Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

...kokonaan kyljelle kaatuminen toki vähän harvinaisempaa.

Tässäkin uskon erittäin vahvasti myötävaikuttaneen akkujen sijainti katolla, jolloin auton painopiste on ylhäällä. Erittäin todennäköistä että perinteinen dieselauto olisi ollut vain "vinossa" tien penkassa.

Yksi matkustaja loukkaantui. Oltaisiinkohan henkilövahingoilta vältytty jos alla ei olisikaan ollut Kiinan ihme vaan turvallinen Volvo?

En oikein ymmärrä tätä haukkumista "kiinan ihmeitä" kohtaan. Voin sanoa et nuo Yutongit tuntuvat linja-autoilta. Parhailta mitä on tullut ajettua. Parempia ja mukavampia kuin "turvalliset Volvot".
 
Viimeksi muokattu:
Yhteentörmäysten osalta varmasti kaikki tiedämme mikä on lopputulos kun ajoneuvoyhdistelmä huonosti sidottuine paperirullineen puskee linja-auton tuulilasista sisään.

Viitannet Konginkankaan onnettomuuteen. Jos kuljetusyksikkö, tässä tapauksessa täysperävaunu, menee törmäyksessä päreiksi, niin kappaletavarakuorma jatkaa matkaansa siihen suuntaan mikä sillä oli törmäyksen sattuessa. Ja kun kuormansidontahihnojen kiinnityskohdat irtoavat, hyvinkin varmistettu kappaletavarakuorma muuttuu irtotavaraksi. Jos törmäyksen toinen osapuoli olisi ollut esim lavettirekka, olisi (teräs)ketjuilla kiinnitetty maansiirtokone luultavasti pysynyt samoilla sijoillaan, mutta perävaunu olisi uponnut syvemmälle bussiin. En nyt jaksa lukea tuon Konginkankaan onnettomuuden tutkintaselostusta. Muistaakseni siinä todetaan, että Viitasaarella perävaunun niiden vaihdossa saanut kuljettaja ei pystynyt toteamaan kuorman varmistuksen tilannetta ja se ei ollut paras mahdollinen.
 
En oikein ymmärrä tätä haukkumista "kiinan ihmeitä" kohtaan. Voin sanoa et nuo Yutongit tuntuvat linja-autoilta. Parhailta mitä on tullut ajettua. Parempia ja mukavampia kuin "turvalliset Volvot".

En kyllä minäkään matkustajana ymmärrä miksi niitä dissataan kun eihän niissä ole ymmärtääkseni ollut mitään sen suurempia ongelmia kuin muissakaan busseissa. Mun mielest ne Pohjolan liikenteen sähkö-Yutongit ovat oikein mukavia autoja matkustaa, ja ite matkustan kyllä ehdottomasti mielummin sellaisella kuin vaikka VDL:llä tai Scania Suburbanilla.

Toisin oli tilanne vaikka jo edesmenneen Westendin Linjan dieselkäyttöisillä Golden Dragoneilla, joissa oli ollut alusta lähtien useita eri ongelmia, enkä yhtään ihmettele miksei ne saaneet sen suurempaa menestystä HSL-alueella (ite muistan spekuloineeni että PL:n elokuussa 2012 tulevat uudet bussit oisivat olleet Golden Dragoneita mut eipä olleet vaan Volvoja). Mun mielest nimitys ”Kiinan ihme” sopii paremmin kun puhutaan Wessun lohikäärmeistä koska ne oli kyllä aikamoisia Kiinan ihmeitä rehellisesti sanottuna ja ymmärrän miksei kellään ole niitä ikävä.

Mä en ainakaan matkustajana näe PL:n Yutongeissa mitään, mikä tois mieleen Westendin Linjan Golden Dragonit, en pätkissä enkä teleissäkään. Matkustusmukavuudeltaan Yutong E15 on kyl ihan erilainen bussi kuin Golden Dragon…
 
Edesmennyt HelB 411 on näköjään saanut hieman väriä kylkeen. Seisoo siis edelleenkin konalassa. Ei taida olla enään yksityisen henkilön omistuksessa?
 
24.1.
PL 476/831 (tutkan ajanut tuon paketin linjoja perjantaista alkaen)

En kyllä minäkään matkustajana ymmärrä miksi niitä dissataan kun eihän niissä ole ymmärtääkseni ollut mitään sen suurempia ongelmia kuin muissakaan busseissa. Mun mielest ne Pohjolan liikenteen sähkö-Yutongit ovat oikein mukavia autoja matkustaa, ja ite matkustan kyllä ehdottomasti mielummin sellaisella kuin vaikka VDL:llä tai Scania Suburbanilla.

Toisin oli tilanne vaikka jo edesmenneen Westendin Linjan dieselkäyttöisillä Golden Dragoneilla, joissa oli ollut alusta lähtien useita eri ongelmia, enkä yhtään ihmettele miksei ne saaneet sen suurempaa menestystä HSL-alueella (ite muistan spekuloineeni että PL:n elokuussa 2012 tulevat uudet bussit oisivat olleet Golden Dragoneita mut eipä olleet vaan Volvoja). Mun mielest nimitys ”Kiinan ihme” sopii paremmin kun puhutaan Wessun lohikäärmeistä koska ne oli kyllä aikamoisia Kiinan ihmeitä rehellisesti sanottuna ja ymmärrän miksei kellään ole niitä ikävä.

Mä en ainakaan matkustajana näe PL:n Yutongeissa mitään, mikä tois mieleen Westendin Linjan Golden Dragonit, en pätkissä enkä teleissäkään. Matkustusmukavuudeltaan Yutong E15 on kyl ihan erilainen bussi kuin Golden Dragon…

Taitaa olla vain denialismia. Jotkut eivät suostu jostain syystä hyväksymään, että Kiina on nykyään teknologiassa – ja liikennevälineissä – edelläkävijöiden joukossa. Kehitys on tosiaan ollut aikamoista, jos vertaa noin 15-vuotiasta kiinalaista bussia näihin Yutongeihin. Ei Yutongeja olisi kuitenkaan hankittu niin paljon, jos ne eivät olisi vähintään yhtä hyviä kuin vastaavat eurooppalaiset bussit.
 
Näköhavainto vain

Oliko autossa vielä Helb-tekstit ja numero 411 esillä? jos oli niin mielenkiintoista nähdä mitä sille tapahtuu sinä päivänä kun Helb on hankkinut runsaasti uusia autoja ja päässyt jo numeroon 411, eli samaan numeroon kuin missä toi Ikarus on ollut. Toki tähän on vielä sen verran aikaa ennen kuin Helb pääsee numeroimaan uutta kalustoaan 400-sarjaan ja 411:aan, kesällä pääsee ilmeisesti vasta 90:n rajoille uskoisin… 🤔
 
Takaisin
Ylös