi 60 vrk lippu maksaisi vähemmän vuorokautta kohti kuin 30 vrk lippu. Siksi on taloudellisesti kannattavampaa ladata 360 vrk lippu ja ratkaista jollain viritelmällä tämän tyyppiset tapaukset, joissa on muutama käynti C-vyöhykkeellä. 360 vrk AB-lippu maksaa 344.70 € ja 330 vrk AB:tä ja 30 vrk ABC:tä maksaa yhteensä 434.30, eli 89.70 € enemmän. Vaihtoehto C, johon luultavasti päädyn, on siis silti 24.20 € halvempi.

Opiskelijoillehan ei ole enää tarjolla kuin 14pv ja 30pv kausiliput, koska matkakortit poistuvat vuodenvaihteessa. Toisin kuin muut alennusryhmät, opiskelijat eivät saa nauttia tuosta 360pv paljousalennuksesta.
 
Takaisin
Ylös