Sivu 4 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/111

Viestiketju: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

  1. #46

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    20.1.

    NF 1172/37

    NF 1234:n etulinjakilvessä näkyi pelkästään "4" vaikka muut kilvet näyttivät. "41" tai "41 Kamppi". Mahtavatkon tuollaiset ongelmat olla yleisiä?

  2. #47

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    20.1.

    NF 1234:n etulinjakilvessä näkyi pelkästään "4" vaikka muut kilvet näyttivät. "41" tai "41 Kamppi". Mahtavatkon tuollaiset ongelmat olla yleisiä?
    Itse olen huomannut saman asian useammankin kerran.

  3. #48
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2297

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Ei, sen sijaan jos autossa olisi turvavyöt, oltaisiin vältytty. Matkustajan jalka ei olisi jäänyt mihinkään puristuksiin jos turvavyöt olisivat pitäneet hänet paikallaan. Monissa paikoissa busseissa, jotka ajaa moottori- tai maanteillä on turvavyöt, myös Suomessa.
    Vaaditaanko oikeasti matkustajan vakava loukkaantuminen tai jopa kuolema, jotta HSL puuttuisi matkustajien turvallisuuteen. Ojaanajot ovat joka talvisia asioita erityisesti maaseudun huonokuntoisemmalla tieverkolla, kokonaan kyljelle kaatuminen toki vähän harvinaisempaa. Vähäisemmästäkin ulosajosta voi aiheutua vakavampia loukkaantumisia riippuen matkustajien sijainnista matkustamossa. Turvavyöt ovat nimenomaan HSL:n vastuulla (ei liikennöitsijän), koska se määrittelee nykyään hyvinkin tarkasti minkä mallisia istuimien tulee olla missäkin.

  4. #49
    Bussi Fani 99 avatar
    Liittynyt
    05.04.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    694

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    20.2.2022

    HelB 1114/ 735 (Ruhan Scala)
    HelB 1340/ 570 (Varhan teli-Scala)
    Viimeisin muokkaaja Bussi Fani 99; 20.01.2022 kello 21:11.
    Linja-auton kuljettaja.
    Helsingin Bussiliikenteen, Ojangon varikolta.

  5. #50

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Kivenlahti
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Vaaditaanko oikeasti matkustajan vakava loukkaantuminen tai jopa kuolema, jotta HSL puuttuisi matkustajien turvallisuuteen. Ojaanajot ovat joka talvisia asioita erityisesti maaseudun huonokuntoisemmalla tieverkolla, kokonaan kyljelle kaatuminen toki vähän harvinaisempaa. Vähäisemmästäkin ulosajosta voi aiheutua vakavampia loukkaantumisia riippuen matkustajien sijainnista matkustamossa. Turvavyöt ovat nimenomaan HSL:n vastuulla (ei liikennöitsijän), koska se määrittelee nykyään hyvinkin tarkasti minkä mallisia istuimien tulee olla missäkin.
    Turistikalusto maaseudulle. En ymmärrä miksi tuolla pitää ajaa kaupunkibusseilla liukkaita sorateitä pitkin kun niitä ei ole ensinnäkään luotu kulkemaan tuollaisessa ympäristössä

  6. #51

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Vaaditaanko oikeasti matkustajan vakava loukkaantuminen tai jopa kuolema, jotta HSL puuttuisi matkustajien turvallisuuteen. Ojaanajot ovat joka talvisia asioita erityisesti maaseudun huonokuntoisemmalla tieverkolla, kokonaan kyljelle kaatuminen toki vähän harvinaisempaa. Vähäisemmästäkin ulosajosta voi aiheutua vakavampia loukkaantumisia riippuen matkustajien sijainnista matkustamossa. Turvavyöt ovat nimenomaan HSL:n vastuulla (ei liikennöitsijän), koska se määrittelee nykyään hyvinkin tarkasti minkä mallisia istuimien tulee olla missäkin.
    Aikoinaan Simonsillassa asuneena niissä 90 asteen mutkissa oli bussi pellolla jokavuosi. Useimmiten pitkän alamäen jälkeen. Ei ollut Abs-jarruja eikä muitakaan herkkuja busseissa silloin 70-80 -luvulla

  7. #52
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    1094

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    20.01.2022.
    NF #878 / 548 (2012 vdl Citea LLE-120) ilman hsl logoja, perässä näkyi olevan numero.
    Espoon Erikoistalousalue
    Arvoni ovat vihreitä, kun taivaalle puhaltaa musta savu. https://www.instagram.com/reel/CkToE...d=MDJmNzVkMjY= (herlevi motorsport)

  8. #53

    Liittynyt
    22.06.2021
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    20.1.

    PL 870/52

  9. #54
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    407

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Vähäisemmästäkin ulosajosta voi aiheutua vakavampia loukkaantumisia riippuen matkustajien sijainnista matkustamossa.
    Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä, onko busseissa jotain tiettyjä paikkoja, joita sitten kannattaisi suosia turvallisuutta ajatellen?

  10. #55
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2297

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä, onko busseissa jotain tiettyjä paikkoja, joita sitten kannattaisi suosia turvallisuutta ajatellen?
    Menee ohi aiheen enkä varsinaisesti ole asiaa tieteellisesti tutkinut, mutta lienee selvää, ettei yksittäistä bussimatkaa ja mahdollista onnettomuutta ajatellen ole olemassa mitään täysin turvallista istumapaikkaa ja sijaintia. Pitkässä juoksussa voi toki pohtia mikä odotusarvollisesti olisi turvallisin paikka.

    Jos bussi kaatuu kyljelleen on oletettavaa, että se useimmiten kaatuu kulkusuunnassa oikealle kyljelle. Tänään Sipoossa bussi kaatui oikealle kyljelle ja viikko sitten Salossa bussi kaatui oikealle kyljelle. Tällöin voisi ajatella, että käytävän oikealla puolella istuessa olisi suurempi riski joutua puristuksiin, mutta taas toisaalta ilman turvavyötä matkustettaessa vasemmalta puolelta heijariliike on rajumpi ja sieltä sitten putoaa korkeammalta alas. Turvavöiden (ja esim. Onnibusin kolmipisteturvavyöt) ja niiden asianmukaisen käytön taas tulisi estää matkustajan sinkoutuminen onnettomuustilanteessa. Tästä voisin vetää johtopäätöksen, että tuossa kaupunkibussissa oikealla puolella istuminen on ollut turvallisempaa, mutta mahdollisesti case Onnibus ja istuminen vasemmalla puolella vyötettynä penkkiin kiinni olisi ollut siinä tilanteessa turvallisempi.

    Yhteentörmäysten osalta varmasti kaikki tiedämme mikä on lopputulos kun ajoneuvoyhdistelmä huonosti sidottuine paperirullineen puskee linja-auton tuulilasista sisään. Tässä onnettomuudessa kuitenkin eloon jäi ainakin sellaisia matkustajia, jotka istuivat bussin takaosassa ja käyttivät turvavyötä. Harva matkustaja pääsee vapaasti valitsemaan istumapaikkaansa. On myös hyvä muistaa, että peräänajokin voi sattua, jolloin aivan takimmaiset penkkirivit eivät välttämättä ole paras valinta.

  11. #56

    Liittynyt
    05.08.2021
    Viestejä
    247

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    20.1

    PL 647 / 57
    HB 723 / 92N
    HB 808 / 94N

  12. #57

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Kivenlahti
    Viestejä
    356

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä, onko busseissa jotain tiettyjä paikkoja, joita sitten kannattaisi suosia turvallisuutta ajatellen?
    Vuodelta 2017 löytyi tällainen uutinen
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...5158#gs.n1wn95

    Tuossa kuvassa vasen reuna on merkattu vaarallisimmaksi. Varmaankin siksi että sieltä puolelta yleensä tulee toinen ajoneuvo kylkeen todennäköisemmin kuin oikealta. Tietenkin kaatumistilanne on tilanne erikseen mutta näitä sattuu todella harvoin. Takapenkit ovat syystäkin punaisella. Jo se toissapäivänä Mäkelänkadulla todistettiin lukuisista peräänajoista kun oli pysäkit peilijäässä. Itse väitän että kaikista vaarallisin paikka on silti aivan ensimmäinen penkkirivi oikealla

  13. #58
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    1094

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta pakko kysyä, onko busseissa jotain tiettyjä paikkoja, joita sitten kannattaisi suosia turvallisuutta ajatellen?
    2000-luvun alussa sattui Espoonlahdessa henkilöauton ja linja-auton kolari, henkilöauto tuli linja-auton kyljestä lastenvaunujen tilaan. Ko. Linja-auto oli O405N Mersu. Linja-auto oli lähdössä pysäkiltä, jota henkilöauto ei väistänyt. Scanian edustajan kanssa samasta aiheesta keskustelua yleensä pidetään auton takaosaa turvallisempana, koska autossa on takana vahvaa rautaa, verrattuna auton etuosaan. Intercity mallinen linja-auto on sitten erilainen, kun on korkea edestä alkaen. (pl. Doubledegger) takapyörän kohdalla on yleensä turvallista istua, jos sattuu henkilöauto tulemaan kylkeen, niin akseli estää sitä tulemasta pidemmälle.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:55 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    20.1.

    NF 1172/37

    NF 1234:n etulinjakilvessä näkyi pelkästään "4" vaikka muut kilvet näyttivät. "41" tai "41 Kamppi". Mahtavatkon tuollaiset ongelmat olla yleisiä?
    Toinen auto oli
    Nof 1293. Ajeli linjaa 532, josta arvaten näkyi vain pelkkä 5. Naureskelin että, Espoon 5 tuli takaisin.
    Espoon Erikoistalousalue
    Arvoni ovat vihreitä, kun taivaalle puhaltaa musta savu. https://www.instagram.com/reel/CkToE...d=MDJmNzVkMjY= (herlevi motorsport)

  14. #59

    Liittynyt
    02.03.2016
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1023

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    21.1.

    NF #942 / 533 (Volvo 8900LE facelift -teli)

  15. #60

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    1293

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2022

    21.1.
    NF 749 / 575 (Volvo 8500LE 4x2)
    NF 752 / 576 (Volvo 8500LE 4x2)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2016
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 144
    Viimeisin viesti: 30.01.2016, 16:45
  2. Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2014
    kirjoittanut Karosa foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 309
    Viimeisin viesti: 01.02.2014, 01:41
  3. Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012
    kirjoittanut wade foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 18.02.2012, 19:27
  4. Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2010
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 165
    Viimeisin viesti: 02.02.2010, 12:58
  5. Havaintoja YTV-alueelta - tammikuu 2007
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 187
    Viimeisin viesti: 31.01.2007, 20:31

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •